Het DF salarisdraadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2020, 08:27

Forza schreef: 23 apr 2020, 07:56
Bert ///M3 schreef: 23 apr 2020, 07:25 Mja. Maar nu wat anders.

Beetje lenen tijdens je studie om uit te gaan etc.

Maar blijkbaar valt iedereen wel over elkaar heen om een lening voor een huis af te sluiten waarvan je nog maar afwachten moet of dat je dat er ooit uit krijgt. Dan gaat het in 1 keer over 300K.

Zie verhaal van Martijn bijvoorbeeld. Maar ik weet een verhaal dichterbij, mijn broertje is net gescheiden. Moest dus ook zijn huis verkopen. Is daar gelukkig goed mee weg gekomen maar als je aan de verkeerde kant zit kan dat ook een flinke strop zijn.

Ik snap die mega drang tot huizen kopen niet zo, vooral niet als je nog single bent en nog starter. Blijkbaar is iedereen bang de boot te missen.

Ik heb zelf ook in 2007 mijn huis in NL gekocht, uiteraard op de top :mrgreen: En ik ben daar na een jaar of 13 niet echt wijzer van geworden, heeft enkel maar geld gekost.
Wat is voor een starter het alternatief? Huren .... :dood: . Dat is pas geld weggooien. Als voorbeeldje heb ik 5 jaar geleden mijn appartement gekocht als starter (vers afgestudeerd en meteen een vast contract gelukkig). Midden in Eindhoven met ~550 per maand aan hypotheek. Een vriend van mij kan op dat moment geen geschikt huis vinden en gaat huren, hij moet ruim 800 euro per maand betalen voor een appartementje van amper 1/3 de oppervlakte ook midden in Eindhoven. Inmiddels heeft hij een huis gekocht, heeft hem 5 jaar gekost en al het geld voor de huur is gewoon weggegooid.
Jij bent er als huiseigenaar niet met alleen je hypotheek aangezien je meer kosten en onderhoud hebt.

Plus rente die je aan de bank betaald verdampt ook gewoon, ook al is die nu erg laag.

Even een snel rekensommetje voor mijn huis bijvoorbeeld laat zien dat mijn WOZ waarde nog wel met een paar ton stijgen mag de komende 17 jaar voor ik quitte speel :bag: En dan heb ik al een deel afgelost en neem ik ook de toekomstige onderhoudskosten niet mee. Of je kan stellen voor het verschil had ik ook een behoorlijk tijdje kunnen huren (meer als 10 jaar)

Nu is betalen voor woongenot natuurlijk ook gewoon normaal, alleen een beetje meer betalen voor de mogelijkheid om gewoon de sleutel terug te geven en weg te kunnen lopen is IMHO ook wat waard.

Voorbeeld van je vriend, in 5 jaar tijd 50K aan huur weggooien. Ik gooi in 5 jaar tijd meer geld aan rente over de balk als je vriend aan huur betaald heeft. En dat is niet voor een abnormaal groot huis.

@FFD.

Heb je ook gelijk in. Is ook vergelijkbaar met mijn situatie.

Bedoel maar even te zeggen wat jij ook stelt, dat huizen kopen kan net zo goed een fiasco worden. Alleen daar staan we dan weer wel voor in de rij met zijn allen.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door KoenM » 23 apr 2020, 08:29

Forza schreef: 23 apr 2020, 07:56
Bert ///M3 schreef: 23 apr 2020, 07:25 Mja. Maar nu wat anders.

Beetje lenen tijdens je studie om uit te gaan etc.

Maar blijkbaar valt iedereen wel over elkaar heen om een lening voor een huis af te sluiten waarvan je nog maar afwachten moet of dat je dat er ooit uit krijgt. Dan gaat het in 1 keer over 300K.

Zie verhaal van Martijn bijvoorbeeld. Maar ik weet een verhaal dichterbij, mijn broertje is net gescheiden. Moest dus ook zijn huis verkopen. Is daar gelukkig goed mee weg gekomen maar als je aan de verkeerde kant zit kan dat ook een flinke strop zijn.

Ik snap die mega drang tot huizen kopen niet zo, vooral niet als je nog single bent en nog starter. Blijkbaar is iedereen bang de boot te missen.

Ik heb zelf ook in 2007 mijn huis in NL gekocht, uiteraard op de top :mrgreen: En ik ben daar na een jaar of 13 niet echt wijzer van geworden, heeft enkel maar geld gekost.
Wat is voor een starter het alternatief? Huren .... :dood: . Dat is pas geld weggooien. Als voorbeeldje heb ik 5 jaar geleden mijn appartement gekocht als starter (vers afgestudeerd en meteen een vast contract gelukkig). Midden in Eindhoven met ~550 per maand aan hypotheek. Een vriend van mij kan op dat moment geen geschikt huis vinden en gaat huren, hij moet ruim 800 euro per maand betalen voor een appartementje van amper 1/3 de oppervlakte ook midden in Eindhoven. Inmiddels heeft hij een huis gekocht, heeft hem 5 jaar gekost en al het geld voor de huur is gewoon weggegooid.
Huren geeft ook flexibiliteit natuurlijk. Wil je nog verhuizen, groter wonen, toch in een andere wijk, naar het buitenland etc gaat dat wel een stuk makkelijker.

Daarnaast zijn de laatste 5 jaar natuurlijk wel de tropen jaren, zo zijn er in dit topic andere voorbeelden van mensen die geld weggooien door juist wel te kopen;)

Overigens ben ik wel benieuwd naar je voorbeeld, want voor 550€ hypotheek kan je denk ik €140k lenen? Lijkt me dat je daar, ook in Eindhoven, max 60m2 voor kon krijgen.

Dan kan ik me niet voorstellen dat iemand nog €800 huur moet betalen voor een appartement dat 1/3e van de oppervlakte is.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door L5S1 » 23 apr 2020, 08:40

Forza schreef: 23 apr 2020, 08:11
L5S1 schreef: 23 apr 2020, 08:03 Sliep ie desondanks op straat dan?
Nee, maar hij heeft in die 5 jaar wel bijna 50K weggegooid.
Dit begrijp ik niet. Je betaalt voor een dienst, namelijk het wonen in een huis dat niet jouw eigendom is. Hoe is dat geld weggooien?

Het kopen vs huren debat is zinloos omdat het antwoord afhankelijk is van vele factoren. Iedereen lijkt hier te redeneren vanuit eigen casuïstiek. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten. Niet in de laatste plaats omdat men de neiging heeft eigen keuzes door een roze bril te bekijken.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door dvh » 23 apr 2020, 08:55

Eerste koophuis voor 200 gekocht.
165 verkocht.

:-D

Tweede koophuis voor 300 gekocht
415 verkocht

Eerste keer hadden we de tijd tegen. 2e keer de tijd mee.
Gelukkig verlies op de eerste keer ruim goed gemaakt.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Joël D. » 23 apr 2020, 09:00

Huren is leuk, moet het wel kunnen. Beetje huurwoning kost 800 Euro ex. per maand (+- 60 m2, 2 kamers) en dan is de inkomsteneis 4x bruto. Ik woon nu in een studio (+- 35 m2) en dat vind ik dikke prima, betaal daar weinig voor (<25% van mijn netto inkomen), maar helaas moet ik daar in september uit (studentencontract) en zijn er erg weinig studio's beschikbaar om te huren op de vrije markt. Ja, een zoldertje ergens midden in de grote stad voor 750 Euro per maand.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door dvh » 23 apr 2020, 09:05

Hier staan chalets te huur. Vragen ze 1100,- per maand voor ex overige kosten..
-__-'

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Forza » 23 apr 2020, 09:11

We hadden hetzelfde uitgangspunt, net afgestudeerd en vrijwel meteen een vast contract waardoor we beide de mogelijkheid hadden om te kopen. Geen redenen om in de nabije toekomst ergens anders te willen/moeten wonen. Ik heb heel veel geluk gehad met mijn appartement, inderdaad het juiste moment met lage rentes (al zijn ze nu nog lager) en relatief lage prijzen. Vanuit ons oogpunt heeft hij dus veel geld weggegooid dat ook als afbetaling van een huis/appartement gebruikt had kunnen worden.

PS, 80m2 vs 30m2. Mijn appartement in Woensel, zijn studio in Stratum.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Eric H » 23 apr 2020, 09:11

dvh schreef: 23 apr 2020, 08:55 Eerste koophuis voor 200 gekocht.
165 verkocht.

:-D

Tweede koophuis voor 300 gekocht
415 verkocht

Eerste keer hadden we de tijd tegen. 2e keer de tijd mee.
Gelukkig verlies op de eerste keer ruim goed gemaakt.
En dat is ook relatief.
Immers verlies maak je in tijden dat de markt slecht is, dus wat je terugkoopt is ook in waarde onderuit gegaan.
Als je verkoopt in toptijd moet je ook in toptijd terugkopen lijkt me, kortom vestzak broekzak.

Vwb salarissen :

Als ik mijn salaris meld kun je daar wmb helemaal niets aan afleiden als je niet weet welke lasten ik heb.
Misschien haal ik 5k netto per maand binnen, maar heb ik geen spaarbuffer en ben ik per maand 4k aan vaste lasten kwijt ? (Hoge hypotheek, hoge maandlasten, zeg het maar)

Of, misschien haal ik per maand 2k netto binnen, maar heb ik een spaarbuffer van een ton en heb ik geen hypotheeklasten (want afbetaald) en leef ik vrij sober.

Ook het vermelden van een bruto salaris zegt geen klote als je niet weet wat daar netto van overblijft. Heb ondertussen al geleerd dat er per branche/bedrijfstak/beroepsgroep nogal wat verschil kan zitten tussen bruto en netto.
Hetzelfde geldt w.m.b. voor omzet. Leuk als je een omzet draait van 1,5mln, maar als daar vervolgens 1,495 mln aan kosten afgaat.....

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Joël D. » 23 apr 2020, 09:11


Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door dvh » 23 apr 2020, 09:15

Valt me nog mee.
Maar in de binnenstad huren is altijd duur geweest.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door KoenM » 23 apr 2020, 09:26

Die tweede lijkt nog best geschikt toch? 895€ voor 65m2 vind ik niet duur.

Inkomenseis kan dan nog wel een probleem zijn inderdaad. Komen we toch weer ontopic in het salarisdraadje :tooth:

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Tom » 23 apr 2020, 09:28

Bert ///M3 schreef: 23 apr 2020, 08:27
Jij bent er als huiseigenaar niet met alleen je hypotheek aangezien je meer kosten en onderhoud hebt.
Inderdaad, maar de meeste mensen die gaan vergelijken kijken alleen naar de hypotheek.
Over het algemeen stijgen huizenprijzen maar eens in de zoveel tijd klapt de boel, dan ga je ineens tienduizenden euro's terug. Die schommelingen zitten ook in je huurprijs.
Onderhoud ook... ik betaal gewoon 300 euro per maand servicekosten, elke maand weer. Zit hier wel duur hoor, maar dan nog.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Martijn_bmw » 23 apr 2020, 09:30

klopt idd, schrijf maar eens je keuken+badkamer in 15 jaar af.

en dan elke 5 jaar rondje schilderwerk enz.

komt flink wat bij op alleen de hypotheek die je niet hebt bij huur.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door dvh » 23 apr 2020, 09:34

Ja. Zit je wc verstopt. Even wat grondwerk $$
Dak wat lekt $$
Owja mileudingetjes. Isoleren , zonnepanelen , HR glas , whatever .. nog meer $$
Nieuwe kozijnen $$

Met andere woorden.
Het blijft geld kosten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Luco » 23 apr 2020, 09:37

Ja rekenen met een roze bril😁

Als je alles goed bij wilt houden zal je toch voor een gemiddelde eengezinswoning tussen de 200 en 400 per maand apart moeten leggen voor regulier onderhoud, afhankelijk van hoelang je Er wilt wonen en hoe oud de diverse onderdelen zijn, dan praat ik nog niet over aanpassingen of verbeteringen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door WJ » 23 apr 2020, 09:51

Het daadwerkelijk kunnen betalen van het huis is tegenwoordig niet echt het probleem (als je normaal doet), de regels eromheen zodat je mag betalen/kopen is een beetje een dingetje geworden. :?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Eeuwe » 23 apr 2020, 10:10

Interessant topic! Heb 'm van voor tot achteren doorgelezen.

Over mij persoonlijk: Ik deel liever mijn huidige salaris niet. Het is boven modaal, maar ben (samen met drie andere neven) ook bezig met mijzelf inkopen in het bedrijf waar ik nu werk en altijd in handen van familie is geweest.

M'n ouders zeiden altijd "eerst je voeten bij een ander onder de tafel steken", dus heb hiervoor een aantal jaar als accountmanager gewerkt in de bedrijfswagens. Had hierbij een vast salaris van (in het begin) 2300 bruto per maand, is later paar keer omhoog gegaan adhv. geleverde prestaties. Daarnaast telefoon, laptop en auto van de zaak die ik onbeperkt privé gebruiken mocht. Het was een prima salaris waar ik in het begin veel lol aan had; geen eigen auto meer dus de 535d kon de deur uit wat mij al 166 euro MRB en 110 euro verzekeringspremie scheelde (was toen 22 jaar), daarnaast woonde ik weer bij m'n ouders dus ik kon vol gas gaan sparen. Had daarnaast nog wat inkomen uit nevenactiviteiten.

In 2016 heb ik mijn huidige woning gekocht, het was mijn inziens een goede tijd. Rente was laag (10 jaar voor 1,57%), maar ook de prijzen stegen toen nog niet. Zodoende toen een vrijstaande woning met garage in een hele nette buurt kunnen kopen, in een geliefd en populair dorp - precies zoals ik het ook wou. Alleen gekocht, m'n huidige vriendin was toen nog niet ten tonele.

Ben persoonlijk tevreden met de huidige situatie. M'n vriendin is ook net een jaar klaar met haar tweede master en heeft een goede baan, we kunnen doen wat we willen doen en kunnen nog steeds sparen. De enige lening die ik heb is mijn hypotheek, al mijn auto's zijn met eigen geld betaald. Het laatste hoopje studieschuld los ik dit jaar nog af.

Zou over een jaar of 5/6 wel wat groter willen wonen buitenaf, even kijken hoe de tijd dan is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2020, 10:11

WJ schreef: 23 apr 2020, 09:51 Het daadwerkelijk kunnen betalen van het huis is tegenwoordig niet echt het probleem (als je normaal doet), de regels eromheen zodat je mag betalen/kopen is een beetje een dingetje geworden. :?
Is op zich niet zo veel mis mee omdat het de prijzen op de huizenmarkt een beetje in de hand houd. Je ziet dat de trend is kopen voor het maximale hypotheek bedrag. Zo demp je het boom-bust effect.

Dat word dan verkocht als bescherming voor de koper maar is niet helemaal waar, het is net zo goed bescherming naar de hypotheek verstrekker.

Bij dalende rentes word het risico op de hoofdsom groter.

Even heel simpel gesteld bij 5% rente zou je 200.000 mogen lenen in het verleden. Zou je 500.000 lenen tegen 2% bij gelijke constructie dan zijn je maandlasten gelijk. Alleen bij een daling in huizenprijzen van 15% ben je in het eerste geval 30.000 lichter en ben je in het tweede geval ben je 75.000 lichter.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door WJ » 23 apr 2020, 10:26

Het punt was meer dat het niet zo makkelijk meer is als sommige hier denken, die zijn echt een beetje wereldvreemd met hun opmerkingen. Die denken nog steeds in de oude regels volgensmij waar 2ton geen probleem was, en hebben niet door dat die 2ton van nu netzo moeilijk te krijgen is als die 5ton toen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door JP » 23 apr 2020, 10:31

Je moet al een goede duit meenemen en in deze tijd zullen de meeste buffers langzaam verdampen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door dvh » 23 apr 2020, 10:48

JP schreef: 23 apr 2020, 10:31 Je moet al een goede duit meenemen en in deze tijd zullen de meeste buffers langzaam verdampen.
Ik hoor genoeg succesverhalen rond mij heen..
Zelf klaag ik ook niet.
Dus ik durf voorzichtig te zeggen: 'valt wel mee'
Laatst gewijzigd door dvh op 23 apr 2020, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Forza » 23 apr 2020, 11:15

Om 300K te krijgen heb je tegenwoordig bijna 2x modaal inkomen nodig, dus een heel goed salaris of 2x een goed salaris. En dan kan je daar net een 2-onder-1 kappertje van kopen (in en rond de grotere steden). Dus wil je een gezinnetje starten en niet in een appartementje opgesloten zitten is het voor het gros van de mensen geen optie om maar minder te lenen, het moet. Al is het ook weer zo dat je relatief meer overhoud tegenwoordig omdat je minder van je loon mag gebruiken voor een hypotheek.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Martijn_bmw » 23 apr 2020, 11:26

^^ Forza "een 2-onder-1 kappertje" is toch ook geen standaard huis?
Dus logisch dat dat niet past in een standaard salaris lijk mij...

Ja modaal woont in een modaal huis en dat is gewoon een rijtjeswoning in NL, zeker randstad waar grond en ruimte schaars zijn en dus relatief duur.

overigens kosten 2-onder-1 kapperts hier (Baarn e.o.) ook geen 300k maar minimaal 500k

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door ///Joost » 23 apr 2020, 11:46

Er zijn al behoorlijk wat goede punten genoemd her en der. De discussie kopen/huren is er een van alle tijden. De mind set huren = geld weggooien had ik vroeger ook, maar ben daar toch van terug gekomen, als je het hele plaatje eens onder de loep neemt. Ieders situatie is anders, en soms past daar huren bij, en soms kopen. Lange termijn (10+ jaar) zal kopen in de regel financieel interessanter zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Besef wel dat Nederland binnen Europa een van de landen is met de hoogste hypotheekdruk. Wij lenen ons hier te barsten, juist omdat we 100% van de koopsom kunnen lenen (om en nabij ivm afbouw...snap ik). Zouden we bijv. een aanbetaling moeten doen van 20%, dan zouden huizen voor minder mensen bereikbaar zijn, en zullen de prijzen dalen. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als starter is dat momenteel wel lastig natuurlijk. Men kan nog steeds veel lenen, en de hypoteekrentes zijn enorm laag. Daarom verwacht ik nog niet direct een daling van de huizenprijzen, tenzij het CV dusdanig roet in het eten gooit dat mensen uit hun huis gezet worden. Maar in NL is dat niet zo snel aan de orde (famous last words...).

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Robin » 23 apr 2020, 11:59

///Joost schreef: 23 apr 2020, 11:46 Lange termijn (10+ jaar) zal kopen in de regel financieel interessanter zijn.
Al bekijk je perceel/pandprijzen uit de 17e eeuw tot aan nu is er met de nodige crisisdalingen door de decennia/eeuwen heen alléén maar verdiend aan kooppercelen. Als je net voor de crisis te duur koopt:pech, maar na '10 /20/30 jaar lach jij/erfgenamen erom. Altijd. Al-tijd.

Maar dan moet je wél aflossen he:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], PeterM, vigilante en 271 gasten