BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M2

Bericht door Arthur » 21 apr 2020, 12:18

Helemaal niks mis mee. Zou me prima passen, als hij me zou passen ;)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M2

Bericht door Martijn_bmw » 21 apr 2020, 14:55

romo schreef: 21 apr 2020, 11:35 Staat prima op de wielen standaard, de eerste keer dat het out of the box klopt IMHO

Te laag is ook buitengewoon lelijk, het idee dat je kar door de hoeven zakt, vreselijk gezicht.

Het spatscherm moet met dezelfde afstand om het wiel liggen, dan klopt het voor mij.
dit idd! ik snap ook nooit dat verlagen dat de wielen bovenaan minder afstand hebben tot de spatscherm rand dan links en rechts van het wiel.

juist rondom het wiel dezelfde afstand tot scherm staat het mooiste :thumbup:
(Wat de M2 dus standaard heeft)

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 21 apr 2020, 15:09

Enige wat voor mij zou mogen is minder 'opgetrokken' banden. 1 cm breder voor en achter op zelfde velg. Zal waarschijnlijk wat inboeten op scherpte qua insturen maar vind het zelf mooier staan.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 21 apr 2020, 15:28

Kadett schreef: 21 apr 2020, 15:09 Enige wat voor mij zou mogen is minder 'opgetrokken' banden. 1 cm breder voor en achter op zelfde velg. Zal waarschijnlijk wat inboeten op scherpte qua insturen maar vind het zelf mooier staan.
Mee eens, maar dit maakt 'm beweeglijker inderdaad. Achterbanden zijn best wel breed achtig, maar zeker niet extreem, ok spoorbreedte is groter dan 'n M240i natuurlijk, dat maakt mede ook de stance.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 21 apr 2020, 15:41

Standaard maat is 245/265? Op bimmerpost geen (positieve) ervaringen te lezen met 255/275?

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 21 apr 2020, 16:28

Kadett schreef: 21 apr 2020, 15:41 Standaard maat is 245/265? Op bimmerpost geen (positieve) ervaringen te lezen met 255/275?
Klopt, maar op Bimmerpost gaan ze vaak voor 275 square minimaal dacht ik? Met bijbehorende aanschraap voorbanden.

Ook leuk, Alexander Bloch, man kan het prima verwoorden:

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 22 apr 2020, 10:20

Ik heb al een maand of 3 265/285 en dat rijdt goed. Auto is wat minder speels en de neus een tikeltje nerveus als je heel hard gaat in een doordraier en te snel een stuur beweging maakt.

Euh weet niet als dit mag maar ik ga deze bestelen en als ik 2 personen erbij kan vinden (voor totaal 5 units) kan de prijs op 210E uitkomen.

https://faserschmiede.de/produkt/carbon ... -m2-m3-m4/

Iemand interesse? Stuur dan AUB een PB.

Past o alle F8X M modelen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW M2

Bericht door matthyssie » 22 apr 2020, 10:22

Meer rubber = minder fun!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 22 apr 2020, 10:25

Daar zullen alle mannen het mee eens zijn :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW M2

Bericht door matthyssie » 22 apr 2020, 10:37

Ja in eerste instantie wel :)

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 22 apr 2020, 10:56

matthyssie schreef: 22 apr 2020, 10:22 Meer rubber = minder fun!
Idd maar het zijn mijn circuit banden/velgen. Ben te lui om ze om te ruilen haha.

Moet toch gaan gebeuren omdat me vrouw gek wordt van het gegil van de pagode haha.

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 22 apr 2020, 10:57

matthyssie schreef: 22 apr 2020, 10:22 Meer rubber = minder fun!
Idd maar het zijn mijn circuit banden/velgen. Ben te lui om ze om te ruilen haha.

Moet toch gaan gebeuren omdat me vrouw gek wordt van het gegil van de pagids haha.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M2

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 11:19

Megator schreef: 22 apr 2020, 10:20 Ik heb al een maand of 3 265/285 en dat rijdt goed. Auto is wat minder speels en de neus een tikeltje nerveus als je heel hard gaat in een doordraier en te snel een stuur beweging maakt.

Euh weet niet als dit mag maar ik ga deze bestelen
en als ik 2 personen erbij kan vinden (voor totaal 5 units) kan de prijs op 210E uitkomen.

https://faserschmiede.de/produkt/carbon ... -m2-m3-m4/

Iemand interesse? Stuur dan AUB een PB.

Past o alle F8X M modelen.
Nee, bestelen mag niet :)

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 22 apr 2020, 12:12

Haha shit je bent erger als me vrouw.

Ik meende meer group buys :p

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 22 apr 2020, 16:51

Uit nieuwsgierigheid. Waar haal je de frisse lucht verder vandaan? Want de gaten links en rechts in voorbumper zijn toch al 'bezet' voor olie en transmissie koeling?

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 22 apr 2020, 20:02

Kadett schreef: 22 apr 2020, 16:51 Uit nieuwsgierigheid. Waar haal je de frisse lucht verder vandaan? Want de gaten links en rechts in voorbumper zijn toch al 'bezet' voor olie en transmissie koeling?
M2C heeft twee buisen tussen de koelers in naar de wielkasten.

In eerste instantie ging ik daar lucht van nemen maar het is te krap. De M2C race auto heeft ze daar (onder ander) zitten en je kan zien dat ze de wielkast bescherming moesten knippen en een platte vierkante buis gebruiken om lucht naar de remen te brengen. Ik kan het ontwerpen en 3D printen, maar moet veel trial and error doen omdat ik geen 3D scanner heb.

Dus ga ik een scoop met outlet onder de draagarm gooien. Iemand is me al voor en geeft zijn 3D ontwerp gratis weg dus die ga ik gewoom effe printen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M2

Bericht door Bert ///M3 » 24 apr 2020, 09:08

Tip als je aan dat soort dingen gaat beginnen, kijk hoe de 'vanes' in je schijven lopen en waar de inlaat zit.

Die vanes verzorgen een centrifugaal pomp effect. Bij de meeste straat auto's zit er een stofkap aan de achterzijde en zit de inlaat zijde van de schijf aan de buitenkant. Als je dan een duct gaat maken dan doet het niet zo veel omdat die lucht enkel tegen het blanke staal blaast.

Dus als je zoiets maakt moet je eigenlijk kijken of je schijven vinden kan die hun luchtaanvoer van binnen pakken. Veel tweedelige schijven pakken hun lucht juist van binnen bijvoorbeeld die van AP Racing.

Die 2 delige schijven van een M2 daar komt die lucht inderdaad wel binnen maar ik zie dit ook wel regelmatig op auto's met 1 delige schijven en dan is het een beetje verspilde moeite van die dure carbon stukken.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 24 apr 2020, 11:31

Ik vroeg me inderdaad af wat voor voordeel het (direct) brengt.

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 24 apr 2020, 13:30

Bert ///M3 schreef: 24 apr 2020, 09:08 Tip als je aan dat soort dingen gaat beginnen, kijk hoe de 'vanes' in je schijven lopen en waar de inlaat zit.

Die vanes verzorgen een centrifugaal pomp effect. Bij de meeste straat auto's zit er een stofkap aan de achterzijde en zit de inlaat zijde van de schijf aan de buitenkant. Als je dan een duct gaat maken dan doet het niet zo veel omdat die lucht enkel tegen het blanke staal blaast.

Dus als je zoiets maakt moet je eigenlijk kijken of je schijven vinden kan die hun luchtaanvoer van binnen pakken. Veel tweedelige schijven pakken hun lucht juist van binnen bijvoorbeeld die van AP Racing.

Die 2 delige schijven van een M2 daar komt die lucht inderdaad wel binnen maar ik zie dit ook wel regelmatig op auto's met 1 delige schijven en dan is het een beetje verspilde moeite van die dure carbon stukken.
Bedankt Bert, niks onbekends voor mij behalve dat er schijven zijn dat van buiten naar binnen pompen. Ik had altijd vernomen dat het van binnen naar buiten ging. Vele zijn me al voor met dezelfde oplossing op F8X autos en voor hun werkt het.

Ik ga eventueel een AP remen set voor de M2 kopen (heb met wat F8X vrienden al een group buy in de planning). 380*36mm schijven met CP9660 klauwen. We zijn nu 3 personen, met 5 krijgen we nog een ietsje pietsje korting.

Je hebt gelijk dat deze misschien niet direct in de "gat" van de schijf blazen maar ik denk dat de negatieve druk van het pompend effect de verse lucht naar het midden zuigt. Ik wou met mijn 3D printer een trompet maken (nou een mal voor een carbon onderdeel) dat direct in het "gat" blaast maar daar is het veel te krap voor met de OEM schijven en veerpoot.

BTW Porsche blaast direct op de zijkant van de achterschijven op hun GT modellen, dus ik denk dat dit wel een OK oplossing moet zijn, ja tuurlijk is in het midden blazen beter, maar engineering is altijd een compromis maken.

https://www.suncoastparts.com/product/P ... DUCTS.html

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW M2

Bericht door Andre » 24 apr 2020, 15:42

Ik zie het al het zijn hier allemaal volwaardige coureurs en raceteam eigenaren.

Die anker platen achter de remmen zitten er, omdat je met een straat auto rijd die je elke dag gebruikt in zomer herfst en winter.

Ze dienen om viezigheid zoveel mogelijk bij de remmen weg te houden. Je kan ze vervangen door brakeducts. Je remmen zullen op snelwegen te koud worden en minder abrubte remvertaging hebben. Je zal meer onderhoud moeten plegen. Gebruik je de auto meestal voor circuit snap ik de aanpassingen. Rij je 90 procent op de openbare weg is het wasted time and money.

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 24 apr 2020, 15:57

Andre schreef: 24 apr 2020, 15:42 Ik zie het al het zijn hier allemaal volwaardige coureurs en raceteam eigenaren.

Die anker platen achter de remmen zitten er, omdat je met een straat auto rijd die je elke dag gebruikt in zomer herfst en winter.

Ze dienen om viezigheid zoveel mogelijk bij de remmen weg te houden. Je kan ze vervangen door brakeducts. Je remmen zullen op snelwegen te koud worden en minder abrubte remvertaging hebben. Je zal meer onderhoud moeten plegen. Gebruik je de auto meestal voor circuit snap ik de aanpassingen. Rij je 90 procent op de openbare weg is het wasted time and money.
Naja das wel een heele zure opmerking. Je kunt de toevoer ook plugen he. En ja ik gebruik mijn M2 best veel op circuit, de meeste km zijn op en naar het circuit gemaakt. Ik doe de meeste dagelijkse dingen op de fiets.

Dat van de snelweg snap ik niet zo, meen je dat ze kouder worden dan als me auto een paar uur stil staat? Want hij remt ook prima van snelweg snelheid na de eerste start.

Zelfde met onderhoud, hoezo moet dat meer worden?

En qua geld, de prijs is de helft van een set remblokken. Dus als die .25 keer langer mee gaan ben ik na twee sets bloken financieel vooruit toch?

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW M2

Bericht door Andre » 24 apr 2020, 19:25

Raceremblokken werken goed vanaf een bepaalde temp. Zijn ze koud en je moet een noodstop maken lever je gewoon in.
Straatblokken zijn zacht en werken meteen vanaf een lagere temp maar houden hogere temps zoals op circuit niet uit.

Rij je veel op circuit met race blokken die een hele hoge temp aankunnen dan zullen je bescherm hoesjes die om je rem cups heen zitten en de seals in de remklauw uiteindelijk verbranden of uitharden. Er komt viezigheid in en er zal uiteindelijk lekkage zijn en remdruk zal weg vallen.

Race remklauwen hebben die bescherm hoesjes niet maar een race auto word na elke race de remmen nagekeken en schoongemaakt. Als je dat met je straat auto ook doet heb ik niks gezegd,

Vaak komt men met de straat auto van de baan af hop de garage in volgende trackday gaan we weer. Pas dus op met remblokken die hoge temp range hebben. De blokken houden het wel maar je remklauw en remschijf is daar niet op berekend en ook zeker je remolie niet.


Remblok met lagere temp range geeft je eerder een waarschuwing door fading dat het te heet is en dat je rustig aan moet doen. Een raceblok in je standaard systeem geeft die waarschwing niet totdat je rem systeem het niet meer aankan. Kromme schijven rubber seals verbrand etc.

Een tussen oplossing is er eigenlijk niet.

Wat doe ik. Ik neem vaak remblokken met een iets hogere temp range dan voel je na 5 rondjes wel dat het minder word. Dan word het tijd voor een cooldown ronde en de boel even laten afkoelen.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 26 apr 2020, 17:21

https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-fo ... web-150738

Toch maar de huidige F87 aanschaffen.

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: BMW M2

Bericht door Megator » 26 apr 2020, 21:57

Andre schreef: 24 apr 2020, 19:25 Raceremblokken werken goed vanaf een bepaalde temp. Zijn ze koud en je moet een noodstop maken lever je gewoon in.
Straatblokken zijn zacht en werken meteen vanaf een lagere temp maar houden hogere temps zoals op circuit niet uit.

Rij je veel op circuit met race blokken die een hele hoge temp aankunnen dan zullen je bescherm hoesjes die om je rem cups heen zitten en de seals in de remklauw uiteindelijk verbranden of uitharden. Er komt viezigheid in en er zal uiteindelijk lekkage zijn en remdruk zal weg vallen.

Race remklauwen hebben die bescherm hoesjes niet maar een race auto word na elke race de remmen nagekeken en schoongemaakt. Als je dat met je straat auto ook doet heb ik niks gezegd,

Vaak komt men met de straat auto van de baan af hop de garage in volgende trackday gaan we weer. Pas dus op met remblokken die hoge temp range hebben. De blokken houden het wel maar je remklauw en remschijf is daar niet op berekend en ook zeker je remolie niet.


Remblok met lagere temp range geeft je eerder een waarschuwing door fading dat het te heet is en dat je rustig aan moet doen. Een raceblok in je standaard systeem geeft die waarschwing niet totdat je rem systeem het niet meer aankan. Kromme schijven rubber seals verbrand etc.

Een tussen oplossing is er eigenlijk niet.

Wat doe ik. Ik neem vaak remblokken met een iets hogere temp range dan voel je na 5 rondjes wel dat het minder word. Dan word het tijd voor een cooldown ronde en de boel even laten afkoelen.
Ik heb bij de M2 de stofkapjes in 3 track days kapot gereden. Met mijn RS duurde het net zo lang toen ik RVS zuigers en "high temp" dust seals inbouwde. Na 1.5 -2 jaar met kapotte OEM stofkapjes rond te crossen waren de binnen seals van de RS nog prima en zonder viezigheid. Ik ben dus makkelijk elke -/+ 6 manden bezig met me remen :P.

De koude race remblokken vind ik een beetje een scheef argument. Het remt immers nog beter dan de helft van het verkeer. Dus houd genoeg afstand, net als wanneer je een oldtimer met gammele remmen rijdt, en het zou geen probleem moeten zijn.

Ik weet ook niet hoeveel waarheid er nog aan deze vuist regel is. Kijk naar dit grafiek van Ferodo. Een DS UNO race remblok heeft bijna dezelfde wrijvings-coëfficiënt als een DS Performance straat remblok met R90 keuring.

https://www.ferodoracing.com/products/c ... ds/ds2500/
https://www.ferodoracing.com/products/c ... rake-pads/

Je punt omtrent race remklauwen volg ik wel, maar ik denk niet dat het zo snel gaat. En zoals gezegd ik lig vaak genoeg onder mijn auto om te zien als iets aan het misgaan is. Ik maak me meer zorgen om pekel dan debries omtrent de seals.

Remolie is vervangen voor RBF 600. OEM schijven heben nog geen scheurtjes of verkleuring (was anders bij mijn RS waar de anti-roest verf er na 3 trackdays af begon te bladen en de wrijvings-oppervlakte was mooi blauw). Een vervormde klauw heb ik nog niet mee gemaakt maar ik weet dat het mogelijk is.

Je laatste punt is een beetje de crux van dit alles. A) hoe hardcore en straat onvriendelijk wil je je auto maken zo dat ie beter op circuit presteert? en B) hoe lang moet de auto het op een bepaald tempo op circuit uithouden?

Ik wil graag hard gaan en liever 15-20 rondjes, dan ben ik leker in mijn groove. Dan kom ik al snel uit dat ik betere remen nodig heb, of meer koeling, of mijn rem techniek moet verbeteren (is helaas ook zo). En voor mij zijn de downsides te overzien dus vind ik het een goede oplossing om koeling en/of racing remen op mijn M2 te monteren.

BTW 2 dingen dat we nog niet over remkoeling heben besproken 1) het verwijderen van de dust shield stelt de ophanging bloot aan veel meer hitte en hierdoor kan je fussekogel sneller kapot gaan 2) regen water wordt direct op je schijven geblazen.

Soms gaat zelfs de OEM in de mist, de M2 CS racing heeft remlucht inlaaten net onder de koplamp (onder andere) zitten. Bij de eerste race debuut op de ring heben ze deze halverwege afgeplakt, blijkbaar omdat er teveel koeling was op die koude dag en de remen niet goed op temp kwamen.

https://www.bmw-motorsport.com/en/topic ... acing.html kun je hier zien in plaatje 1 en 4.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 29 apr 2020, 08:41

Andre schreef: 24 apr 2020, 15:42 Ik zie het al het zijn hier allemaal volwaardige coureurs en raceteam eigenaren.

Die anker platen achter de remmen zitten er, omdat je met een straat auto rijd die je elke dag gebruikt in zomer herfst en winter.

Ze dienen om viezigheid zoveel mogelijk bij de remmen weg te houden. Je kan ze vervangen door brakeducts. Je remmen zullen op snelwegen te koud worden en minder abrubte remvertaging hebben. Je zal meer onderhoud moeten plegen. Gebruik je de auto meestal voor circuit snap ik de aanpassingen. Rij je 90 procent op de openbare weg is het wasted time and money.
Correct en teven juist.
Ik heb 75000km lang gescheurde schijven drama gehad met die M5, hard rijden op de autobahn, altijd bokkoude remmen.
En als je moet remmen moet je remmen, je hebt geen keuze, nou ja, minder hard rijden. Geen keuze dus. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Thomas H, Will F. en 149 gasten