Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Dit is ons algemene autoforum.
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep? [Uitspraak RB]

Bericht door Bombadil » 12 apr 2020, 20:46

De Zitting kwam net voor de Corona business. Was nog een heel gedoe want ik had, zoals kon volgens de uitnodiging, mijn dossier opgevraagd bij de Griffie. Nou, dat toesturen lukte ze maar niet, iedere keer andere verhalen aan de telefoon.

Zitting zelf was anders dan verwacht; groep van 7 verkeersovertreders tegelijk de zaal in en een afgevaardigde van het OM in jasje-dasje (geen toga)aan de andere kant van het gangpad. Vervolgens om de beurt naar voren en je verhaal afsteken met wat heen-en-weer met het OM en daarna mag je naar huis en komt de volgende. Uitslag volgt per post achteraf. Denk dat het max een kwartiertje duurt per zaak. Aanwezigen kwamen nogal 'volks' over, soms met heerlijk accent.

De 1e die mocht, ging op voor rood verkeerslicht (flitspaal). Hij schoof in zijn verhaal steeds tussen 'kwetsbare lading, kan niet zomaar remmen' en 'het was niet ik maar de auto naast/ achter me die werd geflitst.' Dat leek niet al te sterk over te komen dus ik nam mij voor voet bij stuk te houden op mijn primaire punt; parkeren was toegestaan volgens meest dichtstbijzijnde verkeersbord.

Ik mocht als 2e. Was eigenlijk best spannend, ik ben beter schriftelijk dan zo mondeling en kreeg een 'middelbare school spreekbeurt'-gevoel. Op mijn punt van dichtstbijzijnde bord staat parkeren toe, kwam het OM met verwijzing naar uitspraken van het Gerechtshof over samenspel borden enzovoorts. Daar had ik zelf natuurlijk geen kaas van gegeten.

Tegelijkertijd had de Griffier de verkeerssituatie op Googlemaps opgezocht. Vanaf de andere kant wel te verstaan waar wel meerdere duidelijke borden stonden (wat ik beaam). Ik heb wel nog aangegeven dat ik vanaf de noordzijde kwam en het daar niet duidelijk was. Maar ik vrees dat het beeld van de duidelijke borden in het zuiden toch op het netvlies bleef hangen bij de rechter. Ik heb ook onvoldoende overgebracht (doch wel getracht) dat de acht+dichtstbijzijnde borden tijdelijke borden waren die het parkeren wel toestonden. Een overzichtsfoto`s daarvan bij de boete op de ruit had ik moeten maken maar niet gedaan.

De uitspraak:
Duurde een maandje: Boete teruggebracht naar EUR45,-. Wegens onduidelijke tijdelijk bebording teruggebracht maar de andere borden waren volgens de brief duidelijk en ik had onderzoeksplicht waardoor de boete deels blijft staan.

Het Vervolg:
Mijn hart zegt: principekwestie en uit handen geven aan advocaat. Mijn verstand zegt dat dat financiële waanzin is en dus niet mag.

Algemene Conclusies ter leering ende vermaeck:
* Voor de ervaring wellicht aardig om eens mee te maken en zo een beeld te vormen van dit stukje rechtstaat.
* Als er wat gebeurd: maak belachelijk veel foto`s, filmpjes, bewijsmateriaal, zoveel dat je denkt dat het volslagen idioot is.
* Verkeersboetes aanvechten; volkomen zonde van de tijd. OM leest de brieven niet en zelfs als je zeker gelijk krijgt van de rechter, dan wegen de kosten van de tijd niet op tegen de meeste boetes.
*Als er echt stront aan de knikker is; huur een advocaat in. Anders sta je als amateur tegen de professionals.

Edit: ga je toch als amateur zelf op: woon eerst eens een zittingsdag bij van wat andere verkeerszaken. Deze zijn denk ik openbaar. Dan heb je op de dag zelf meer focus op jou eigen zaak en de inhoud ipv het proces eromheen.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 12 apr 2020, 21:13, 4 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update] brief beroep?

Bericht door Martijn_bmw » 12 apr 2020, 21:01

Ha leuk om te lezen! Ik moet er ook nog heen... zou eind maart zijn maar die werd vanwege Corona afgeblazen. Ben benieuwd wanneer ik wordt opgeroepen en hoe het mij vergaat :)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door MParallel » 12 apr 2020, 23:15

Echt idioot. Nog los van wie nu gelijk heeft.
Al staan er 100 borden dat je er niet mag parkeren, dit bord suggereert het omgekeerde.

En dan moet je als burger maar onderzoeksplicht hebben. Lekker makkelijk gezegd.

Jij had dus in een straal van 5km alle borden moeten nagaan en kijken welke het meest geldt voor jouw parkeersituatie.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door JdBn » 13 apr 2020, 10:09

MParallel schreef: 12 apr 2020, 23:15 Echt idioot. Nog los van wie nu gelijk heeft.
Al staan er 100 borden dat je er niet mag parkeren, dit bord suggereert het omgekeerde.

En dan moet je als burger maar onderzoeksplicht hebben. Lekker makkelijk gezegd.

Jij had dus in een straal van 5km alle borden moeten nagaan en kijken welke het meest geldt voor jouw parkeersituatie.
Sterker nog, als ik in een straat rij en ik passeer eerst een bord ‘P’ met onderbord “met uitzondering van donderdag” en 10 meter verderop staat een ander bord ‘P’ zonder onderbord, dan mag er lijkt mij vanaf dat tweede bord gewoon geparkeerd worden op donderdag. Lijkt me heel vreemd als dat niet zo zou zijn toch? Maarja, winnen doe je toch niet.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Eeuwe » 13 apr 2020, 10:45

Leuk verslag Bombadil. 45 euro tja ik had ‘t prima gevonden, wat een kopzeer heb je van als je wéér het hele circus aan moet gaan slingeren (zonder gegarandeerde slagingskans).

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Zed240 » 13 apr 2020, 18:49

Lekker kut zoiets, maar bespaar je de zorgen voor die 45€.

Vorig jaar hier in Dld hebben ze m'n auto afgesleept wegens foutparkeren. Was er vol van overtuigd dat ik daar mocht staan, anders pleur ik hem er niet een paar dagen lang neer. Er staat daar (ik woon om de hoek) elke dag een rijtje van +/- 10 auto's, staat niemand in de weg in een doodlopende straat. In het verlengde mag je wel gewoon parkeren. Hele rits auto's dus afgesleept.

Kwam er gelukkig na 1 dag achter, waardoor het 'slechts' 270€ was. De volgende dag stonden alle auto's gewoon weer in die straat geparkeerd. Pissig was ik, aangezien ik hem opzettelijk daar had geparkeerd aangezien ik dacht dat het mocht, zoals jij dus ook.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door TLRS » 13 apr 2020, 19:47

Volgende keer je eigen P bord meenemen en naast je wagen planten..

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Rnd » 13 apr 2020, 20:13

Ik heb eens een frontale aanrijding gehad met een tegenligger die in de berm raakte, daar weer uitstuurde en op mijn weghelft kwam. Ik had een getuige achter mij rijden en een getuige achter de tegenligger die beiden voor mij pleitten en zeiden dat ik volledig rechts reed. Was een zwaar ongeluk, waarbij agenten bij mij thuis kwamen en mij verzekerden dat het er voor mij goed uitzag. Toen werd ik gedagvaard. Naar aanleiding van de reconstructie van de politie werd ik als schuldige aangewezen. Te bizar voor woorden. Bij de zogenaamde reconstructie stond mijn auto midden op de weghelft van de tegenligger. Verzekering gaf mij een advocaat en die zei mij dat ik beter kon schikken. Ik vroeg hem of hij wel goed bij zijn hoofd was. Het geheel is voorgekomen. De officier van justitie wees mij aan als schuldige. Rechter had niets gelezen. In de rechtszaal heb ik zelf geeist dat de getuigenverklaringen werden voorgelezen. Rechter vroeg mij of dat nodig was. Ja, zei ik omdat ze mij volledig vrijpleiten. Na het voorlezen van de eerste verklaring door de rechter werd ik vrijgesproken. Ik kon alleen de tegenpartij niet meer aansprakelijk stellen, dat zou heel lastig worden volgens de advocaat. Dan moest ik een civiele rechtszaak beginnen. Ik ben dus mijn no-claim kwijtgeraakt door dat geintje. Sindsdien ben ik het vertrouwen in al die idioten die onze rechtsstaat vertegenwoordigen volledig kwijt.

Moraal van het verhaal: lekker betalen die bekeuring en niet meer druk om maken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Martijn_bmw » 13 apr 2020, 20:22

WoW bizar verhaal RND!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Crookie » 13 apr 2020, 20:42

Wow, zeker ja! Hier had een dashcam de reconstructie volledig vernield...

Hoe ben je er qua gezondheid van af gekomen?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Rnd » 13 apr 2020, 20:58

Is heeeeel lang geleden. 1997, maar kan mij er nog steeds heel erg over opwinden. Gelukkig hebben we er niks aan overgehouden. Mijn vriendin en ik zaten gelukkig allebei in de riemen. Je vraagt je af waarom je niet wegstuurt, maar als je gewoon in de ochtend op je eigen weghelft rijdt dan gebeurt zoiets in een flits en heb je het nauwelijks door. Ik was ook een tijdje bewusteloos en dan kom je bij in een enorme ravage. Maar goed, niets aan overgehouden, wel enorme striemen van de riemen op mijn borstkas destijds en wat frustraties over de rechtsgang.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Rnd » 13 apr 2020, 21:02

Maar terug on topic. Het is het niet waard om je recht proberen te halen voor zoiets onbenulligs. Bovendien loop je het risico dat je alsnog verliest en dat je veel kosten hebt gemaakt.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door mark323ti » 13 apr 2020, 21:59

Paar weken geleden had ik een bekeuring uit Duitsland. Normaal betaal ik ze nooit en daarmee nooit problemen gehad. Geen landelijke instantie en registratie.
Ik reed 89 bij wegwerkzaamheden. Moest 10 euro betalen!!!! Daar kunnen ze hier nog iets van leren. Ik vond het bedrag zo schappelijk dat ik voor het eerst een buitenlandse bekeuring betaald heb!

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door mark323ti » 13 apr 2020, 22:01

Verwarnungsgeld noemden ze het...... zo voldoende het ook.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Mark 320iS » 13 apr 2020, 23:44

mark323ti schreef: 13 apr 2020, 21:59 Paar weken geleden had ik een bekeuring uit Duitsland. Normaal betaal ik ze nooit en daarmee nooit problemen gehad. Geen landelijke instantie en registratie.
Ik reed 89 bij wegwerkzaamheden. Moest 10 euro betalen!!!! Daar kunnen ze hier nog iets van leren. Ik vond het bedrag zo schappelijk dat ik voor het eerst een buitenlandse bekeuring betaald heb!
Maar als je daar 100 mocht is het alsnog belachelijk! Boeven zijn het, die Duitsers.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door JP » 13 apr 2020, 23:50

Lage boetes en zeker bij wegwerkzaamheden. Dat mogen ze wel harder aanpakken. Voor een tientje gaan ze al niet meer van het gas...... :coffee:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door MParallel » 14 apr 2020, 00:19

Martijn_bmw schreef: 13 apr 2020, 20:22 WoW bizar verhaal RND!
Mja helaas niet bizar.

Welkom in schurkenstaat NL.

Ik had het een bizar verhaal gevonden als hij direct was vrijgesproken.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door sitechris » 14 apr 2020, 07:33

Ff over bekeuringen in Duitsland. Die zijn laag. Maar sinds 1 maart jl ben je buiten bebouwde kom bij 26 kmh te hard je rijbewijs kwijt. Binnen bebouwde kom bij 21 kmh. Dat was 40 in beide gevallen. Uitkijken dus.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Martijn_bmw » 14 apr 2020, 08:08

oh idd! die 26km is ook op de snelweg?

Normaal laat ik altijd even uitrollen van een onbeperkt naar beperkt stukje maar je kan dus beter maar echt remmen voor het bord zo te lezen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Arthur » 14 apr 2020, 09:25

Dat is wel handig om te weten. Neem het in D ook nooit zo nauw omdat de boetes erg meevallen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door JP » 14 apr 2020, 10:47

De kleine Knöllchen tot 26km/h te snel zijn juist verdubbeld dit jaar.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door daNpy » 14 apr 2020, 11:22

sitechris schreef: 14 apr 2020, 07:33 Ff over bekeuringen in Duitsland. Die zijn laag. Maar sinds 1 maart jl ben je buiten bebouwde kom bij 26 kmh te hard je rijbewijs kwijt. Binnen bebouwde kom bij 21 kmh. Dat was 40 in beide gevallen. Uitkijken dus.
Huh?
Ik ben in januari geflitst. De A61 is nu omgelegd ri. Koblenz bij die grote kolenmijn. Daar moet je eerst rechts de afrit nemen om dan over de snelweg naar het oosten te gaan.
Bij die eerste afrit stond een flitser. Ik zag de flits, keek in mijn spiegel en kon niet echt duidelijk iets ontwaren. Daarna keek ik op de teller en deze zat net boven de 80. Vanaf de flits had ik gas los. Ik dacht nog, oh prima joh, kan niet veel zijn met 90 die bocht door, je mag hier tachtig..... tot ik het bordje einde 60 zag :tooth:
Anyway goed dat het mistig was want anders reed ik mss nog wel wat harder.

Vorige maand kreeg ik een aanmelding binnen. Je moet aangeven of jij het was en zo niet, wie dan etc. Anyway omdat ik met deze auto vaker in Duitsland ben geen zin in gedoe en alles netjes ingevuld. Vorige week viel de boete binnen. 84 waar 60 toegestaan.

€ 98,50 :mrgreen:
(70 boete 3,50 porto en 25 gebuhr)

Lijkt me overigens sterk dat ik bij 2 km/h harder m'n rijbewijs kwijt was. In DL werkt dat heel anders met punten etc. Bovendien mogen ze je rijbewijs niet innemen, alleen een rij-ontzegging geven. Die heeft een maat van me gehad, na véél te hard op de motor.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Martijn_bmw » 14 apr 2020, 11:26

Wat een gekut is dat daar nu he met die A61...

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door daNpy » 14 apr 2020, 11:37

Mjah het is best om maar op een of andere manier kost het niet superveel meer tijd. Je bent er ook weer zo omheen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Martijn_bmw » 14 apr 2020, 11:55

is ook waar, het voelt / ziet er onlogisch uit maar de extra tijd valt alles mee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Henk Jan, Semrush [Bot] en 85 gasten