Het grote DF MTB topic!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 07 apr 2020, 06:44

zegmaarboris schreef: 06 apr 2020, 22:48 Heb het idee dat een goede fully wel rond de 4K kost, als je de gangbare merken bekijkt? 2e hands zie ik niet zo zitten. Overjarig model dan weer wel.

Vandaag even wat fietsen bekeken. Die Epic fully’s zien er groot uit, had er niets mee. Opmerkingen hier over brain wegen ook wel mee. Idee lijkt wel top, maar te kwetsbaar dus?

Epic HT wel erg vet, voor dit budget dan wel meer fiets (Carbon wielen, betere groep).

Morgen even naar Cannondale en Scott kijken, nog inzichten daarover, ‘Brain’ achtige gevaren?
Maat van me is gillend weggegaan bij Cannondale ivm gezeik met de voorvork. Scott weet ik niet. Geen idee of die zelf ontwikkelen of van de plank trekken bij rock shox e.d.. Vind de nieuwe Trek wel heel erg gaaf.https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/supercaliber/

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jussi » 07 apr 2020, 07:41

Als ik 4k te besteden had, kocht ik een Orbea OIZ M20 TR of M30. Met 5k de M10 en dan de kleur zelf samenstellen met de My Oiz configurator.

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -29-m20-tr

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... oiz-29-m30

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joop » 07 apr 2020, 07:43

Erg gaaf ding die nieuwe Trek Supercaliber ja. Zit een beetje tussen beide (fully/hardtail) in voor mijn gevoel...

...zou naar mijn idee wel de ideale fiets zijn in NL dan.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 07 apr 2020, 08:25

Ik weet niet of het aan de orde is dat je met MTB ook stukken op de weg moet fietsen, of hele lichte bospaden / off-road paden.

Een fully is misschien leuk voor de zwaardere MTB parcours, daar is het echt de best oplossing. Maar op alle andere oppervlakken voelt het als een tank, extreem log. Ik heb gemerkt dat ik geen plezier kan beleven aan een dergelijke fiets. Dan is het ergernis richting het MTB parcours (stuk op de weg) en een klein beetje lol op de technische stukken.

Bedenk dus vooral goed wat je wilt. De beste oplossing op de zware MTB parcours, of meer een all-rounder.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 07 apr 2020, 08:48

De BMC Teameleite 01 One is vergelijkbaar met de Supercaliber. Dat is ook meer hardtail dan fully, maar met toch wat veerweg voor de echt hobbelige stukjes. Oftewel een zogenaamde "Softtail" https://www.bmc-switzerland.com/teameli ... 01861.html https://velodome.cc/product/bmc-teamelite-01-one/

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 07 apr 2020, 09:55

Wat is überhaupt je budget Boris?
En wat beoog je te gaan rijden?

Groot verschil of je snelle aangelegde Nederlandse routes puur op snelheid (gokje ivm race achtergrond) wil gaan afleggen, of wil je meer een speelse fiets zodat je uitgedaagd wordt op elk worteltje en hopje bij wijze van de fiets de lucht in te gooien?
Misschien zelfs al plannen om dan wat vaker naar het buitenland te gaan.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door frankie » 07 apr 2020, 09:58

Kijk ook eens bij Canyon.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 07 apr 2020, 10:01

k33z schreef: 07 apr 2020, 08:25 Ik weet niet of het aan de orde is dat je met MTB ook stukken op de weg moet fietsen, of hele lichte bospaden / off-road paden.

Een fully is misschien leuk voor de zwaardere MTB parcours, daar is het echt de best oplossing. Maar op alle andere oppervlakken voelt het als een tank, extreem log. Ik heb gemerkt dat ik geen plezier kan beleven aan een dergelijke fiets. Dan is het ergernis richting het MTB parcours (stuk op de weg) en een klein beetje lol op de technische stukken.

Bedenk dus vooral goed wat je wilt. De beste oplossing op de zware MTB parcours, of meer een all-rounder.
Dan heb je niet de juiste fiets mee gehad ;-)
Welke fiets? En wat stond je tegen?
Als je bijvoorbeeld een Spark RC pakt maakt al een groot verschil tov een Genius om het maar even bij Scott te houden als voorbeeld.

Beiden "fully" maar niet te vergelijken.

Al heeft het er waarschijnlijk vooral mee te maken wat je insteek is van je rondje fietsen, zoals ik hierboven ook al schrijf. Wat is je doel.

Zelfde geld voor die HT, koop je een race georiënteerde fiets met 100mm of een LTHT met long, slack geometrie en 150mm vork.
Beiden HT, toch compleet ander gevoel.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 07 apr 2020, 10:11

frankie schreef: 07 apr 2020, 09:58 Kijk ook eens bij Canyon.
Naar een Sender bijvoorbeeld :mrgreen:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Jussi » 07 apr 2020, 10:40

Tim N schreef: 07 apr 2020, 10:01
k33z schreef: 07 apr 2020, 08:25 Ik weet niet of het aan de orde is dat je met MTB ook stukken op de weg moet fietsen, of hele lichte bospaden / off-road paden.

Een fully is misschien leuk voor de zwaardere MTB parcours, daar is het echt de best oplossing. Maar op alle andere oppervlakken voelt het als een tank, extreem log. Ik heb gemerkt dat ik geen plezier kan beleven aan een dergelijke fiets. Dan is het ergernis richting het MTB parcours (stuk op de weg) en een klein beetje lol op de technische stukken.

Bedenk dus vooral goed wat je wilt. De beste oplossing op de zware MTB parcours, of meer een all-rounder.
Dan heb je niet de juiste fiets mee gehad ;-)
Welke fiets? En wat stond je tegen?
Als je bijvoorbeeld een Spark RC pakt maakt al een groot verschil tov een Genius om het maar even bij Scott te houden als voorbeeld.

Beiden "fully" maar niet te vergelijken.

Al heeft het er waarschijnlijk vooral mee te maken wat je insteek is van je rondje fietsen, zoals ik hierboven ook al schrijf. Wat is je doel.

Zelfde geld voor die HT, koop je een race georiënteerde fiets met 100mm of een LTHT met long, slack geometrie en 150mm vork.
Beiden HT, toch compleet ander gevoel.
+1 dit. Zelf hou ik liever van een speelse fiets. Ik rij op een '19 Scott Scale 950. Een goede mix tussen speels en race.
Laatst gewijzigd door Jussi op 07 apr 2020, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door k33z » 07 apr 2020, 10:45

Mijn referentiekader ligt anders, ik hou gewoon meer van een sportieve fiets (lees gravelbike / cyclocrosser). Alleen door de zitpositie is het verschil al enorm. In vergelijking met met een dergelijke fiets voelt (bijna) iedere MTB aan als een modderschuit. En dat is ook logisch, want het dient een heel ander doel, met een gravelbike heb je niets te zoeken op een MTB track als het ook maar iets technischer gaat worden. Maar om lekker mee door de bossen te scheuren op minder technisch terrein is het weer top.

Dus kom je weer terug bij de belangrijkste vraag, waar wil je de fiets voor gaan gebruiken.

Disclaimer: Ik heb lang niet op alle MTBs gereden, dus ik kan nooit een 100% eerlijk vergelijk maken op basis van eigen ervaringen. Wel heel veel ervaring op gravelbikes en cyclocrossers.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 07 apr 2020, 13:18

Tsja.... Je kunt zoveel kanten op. Als ik alleen al bij Specialized kijk. )Het merk waar ik het meeste verstand van heb.
Dan zijn al zoveel variaties mogelijk.
Epic hardtail De snelste, lichtste en meest wendbare.
Epic Full attack race XC fiets.
Epic Evo Epic met FOX 34 en dropper. Net iets meer travel dan standaard.
Stumpjumper ST Echte Trail fiets met 34 vork. Dus wat meer rechtop dan een epic en minder full attack.
Stumpjumper Trail fiets met 36 vork
Stumpjumper EVO. Trail fiets met 36 vork en een grotere wielbasis voor meer rust.

Dus hier met 2 namen al 6 verschillende doelgroepen.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 07 apr 2020, 13:20

Van bovenstaande fietsen is in Nederland maximaal een Stumpy ST geschikt. Alleen zoveel mensen zoveel wensen.
Als het niet snoeihard moet dan is de race geometrie van een epic niet nodig en een stumpy erg comfortabel.

Disclaimer. Koop wat je zelf wil. Bovenstaande is geen advertentie of reclame maar meer een verduidelijking wat er allemaal mogelijk is.

Dus testen testen testen. Fiets een moderne hardtail en fiets een moderne fully en beslis dan wat je wil.

Hier een conceptstore van Specialized waar je een fiets voor een weekend kunt lenen.

https://www.rings-goirle.nl/content/9-testfietsen

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door zegmaarboris » 07 apr 2020, 15:45

Dank allemaal! Zeker nog wat nuttige input en ideeën! Zoals Gijzert hierboven terecht schetst, er zit bij elk merk wel erg veel variatie in. Maakt het best complex om in de MTB wereld weer in te stappen. Waarschijnlijk weet je naar 10.000km wel of de vering juist wat meer of minder mag zijn, nu is dat nog te lastig in te schatten.

Orbea Oiz en die BMC hardtail met demping ook bekeken, goede tips! Maar ben er uit, het is een Cannondale Scalpel geworden. Een carbon fully dus, ik meld me wel als het niets is :-D.

Overigens - Rings bood geen testrit/leen fiets aan. En een slappe deal in vergelijking met de Cannondale - nieuw modeljaar staat om de hoek daar, dus was nu goed zakendoen. En fiets met goede reputatie qua techniek en rijstijl, fijne LBS om bij te kopen en ben al vanaf de hyper dikke aluminium ATB's uit de '90 wel fan van het merk.

Ben erg benieuwd, dit weekeinde moet ik 'm wel hebben.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 07 apr 2020, 17:50

zegmaarboris schreef: 07 apr 2020, 15:45 Dank allemaal! Zeker nog wat nuttige input en ideeën! Zoals Gijzert hierboven terecht schetst, er zit bij elk merk wel erg veel variatie in. Maakt het best complex om in de MTB wereld weer in te stappen. Waarschijnlijk weet je naar 10.000km wel of de vering juist wat meer of minder mag zijn, nu is dat nog te lastig in te schatten.

Orbea Oiz en die BMC hardtail met demping ook bekeken, goede tips! Maar ben er uit, het is een Cannondale Scalpel geworden. Een carbon fully dus, ik meld me wel als het niets is :-D.

Overigens - Rings bood geen testrit/leen fiets aan. En een slappe deal in vergelijking met de Cannondale - nieuw modeljaar staat om de hoek daar, dus was nu goed zakendoen. En fiets met goede reputatie qua techniek en rijstijl, fijne LBS om bij te kopen en ben al vanaf de hyper dikke aluminium ATB's uit de '90 wel fan van het merk.

Ben erg benieuwd, dit weekeinde moet ik 'm wel hebben.
Top!!! Gefeliciteerd met je aankoop!!!

Zodra de Corona voorbij is maar een keer een paar routes in Nederland fietsen met een paar man.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 07 apr 2020, 20:12

@Boris, gefeliciteerd. Wat meer specs, evenzoals de specialized uiteenzetting van gijzert is er binnen de scalpel ook mega veel diversiteit.

Gokje scalpel-si carbon 4?
Tip 1 & 2: vraag of je de NX shifter en ketting kunt upgraden naar X01 of iig GX, dat verschil ga je echt merken. XO1 Shifter is duurzamer en scherper. De NX ketting is snel versleten. (Dus mocht je daarmee gaan rijden, vaak checken.)

@Gijzert; Dat laatste lijkt mij tof. :headbang: UHR bijvoorbeeld? En mag ik wel mee met een fully met veel te veel veerweg voor Nederland :wink:

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 07 apr 2020, 20:26

zegmaarboris schreef: 07 apr 2020, 15:45 Dank allemaal! Zeker nog wat nuttige input en ideeën! Zoals Gijzert hierboven terecht schetst, er zit bij elk merk wel erg veel variatie in. Maakt het best complex om in de MTB wereld weer in te stappen. Waarschijnlijk weet je naar 10.000km wel of de vering juist wat meer of minder mag zijn, nu is dat nog te lastig in te schatten.

Orbea Oiz en die BMC hardtail met demping ook bekeken, goede tips! Maar ben er uit, het is een Cannondale Scalpel geworden. Een carbon fully dus, ik meld me wel als het niets is :-D.

Overigens - Rings bood geen testrit/leen fiets aan. En een slappe deal in vergelijking met de Cannondale - nieuw modeljaar staat om de hoek daar, dus was nu goed zakendoen. En fiets met goede reputatie qua techniek en rijstijl, fijne LBS om bij te kopen en ben al vanaf de hyper dikke aluminium ATB's uit de '90 wel fan van het merk.

Ben erg benieuwd, dit weekeinde moet ik 'm wel hebben.
Hele dikke fiets! Ga je veel plezier van hebben. Ik moet zelf ook snel een keer met zo'n Lefty gaan sturen, altijd al gaaf gevonden gewoon omdat het anders is :tooth:

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Gijzert » 07 apr 2020, 21:04

Tim N schreef: 07 apr 2020, 20:12 @Boris, gefeliciteerd. Wat meer specs, evenzoals de specialized uiteenzetting van gijzert is er binnen de scalpel ook mega veel diversiteit.

Gokje scalpel-si carbon 4?
Tip 1 & 2: vraag of je de NX shifter en ketting kunt upgraden naar X01 of iig GX, dat verschil ga je echt merken. XO1 Shifter is duurzamer en scherper. De NX ketting is snel versleten. (Dus mocht je daarmee gaan rijden, vaak checken.)

@Gijzert; Dat laatste lijkt mij tof. :headbang: UHR bijvoorbeeld? En mag ik wel mee met een fully met veel te veel veerweg voor Nederland :wink:
UHR is prima. Ga ik mee met de alu hardtail. 👍🏻

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 08 apr 2020, 00:46

Ik hoor het al, je moet aan de trust message vork :thumbup:

Forza schreef: 07 apr 2020, 20:26 Hele dikke fiets! Ga je veel plezier van hebben. Ik moet zelf ook snel een keer met zo'n Lefty gaan sturen, altijd al gaaf gevonden gewoon omdat het anders is :tooth:

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 08 apr 2020, 07:58

Dan liever de Motion E18 :hot:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Joop » 08 apr 2020, 18:25

Wat zou zo’n Lefty of zo’n malle voorvork als hierboven nou moeten toevoegen aan het rijden/springen/etc., anders dan ‘dat het anders is’?

Ziet er voor mijn gevoel vooral nodeloos complex uit...

En zelfs verre van fraai...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 08 apr 2020, 18:41

Die schijn je nagenoeg niet lekker af te kunnen stellen. Geen LSC en HSC settings en is nog zwaarder dan een flinke Fox 36 vork.
Forza schreef: 08 apr 2020, 07:58 Dan liever de Motion E18 :hot:

Afbeelding

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 09 apr 2020, 09:04

Joop schreef: 08 apr 2020, 18:25 Wat zou zo’n Lefty of zo’n malle voorvork als hierboven nou moeten toevoegen aan het rijden/springen/etc., anders dan ‘dat het anders is’?

Ziet er voor mijn gevoel vooral nodeloos complex uit...

En zelfs verre van fraai...
Een normale vork duikt als je in de voorrem knijpt. Door de geometrie heeft deze vork geen last van brake dive. Dit kan een flink beter gedrag opleveren bij downhill stukken. Terwijl je in je remmen hangt heb je nog steeds maximale travel van de vork beschikbaar. Nadeel is inderdaad dat de demper niet dezelfde tuning mogelijkheden heeft als een top-klasse telescopische vork.

De Lefty is in theorie lichter en stijver, een kleine toename in diameter zorgt voor een grote toename in stijfheid terwijl het gewicht minimaal toeneemt. Je kan dus beter 1x een grotere diameter veerpoot hebben dan 2x een kleinere voor dezelfde stijfheid maar minder gewicht. Het is alleen een stuk complexer en dus duurder, een dubbele veerpoot is een veel simpeler design.
Laatst gewijzigd door Forza op 09 apr 2020, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Forza » 09 apr 2020, 09:06

dubbel

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote DF MTB topic!

Bericht door Tim N » 11 apr 2020, 20:21

Dubbel
Laatst gewijzigd door Tim N op 11 apr 2020, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], CRZ, dave van marion, ErikS, Fabian, frank de jonge, Kadett, KoenM, krentenbol, MarcF, Martijn M, maurizio, Paul76, Richardt., Semrush [Bot], TLRS en 190 gasten