Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door alt » 29 mar 2020, 12:28

Nu de corona crisis is uitgebroken vraag ik mij af wie gaat er binnenkort een nieuwe auto kopen?
Bijna automobielfabrikanten zijn gesloten, aardolie kan je straks met geld toe krijgen, de accijnzen buitenbeschouwing gelaten.
Grote dealerorganisaties gaan omvallen of eerst afslanken.
In Nederland gaat het niet gebeuren, maar in het buitenland gaan de belastingbetalers geld ontvangen om het bedrijfsleven te steunen.

Vandaar mijn vraag: wie gaat straks/nu een nieuwe auto kopen & wat voor auto?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31028
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door JP » 29 mar 2020, 12:31


Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door De fiscalist » 29 mar 2020, 20:44

Polestar 2 besteld....





Is wel internet aankoop dus recht het ding retour te doen / te annuleren.

Misschien gebruik ik dat ook nog wel als het niet brengt wat ik hoop tov de Alpina B5 (die dus de stal zal gaan verlaten)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Arthur » 30 mar 2020, 00:31

^^^
JP schreef: 29 mar 2020, 12:31 viewtopic.php?f=9&t=39758

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Bombadil » 30 mar 2020, 07:51

Nou, 'nieuw' vind ik toch een andere focus dan dat topic; 'wat zijn de koopjes?' .

Ik heb de indruk dat niemand nieuw koopt en nu de showrooms uitgestorven zijn. Bedrijven houden de hand op de knip en zzp en flex personeel gaat eruit.
Misschien is de vraag of dealers niet massaal kopje onder gaan? Sowieso wordt het Nederlandse autopark steeds ouder wat m. i. direct gevolg is van de steeds stijgende auto-belastingen. Dat doet de verkopen (en verkoopwinst) geen goed. En dat in economisch voorspoedige tijden terwijl er nu weer recessie komt.

Of wordt dat terugverdiend op onderdelen en onderhoud? Zo ja, gaan dan nu (eindelijk cf voorspelling) de verkopers eruit in ruil voor online?

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door ErikS » 30 mar 2020, 08:07

Bombadil schreef: 30 mar 2020, 07:51 Nou, 'nieuw' vind ik toch een andere focus dan dat topic; 'wat zijn de koopjes?' .

Ik heb de indruk dat niemand nieuw koopt en nu de showrooms uitgestorven zijn. Bedrijven houden de hand op de knip en zzp en flex personeel gaat eruit.
Misschien is de vraag of dealers niet massaal kopje onder gaan? Sowieso wordt het Nederlandse autopark steeds ouder wat m. i. direct gevolg is van de steeds stijgende auto-belastingen. Dat doet de verkopen (en verkoopwinst) geen goed. En dat in economisch voorspoedige tijden terwijl er nu weer recessie komt.

Of wordt dat terugverdiend op onderdelen en onderhoud? Zo ja, gaan dan nu (eindelijk cf voorspelling) de verkopers eruit in ruil voor online?
Van mij mag de branche wel eens een FLINKE tik krijgen.
Zoals ze met je omgaan als je nieuw koopt...... Ze bieden lachend 49% onder nieuwwaarde na 9 maanden. Zonder verblikken of verblozen.

Zo heb ik zin om van de week weer eens langs te rijden, een mooie RS4 uit te zoeken & dan gewoon 30K minder bieden..... Dan verkopen ze misschien nog eens wat. :tooth: Niet? ok doei!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2020, 08:46

^^ Een dealer mag blij wezen als hij 1% rendement draait.
Alle kosten / afschrijving kan de dealer zelf niks aan doen, dat is de markt c.q. eisen vanuit importeur en fabrikant.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Jeroen » 30 mar 2020, 09:20

ErikS schreef: 30 mar 2020, 08:07
Bombadil schreef: 30 mar 2020, 07:51 Nou, 'nieuw' vind ik toch een andere focus dan dat topic; 'wat zijn de koopjes?' .

Ik heb de indruk dat niemand nieuw koopt en nu de showrooms uitgestorven zijn. Bedrijven houden de hand op de knip en zzp en flex personeel gaat eruit.
Misschien is de vraag of dealers niet massaal kopje onder gaan? Sowieso wordt het Nederlandse autopark steeds ouder wat m. i. direct gevolg is van de steeds stijgende auto-belastingen. Dat doet de verkopen (en verkoopwinst) geen goed. En dat in economisch voorspoedige tijden terwijl er nu weer recessie komt.

Of wordt dat terugverdiend op onderdelen en onderhoud? Zo ja, gaan dan nu (eindelijk cf voorspelling) de verkopers eruit in ruil voor online?
Van mij mag de branche wel eens een FLINKE tik krijgen.
Zoals ze met je omgaan als je nieuw koopt...... Ze bieden lachend 49% onder nieuwwaarde na 9 maanden. Zonder verblikken of verblozen.

Zo heb ik zin om van de week weer eens langs te rijden, een mooie RS4 uit te zoeken & dan gewoon 30K minder bieden..... Dan verkopen ze misschien nog eens wat. :tooth: Niet? ok doei!
Klinkt een hoop frustratie uit. Je weet toch dat binnen een jaar inruilen enorm afschrijven is? Geef daar niet de branche de schuld van. En denk je dat ze na een eventuele crisis je opeens bijna nieuwwaardes gaan bieden?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Arthur » 30 mar 2020, 10:37

Bombadil schreef: 30 mar 2020, 07:51 Nou, 'nieuw' vind ik toch een andere focus dan dat topic; 'wat zijn de koopjes?' .
Volgens mij is dat draadje ‘Nu een auto kopen...’. Maar goed, ga gerust verder met 2 draadjes, is wel heel DF :)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Knot » 30 mar 2020, 11:11

Andere ff hernoemen naar "gebruikte", dan maak ik een nieuw topic aan om een auto te lenen nu :tooth:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door ErikS » 30 mar 2020, 11:17

Jeroen schreef: 30 mar 2020, 09:20
Klinkt een hoop frustratie uit. Je weet toch dat binnen een jaar inruilen enorm afschrijven is? Geef daar niet de branche de schuld van. En denk je dat ze na een eventuele crisis je opeens bijna nieuwwaardes gaan bieden?
Dus jij vindt 50% in 10 maanden reëel? op zoiets als een Golf GTI, koning der weinig afschrijven & na 4 jaar ongeveer de helft waard?
Ik vond 't wel wat frustrerend ja. Ik heb 'm zelf ook scherp gekocht, maar de laconieke houding..... Dat stoorde mij vooral.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 mar 2020, 11:25

Owja....dan is het wel rechtvaardig idd dat ze een FLINKE tik krijgen idd. Hoe durven ze.
Ik hoop dat jouw winkel gewoon goed blijft lopen en je niet in de situatie komt waarin menig dealer/autobedrijf zich momenteel bevindt.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Jeroen » 30 mar 2020, 11:31

ErikS schreef: 30 mar 2020, 11:17
Jeroen schreef: 30 mar 2020, 09:20
Klinkt een hoop frustratie uit. Je weet toch dat binnen een jaar inruilen enorm afschrijven is? Geef daar niet de branche de schuld van. En denk je dat ze na een eventuele crisis je opeens bijna nieuwwaardes gaan bieden?
Dus jij vindt 50% in 10 maanden reëel? op zoiets als een Golf GTI, koning der weinig afschrijven & na 4 jaar ongeveer de helft waard?
Ik vond 't wel wat frustrerend ja. Ik heb 'm zelf ook scherp gekocht, maar de laconieke houding..... Dat stoorde mij vooral.
Kan me goed voorstellen dat een laconieke houding je stoort. Dat kan ook nooit de bedoeling zijn, denk ik dan. Ik heb zelf (lang geleden) nieuwe auto's verkocht, en soms kwam er wel een een klant binnen met een inruiler die je echt niet wilde hebben. In dat geval boden we gewoon heel laag. Dat was dan vaak een klant van een nabijgelegen dealerschap (van elkaars klanten afblijven) of gewoon een echt heel moeilijke, incourante auto. Ik kan me dan wél voorstellen dat niet iedere dealer op een 9 maanden oude GTi zit te wachten. De deal moet van beide kanten kloppen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door veejay » 30 mar 2020, 11:46

Toen ik op zoek was naar een vervanger voor mijn oude Skoda vertelde een handelaar mij dat hij liever een oude auto wil + een hoop cash dan een jonge auto met een beetje bijbetaling. Met cash kon hij meer ondernemen.

Vooralsnog zie vooral uit naar hoveniers, schilders en aannemers die nu wel graag klussen willen doen/zin hebben in klussen voor minder dan 2000 euro, al is het maar op zijn minst de moeite te nemen om te reageren. :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2020, 12:13

Klopt veejay en zeker in deze tijd, cash heeft iedereen nodig.
dus dure inruil minder intrek en dan zeker een dure GTI, dat is zo'n niche markt die beter loopt tijdens hoog conjuctuur maar nu het ff (in ieder geval tijdelijk) minder gaat gaat iedereen op zijn centen zitten en niet een speciale GTI kopen.

heeft niks met de marge van dealers te maken maar gewoon vraag / aanbod en marktwerking. zeker icm nu de grenzen dicht zit heel autoland op slot.

komt nog bij Erik, je hebt een "oud model" Golf 8 is uit, betekend meteen een klap op de restwaarde van alle modellen ervoor.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door ErikS » 30 mar 2020, 12:37

Ik chargeer nogal, dat hebben jullie wel door toch?

Iets met knuppel & hoenderhok.

Natuurlijk gun ik het de handel niet, maar bepaalde verkopers met een bepaalde houding wel.

Met cash kan ik veel bereiken? Dus nu is het geoorloofd om een schijt bod bij hun te doen, met cash?
Nee, zo zit ik ook niet in elkaar. Ik ben juist van elkaar iets gunnen.
En ja, Martijn, ik weet wat ik rij. En dat bevalt me meer dan prima op het moment. :hungry: :hungry: :hungry:
Overigens gaat het bij mij over eerst 3 weken van Januari, toen bestond Corona hier nog geeneens & had niemand het ergens over.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Shakes » 30 mar 2020, 13:23

Een nieuwe auto? Never in dit land.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door mark323ti » 30 mar 2020, 19:06

ErikS schreef: 30 mar 2020, 12:37 Ik chargeer nogal, dat hebben jullie wel door toch?

Iets met knuppel & hoenderhok.

Natuurlijk gun ik het de handel niet, maar bepaalde verkopers met een bepaalde houding wel.

Met cash kan ik veel bereiken? Dus nu is het geoorloofd om een schijt bod bij hun te doen, met cash?
Nee, zo zit ik ook niet in elkaar. Ik ben juist van elkaar iets gunnen.
En ja, Martijn, ik weet wat ik rij. En dat bevalt me meer dan prima op het moment. :hungry: :hungry: :hungry:
Overigens gaat het bij mij over eerst 3 weken van Januari, toen bestond Corona hier nog geeneens & had niemand het ergens over.
Hebben ze echt 50% geboden van wat er nieuw voor de auto betaald is (dus niet catalogusprijs)?
Dat zou idd onbeschoft zijn. Dan kunnen ze beter zeggen dat ze geen interesse in de inruiler hebben.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 19:29

Ik denk ook altijd, je kunt maar beter transparant zijn. Dan weet de klant waar hij of zij aan toe is. Geen interesse? Prima, maar dan niet iemand een beledigend bod doen. Of leg op z’n minst uit waarom het bod beledigend is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Arthur » 30 mar 2020, 19:58

mark323ti schreef: 30 mar 2020, 19:06 Hebben ze echt 50% geboden van wat er nieuw voor de auto betaald is (dus niet catalogusprijs)?
Dat zou idd onbeschoft zijn. Dan kunnen ze beter zeggen dat ze geen interesse in de inruiler hebben.
Het gaat natuurlijk wel om de catalogusprijs, dat wat er op kenteken staat. Daar wordt mee gerekend. Niet dat jij 5-10-15 of 20% korting hebt gehad.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31028
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door JP » 30 mar 2020, 20:02

Een exclusieve auto (dat is een TCR) importeren en dan binnen een paar maanden hier bij een dealer aanbieden, dat wordt nooit de hoofdprijs. Ook zonder pandemieën.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Luco » 30 mar 2020, 20:52

ik had een ferrari besteld, maar de fabriek is dicht, dus maar afbesteld, de prutsers.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Spijkerhard » 30 mar 2020, 21:50

Eind van het jaar loopt er een uit de lage bijtelling. En ik denk niet dat de CFO in de M3P of de 323ti wil rijden...

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door ErikS » 31 mar 2020, 07:07

///Joost schreef: 30 mar 2020, 19:29 Ik denk ook altijd, je kunt maar beter transparant zijn. Dan weet de klant waar hij of zij aan toe is. Geen interesse? Prima, maar dan niet iemand een beledigend bod doen. Of leg op z’n minst uit waarom het bod beledigend is.
Ooh, dat werd ook uitgelegd.
Ze durven het niet aan, dus zetten we hem met wat meer marge te koop.

3 dagen later kwam er een 1 jaar oudere 'gewone' GTI, geen TCR, te koop voor 7K boven mijn inruil bod. (bij dezelfde dealer)
Ik denk dat ze hem gerust met 12K marge weg hadden gezet.

En JP, dat kan zo zijn, het is gewoon een dealer geleverde auto. Dan wel een Duitse VW dealer, maar een dealer geleverde wagen.
Verder ga ik er niet over lopen miepen, maar als je bij de dealer komt is je inruiler ALTIJD kut & niet in de markt passend.... En als ze te koop staan zijn het pareltjes.... Dé auto's op de markt.

Edit; en ik kwam bij een auto kijken die er al stond ruim voordat ik de TCR kocht..... Oftewel, een échte winkeldochter.
(bij hun stond toen een TCR voor 54K & toen zijn alle pijlen richting de TCR gegaan nadat ik erin had gezeten)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door dvh » 31 mar 2020, 08:33

Schoften!
Allemaal!

Ow, nee. Ik ga geen nieuwe auto kopen binnenkort. Ook geen gebruikte.
Ik ga lekker potten. En ook een beetje hopen dat m'n omzet niet instort.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot] en 114 gasten