Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Knot » 24 mar 2020, 10:55

Zo ging het ook met de crypto... lekker met een paar duizend euro instappen in ECC omdat hij laag stond, nu koop je er vervolgens niet eens een krat pils meer van.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Richardt. » 24 mar 2020, 11:02

Rnd schreef: 24 mar 2020, 10:54 Ik zal wel te voorzichtig zijn, maar ik snap niet dat mensen weer zo snel instappen. Er komt een megacrisis aan en toch stapt iedereen in omdat ze denken dat aandelen nu koopjes zijn. Voor sommige aandelen geldt dat, maar voor heel veel niet. Tijd zal het leren, maar ik blijf vooralsnog op mijn handjes zitten.
Daarom dus ook wel overwogen "sommige aandelen" wel kopen en "heel veel" ook niet :)
Het blijft toch een gok natuurlijk, maar als je bijv. ziet dat Shell de laagste koers sinds een jaar of 20 heeft en aantoonbaar altijd keurig dividend heeft uitbetaald en voornemens is dat te blijven doen dan lijkt het niet zo'n gekke keuze. Wereldwijde crisis of niet, olie/gas/brandstof blijft nog wel een tijdje nodig dus ik zie de olie giganten niet zomaar omvallen.

Ik vind het zelf wat lastiger om aandelen van bijv. banken te kopen. Hoewel ze, in NL, goed geleerd hebben van de vorige crisis kan het wel eens heel hard gaan als straks een hoop bedrijven omvallen en daarmee ook particulieren hun hypotheken/leningen niet kunnen voldoen.

Kortom, gericht her en der wat aandelen kopen en daarnaast ook gewoon een hoop op de spaarrekening laten staan. Dat is hoe ik het doe.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Rnd » 24 mar 2020, 11:20

Ja, Shell heb ik ook recent gekocht, maar vandaag stijgt alles zo'n beetje.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 11:37

Het probleem is dat men in het algemeen niet verder terug kijkt dan de jaren 80. We zitten in een currency crisis. Er wordt ontzettend, niet te tellen, veel geld bijgeprint om koste wat het kost jan en alleman te redden. Dat model is niet houdbaar. Je koopt er misschien een paar jaar mee, maar eens zal de bubbel knappen. Het stuk van De Economist hierboven snijdt wel hout, natuurlijk zal het op een gegeven moment weer omhoog gaan, maar het is geen garantie, juist vanwege het feit dat we met een currency crisis te maken hebben. Kijk even naar Japan, die hetzelfde heeft meegemaakt. Als de Nikkei een model is voor de S&P dan staat ons nog wat te wachten.

Kijk naar de aandelenmarkt, gecomperseerd voor inflatie:
https://www.macrotrends.net/2324/sp-500 ... chart-data

Had je in 1929 aandelen gekocht, dan had je pas weer in 1959 quitte gespeeld. Als je even heel feitelijk kijkt, staat de markt nog steeds erg hoog. Inflatie is echt een dingetje momenteel, zeker met de zojuist bekend geworden maatregelen. De ECB is niet anders hoor, dus dit is niet alleen gerelateerd aan de VS.

Knot schreef: 24 mar 2020, 10:55 Zo ging het ook met de crypto... lekker met een paar duizend euro instappen in ECC omdat hij laag stond, nu koop je er vervolgens niet eens een krat pils meer van.
De klassieke fout van snel rijk willen worden. Crypto gaat het goed doen, ben ik van overtuigd, maar het benodigt een lange termijnvisie van minstens 10 jaar. Zeker met crypto is onderzoek doen erg belangrijk. Alles, maar dan ook alles weten over het project waar je in stapt, en vertrouwen hebben. Als je het niet begrijpt, niet aan komen. Wil je op save gaan, dan gewoon 100% BTC. Als die klapt, stort alles namelijk in elkaar.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 24 mar 2020, 11:38

Goud as we speak €48554,00

2 mille erbij in 'n 'paar uur' maar weer.

Jippie FWIW.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 24 mar 2020, 11:56

€49633,00 nu....

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Kadett » 24 mar 2020, 11:57

Damn, weet nog dat ie f20.000,- was.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Wouter81 » 24 mar 2020, 11:57

Bitcoin gaat vandaag ook als een raket

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 12:06

Robin schreef: 24 mar 2020, 11:38 Goud as we speak €48554,00

2 mille erbij in 'n 'paar uur' maar weer.

Jippie FWIW.
Ik kan me nog herinneren dat je schreef dat "goud toch wel hoog stond"... $1600 per ounce is niets. Goud, BTC en in mindere mate zilver. Dat is waar het om draait nu.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Will F. » 24 mar 2020, 12:24

Goud/ BTC wordt allemaal gedreven door inflatie angst door de steunmaatregelen die links en rechts om je heen vliegen. Ook dat kan op korte termijn omlaag, ondanks de fuzz op 'YT, twitter' van experts op dit gebied. Maar momenteel is het nogsteeds deflatie wat de kop opsteekt zie de beurzen en die kunnen echt nogwel lager. Inflatie komt er wel maar pas als de ellende is gaan liggen en de economie weer goed oppakt. Tot die tijd denk ik dat voedingsmiddelen wel duurder worden door beperkte aanvoer.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bram » 24 mar 2020, 12:51

dvh schreef: 13 feb 2020, 14:58
Elise schreef: 13 feb 2020, 14:58
allen schreef: 13 feb 2020, 14:53 Wie graag neukt tikt in 90+ procent van de gevallen geen huis contant meer af. Een beetje gezinswagen misschien ook niet meer. Een gezin onderhouden is een verdomd dure hobby.
Wist je dat je kon neuken zonder een gezin te hoeven onderhouden? :tong:
Kom je nu mee...
:mrgreen:

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 24 mar 2020, 13:01

Will F. schreef: 24 mar 2020, 12:24 Goud/ BTC wordt allemaal gedreven door inflatie angst door de steunmaatregelen die links en rechts om je heen vliegen. Ook dat kan op korte termijn omlaag, ondanks de fuzz op 'YT, twitter' van experts op dit gebied. Maar momenteel is het nogsteeds deflatie wat de kop opsteekt zie de beurzen en die kunnen echt nogwel lager. Inflatie komt er wel maar pas als de ellende is gaan liggen en de economie weer goed oppakt. Tot die tijd denk ik dat voedingsmiddelen wel duurder worden door beperkte aanvoer.
Dat ook, maar goud is al honderden jaren een stabiele factor. Ik snap de analogie met BTC wel, maar zijn twee verschillende entiteiten. Maar dan ook echt totaal verschillend.
Goud is al dik 15 jaar met een stevige opmars bezig met her en der ook wat dalingen natuurlijk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 13:28

Goud is een mooi instrument als verzekering tegen inflatie. Ik zou niet willen stellen dat het perse een investering is. Er zijn vele betere rendementen te behalen met andere assets. Ik ben echter wel van mening dat de prijs nog veel gaat stijgen de komende 2 jaar. Dan over twee jaar weer in aandelen stappen lijkt me nog niet zo'n gek plan, afhankelijk van de markt op dat moment natuurlijk.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Gijzert » 24 mar 2020, 13:51

Gaat Shell nog wel dezelfde dividend uitkeren met deze lage olieprijzen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 14:11

///Joost schreef: 24 mar 2020, 12:06
Ik kan me nog herinneren dat je schreef dat "goud toch wel hoog stond"... $1600 per ounce is niets. Goud, BTC en in mindere mate zilver. Dat is waar het om draait nu.
En door de $1600 nu. $2000 rond augustus?

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 24 mar 2020, 14:13

Ja en weer op naar de 50k euros per kg.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 14:15

Robin schreef: 24 mar 2020, 14:13 Ja en weer op naar de 50k euros per kg.
Met het continu dalen van EURUSD krijg je wel lekkere leverage. :lol:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 14:20

De horror, maar het komt er toch echt aan. Je kunt erop wachten tot de VS en Europa dit gaan invoeren. Ze zijn daar al nadrukkelijk mee bezig.
Alipay Patents Reveal More Details About China's Forthcoming CBDC


Alipay Patents Reveal More Details About China's Forthcoming CBDC
NEWS
In the past month, Chinese payments platform Alipay has disclosed a number of patents relating to and revealing more details of China’s planned central bank digital currency (CBDC), the digital yuan.

According to a report in local media outlet Interchain Pulse on March 23, Alipay is set to play an integral part in the major functions of the currency when it is launched.

Alipay to be a secondary issuer of China’s CBDC
The first patent, published Feb. 21, revealed that Alipay is likely to be involved as a third-party operating agent in secondary issuance of the currency. This would put Alipay on an equal footing with commercial banks, who will not have a secondary monopoly on digital currency.

However, the most important revelation is of how the digital currency can be traced, needing the functionality of a blockchain-based currency, despite not relying on blockchain technology itself.

Transactions will be split into execution instructions corresponding to each party, along with an execution priority for each instruction. Instructions are then sorted and executed in order. By following the sorted execution instruction list back, transactions can be traced back for the entire life cycle of the CBDC.

A related patent, published Feb. 28, details front-end encryption machines, deployed by the central bank with secondary issuers of the currency. These would monitor secondary issuance and transactions, and be roughly analogous to a node for a blockchain.

Accounts suspected of illegal activity can be restricted
On Feb. 25, Alipay published a patent detailing “a method and device for controlling digital currency accounts.”

The regulator will provide a control device installed at the operating agency, with which supervisors can restrict suspected accounts within predefined rules. This will allow the supervisors to circumvent the need to go through the operator, allowing immediate restriction.

Restrictions that can be applied include blocking one or more account operating authorities, prohibiting currency flows into and/or out of the target account, and freezing all funds held in the account.

Wallet functionality will depend on behavior and personal data
Another Alipay patent published on Feb. 28, states that there will be several different types of digital currency wallet, each providing different services, and specifies a method to identify which type a user has.

It suggests that this can be ascertained based on two results, depending on the user’s behavioral data and provided identity data.

In the patent, behavioral data is specified as the frequency of use, amount and venue of transactions. As Cointelegraph reported, Chinese citizens’ behavior is already monitored outside of CBDC use in everyday life, creating a “social score” allowing certain privileges and freedoms. It is currently unclear whether this behavior will also feed into the user’s wallet type.

Identity information listed ranges from ID cards, bank cards and mobile phone numbers to biometric data such as fingerprints, bite marks and DNA.

China’s CBDC could support “anonymous” transactions
If the previous patents suggest a heavy-handed overview, monitoring and control of the whole CBDC ecosystem, a patent Alipay published March 17 states that it will support anonymous transactions.

However, its method for doing so involves setting up “anonymous” wallets, which still require general information like a mobile phone number and email address.

While this may provide a quasi-anonymous transaction method, it is unlikely that these are completely untraceable.

Interestingly, the currency does not just deal in figures like current electronic transactions, but is the digitization of specific banknotes. So for example, a wallet would not just have a balance of 250 yuan, but would hold one note of 100 yuan, and 3 notes of 50 yuan.
Bron: https://cointelegraph.com/news/alipay-p ... oming-cbdc

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 24 mar 2020, 14:30

Robin schreef: 24 mar 2020, 14:13 Ja en weer op naar de 50k euros per kg.
2 mille eraf in notime ook weer.

47.5k

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bert ///M3 » 24 mar 2020, 15:40

///Joost schreef: 24 mar 2020, 11:37 Het probleem is dat men in het algemeen niet verder terug kijkt dan de jaren 80. We zitten in een currency crisis. Er wordt ontzettend, niet te tellen, veel geld bijgeprint om koste wat het kost jan en alleman te redden. Dat model is niet houdbaar. Je koopt er misschien een paar jaar mee, maar eens zal de bubbel knappen. Het stuk van De Economist hierboven snijdt wel hout, natuurlijk zal het op een gegeven moment weer omhoog gaan, maar het is geen garantie, juist vanwege het feit dat we met een currency crisis te maken hebben. Kijk even naar Japan, die hetzelfde heeft meegemaakt. Als de Nikkei een model is voor de S&P dan staat ons nog wat te wachten.

Kijk naar de aandelenmarkt, gecomperseerd voor inflatie:
https://www.macrotrends.net/2324/sp-500 ... chart-data

Had je in 1929 aandelen gekocht, dan had je pas weer in 1959 quitte gespeeld. Als je even heel feitelijk kijkt, staat de markt nog steeds erg hoog. Inflatie is echt een dingetje momenteel, zeker met de zojuist bekend geworden maatregelen. De ECB is niet anders hoor, dus dit is niet alleen gerelateerd aan de VS.

Knot schreef: 24 mar 2020, 10:55 Zo ging het ook met de crypto... lekker met een paar duizend euro instappen in ECC omdat hij laag stond, nu koop je er vervolgens niet eens een krat pils meer van.
De klassieke fout van snel rijk willen worden. Crypto gaat het goed doen, ben ik van overtuigd, maar het benodigt een lange termijnvisie van minstens 10 jaar. Zeker met crypto is onderzoek doen erg belangrijk. Alles, maar dan ook alles weten over het project waar je in stapt, en vertrouwen hebben. Als je het niet begrijpt, niet aan komen. Wil je op save gaan, dan gewoon 100% BTC. Als die klapt, stort alles namelijk in elkaar.
Is een leuk verhaal, maar klopt niet.

Ze corrigeren namelijk wel voor inflatie, maar niet voor herbelegd dividend.

AEX bijvoorbeeld noteert nu 451, top even terug 630 terwijl de vorige top over de 700 was. Maar pak dan even een grafiek waarbij dividend herbelegd word, dan staat AEX nu op 1500+. DAX is bijvoorbeeld een herbeleggingsindex en dan zie je dat die het veel beter doet. De S&P500 TR (herbeleggingsindex) staat op dit moment tegen de 5000 aan.

Als jij in 1929 in aandelen ging en 30 jaar dividend ontving dan had je wel iets eerder quitte gestaan.

Bitcoin en crypto is IMHO gewoon dood geld als je daar nog in zit. Het is leuk geweest als je er aan het begin in zat en naar de piek van 20K ging maar verder ook niet. Sterft gewoon langzaam af. Het heeft te veel nadelen en word nooit een serieus betaalmiddel. Dat er maar een eindig aantal zijn is er 1 van, maar ze verdwijnen ook langzaam, door allerlei oorzaken. Servercrashes, harddrives die stuk gaan en zoek raken enz. Het word nog een beetje gebruikt voor speculatie en door criminelen en that's it.

Als er uberhaubt iets met crypto gedaan word, dan zal het geen BTC zijn maar iets anders waar overheden zelf controle over hebben.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 15:46

Met dividend ben je nog altijd afhankelijk van de bedrijfsvoering. Er zijn geen garanties, dus imho is dat een speculatief gedeelte van een belegging. Er is totaal geen zekerheid over het al dan niet verlagen of zelfs afschaffen van dividend voor bepaalde aandelen, wat zeker niet ondenkbaar is in deze tijden. De grafiek die ik postte is wat mij betreft dan ook de harde werkelijkheid.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 24 mar 2020, 15:48

Bert ///M3 schreef: 24 mar 2020, 15:40 Als er uberhaubt iets met crypto gedaan word, dan zal het geen BTC zijn maar iets anders waar overheden zelf controle over hebben.
Ik denk er exact hetzelfde over.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 24 mar 2020, 15:50

///Joost schreef: 24 mar 2020, 15:46 Er is totaal geen zekerheid over het al dan niet verlagen of zelfs afschaffen van dividend voor bepaalde aandelen, wat zeker niet ondenkbaar is in deze tijden.
Dat afschaffen is al realiteit Joost, zie Randstad gisteren.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 mar 2020, 15:51

Elise schreef: 24 mar 2020, 15:48
Bert ///M3 schreef: 24 mar 2020, 15:40 Als er uberhaubt iets met crypto gedaan word, dan zal het geen BTC zijn maar iets anders waar overheden zelf controle over hebben.
Ik denk er exact hetzelfde over.
Ik ook, zie ook het stuk wat ik postte over China CBDC, maar dat wil niet zeggen dat BTC geen intrinsieke waarde heeft. Of gaan jullie ook met een zak gouden munten naar de bakker? :tooth:

De tijd zal het leren. :D

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 24 mar 2020, 15:55

Bij de bakker ruil ik brood tegen een doos eieren :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], alt, Eric Z, Joost H., Martijn M, Philipoo, TLRS en 153 gasten