Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 13 mar 2020, 09:54

tomgtr schreef: 13 mar 2020, 00:28
dvh schreef: 12 mar 2020, 23:01 Nu de volgende crisis zich voordoet ( hoi...) heb ik een vraag.
Stel..... Je hebt wat gespaard en bent bang dat de bank failliet gaat.

Nederland zegt: 'tot 100k dekken wij jou mocht je bank fuckupen'
Per persoon heb ik begrepen.

Nu ben ik wat lui.
Maar als je gezin uit 4 personen bestaat met alle 4 een eigen bankrekening op naam. Telt dit voor de NL-overheid als 4 verschillende personen waarvoor ze elk 100k garant staan? Of zeggen ze 'ho eens even, jullie horen bij elkaar....... dus fluit maar naar je overige 300k , not my problem biatch' ?
Als je dit soort bedragen op je rekening staat mag je ook wel dat beetje basiskennis hebben...

Op een rekening op eigen naam is het 100 K, op een en/of rekening 200 k. Geld op rekening van kids zetten zou een schenking beteken. Je mag belastingvrij ruim 5 k per kind oer jaar schenken. Alles tot een ton per jaar is 10 pct, alles boven de ton 20 pct.
Tot zover mijn basiskennis.
Ik dacht ik check het even..

Maar ga voor de zekerheid toch even de bank ( en de boekhouder ) bellen..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Arthur » 13 mar 2020, 10:04

Verdelen over verschillende banken, die wel het garantiestelsel hebben. Zo doe ik dat steeds als ik 3 a 4 ton dreig te hebben in totaal :lol:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2020, 11:12

dvh schreef: 12 mar 2020, 23:01 Nu de volgende crisis zich voordoet ( hoi...) heb ik een vraag.
Stel..... Je hebt wat gespaard en bent bang dat de bank failliet gaat.

Nederland zegt: 'tot 100k dekken wij jou mocht je bank fuckupen'
Per persoon heb ik begrepen.

Nu ben ik wat lui.
Maar als je gezin uit 4 personen bestaat met alle 4 een eigen bankrekening op naam. Telt dit voor de NL-overheid als 4 verschillende personen waarvoor ze elk 100k garant staan? Of zeggen ze 'ho eens even, jullie horen bij elkaar....... dus fluit maar naar je overige 300k , not my problem biatch' ?
hypotheek aflossen?


**binnen DF voel ik me vaak de armoedzaaier :roll: :lol: **

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door SlowCo » 13 mar 2020, 11:19

Martijn_bmw schreef: 13 mar 2020, 11:12 **binnen DF voel ik me vaak de armoedzaaier :roll: :lol: **
Je bent daarin niet alleen.... :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 13 mar 2020, 11:21

Arthur schreef: 13 mar 2020, 10:04 Verdelen over verschillende banken, die wel het garantiestelsel hebben. Zo doe ik dat steeds als ik 3 a 4 ton dreig te hebben in totaal :lol:
Zou ik ook doen Arthur. Dat is de enige manier om een extra bescherming voor je centen in te bouwen. Of je zet ze op een Ledger Nano, maar dat zal nu niet zo goed 'vallen' denk ik. :lol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 14 mar 2020, 11:54

Goed inhoudelijk stuk uit DFT over hoe Corona de trigger zou kunnen zijn/worden van een nieuwe crisis;

https://www.telegraaf.nl/financieel/200 ... s-goed-mis

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door WJ » 14 mar 2020, 19:56

dvh schreef: 13 mar 2020, 09:54
tomgtr schreef: 13 mar 2020, 00:28
dvh schreef: 12 mar 2020, 23:01 Nu de volgende crisis zich voordoet ( hoi...) heb ik een vraag.
Stel..... Je hebt wat gespaard en bent bang dat de bank failliet gaat.

Nederland zegt: 'tot 100k dekken wij jou mocht je bank fuckupen'
Per persoon heb ik begrepen.

Nu ben ik wat lui.
Maar als je gezin uit 4 personen bestaat met alle 4 een eigen bankrekening op naam. Telt dit voor de NL-overheid als 4 verschillende personen waarvoor ze elk 100k garant staan? Of zeggen ze 'ho eens even, jullie horen bij elkaar....... dus fluit maar naar je overige 300k , not my problem biatch' ?
Als je dit soort bedragen op je rekening staat mag je ook wel dat beetje basiskennis hebben...

Op een rekening op eigen naam is het 100 K, op een en/of rekening 200 k. Geld op rekening van kids zetten zou een schenking beteken. Je mag belastingvrij ruim 5 k per kind oer jaar schenken. Alles tot een ton per jaar is 10 pct, alles boven de ton 20 pct.
Tot zover mijn basiskennis.
Ik dacht ik check het even..

Maar ga voor de zekerheid toch even de bank ( en de boekhouder ) bellen..
Misschien heb je hier wat aan;

https://link.marktplaats.nl/m1522684890

:mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 23 mar 2020, 15:08

Fed announces unlimited QE and sets up several new lending programs
65
Published: March 23, 2020 at 8:00 a.m. ET
By Greg Robb


The Federal Reserve on Monday announced it would purchase an unlimited amount of Treasurys and mortgage-backed securities in order to support the financial market. The Fed said it would buy assets "in the amounts needed" to support smooth market functioning and effective transmission of monetary policy. The Fed had previous set a $700 billion limit for asset purchases. In addition, the Fed announced several new lending programs worth $300 billion to support companies hurt by the shutdown of the U.S economy. In a statement, the Fed said aggressive efforts must be taken to limit the losses of jobs and income.
Bron: Marketwatch.com

Ik weet niet of ik nu moet huilen of lachen. :D 75 Miljard aan treasuries en 50 miljard aan MBS, dagelijks.

In het Engels zeggen ze dan iets over een blikje op straat vooruitschoppen of zoiets... :lollerdelol: :?

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eric H » 23 mar 2020, 15:33

Even iets anders en wellicht een domme vraag, maar wat gaat dit betekenen voor de rentestanden ??
Heb wat spaargeld op een rekening staan voor een whopping 0.15% rente en zoek naar manieren om hier relatief veilig iets meer rendement op te halen.

Maar als de verwachting is dat de rentes gaan stijgen dan laat ik het lekker staan ipv te investeren in stenen (lees recreatiewoning kopen voor de verhuur)

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bombadil » 23 mar 2020, 15:50

In theorie zal bij een crisis (tekort aan economische Vraag) de overheid de rente verlagen. Zo wordt lenen goedkoper en stimuleert men consumptie en investeren met geleend geld.

Nu zijn er twee problemen: de rente is al bijna nul. Tenzij ook de consumenten een negatieve rente door de strot geduwd gaan krijgen kan dit niet verder omlaag.
Rente bestaat uit vergoeding voor uitlenen geld + een risico-opslag. Door de Corona-crisis zie je dat men twijfelt of Italie bijv nog wel geld heeft om de staatsschuld te gaan aflossen. De risico-opslag gaat hierdoor omhoog. Mocht er rente een lening gekoppeld zijn aan dat soort rentes stijgen die ook. En wat je nu lijkt te zien is dat ook richting consumenten het risico (baanverlies) hoger wordt ingeschat.

Eigenlijk zie ik maar één optie voor de overheid als het niet snel overwaait; op een ongekende wijze de geldpers aanzetten. Door de enorme geld-ontwaardering die je dan creëert zorg je dat mensen als een malle gaan uitgeven en alle schulden verdampen (alle spaargelden en pensioenen ook natuurlijk). Beetje wat Trump nu van plan is met iedereen een cheque voor $1.000 maar dan met een 0 erbij.
Kan ook harder (? / duidelijker); de kam over alle spaargelden 10% van de waarde heffen en daarmee de crisis bestrijden (ala Cyprus een paar jaar terug).

Waar je dan goed zit met je spaargeld. Tsja.. Huizen en auto`s zijn ook prima te belasten door de overheid. Rabobank verwacht ook al een mindere stijging van de huizenprijzen.
Cash geld verdampt ook. De klassieker goud is al in prijs gestegen. Aandelen maar wat is daar goede timing voor een juiste aankoop?

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door jacobt » 23 mar 2020, 17:06

Dieptepunten zijn bereikt of worden bereikt binnenkort op de beurs, voor de lange termijn zou nu instappen niet verkeerd zijn denk ik.
Zelf aandelen Shell gekocht voor 10 euro en een beetje vorige week.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 23 mar 2020, 17:18

jacobt schreef: 23 mar 2020, 17:06 Dieptepunten zijn bereikt of worden bereikt binnenkort op de beurs, voor de lange termijn zou nu instappen niet verkeerd zijn denk ik.
Zelf aandelen Shell gekocht voor 10 euro en een beetje vorige week.
Ik wil geen doemdenker zijn, maar als het effe tegenzit gaat het heel 2020 nog naar beneden.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door MParallel » 23 mar 2020, 17:32

^^
Vast wel, maar denk uiteindelijk dat die wel weer op oude niveau van rond de 30 komt. En dat hoeft niet morgen te zijn. Aandelen doe je ook voor de lange termijn en tot op heden heeft Shell altijd netjes haar dividend betaald.

Elise
Berichten: 7270
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 23 mar 2020, 17:47

MParallel schreef: 23 mar 2020, 17:32 tot op heden heeft Shell altijd netjes haar dividend betaald.
Prestaties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :mrgreen:

RD schrapt wel het voorgenomen plan om aandelen in te kopen en Randstad schrapt dividend.

Elise
Berichten: 7270
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 23 mar 2020, 17:48

///Joost schreef: 23 mar 2020, 17:18
jacobt schreef: 23 mar 2020, 17:06 Dieptepunten zijn bereikt of worden bereikt binnenkort op de beurs, voor de lange termijn zou nu instappen niet verkeerd zijn denk ik.
Zelf aandelen Shell gekocht voor 10 euro en een beetje vorige week.
Ik wil geen doemdenker zijn, maar als het effe tegenzit gaat het heel 2020 nog naar beneden.
Ben het met je eens Joost, denk dat we de bodem zeker nog niet gezien hebben.

Elise
Berichten: 7270
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 23 mar 2020, 17:50

Eric H schreef: 23 mar 2020, 15:33 Maar als de verwachting is dat de rentes gaan stijgen dan laat ik het lekker staan ipv te investeren in stenen (lees recreatiewoning kopen voor de verhuur)
Die zullen de komende tijd een stuk goedkoper worden ben ik bang...

mark323ti
Berichten: 1486
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door mark323ti » 23 mar 2020, 18:58

jacobt schreef: 23 mar 2020, 17:06 Dieptepunten zijn bereikt of worden bereikt binnenkort op de beurs, voor de lange termijn zou nu instappen niet verkeerd zijn denk ik.
Zelf aandelen Shell gekocht voor 10 euro en een beetje vorige week.
Shell voor 11 euro per aandeel is een no brainer! Het dividend is al om van te smullen en het opwaarts potentieel behoorlijk. Weet niet wat de laatste keer is geweest dat het zo laag heeft gestaan maar dat moet in de guldentijd zijn geweest.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2020, 19:26

Wat shell doet is wel een beetje tekenend voor de sector. Ik heb ook een stapen Shell ingeslagen op 11. Als Dividend 1,88 blijft zit je aan 17% dividend rendement.

Maar ik heb bijvoorbeeld ook wat andere olie maatschappijen gekocht, Aker BP ASA is van 300+ NOK naar 90 NOK gegaan, ik heb ze op 94 gekocht. Hun dividend stond dit jaar geplanned op +/- 20 NOK per aandeel, dus een slordige 21% tegen deze koers. Alleen denk ik dat ze dat wel terug gaan schroeven dit jaar. Maar zelfs als ze het 50% terug schroeven oid is het een goede koop.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Will F. » 23 mar 2020, 20:10

Daarbovenop is Aker ook nogeens n valutadiversificatie in NOK. Al zijn de meeste v hun inkomsten in usd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2020, 22:15

Will F. schreef: 23 mar 2020, 20:10 Daarbovenop is Aker ook nogeens n valutadiversificatie in NOK. Al zijn de meeste v hun inkomsten in usd.
Klopt, maar dat hun inkomsten nu in USD zijn komt ze gunstig uit, aangezien hun meeste kosten in NOK zijn.

NOK is behoorlijk in elkaar gezakt nadat de olieprijs daalde. Als die dus weer terug komt maak je wat extra rendement. Maar dat zal niot meer als 10-15% zijn gok ik.

mark323ti
Berichten: 1486
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door mark323ti » 23 mar 2020, 22:44

Is Aker een beetje te vergelijken met Fugro dan? Dat is wel de hoek waar de klappen vallen lijkt me. Oliebedrijven zullen bij overaanbod bij lage prijs bezuinigen op ontdekken van nieuwe velden lijkt me.
Ben wel benieuwd wat Shell met dividend gaan doen. Gezien hun reputatie zullen ze alles op alles zetten om het vol te houden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bert ///M3 » 24 mar 2020, 06:41

Aker BP is na Equinor (Statoil) de grootste field operator in Noorwegen. Is begonnen als Det Norske maar gefuseerd met BP en Aker.

Die hebben een breakeven van 10 dollar per barrel maar gaan ook kosten snijden, dan komen ze op 7-8 dollar per barrel. Dus die houden het wel even vol.

De reden dat veel van die maatschappijen bezuinigen op exploratie en P&A is gewoon cashflow. Komt er minder cash binnen, dan kan je minder financieren en dan worden exploratieplannen in de koelkast gezet.

De klappen vallen in die sector met name bij de contractors, drilling contractors en idd service bedrijven zoals Fugro, Halliburton.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 24 mar 2020, 07:34

Buttonwood
The agonies of stock-picking in a falling market
A fictional fund manager in his pyjamas ponders capitulation
Finance and economics
Mar 21st 2020 edition
Mar 21st 2020
Editor’s note: The Economist is making some of its most important coverage of the covid-19 pandemic freely available to readers of The Economist Today, our daily newsletter. To receive it, register here.

I suspect that this not a common feeling, but part of me is excited about the crash in stock prices. It is the part of me with a personal-account portfolio. I have long-term financial goals. I want to hold equity risk, even as others run from it. If I can buy streams of cash flows at lower prices, I am happy. But another part of me, the professional who invests on behalf of others, is anxious. I try to fuse these two selves. It is not easy.


In my lifetime there have been three bear markets in which the value of shares in aggregate has fallen by half. Perhaps this episode will be as bad—or worse. I don’t know. I can say this, though. For a long-term investor who doesn’t have to worry about perfect timing, there should be opportunities to buy good stocks at attractive prices. As a private investor, I can wait for risky bets eventually to pay off. My clients may not be so patient.

Nobody knows how this pandemic will play out. Lots of people claim to know, of course. A few of them will be right, by luck or judgment. That’s a matter for the scientists and for economists, too. The biggest insight I have gleaned from economics is that asset prices are set at the margin. The stock price on the screen is the one at which the most desperate seller and the bravest buyer are willing to do business. When the ranks of the first group overwhelm the second, the result is a rout—or capitulation, in market-speak.

Every recession is unique. This one has the impact of a natural disaster or a nuclear accident. But every recession is also the same. You can never be sure how deep it will be, how long it will last and what scars it will leave. China has just experienced its sharpest downturn in a century. That is scary. But 2008 was scary. The dotcom bust was scary. I was a baby in 1974, but my old boss tells me that was scary. True, this is a different kind of scary. I call my parents every day to check how they are. I didn’t do that in 2008. (I wasn’t trading stocks in pyjamas on a weekday either.) This could be a savage recession. But it will be like other recessions in that there will be a recovery.

In the meantime, stock prices can keep falling. I understand why people are selling. A lot are forced to. They may have borrowed to buy stocks and had their loans called by nervy lenders. Fund managers that promised low volatility must cut their equity risk. But capitulation is more than this. It is the dumping of stocks that have already fallen a long way. Retail investors are prone to it. But why would any professional do it? Well, sometimes you sell your duds so you don’t have to talk about them anymore—to the firm’s risk manager or to your clients. Owning a stock that goes to zero is too horrible to contemplate. So you sell. And sometimes you sell things that as a private investor you would hold onto or double-down on. Clients want you to take risk. But they don’t like what risk-taking looks like when it doesn’t work. Try explaining, after the fact, why you bought a stock two weeks before the firm went bankrupt, because you judged that, should it survive or be rescued, you stood to make ten times your money.

I am lucky. I have been in the top-quartile of stockpickers. So I have earned the trust to make risky bets in a falling market. A good portfolio in a recession is not necessarily a good portfolio for when the economy recovers. I know that at some point I am going to have to change tack. I would have to be a genius to time this shift perfectly. And I am not a genius. The best I can hope for is not to get it too badly wrong.

My instinct is to be contrarian, to buy what others now hate. Some industries, such as oil, are outside my comfort zone. The politics of opec are too messy for me to fathom. But I have an eye on mining companies with attractive dividend yields and low debt. If China’s economy rebounds, they will benefit. And, yes, I am absolutely looking at airlines. A national champion or two is bound to be saved. In the right situation, I might make a lot of money for clients. Dislocation on this scale will take out the weaker players in every industry. The best companies will emerge even stronger. I hope I pick the right ones.

There will come a time when the market surveys the whole panorama—bad businesses cleared out; interest rates even lower; fiscal policy in the pipeline; cheaper stocks—and changes direction. I have to be ready for that. The S&P 500 is America’s capital stock. It will survive (or most of it will). People will want to fly, stay in hotels and go to restaurants and coffee bars again. I have to keep that in mind always. I feel queasy. But this is the game I have chosen to be in.

Dig deeper:
For our latest coverage of the covid-19 pandemic, register for The Economist Today, our daily newsletter, or visit our coronavirus hub

This article appeared in the Finance and economics section of the print edition under the headline "Capitulation"
https://www.economist.com/finance-and-e ... ing-market

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Knot » 24 mar 2020, 10:47

Bombadil schreef: 23 mar 2020, 15:50 Waar je dan goed zit met je spaargeld. Tsja.. Huizen en auto`s zijn ook prima te belasten door de overheid. Rabobank verwacht ook al een mindere stijging van de huizenprijzen.
Cash geld verdampt ook. De klassieker goud is al in prijs gestegen. Aandelen maar wat is daar goede timing voor een juiste aankoop?
Cash geld verdampt niet zo snel lijkt me. In ieder geval is daar minder makkelijk 10 (of meer %) vanaf te halen als noodplan (al vraag ik me af of zoiets echt ooit zal gaan gebeuren).

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Rnd » 24 mar 2020, 10:54

Ik zal wel te voorzichtig zijn, maar ik snap niet dat mensen weer zo snel instappen. Er komt een megacrisis aan en toch stapt iedereen in omdat ze denken dat aandelen nu koopjes zijn. Voor sommige aandelen geldt dat, maar voor heel veel niet. Tijd zal het leren, maar ik blijf vooralsnog op mijn handjes zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Opa, RJK, smiley en 85 gasten