Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Opa » 10 mar 2020, 14:51

eBoonstra schreef: 10 mar 2020, 14:00
Shakes schreef: 08 mar 2020, 06:34 Dit juweeltje wil ik jullie niet onthouden:

https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... traat-215/
Ze hebben er ook een bijpassend hitje bij gemaakt.
Verschrikkelijk wat een stelletje ballen en wat een vreselijk liedje. :kotsen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 10 mar 2020, 17:28

///Joost schreef: 10 mar 2020, 14:49
romo schreef: 10 mar 2020, 13:39 Laat de inflatie nu historisch laag zijn :lol:

De ECB doet al vanaf 2008 haar stinkende best de inflatie rond de (door hen bepaald gezonde) 2% te krijgen, het wil niet best lukken ondanks het massaal opkopen van schuldpapier.
Tot we straks hyperinflatie krijgen, en de shit de fan hits. ;)
Hyperinflatie zie ik niet snel gebeuren, dan was nu die door de ECB gewenste 2% al lang manifest. Ondanks een immense en nooit eerder vertoonde ingreep door de ECB heeft het 0,0 effect gehad op het aanwakkeren van de inflatie.

///Joost schreef: 10 mar 2020, 11:00
romo schreef: 09 mar 2020, 21:08 Das precies het punt; "al mijn geld"

Nee, das niet slim.

Het ligt er dus aan hoeveel geld je bezit, wat je daar van kan missen om het wel in stenen te stoppen
Het ligt er aan wat je met 'het geld' verder doet. Als je het op de bank laat staan, laat je het verdampen door inflatie, en kun je er beter je hypotheek mee afloseen. Als je het echter gebruikt om rendement te maken, is het slim.

Bij de huidige, naar verhouding ongekende lage inflatie, is het instandhouden van schulden IMO onlogisch. Dus aflossen nu. (als je geld over hebt uiteraard) De schuld van een huis wordt momenteel immers niet/nauwelijks minder door gebrek aan inflatie.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 10 mar 2020, 18:27

De vraag is in hoeverre die off cijfers de realiteit weergeven of in andere woorden worden we niet voor de gek gehouden . Gevoelsmatig is er veel meer inflatie kijkend naar hoe prijzen voor 1e levensbehoeften(supermarkt kruidvat enz), horeca en tweedehandsauto's de laatste jaren zijn gestegen. Daarnaast laat de overheid zaken als energie (aardgas, benzine) woonlasten (afvalheffing) ook veel meer stijgen dan 2% p/j. Overheid en grootkapitaal spinnen hier behoorlijk garen bij terwijl lageropgeleiden, arbeidsongeschikten strugglen en de tweedeling toeneemt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 16 mar 2020, 17:20

En 12 jaar later..... recessie?

Situatie: kavel is gereserveerd en aanbetaald. Binnen twee maanden volgt de volgende betaling en die is wat forser. :mrgreen:

We zijn nu in goed overleg met een aantal bouwers en hebben een offerte gehad waar we w.s. mee verder willen. Het hele traject is over 18 maanden afgerond op papier, 24 IRL.

Kreeg de indruk dat de prijzen redelijk vast lagen maar ze gaan hem denk ik wel een beetje knijpen wat wellicht opties geeft.

Tips, trucs, verwachtingen? We moeten ook nog even een huis verkopen. :blink:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 16 mar 2020, 17:28

Benieuwd wat de huizenmarkt gaat doen. Ik vrees het ergste. De koopgekte zal nu wel afgelopen zijn en knap dat je nu de bouw doorzet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 16 mar 2020, 17:46

Wat moet je dan? Ons ‘nieuwe’ huis willen we ook aan onze wensen aanpassen. Dus aannemer akkoord, keuken besteld, vloeren besteld, vloerverwarming besteld. Sanitair nog uitzoeken. Budget hadden we ervoor en moet je dat nu oppotten dan? Wij zetten dit ook gewoon door. Je weet toch nooit/niet hoe het afloopt. Maar het huis zal wel niet méér waard worden nu...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 16 mar 2020, 17:49

Misschien niet alles tegelijk en een redelijk bedrag achter de hand houden voor de barre tijden die nu aanbreken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 16 mar 2020, 17:49

Tja, keuzes... ik wil niet 3x in de zooi zitten. Dan kom ik 2x per week bij jou eten (?).

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wouter81 » 16 mar 2020, 17:52

Afgelopen week ook net een nieuwe keuken (nogal uitgebreid, halve verbouwing geworden...) gekocht. The show must go on. :)

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 16 mar 2020, 18:05

Nu een huis kopen zal geen probleem zijn. De komende tijd een huis verkopen daarentegen... :?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 16 mar 2020, 18:06

Arthur schreef: 16 mar 2020, 17:49 Tja, keuzes... ik wil niet 3x in de zooi zitten. Dan kom ik 2x per week bij jou eten (?).
Je bent welkom maar dan moet je wel door Brabant. Of je dan nog honger hebt dat betwijfel ik.....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 16 mar 2020, 18:10

SlowCo schreef: 16 mar 2020, 18:05 Nu een huis kopen zal geen probleem zijn. De komende tijd een huis verkopen daarentegen... :?
de schaarste is echt nog niet over, misschien dat het wat afvlakt, maar er blijft meer vraag dan aanbod vermoed ik.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Stefan R » 16 mar 2020, 18:53

Wij hebben nog niks gekocht of verkocht, we zijn wel oriënterend. Maar op dit moment wel in twijfel gebracht...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ///Joost » 16 mar 2020, 19:23

Luco schreef: 16 mar 2020, 18:10
SlowCo schreef: 16 mar 2020, 18:05 Nu een huis kopen zal geen probleem zijn. De komende tijd een huis verkopen daarentegen... :?
de schaarste is echt nog niet over, misschien dat het wat afvlakt, maar er blijft meer vraag dan aanbod vermoed ik.
Exact. En zo lang de rentes laag blijven is er nog niet direct reden om een daling in huizenprijzen te verwachten.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 16 mar 2020, 19:40

Mensen zullen toch wel meer afwachtend worden verwacht ik. Het ligt er ook even aan hoeveel mensen echt geraakt worden door deze crisis..

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 16 mar 2020, 20:28

///Joost schreef: 16 mar 2020, 19:23
Luco schreef: 16 mar 2020, 18:10
SlowCo schreef: 16 mar 2020, 18:05 Nu een huis kopen zal geen probleem zijn. De komende tijd een huis verkopen daarentegen... :?
de schaarste is echt nog niet over, misschien dat het wat afvlakt, maar er blijft meer vraag dan aanbod vermoed ik.
Exact. En zo lang de rentes laag blijven is er nog niet direct reden om een daling in huizenprijzen te verwachten.
Nouja die lage rentes moeten ook betaald worden, maar idd het heeft ook de huizenmarkt tot belachelijke waarderingen gestuwd en zal het circus nog wel ff draaiende houden. Maar ook hier zal n aanvankelijk lichte correctie komen. Hoe schatten jullie de correctie in, binnen 2 jaar tussen 250 en 500k max - 6% boven 500k max -10% ?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 16 mar 2020, 20:31

Luco schreef: 16 mar 2020, 18:10
SlowCo schreef: 16 mar 2020, 18:05 Nu een huis kopen zal geen probleem zijn. De komende tijd een huis verkopen daarentegen... :?
de schaarste is echt nog niet over, misschien dat het wat afvlakt, maar er blijft meer vraag dan aanbod vermoed ik.
Die vraag blijft alleen zolang mensen durven en kunnen betalen.
In 2008 was er net zoveel schaarste en toch stortte alles in, tussen 2008 en nu zijn er niet ineens miljoenen extra huizenkopers gekomen.


Ik was ook best serieus aan het kijken, zelfs wel een en ander geboden maar hou nu mooi even pas op de plaats. En denk dat ik niet de enige ben...

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HarryC » 16 mar 2020, 21:25

Vrienden van ons hebben hun huis verkocht, zouden afgelopen werk bericht krijgen of hun nieuwe hypotheek voor hun nieuwe woning goedgekeurd is. Nu hebben zij een kapsalon maar ook daar heeft sinds afgelopen weken natuurlijk een omzet keldering plaatsgevonden. Ben erg benieuwd of de bank dus enkel naar de afgelopen 5 jaar kijkt of dat de huidige economische situatie wordt meegenomen in de afweging. Zul je zien dat se hun huidige woning zeer goed hebben verkocht maar dat de hypotheek voor de nieuwe woning niet wordt goedgekeurd, staan ze over twee maanden op straat. Of moeten genoegen gaan nemen met minder dan ze hadden... Houd m'n hart vast. Iemand al ervaring mee?

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 16 mar 2020, 21:26

Ik vermoed dat er weer flink wat mensen straks met twee huizen zitten. Net gekocht maar hun eigen huis moeilijk verkoopbaar ineens omdat mensen een afwachtende houding aan gaan nemen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 16 mar 2020, 21:38

SlowCo schreef: 16 mar 2020, 21:26 Ik vermoed dat er weer flink wat mensen straks met twee huizen zitten. Net gekocht maar hun eigen huis moeilijk verkoopbaar ineens omdat mensen een afwachtende houding aan gaan nemen.
+1 en dan heb je voor je het weet de volgende huizencrisis :blackeye:

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 16 mar 2020, 22:02

Ik neem aan dat elke starter op de woningmarkt nu even achter zijn/haar/hun oren krabt. Zeker als er een flexcontract o.i.d. mee moet tellen voor de hypotheek. Vooral als dat ook nog een of beide banen in (in)direct getroffen sectoren betreft. Ik zou op dit moment echt geen ander huis durven kopen als ik mijn eigen huis nog niet definitief verkocht heb. Sowieso zullen, neem ik aan, de meeste mensen die niet dringend een huis nodig hebben even een pas op de plaats maken. En dat kan voldoende zijn om ook de huizenmarkt flink af te laten koelen, zo niet flink af te remmen...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 16 mar 2020, 22:07

Een systeemcrisis is zeker niet uit te sluiten.

Alles hangt af van hoe NL, maar ook de andere EU landen en de rest van de wereld in staat zullen zijn om de behoeftigen, mensen en bedrijven, van voldoende liquiditeiten te voorzien, dat moet snel en zonder moeilijke secundaire voorwaarden.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 17 mar 2020, 08:15

HarryC schreef: 16 mar 2020, 21:25 Vrienden van ons hebben hun huis verkocht, zouden afgelopen werk bericht krijgen of hun nieuwe hypotheek voor hun nieuwe woning goedgekeurd is. Nu hebben zij een kapsalon maar ook daar heeft sinds afgelopen weken natuurlijk een omzet keldering plaatsgevonden. Ben erg benieuwd of de bank dus enkel naar de afgelopen 5 jaar kijkt of dat de huidige economische situatie wordt meegenomen in de afweging. Zul je zien dat se hun huidige woning zeer goed hebben verkocht maar dat de hypotheek voor de nieuwe woning niet wordt goedgekeurd, staan ze over twee maanden op straat. Of moeten genoegen gaan nemen met minder dan ze hadden... Houd m'n hart vast. Iemand al ervaring mee?
Als ik in die positie zou verkeren zou ik op dit moment een gat in de lucht springen. Per direct op zoek gaan naar een huurwoning en eerst eens een jaar of 2 de boel aankijken.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 17 mar 2020, 08:19

Martijn_bmw schreef: 16 mar 2020, 20:31 In 2008 was er net zoveel schaarste en toch stortte alles in, tussen 2008 en nu zijn er niet ineens miljoenen extra huizenkopers gekomen.
En dat gaat weer gebeuren!

Niks geen vraag/aanbod en/of lage rentes verhaal.
De mensen gaan zich druk maken om hun baan/toekomst en of er wel brood op de plank komt en gaan een afwachtende houding aannemen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 17 mar 2020, 09:06

Elise schreef: 17 mar 2020, 08:15
HarryC schreef: 16 mar 2020, 21:25 Vrienden van ons hebben hun huis verkocht, zouden afgelopen werk bericht krijgen of hun nieuwe hypotheek voor hun nieuwe woning goedgekeurd is. Nu hebben zij een kapsalon maar ook daar heeft sinds afgelopen weken natuurlijk een omzet keldering plaatsgevonden. Ben erg benieuwd of de bank dus enkel naar de afgelopen 5 jaar kijkt of dat de huidige economische situatie wordt meegenomen in de afweging. Zul je zien dat se hun huidige woning zeer goed hebben verkocht maar dat de hypotheek voor de nieuwe woning niet wordt goedgekeurd, staan ze over twee maanden op straat. Of moeten genoegen gaan nemen met minder dan ze hadden... Houd m'n hart vast. Iemand al ervaring mee?
Als ik in die positie zou verkeren zou ik op dit moment een gat in de lucht springen. Per direct op zoek gaan naar een huurwoning en eerst eens een jaar of 2 de boel aankijken.
2 jaar een huurwoning a 1000,- is ook 24k weg. Maar goed, je kunt de gok wagen natuurlijk. Stort het in elkaar ben je spekkoper. Op maar de glazen bol ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion, Gert-jan, Google [Bot], Nico e39, Nivek, Rogerb, RS-Ron, Thomas H, Thomasss, TLRS, tomgtr en 152 gasten