Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Hielke » 13 mar 2020, 21:33

Shell kan het na de dip geweldig doen.

Maar als de oplaaiende discussie over kernenergie oplevert dat kernenergie weer geaccepteerd wordt, dan kan het er ineens heel ander uitzien.

Denk trouwens ook dat we nog niet in de buurt van de echte dip zitten.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 13 mar 2020, 21:53

Ik kocht gisteren beetje barrick grote goud delver. Financieel zeer gezond veel harder gedaald dan goud prijs. Vandaag 8% goedkoper dan gisteren. :bag:
De olieprijs (brent)gaat binnenkort nog n keer door de 30 zakken met al die maatregelen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door ///Joost » 14 mar 2020, 06:26

Olie zou ik nu niet aan durven komen. Het enige wat ik nu aan zou durven is goud en BTC. Als je je niet in crypto begeeft, dan wat GDX als speculatie.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door HansD » 14 mar 2020, 08:28

Jussi schreef: 13 mar 2020, 19:35 Ik vind het wel knap dat sommigen nu al volop aandelen kopen. Volgens mij gaan we nog veel dieper gaan de komende weken/maanden.

Mijn glazen bol zegt volgende week alle grenzen in de EU op slot. Dat gaat een knaller geven.
Tsja, laatste daling(en) die een scherpe V recovery hadden (eind 2018 bijv) was ik te laat en nu, nu de daling echt doorzet en veel harder dan verwacht, te vroeg. Heb me te vroeg laten verleiden.
Het zij zo, een gedeelte van de cash die ik voor een daling aanhield is ingezet maar ook nog deel staat klaar. Nu geduld -proberen te :wink: - betrachten en afwachten hoe het zich ontwikkeld. De bodem callen kan niemand structureel doen.

Nieuwe posities zijn niet ideaal (ABInbev, ING, Aegon) maar positieve van aandelen en eigen geld is wel dat de tijd zijn werk kan doen. Geen margin calls, expiraties of turbo's die eruit getikt kunnen worden.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 14 mar 2020, 08:31

Ik zie een heleboel mooie koopjes op de beurs, maar voorlopig blijf ik overal vanaf want ik verwacht dat we de bodem nog lang niet hebben gezien dus ik blijf op mijn handen zitten.
Mijn verwachtingen van flowtraders zijn wel heel hoog gespannen daarentegen, al verbaas ik me wel over de oplopende shorts.

In tegenstelling tot Joost (sorry man) geloof ik helemaal niet in Crypto en je ziet dat BTC nog harder daalt dan aandelen, dus daar zou ik mijn vingertjes niet aan branden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 14 mar 2020, 12:52

Oplopende shorts is niet zo gek. Ipv VIX shorten kan je dus ook Flowtraders shorten. Al is het ws wel wat vroeg.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Kadett » 14 mar 2020, 14:57

Wou dat ik de ervaring had van de mensen hier :tooth: zou niet eens weten waar te moeten beginnen met aankopen.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Rnd » 14 mar 2020, 15:38

Is niet moeilijk. Ga naar degiro.nl of een andere broker. Openen van een rekening kost je 5 minuten van de tijd en kan online (paspoort heb je wel nodig). Stort er met iDeal een bedrag op en vanaf maandag kan je door middel van een paar klikken aandelen kopen. Opties zou ik van wegblijven als je er geen verstand van hebt. Voorlopig inderdaad even op de handen blijven zitten. Met Shell kon ik mij niet inhouden, maar die was ook al zo hard gedaald. Na aankoop ging hij toch nog meer omlaag :(

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tallbloke » 14 mar 2020, 16:27

Als je naar DEGIRO gaat kies dan voor de " duurste" optie waarbij jouw aandelen in privé niet als onderpand gebruikt kunnen worden.
Wil je een zakelijke rekening openen komt er wel wat meer bij kijken overigens.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4496
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 14 mar 2020, 16:45

Is inderdaad geen hogere wiskunde. Ik doe tegenwoordig ook bij degiro, vroeger bij Alex (tegenwoordig binckbank). Ben ooit uit interesse begonnen met 1000 euro, dan kun je nog eens een gokje wagen. 't is leuk om te doen.

Mocht je echt beginnen willen Kadett en je komt er niet uit mag je mij gerust een PB sturen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 14 mar 2020, 18:54

Als je er niet voor de lange termijn in zit maar voor snelle winst kan je op een aandeel wat je in bezit hebt en waar een winst op zit waar je aardig tevreden mee bent een put schrijven. Klapt hij dan weer in koop je je put goedkoper terug en het verschil geeft dus een lagere aankoopprijs. Gaat hij verder omhoog en ga je door je strike prijs dan ben je je aandelen kwijt voor het afgesproken bedrag. Giert hij omhoog dan is het een beetje jammer maar het is wel een mooie manier om je winst te locken of dan wel je aankoopprijs te verlagen.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Will F. » 14 mar 2020, 19:13

Je bedoelt n call schrijven..

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 14 mar 2020, 20:01

Eh ja. :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 14 mar 2020, 20:14

Ja inderdaad. Werkt trouwens beter in een rustige markt.

Als je nu een call schrijft na een stijging dan is je vega waarde laag. Gaat het dan omlaag schiet die vega waarde er weer in en dan is terugkopen misschien niet zo winstgevend als dat je dacht.

Opties schrijven moet je eigenlijk doen tegen een hoge vega waarde (vega is premie voor verwachte volatiliteit, implied volatility)

Het meest winstgevende is dus die optie schrijven op het moment dat je de aandelen positie inneemt, als je die positie op een low inneemt. Dat is dus als je een verkoopdoel in gedachte hebt.

Voor mensen die opties willen handelen, paar uurtjes besteden aan het boek "Option Pricing & Volatility" van Sheldon Natenberg. Daar staat het heel erg goed in omschreven.

Als je een put zou schrijven dan werkt het andersom. Bij een daling krijg je de aandelen tegen een veel hogere prijs in je maag gesplitst.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 15 mar 2020, 10:02

tallbloke schreef: 14 mar 2020, 16:27 Als je naar DEGIRO gaat kies dan voor de " duurste" optie waarbij jouw aandelen in privé niet als onderpand gebruikt kunnen worden.
Het grote nadeel is dat je dan dus zelf ook niet mag shorten en dus ook het hierboven aangehaalde verhaal m.b.t. het verkopen van een call optie dus ook niet kan.

Mijns inziens is dat onderdeel van goed porto beheer en waar mogelijk probeer ik altijd wat extra rendement te maken door het schrijven van opties en ben ik ook liefhebber van shorten van aandelen ;-)

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 15 mar 2020, 10:06

Bert ///M3 schreef: 14 mar 2020, 12:52 Oplopende shorts is niet zo gek. Ipv VIX shorten kan je dus ook Flowtraders shorten. Al is het ws wel wat vroeg.
VIX shorten kan ik me voorstellen, want die staat erg hoog, maar flowtraders shorten? :duh: :crazy:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 15 mar 2020, 10:07

Als je onderliggende aandelen hebt short je ze niet, neem aan dat dat gewoon mag.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 15 mar 2020, 10:07

Kadett schreef: 14 mar 2020, 14:57 Wou dat ik de ervaring had van de mensen hier :tooth: zou niet eens weten waar te moeten beginnen met aankopen.
Helaas is net die welkoms aanbieding van degiro verlopen, had je een paar maanden zonder kosten kunnen handelen.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 15 mar 2020, 10:09

tomgtr schreef: 15 mar 2020, 10:07 Als je onderliggende aandelen hebt short je ze niet, neem aan dat dat gewoon mag.
Als ik een verkoop order aanmaak bij degiro wordt dat gezien als een short positie, ook al heb ik de onderliggende aandelen in bezit.

Huh? Ik probeer het net en krijg nu helemaal geen melding?
haha, ook aandelen shorten zonder dat degiro een melding geeft.....daar is iets mis :zwijntje:

Misschien hebben ze een foutje in het systeem gemaakt bij het aanpassen van de marginvereisten. Want daar kreeg ik vrijdag een email over.
Wijzigingen in de marginvereisten
Vanwege de huidige buitengewone marktomstandigheden heeft DEGIRO besloten de volgende marginvereisten aan te passen:

Vereisten voor indices (indexfutures en -opties) worden verhoogd van 15% naar 25%
Vereisten voor netto beleggingsklasse risico wordt verhoogd van 20% naar 25%
Super handig voor de mensen die tegen hun margin aanzaten, die gaan er nu overheen..... wellicht gaan daar komende week een paar margin calls vallen... :bag:

tallbloke
Berichten: 325
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tallbloke » 15 mar 2020, 11:00

Elise schreef: 15 mar 2020, 10:02
tallbloke schreef: 14 mar 2020, 16:27 Als je naar DEGIRO gaat kies dan voor de " duurste" optie waarbij jouw aandelen in privé niet als onderpand gebruikt kunnen worden.
Het grote nadeel is dat je dan dus zelf ook niet mag shorten en dus ook het hierboven aangehaalde verhaal m.b.t. het verkopen van een call optie dus ook niet kan.

Mijns inziens is dat onderdeel van goed porto beheer en waar mogelijk probeer ik altijd wat extra rendement te maken door het schrijven van opties en ben ik ook liefhebber van shorten van aandelen ;-)
Klopt wat je schrijft.
Ik heb bewust voor een Custody accounttype gekozen, aangezien ik mijn aandelen niet wil verpanden !

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2020, 11:04

Ik kreeg die melding over marginvereisten donderdagmiddag al door. Dus met een beetje mazzel hebben de meesten op vrijdag hun posities al bijgewerkt.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door MParallel » 15 mar 2020, 11:59

DeGiro of Binck?

Een duurder, wel een echte bank die onder grantiestelsel valt.

Doen ze ook indexfondsen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2020, 15:18

Effecten staan op naam. Dus dat maakt voor het garantiestelsel niet uit. Maw als je bank of broker failliet gaat dan gaat je vermogen niet verloren, tenzij het cash op rekening stond. Daarom parkeren veel beleggers hun vermogen in obligaties of andere stabiele effecten in dit soort tijden.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door MParallel » 15 mar 2020, 15:33

Ik begreep juist het deel wat cash op rekening staat valt eronder, niet wat in aandelen zit.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2020, 17:48

Aandelen raak je evengoed niet kwijt dus daar heb je geen garantiestelsel voor nodig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, GRzep, Joost H., k33z, Peter-Paul, R728i en 165 gasten