Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 26 feb 2020, 09:43

De bedoeling, volgens sommigen hier, is toch om zo snel mogelijk schuldenvrij te zijn?
Ik riep het ook voor 2020.
De rules have changed.
Nu ga je (ook) genaaid worden wanneer je dat doet in NL.

Met spaargeld wordt je gepakt.
Een vakantiewoning (in NL ) wordt je mee gepakt
Er diverse andere dingen , wordt je mee gepakt.

Beste is om de chips in de hand te houden en even afwachten wat de politiek dit en volgend jaar gaat uitspoken en daarna beslissen wat de beste keuze gaat zijn om je hard verdiende centjes naartoe te schuiven.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 26 feb 2020, 09:49

Ik zou nu geen hypotheek meer willen, niet eens vanwege de schulden (die ik liever niet heb) maar ook omdat er nu een aflossingsverplichting is, dat maakt het nodeloos duur.

Ik wil geen aflossingsverplichting, bij een lage rente is de HRA toch verwaarloosbaar, dus daarvoor hoef je het niet meer te doen. De aflossing kost het meeste geld.

Kortom; als ik het doe betaal ik het uit eigen zak.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeroen » 26 feb 2020, 09:50

Als je 780K aan hypotheek kan hebben, verdien je natuurlijk wel een klap geld, laat dat duidelijk zijn. Voor het contrast is dit een aardig artikel uit het AD:

https://www.ad.nl/veenendaal/boompje-en ... ~a8966d7b/

Boompje en beestje, maar geen huisje: Berry en Hanneke moedeloos van zoektocht naar woning
VEENENDAAL - Berry Kramer (26) en Hanneke van den Brink (23) gaan op 24 september trouwen. Maar waar moeten ze na hun huwelijk gaan wonen? Huur is te duur, koop onbetaalbaar.

Alles is geregeld voor de bruiloft op 24 september, verzekert Berry Kramer. ,,De kerk, het gemeentehuis en het feest.’’ Alleen waar Kramer en zijn aanstaande Hanneke van den Brink daarna kunnen wonen is nog volstrekt onduidelijk.

Bij de ouders wonen
Nu wonen ze nog allebei bij hun ouders in Veenendaal, maar na de huwelijksvoltrekking willen ze niets liever dan een eigen onderkomen. ,,In Veenendaal of Ede, maar dat is haast niet te doen. Voor een sociale huurwoning verdienen we te veel; de huur in de vrije sector is bijna niet te betalen. En kopen is op het moment ook helemaal niet te doen.’’

Het stel wordt niet vrolijker van de misère op hun woningmarkt. ,,Integendeel. We worden hier heel moedeloos van. Het is echt niet grappig.’’

Overbieden
Een van de grootste problemen vormt het overbieden dat tegenwoordig schering en inslag is in de Vallei. ,,We hebben al meegemaakt dat mensen meer dan 30.000 euro boden boven op de vraagprijs. Als wij dat zouden willen, moeten we datzelfde bedrag meenemen als eigen inbreng. En nou hebben we wel wat spaargeld, maar zoveel zeker niet.’’

Kramer meldt dat hij en Anneke een hypotheek kunnen krijgen van 225.000 euro. ,,Maar dat wil niet zeggen dat we altijd zo'n hypotheek krijgen. De hoogte gaat tot maximaal de waarde van het huis. Stel dat een huis 180.000 euro waard is, krijgen we niet meer dan dat bedrag als hypotheek. De bank geeft gewoon niet meer. Dat is funest voor ons.’’

Frustrerend
Ze hebben het wel geprobeerd om een huis te kopen. ,,Een keer hadden we een heel goed gevoel over ons bod, maar toch werden we het niet. Heel frustrerend.’’ Het ging om een appartement.

,,Daar moest nog heel wat aan gebeuren. Het was helemaal leeg. Moest een vloer in, een keuken. Dus los van het eigen geld dat we moesten meenemen, zouden er nog heel wat kosten bijkomen. Maar helaas, er waren andere kandidaten die meer boden.’’

Vrije sector te duur
Huren in de vrije sector zorgt voor vergelijkbare problemen. ,,Zo'n huis kost elke maand 1200 of 1300 euro. Dan hou ik nog 600 euro over om van te leven en daar moeten dan ook nog vaste kosten als gas, licht, water en internet bijkomen. Dat lukt dus niet.’’

Wat kunnen ze dan wel? ,,Ik zou zelf een sociale huurwoning kunnen huren - als we er een kunnen vinden - en dan zou Hanneke er later bij kunnen komen. Op dat moment gaat dan wel direct de huur omhoog. Dus of dat de oplossing is...’’

Toekomst ongewis
In de toekomst durft het stel nog niet echt te kijken. ,,De hypotheekadviseur heeft gezegd dat de prijzen best nog vijf jaar kunnen stijgen. Het kan over vijf jaar ook compleet anders zijn. Alleen hebben we daar nu niets aan.’’

Huis kopen in de Vallei schier onmogelijk

In de Vallei staan een kleine duizend woningen te koop. Maar wie minder te besteden heeft, maakt vrijwel geen kans een huis te kopen.

Wie op zoek is naar een koopwoning in Veenendaal die heeft de keuze uit ongeveer 363 huizen. Dat is tenminste het resultaat van een zoekopdracht op de site Funda. Die geldt echter voor alle categorieën. Wie zijn opdracht inperkt tot bijvoorbeeld 225.000 euro, heeft in principe nog maar 56 mogelijkheden. In de praktijk is het minder. Veel van de huizen zijn al onder voorbehoud verkocht. Ook staan er bijvoorbeeld garageboxen tussen. Blijven er dertien kansen tot koop over.

Weinig aanbod

,,Ja er is weinig aanbod’’, bevestigt Ron Toering van Ditters Makelaars. Hij het somber in voor de starters op de woningmarkt. ,,Zonder hulp van de ouders, een schenking of een heel goed inkomen is het bijna onmogelijk om hier in de regio een huis te kopen. De meeste mensen hebben wel lieve ouders, maar die kunnen vaak geen hulp bieden. En dan hebben ze vaak nog een studieschuld ook.’’

Ede (stad) geeft een zelfde beeld. In totaal worden er 423 woningen en garages aangeboden. Voor wie een flinke zak geld ter beschikking heeft is er genoeg te vinden. Liefst 152 aanbiedingen staan er in de categorie vanaf 400.000 euro. ,,Niet echt de prijsklasse in te zoeken als je pakweg 25 jaar bent’’, weet Toering. Als ook hier de grens wordt gesteld op 225.000 euro dan is er een aanbod van 71 huizen. Na aftrek van verkoop onder voorbehoud blijven er 25 woningen over.

In Rhenen niets te koop

In Rhenen en Wageningen is de situatie nog nijpender. In Rhenen is momenteel niets te koop onder de 225.000 euro. In Wageningen zijn er zeven huizen vrij om op te bieden.

Dan is er ook nog het fenomeen overbieden. Veel kandidaten voor een koophuis bieden tegenwoordig meer dan de vraagprijs. Dat is naast de schaarste ook te danken aan mensen die hun huis in de Randstad goed hebben verkocht en in het relatief goedkopere Ede of Veenendaal best wat meer willen betalen. Een hypotheekverstrekker houdt hiermee echter geen rekening. Die is gemaximeerd aan de vraagprijs.

Met voorrang verkopen

Toering constateert dat de markt wel op de schaarse woningmarkt inspringt. ,,Je ziet steeds meer commerciële verhuur. Daar ben je wel minimaal 950 euro per maand kwijt en daar zou je prima een huis voor kunnen kopen. Maar helaas, het aanbod is er niet.’’ Hij ziet eigenlijk maar één oplossing: ,,Nieuwbouwkoopwoningen tot 3 ton, 325.000 euro zou je met voorrang moeten verkopen aan starters die hier zijn geboren en getogen. Dat brengt dat ook de doorstroming op gang. Maar ja, dat is een zaak voor de politiek en die doet daar vooralsnog niets mee.’’




Tja, waarschijnlijk werkt een van de 2 parttime, en als de salarissen dan niet hoog zijn, dan kom je op dit soort bedragen uit. Komt meer overeen met 'geen topjob' hebben ihmo.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nu een huis kopen

Bericht door allen » 26 feb 2020, 09:51

dvh schreef: 26 feb 2020, 09:38
allen schreef: 26 feb 2020, 09:34
Jussi schreef: 26 feb 2020, 09:33 Wat heb je dan afgelost na 10 jaar? Zeker niet de volledige 800k.
Ehm... In NL is tien jaar vast alleen het rentepercentage. Daarna opnieuw bepalen!
Nee
Wat kan ik maximaal lenen?
Maximale hypotheek op basis van inkomen
€ 1.230.797
Maximale hypotheek op basis van woningwaarde *
€ 750.000
* U kunt maximaal 100% van de marktwaarde van de woning lenen. Ook al kunt u meer lenen op basis van uw inkomen.

Wat heb ik nodig?
Prijs van de nieuwe woning
€ 750.000

Bijkomende kosten
€ 18.850
Nieuwe woning en bijkomende kosten
€ 768.850
Ingebracht eigen geld
€ 20.000
Uw hypotheek
€ 748.850
Wat zijn de maandelijkse lasten?
Rente
€ 927
Aflossing
€ 1.658
Bruto maandlasten
€ 2.585
Renteaftrek
€ 241
Netto maandlasten
€ 2.344
Waaruit bestaat mijn hypotheek?
Hypotheekvorm
Annuïteit
Rentevaste periode
10 jaar vast
Rente
1,5%
Voorwaarden
Basis
Betaalpakketkorting
Ja
Duurzaamheidskorting
Ja
Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Nee
Pak en beet 950 euro per maand rente ( waarvan je nagenoeg de helft terug krijgt )
En 1650 euro per maand reële aflossing.
Wat moet ik met die berekening? Bereken bij Jussi ook niets. Ik geef aan dat wanneer wij in de bewoonde wereld 10 jaar vast zeggen, daarmee alleen het rentepercentage bedoeld wordt en niet dat de complete schuld afgelost moet zijn. Ik heb geen enkele hypotheek lopen waarbij dat wel geld.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 26 feb 2020, 09:52

romo schreef: 26 feb 2020, 09:49 Ik zou nu geen hypotheek meer willen, niet eens vanwege de schulden (die ik liever niet heb) maar ook omdat er nu een aflossingsverplichting is, dat maakt het nodeloos duur.
https://www.businessinsider.nl/hypothee ... t-betalen/

https://www.ad.nl/economie/veel-onbegri ... oogle.com/

Uiteindelijk zorgen 'ze' er toch wel voor dat je links- of rechtsom een vorm van belasting gaat betalen. Afgelost , of niet.
Mijn punt is meer ( dat je moet doen waar je je goed bij voelt , dat bvb ) dat je soms beter even kan aankijken.. Aflossen kan altijd ( 20% boetevrij per jaar ) maar eenmaal je centen vast in het huis, dan kun je niet even snel schakelen naar een voordeliger/interessanter alternatief.
Laatst gewijzigd door dvh op 26 feb 2020, 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 26 feb 2020, 09:56

allen schreef: 26 feb 2020, 09:51
dvh schreef: 26 feb 2020, 09:38
allen schreef: 26 feb 2020, 09:34

Ehm... In NL is tien jaar vast alleen het rentepercentage. Daarna opnieuw bepalen!
Nee
Wat kan ik maximaal lenen?
Maximale hypotheek op basis van inkomen
€ 1.230.797
Maximale hypotheek op basis van woningwaarde *
€ 750.000
* U kunt maximaal 100% van de marktwaarde van de woning lenen. Ook al kunt u meer lenen op basis van uw inkomen.

Wat heb ik nodig?
Prijs van de nieuwe woning
€ 750.000

Bijkomende kosten
€ 18.850
Nieuwe woning en bijkomende kosten
€ 768.850
Ingebracht eigen geld
€ 20.000
Uw hypotheek
€ 748.850
Wat zijn de maandelijkse lasten?
Rente
€ 927
Aflossing
€ 1.658
Bruto maandlasten
€ 2.585
Renteaftrek
€ 241
Netto maandlasten
€ 2.344
Waaruit bestaat mijn hypotheek?
Hypotheekvorm
Annuïteit
Rentevaste periode
10 jaar vast
Rente
1,5%
Voorwaarden
Basis
Betaalpakketkorting
Ja
Duurzaamheidskorting
Ja
Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Nee
Pak en beet 950 euro per maand rente ( waarvan je nagenoeg de helft terug krijgt )
En 1650 euro per maand reële aflossing.
Wat moet ik met die berekening? Bereken bij Jussi ook niets. Ik geef aan dat wanneer wij in de bewoonde wereld 10 jaar vast zeggen, daarmee alleen het rentepercentage bedoeld wordt en niet dat de complete schuld afgelost moet zijn. Ik heb geen enkele hypotheek lopen waarbij dat wel geld.
Ok!
Ik meende te lezen dat je aangaf enkel 10jaar rente ( alleen de rente ) betaald wanneer je 10jaar X% vast als hypo nam.
Vandaar mijn reactie.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 26 feb 2020, 10:02

Dubbel :)
Laatst gewijzigd door ADV op 26 feb 2020, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 26 feb 2020, 10:02

Jussi schreef: 26 feb 2020, 09:33 Wat heb je dan afgelost na 10 jaar? Zeker niet de volledige 800k.
In NL is dat anders, je rente is 10 jaar vast, de hypotheek los je vrijwel altijd in 30 jaar af in NL..

Je moet toch best wel wat knaken verdienen wil je een beetje normale 2 onder 1 kapper kunnen kopen, afhankelijk van de regio natuurlijk. Ik heb dus net een 2-onder-1 kap gekocht in Drenthe, nieuwbouw, dus nog best te betalen, en dat was 337.500. Vervolgens heb ik nog uitbouw etc etc en moeten er nog dingen als een keuken, bestrating, wanden en vloeren gedaan worden, dus er komt nog bijna 110k bij. Dan kom je dus al snel op een huis dat je 450k kost. In Drenthe. Een dergelijk huis in Amersfoort (of Ede, waar ik nu woon) gaan dus al gauw voor een paar ton meer. Amersfoort ga je richting de 700k, Ede richting de 550-600k.

Als ik dan kijk wat een normaal inkomen is, dus geen DF modaal, dan heb je het rond je 30ste met een 55-60k op jaarbasis echt zo slecht niet. En als je vrouw dan iets minder verdiend, want dat is nu eenmaal realiteit, dus laten we zeggen 35-40k op jaarbasis.

Als ik die gegevens even bij Rabo invul:
60k en 40k (das dus toch even 100k op jaarbasis):
Uw berekening
Maximale hypotheek: € 558.692
Bruto maandlasten: € 1.875
Netto maandlasten: € 1.737

Bij 55k en 35k:
Maximale hypotheek: € 491.649
Bruto maandlasten: € 1.650
Netto maandlasten: € 1.529

Voor dat geld koop je Amersfoort tegenwoordig een beetje rijtjeswoning, maar ook niet meer..

Een modaalinkomen voor twee-verdieners in NL is in 2020 64k. Laten we de verdeling 40k en 24k pakken:
Maximale hypotheek: € 317.834
Bruto maandlasten: € 1.067
Netto maandlasten: € 989

Dan kun je dus net aan een NHG hypotheek nemen.
dvh schreef: 26 feb 2020, 09:38
allen schreef: 26 feb 2020, 09:34
Jussi schreef: 26 feb 2020, 09:33 Wat heb je dan afgelost na 10 jaar? Zeker niet de volledige 800k.
Ehm... In NL is tien jaar vast alleen het rentepercentage. Daarna opnieuw bepalen!
Nee
Wat kan ik maximaal lenen?
Maximale hypotheek op basis van inkomen
€ 1.230.797
Maximale hypotheek op basis van woningwaarde *
€ 750.000
* U kunt maximaal 100% van de marktwaarde van de woning lenen. Ook al kunt u meer lenen op basis van uw inkomen.

Wat heb ik nodig?
Prijs van de nieuwe woning
€ 750.000

Bijkomende kosten
€ 18.850
Nieuwe woning en bijkomende kosten
€ 768.850
Ingebracht eigen geld
€ 20.000
Uw hypotheek
€ 748.850
Wat zijn de maandelijkse lasten?
Rente
€ 927
Aflossing
€ 1.658
Bruto maandlasten
€ 2.585
Renteaftrek
€ 241
Netto maandlasten
€ 2.344
Waaruit bestaat mijn hypotheek?
Hypotheekvorm
Annuïteit
Rentevaste periode
10 jaar vast
Rente
1,5%
Voorwaarden
Basis
Betaalpakketkorting
Ja
Duurzaamheidskorting
Ja
Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Nee
Pak en beet 950 euro per maand rente ( waarvan je nagenoeg de helft terug krijgt )
En 1650 euro per maand reële aflossing.
Renteaftrek: 241e, das niet de helft van 950 :)
Laatst gewijzigd door ADV op 16 jun 2020, 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 26 feb 2020, 10:03

dvh schreef: 26 feb 2020, 09:52
romo schreef: 26 feb 2020, 09:49 Ik zou nu geen hypotheek meer willen, niet eens vanwege de schulden (die ik liever niet heb) maar ook omdat er nu een aflossingsverplichting is, dat maakt het nodeloos duur.
https://www.businessinsider.nl/hypothee ... t-betalen/

https://www.ad.nl/economie/veel-onbegri ... oogle.com/

Uiteindelijk zorgen 'ze' er toch wel voor dat je links- of rechtsom een vorm van belasting gaat betalen. Afgelost , of niet.
Mijn punt is meer ( dat je moet doen waar je je goed bij voelt , dat bvb ) dat je soms beter even kan aankijken.. Aflossen kan altijd ( 20% boetevrij per jaar ) maar eenmaal je centen vast in het huis, dan kun je niet even snel schakelen naar een voordeliger/interessanter alternatief.

Als ik onderstaande reken voorbeelden bekijk, gaat het om zeer lage belasting bedragen bij afschaffen Wet Hillen.



https://bieb.knab.nl/eigenwoningforfait ... n-voor-jou


Kortom; daar kan ik echt niet wakker van liggen

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jussi » 26 feb 2020, 10:07

Ok. En wat gebeurt er na die 10 jaar om het openstaande bedrag op 30 jaar af te lossen? Want dat is zeker geen kleingeld.

Een topjob in mijn ogen is wanneer 1 persoon rond de 150k verdient en de partner om en bij de 50k. Tezamen dus een 200k/jaar.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 26 feb 2020, 10:13

Maar 4% van de NL bevolking verdient €100K per jaar (of meer)

Een hypotheek van dik 750K is maar voor een select groepje weggelegd, doe je zo`n bedrag als top hypotheek, dus op max financieel kunnen, dan vind ik dat persoonlijk te risicovol.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 26 feb 2020, 10:18

Ik kom niet verder dan een subjob !

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 26 feb 2020, 10:21

Egh Blow Job :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 26 feb 2020, 10:22

Kortom, de woningnood wordt alleen maar groter.
Behalve voor DF 'ers.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 26 feb 2020, 10:23

Jussi schreef: 26 feb 2020, 10:07 Ok. En wat gebeurt er na die 10 jaar om het openstaande bedrag op 30 jaar af te lossen? Want dat is zeker geen kleingeld.

Een topjob in mijn ogen is wanneer 1 persoon rond de 150k verdient en de partner om en bij de 50k. Tezamen dus een 200k/jaar.
Als de rente stijgt heeft 80% een probleem

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 26 feb 2020, 10:25

romo schreef: 26 feb 2020, 10:13 Maar 4% van de NL bevolking verdient €100K per jaar (of meer)

Een hypotheek van dik 750K is maar voor een select groepje weggelegd, doe je zo`n bedrag als top hypotheek
En toch denk ik ( aanname ) dat er een stuk meer dan 4% in een dergelijke woning (met hypotheek) woont.
Er staan simpelweg zoveel 'dure' huizen te koop. Dat komt op mij over dan meer als 4% die het kan betalen.
Als de rente stijgt heeft 80% een probleem
Zolang de huizen met 4 - 6 % per jaar blijven stijgen kun je altijd nog kosteloos verhuizen na X-jaar.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Ferdi » 26 feb 2020, 10:25

JP schreef: 26 feb 2020, 10:18 Ik kom niet verder dan een subjob !
Idem hier...bij mij begint een topjob ook wel eerder dan de gestelde 150k per jaar :tooth:

Hier overigens ook gewoon een "oude" keuken en badkamer.
Beiden gaan richting de 20 jaar en voldoen nog gewoon. Geld is hier voornamelijk uit gegaan om alles aan te passen voor de paarden dat die bij huis rond kunnen lopen en de andere zaken er omheen netjes zijn.
Zijn bewust ook niet voor de max gegaan van wat haalbaar was. Vriendin is net voor zichzelf begonnen en dan speel ik liever even op safe.
Alles is gewoon netjes en op het gemakje passen we de boel wel aan. Kans is groter dat er eerst een nieuw dak op de schuur gaat dan dat de keuken eruit gaat.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 26 feb 2020, 10:26

romo schreef: 26 feb 2020, 10:03
Als ik onderstaande reken voorbeelden bekijk, gaat het om zeer lage belasting bedragen bij afschaffen Wet Hillen.

https://bieb.knab.nl/eigenwoningforfait ... n-voor-jou

Kortom; daar kan ik echt niet wakker van liggen
Met de huidige berekeningen valt het nu nog mee ja. Als je in 2048 je huis van 800.000 (beetje DF-er heeft dat natuurlijk) hebt afgelost en de hypotheekrenteaftrek is afgeschaft, betaal je met de regels die ze nu bedacht hebben ongeveer 125,- Euro per maand voor je afgeloste huis. Maar onze overheid is wel zo betrouwbaar, dat ze het geld komt halen waar het zit. Dus tegen die tijd ga je gewoon 500,- Euro per maand huur over je eigen afbetaalde huis betalen. Want dat is vermogen en dus belastbaar. Valt ook wel wat voor te zeggen, maar mijn punt is dat de spelregels zo'n beetje elk jaar wijzigen. Als je vermogen hebt (aandelen/geld/onroerend goed etc.), dan ga je gewoon betalen. In het verleden viel je huis niet onder belastbaar vermogen, maar dat gaat in de toekomst dus veranderen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 26 feb 2020, 10:39

Hier overigens ook gewoon een "oude" keuken en badkamer.
Beiden gaan richting de 20 jaar en voldoen nog gewoon. Geld is hier voornamelijk uit gegaan om alles aan te passen voor de paarden dat die bij huis rond kunnen lopen en de andere zaken er omheen netjes zijn.
Koop een paard en er wordt nooit meer wat gespaard..

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 26 feb 2020, 10:45

dvh schreef: 26 feb 2020, 10:25
romo schreef: 26 feb 2020, 10:13 Maar 4% van de NL bevolking verdient €100K per jaar (of meer)

Een hypotheek van dik 750K is maar voor een select groepje weggelegd, doe je zo`n bedrag als top hypotheek
En toch denk ik ( aanname ) dat er een stuk meer dan 4% in een dergelijke woning (met hypotheek) woont.
Er staan simpelweg zoveel 'dure' huizen te koop. Dat komt op mij over dan meer als 4% die het kan betalen.
Als de rente stijgt heeft 80% een probleem
Zolang de huizen met 4 - 6 % per jaar blijven stijgen kun je altijd nog kosteloos verhuizen na X-jaar.
Nou zolang je doorstromers hebt, wij hebben ook een redelijke overwaarde op ons huidige huis. Nieuwe hypotheek is dus dan ook maar 370k ipv de 450k die het huis gaat kosten.. Zo zullen er ook genoeg zijn die een appartement in Amsterdam nu verkopen voor 450k of iets, een schuld nog hadden van 250k en dus 200k meenemen, dan hoeft de nieuwe hypotheek nog "maar" 500k te zijn

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 26 feb 2020, 10:51

^Zo gaat het vaak idd
Maar wat vergeten word, HRA mag je maar 30 jaar gebruiken, ook moeten cumulatieve hypotheken in 30 jaar zijn afgelost, die €500K dus ook.
Het bedrag is dan wel lager, maar de aflossingstijd is ook krapper.

Daarom kan je bij een lager hypotheek bedrag toch meer kosten hebben.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 26 feb 2020, 10:53

ArjandeV schreef: 26 feb 2020, 10:02
dvh schreef: 26 feb 2020, 09:38 Pak en beet 950 euro per maand rente ( waarvan je nagenoeg de helft terug krijgt )
En 1650 euro per maand reële aflossing.
Renteaftrek: 241e, das niet de helft van 950 :)
Dat zit hem in de bijtelling van het eigenwoningforfait.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 26 feb 2020, 10:54

Als je nu een topjob hebt en zeker als een ceo of topmanager. In zulke functies wisselen de mensen sneller (of ontslagen) dus als je dan 30jaar vast zit een aan 800k hypotheek, je moet het maar durven.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 26 feb 2020, 10:56

romo schreef: 26 feb 2020, 10:51 ^Zo gaat het vaak idd
Maar wat vergeten word, HRA mag je maar 30 jaar gebruiken, ook moeten cumulatieve hypotheken in 30 jaar zijn afgelost, die €500K dus ook.
Het bedrag is dan wel lager, maar de aflossingstijd is ook krapper.

Daarom kan je bij een lager hypotheek bedrag toch meer kosten hebben.
True, wij hebben nu dus ook 27 jaar ipv 30 jaar, omdat we 3 jaar in ons huidige huis wonen. Maar iedereen heeft de laatste 3-4 jaar redelijke klappers gemaakt. Wij in Ede of all places gaan dus al een goede 70-80k winnen op een huis wat in eerste instantie 230k kostte. Dat is toch best wel flink. Als je dat relatief afzet tegen huizen die 3-4 jaar geleden 350k waren.

Jaar geleden keken we nog in Amersfoort, gelijk huis als deze: https://www.funda.nl/koop/amersfoort/hu ... amkade-21/ ging toen nog voor ongeveer 400k. Dan heb je dus in een jaar tijd 150k "verdiend".

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jussi » 26 feb 2020, 10:56

Als ik het goed begrijp: je koopt een huis, je betaalt 10 jaar eerst de rente af zodat de banken hun opbrengst al hebben gehad en dan kan je zien dat je de overige 30 jaar de openstaande 600k weet af te lossen aan een variabele rente of aan 0%? Met de optie op bankbeslag als het fout gaat? Dat klinkt als goeie handel voor de banken terwijl jij 40 jaar aflost.

Het moet zeker meer dan 4% zijn in NL. Een beetje account manager zit tussen de 120-230k/jaar totale vergoeding.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berrie, Luco, Majestic-12 [Bot], RS-Ron, SlowCo en 417 gasten