Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Bram » 22 feb 2020, 15:25

daNpy schreef: 22 feb 2020, 12:51
Arthur schreef: 22 feb 2020, 12:44 Leg eens uit Danpy waarom Duitsers het beter snappen.
Omdat ze daar nog 70% met cash betalen.

In Nederland willen me al te graag de controle op ons financiële leven in de handen van bedrijven leggen.
Die bedrijven die zo betrouwbaar zijn, dat als het fout gaat, ze met absurd veel belastinggeld gered moeten worden. Maar als het goed gaat, 0,000001% rente geven en de winst zelf opstrijken.

Het is niet dat ik geen gebruik maak van geld pinnen, overmaken, Ideal etc, maar het verdwijnen van cash (gestuurd door de banken en "overheid") met die lulsmoezen vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Banken hebben na de crisis alles met rente terugbetaald. Niet dat ik fan ben van banken, maar dat belastinggeld is gewoon teruggekomen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 16:18

tomgtr schreef: 22 feb 2020, 14:32 Het is heel apart hoe snel je gewend raakt aan gewoon geen cash meer hebben. Geld uit de muur halen is steeds meer zieken naar een ATM. En dan nu met apple pay is het nog makkelijker allemaal. Kwam vanmorgen aan op Dubai. Chaufeur, hulp bij bagage, bel boy, niemand dus een fooi gehad want besefte dat ik gewoon echt geen cent bij me had. Dat is eerste keer dat me overkomt. Nam altijd wel een paar honderd mee voor zekerheid. En dan iets afrekenen. Huh, apple pay werkt niet. Ok bankpas voor eerst sinds lange tijd gepakt, werkt ook niet. WTF! Oh pas staat op alleen Europa. Het gaat allemaal zo makkelijk dat je stopt met nadenken.
Jou vinden ze vast geweldig bij de bank :hungry: :hungry: ;)

Maar nu moet je eens indenken dat je niet bij je geld door een "foutje" van jou, maar omdat de bank heeft besloten dat jij een weekje niet bij je geld kan. En dan?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 16:19

Bram schreef: 22 feb 2020, 15:25 Banken hebben na de crisis alles met rente terugbetaald. Niet dat ik fan ben van banken, maar dat belastinggeld is gewoon teruggekomen.
Oke, maar waarom print de ECB dan nu sneller geld dan er water door de plee stroomt? Om banken/economiën die het eigenlijk niet waard zijn te "redden".

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 22 feb 2020, 16:22

daNpy schreef: 22 feb 2020, 16:18
tomgtr schreef: 22 feb 2020, 14:32 Het is heel apart hoe snel je gewend raakt aan gewoon geen cash meer hebben. Geld uit de muur halen is steeds meer zieken naar een ATM. En dan nu met apple pay is het nog makkelijker allemaal. Kwam vanmorgen aan op Dubai. Chaufeur, hulp bij bagage, bel boy, niemand dus een fooi gehad want besefte dat ik gewoon echt geen cent bij me had. Dat is eerste keer dat me overkomt. Nam altijd wel een paar honderd mee voor zekerheid. En dan iets afrekenen. Huh, apple pay werkt niet. Ok bankpas voor eerst sinds lange tijd gepakt, werkt ook niet. WTF! Oh pas staat op alleen Europa. Het gaat allemaal zo makkelijk dat je stopt met nadenken.
Jou vinden ze vast geweldig bij de bank :hungry: :hungry: ;)

Maar nu moet je eens indenken dat je niet bij je geld door een "foutje" van jou, maar omdat de bank heeft besloten dat jij een weekje niet bij je geld kan. En dan?
Dan kun jij ook niet bij je geld, wat is het verschil? Of heb jij duizenden cash, thuis, op voorraad?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 22 feb 2020, 16:28

Dat is niet helemaal waar Bram, de ABN AMRO is nog partieel staatseigendom, de resterende aandelen in bezit van de staat moeten nog verkocht, de algehele consensus is dat niet het hele bedrag retour komt in de staatskas. Kortom; de belasting betaler heeft meer betaald voor de redding dan dat er uiteindelijk retour komt. Verlies heet dat.

Dan cash geld; das het smeermiddel van de economie, zwart geld idem, daarvan is bekend dat het een hele schaduw economie op toeren houdt. (waarbij ik niet kan zeggen of dat goed of slecht is)

De teneur van het artikel is ook dat een land eigenlijk niet zonder cash geld kan

Voor mij zelf; boodschappen, kleine zaken betaal ik allemaal cash, nee; die porker wordt overgemaakt, mijn sporttas is denk ik niet groot genoeg :tooth:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Crookie » 22 feb 2020, 17:09

Maar even terug naar de basis, als contant geld zou verdwijnen, hoe zit het met de munt waarde? Die is toch mede bepaald door de hoeveelheid geld in omloop? Dan zou daar een andere manier van waarde voor in de plaats moeten komen?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 22 feb 2020, 17:43

als er geen zwart geld meer in omloop is dan is het binnen drie maanden met de hele economie gedaan, dat circuit is veel groter dan menigeen denkt.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 22 feb 2020, 17:54

Het gaat er inderdaad er niet om of het terugbetaald is of niet. De bank wordt gered door geld van ons. En als dank wordt straks het bankverkeer duurder? Stank voor dank noem ik dat.
Dus de de helpende hand wordt gebeten.
Beetje raar toch...
Laatst gewijzigd door Peric op 22 feb 2020, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 18:37

Arthur schreef: 22 feb 2020, 16:22 Dan kun jij ook niet bij je geld, wat is het verschil? Of heb jij duizenden cash, thuis, op voorraad?
Nee... maar jij vind het 100% prima dat een bedrijf dus totale controle op jouw leven krijgt?

Het verschil zit hem in het feit dat je bij een "storing" nu niet kan pinnen, maar je bent nu nog min of meer klant bij de bank. En met een paar tientjes in je portemonnee kun je nog gewoon je pindakaas halen.
Als je geen cash meer hebt en álles digitaal moet doen ben je dus overgeleverd aan de bank. Dat is écht wat anders.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ///Joost » 22 feb 2020, 18:37

Crookie schreef: 22 feb 2020, 17:09 Maar even terug naar de basis, als contant geld zou verdwijnen, hoe zit het met de munt waarde? Die is toch mede bepaald door de hoeveelheid geld in omloop? Dan zou daar een andere manier van waarde voor in de plaats moeten komen?
Dat gaat dus gebeuren, denk ik, met de komende digitale Euro en digitale dollar. Kortom, banken zoals we ze kennen verdwijnen en we hebben rechtstreeks een rekening bij de centrale bank. Het beste zou zijn als de goudstandaard weer terug kwam, maar dat zullen centrale banken niet willen, omdat ze dan niet meer ongelimiteerd bij kunnen printen.
Zodra technologie zijn intrede doet in het monetair systeem van centrale banken is alles traceerbaar. Exact wat ze willen.

BTC wordt digitaal goud, echt.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 22 feb 2020, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 18:38

Crookie schreef: 22 feb 2020, 17:09 Maar even terug naar de basis, als contant geld zou verdwijnen, hoe zit het met de munt waarde? Die is toch mede bepaald door de hoeveelheid geld in omloop? Dan zou daar een andere manier van waarde voor in de plaats moeten komen?
Dat is ondertussen ook al nep ivm een ECB die lekker geld print om de economie in arme landen niet in te laten storten...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Peric » 22 feb 2020, 18:50

daNpy schreef: 22 feb 2020, 18:37
Arthur schreef: 22 feb 2020, 16:22 Dan kun jij ook niet bij je geld, wat is het verschil? Of heb jij duizenden cash, thuis, op voorraad?
Nee... maar jij vind het 100% prima dat een bedrijf dus totale controle op jouw leven krijgt?

Het verschil zit hem in het feit dat je bij een "storing" nu niet kan pinnen, maar je bent nu nog min of meer klant bij de bank. En met een paar tientjes in je portemonnee kun je nog gewoon je pindakaas halen.
Als je geen cash meer hebt en álles digitaal moet doen ben je dus overgeleverd aan de bank. Dat is écht wat anders.
Gaat me eigenlijk nog niet eens om een storing. Maar als straks alles digitaal gaat kunnen ze doen wat ze willen. Zoiets als wat de regering nu al doet met dit land...
We leven zogenaamd in een democratie. Maar alleen maar eens in de vier jaar. En dan ook nog worden grote partijen aan de kant gezet.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Crookie » 23 feb 2020, 00:19

Hmmmzz oke en dan is alles traceerbaar... criminelen dumpen ineens een shitload aan geld in het legale circuit.... en vanaf dan geen criminaliteit meer? Iedereen netjes een traceerbaar inkomen en bijverdiensten 25% belast naar vadertje staat? Hmmzz

Wil ik wel eens weten wie dan nog zegt “ik heb niks te verbergen”

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Crookie » 23 feb 2020, 00:23

///Joost schreef: 22 feb 2020, 18:37
Crookie schreef: 22 feb 2020, 17:09 Maar even terug naar de basis, als contant geld zou verdwijnen, hoe zit het met de munt waarde? Die is toch mede bepaald door de hoeveelheid geld in omloop? Dan zou daar een andere manier van waarde voor in de plaats moeten komen?
Dat gaat dus gebeuren, denk ik, met de komende digitale Euro en digitale dollar. Kortom, banken zoals we ze kennen verdwijnen en we hebben rechtstreeks een rekening bij de centrale bank. Het beste zou zijn als de goudstandaard weer terug kwam, maar dat zullen centrale banken niet willen, omdat ze dan niet meer ongelimiteerd bij kunnen printen.
Zodra technologie zijn intrede doet in het monetair systeem van centrale banken is alles traceerbaar. Exact wat ze willen.

BTC wordt digitaal goud, echt.
Maar waar wordt zo’n digitale munt tegen af gewogen? Met Bitcoin is schaarste toch juist een stijging van waarde...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ///Joost » 23 feb 2020, 08:10

Crookie schreef: 23 feb 2020, 00:23
Maar waar wordt zo’n digitale munt tegen af gewogen? Met Bitcoin is schaarste toch juist een stijging van waarde...
Het is nog niet bekend waar die waarde tegen wordt afgewogen, misschien wel nergens tegen, dus eigenlijk een soort digitale fiat. Het gaat de overheden vooral om controle (bijprinten), traceerbaarheid en belasting innen. Daar is een digitale munt uitermate geschikt voor. Dit zit allemaal nog in een erg vroeg stadium. Niet zo gek ook dat China naar zeggen het dichtst bij een uitrol is.

BTC is uiteraard ook traceerbaar en niet meer anoniem zials het vroeger was. Nu moeten exchanges ook aan AML/KYC regels voldoen. Echter heb je ook weer BTC mixers die je BTC adres omgooien.
Voor echte privacy gebruik je privacy coins zoals Monero of Zcash.

Maar klopt, elke halvening wordt BTC schaarser, en minder volatiel, dus het begint zich echt te gedragen als store if value. En veel makkelijker de grens over te nemen dan goud.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Martijn_bmw » 23 feb 2020, 08:56

Bram schreef: 22 feb 2020, 15:25
daNpy schreef: 22 feb 2020, 12:51
Arthur schreef: 22 feb 2020, 12:44 Leg eens uit Danpy waarom Duitsers het beter snappen.
Omdat ze daar nog 70% met cash betalen.

In Nederland willen me al te graag de controle op ons financiële leven in de handen van bedrijven leggen.
Die bedrijven die zo betrouwbaar zijn, dat als het fout gaat, ze met absurd veel belastinggeld gered moeten worden. Maar als het goed gaat, 0,000001% rente geven en de winst zelf opstrijken.

Het is niet dat ik geen gebruik maak van geld pinnen, overmaken, Ideal etc, maar het verdwijnen van cash (gestuurd door de banken en "overheid") met die lulsmoezen vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Banken hebben na de crisis alles met rente terugbetaald. Niet dat ik fan ben van banken, maar dat belastinggeld is gewoon teruggekomen.
Idd helemaal mee eens! Jammer dat dat geluid blijft rond dwalen want já ze hebben steun gehad maar die steun is ook incl een goede rente terugbetaald. Als er 1 sector is die op belastinggeld blijft draaien zijn het boeren met al die idiote landbouw subsidies melkquota enz.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 23 feb 2020, 09:37

^Zoal ik hierboven al aangaf is dat pertinent onwaar, alleen ING heeft volledig afgelost.

De ABN AMRO is nog voor ruim 56% in handen van de staat, om dat de aandelen op verlies staan durft Den Haag de resterende aandelen niet naar de beurs te brengen, het verlies (voor de belastingbetaler) is aanzienlijk.

https://www.ad.nl/politiek/verlies-op-a ... ~a4006d47/


Dan die boeren, ja die kregen en krijgen subsidie, maar niet alleen in NL.

Wat ze ook krijgen; een onbetrouwbare overheid en dito regelgeving. In het verleden had je melk quota, agrarische productie rechten (fosfor, nitraat, stikstof, maar ook varkens rechten etc), een groot aantal van die rechten werden door de overheid een aantal jaren geleden vrijgegeven, het was een open uitnodiging aan boeren om te gaan investeren in hun bedrijf, wat massaal werd gedaan, puur om te kunnen overleven moest er aan schaalvergroting worden gedaan.
Anno 2020 stikstof crisis en de rem moet er massaal op, intussen is er voor miljoenen door boeren geïnvesteerd, nu moet het slot er op. Nou ja, wat zou jij doen in dat geval?

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 23 feb 2020, 10:48

romo schreef: 22 feb 2020, 16:28 Dat is niet helemaal waar Bram, de ABN AMRO is nog partieel staatseigendom, de resterende aandelen in bezit van de staat moeten nog verkocht, de algehele consensus is dat niet het hele bedrag retour komt in de staatskas. Kortom; de belasting betaler heeft meer betaald voor de redding dan dat er uiteindelijk retour komt. Verlies heet dat.
Markt­kapitalisatie van ABN-AMRO is vandaag de dag bijna 14mld.
Wouter Bos kocht Fortis (waar de bank onderdeel van was) voor een kleine 17mld, en dat restant van Fortis was geen 3mld waard volgens mij, dus staat de deal voorlopig inderdaad nog op verlies.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 23 feb 2020, 10:53

Luco schreef: 22 feb 2020, 17:43 als er geen zwart geld meer in omloop is dan is het binnen drie maanden met de hele economie gedaan, dat circuit is veel groter dan menigeen denkt.
Hoeveel % van de Nederlanders heeft nog zwart geld?
Afgezien van dat handjevol bouwvakkers is dat toch bijna niemand meer.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 23 feb 2020, 11:11

Fortis verloor uit mijn hoofd iets van €24mld, het grootste verlies ooit van een NL bedrijf

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Eric Z » 23 feb 2020, 11:20

Elise schreef: 23 feb 2020, 10:53
Luco schreef: 22 feb 2020, 17:43 als er geen zwart geld meer in omloop is dan is het binnen drie maanden met de hele economie gedaan, dat circuit is veel groter dan menigeen denkt.
Hoeveel % van de Nederlanders heeft nog zwart geld?
Afgezien van dat handjevol bouwvakkers is dat toch bijna niemand meer.
Autohandel, zolderkamer programmeur, schoonmaak(st)er, kapper en weet ik veel wat er nog wel niet te verzinnen is.
Fooien.
Rommelmarkten waar je ineens digitaal het geld voor moet gaan regelen. Voor een rommelmarkt met een vereniging moet je dus van tientallen mensen zorgen dat dat digitaal kan in plaats van aan het einde van de dag het bakje met contanten inleveren.

En bouwvakkers is een heel erg brede beroepsgroep.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 23 feb 2020, 11:24

daNpy schreef: 22 feb 2020, 18:37
Arthur schreef: 22 feb 2020, 16:22 Dan kun jij ook niet bij je geld, wat is het verschil? Of heb jij duizenden cash, thuis, op voorraad?
Nee... maar jij vind het 100% prima dat een bedrijf dus totale controle op jouw leven krijgt?

Het verschil zit hem in het feit dat je bij een "storing" nu niet kan pinnen, maar je bent nu nog min of meer klant bij de bank. En met een paar tientjes in je portemonnee kun je nog gewoon je pindakaas halen.
Als je geen cash meer hebt en álles digitaal moet doen ben je dus overgeleverd aan de bank. Dat is écht wat anders.
Nou, 100% controle... Als je ervan uit gaat dat de bank gaat besluiten dat je een weekje niet kan pinnen dan houdt het op. Daar geloof ik niet in, hier in NL. En dat we alles digitaal MOETEN doen is nog niet zo ver. Dat moet eerst dan nog maar gebeuren. Ik denk dat cash wel blijft bestaan. Maar hoe moeten we dan tegen die digitale coins, als Bitcoin, aankijken. Dát is al helemaal digitaal en volgens velen, ook hier, de toekomst en het walhalla. Dat rijmt dan helemaal niet met de problemen die je benoemt tov een reguliere bank.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 23 feb 2020, 11:38

Nog even en we zitten hier in Nederland eerder op zwart zaad dan op zwart geld.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 23 feb 2020, 11:43

Pas op voor kick out ZP reacties JP :tooth:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 23 feb 2020, 13:41

Arthur schreef: 23 feb 2020, 11:24 Nou, 100% controle... Als je ervan uit gaat dat de bank gaat besluiten dat je een weekje niet kan pinnen dan houdt het op. Daar geloof ik niet in, hier in NL. En dat we alles digitaal MOETEN doen is nog niet zo ver. Dat moet eerst dan nog maar gebeuren. Ik denk dat cash wel blijft bestaan. Maar hoe moeten we dan tegen die digitale coins, als Bitcoin, aankijken. Dát is al helemaal digitaal en volgens velen, ook hier, de toekomst en het walhalla. Dat rijmt dan helemaal niet met de problemen die je benoemt tov een reguliere bank.
Omdat Bitcoin anoniem kan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Bram, ErikS, Estoque, EvdP, Fabian, Google [Bot], Jaws, krentenbol, mark123, matthyssie, Rogerb, RS-Ron, Sabberjoch, Wout309t en 155 gasten