Denk zo maar van niet.
De nieuwe BMW 3-serie (G20)
- Arthur
- Berichten: 39817
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
De drie jaar volledige BMW-garantie is mij wel 5k waard.
- MParallel
- Berichten: 8029
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Staat sinds deze week een nieuwe 3-serie bij me achter in de straat. Witte met M pakket zo te zien.
Ook in het echt even wennen die voorkant, maar smoelt niet zo slecht als op de foto's.
Ook in het echt even wennen die voorkant, maar smoelt niet zo slecht als op de foto's.
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Nee, de basisuitrusting is hetzelfde. Allebei even karig
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dus 9k verschil voor 670 euro te chippen.. ik zeg doen.
Alleen misschien een korter diff op de 318. Dat deed Audi ook met de 120pk tfsi tov de 160pk versie.
Alleen misschien een korter diff op de 318. Dat deed Audi ook met de 120pk tfsi tov de 160pk versie.
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Toch lijkt het mij sterk dat de 320i, laat staan de 318i op hetzelfde eindvermogen te chippen is als een 330i. Uiteraard met behoud van dezelfde veiligheidsmarges. Bij BR zit er ook een verschil in de eindvermogens toch?
Was voorheen ook al zo bij de N20. De variant in de F30 328i die ik in 2013 kocht had destijds enkele andere internals (zuigers, inlaat?) als de 320i destijds. Volgens mij gingen de populaire chippers naar 290pk bij de 328i en 260pk bij de 320i. Mijn broer rijdt ook nog steeds met zo’n BR gechipte F30 320i.
Daan...
Was voorheen ook al zo bij de N20. De variant in de F30 328i die ik in 2013 kocht had destijds enkele andere internals (zuigers, inlaat?) als de 320i destijds. Volgens mij gingen de populaire chippers naar 290pk bij de 328i en 260pk bij de 320i. Mijn broer rijdt ook nog steeds met zo’n BR gechipte F30 320i.
Daan...
-
- Berichten: 21757
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Idd. Collega z'n 5er met dat blok heeft 'm ook laten chippen bij BR (stage 1, ik meen het 528i vermogen).Daan schreef: ↑21 feb 2020, 19:41
Was voorheen ook al zo bij de N20. De variant in de F30 328i die ik in 2013 kocht had destijds enkele andere internals (zuigers, inlaat?) als de 320i destijds. Volgens mij gingen de populaire chippers naar 290pk bij de 328i en 260pk bij de 320i. Mijn broer rijdt ook nog steeds met zo’n BR gechipte F30 320i.
Tot de boel kapot ging. $$$
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Net nog even nagekeken ...
3.135 EUR tussen 318i en 320i
5.049 EUR tussen 320i en 330i
Allen standaard uitvoering dus daar zitten geen luxe opties tussen
3.135 EUR tussen 318i en 320i
5.049 EUR tussen 320i en 330i
Allen standaard uitvoering dus daar zitten geen luxe opties tussen
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Voor bmw makkelijker toch om de blokken compleet hetzelfde te houden in de productie..
Mijn 320i N20 op 260pk loopt nog als een zonnetje bij de nieuwe eigenaar met BR map
Mijn 320i N20 op 260pk loopt nog als een zonnetje bij de nieuwe eigenaar met BR map
-
- Berichten: 912
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Als het daadwerkelijk alleen de software is dat verschilt, dan is het prijsverschil belachelijk. De 330i zal wat meer CO-tweetjes de lucht in blazen vanwege de vrijere software en dus staat de overheid ook nog even klaar om wat extra te vangen, maar 8k meer betalen voor dezelfde auto met een hoger getal op de kont, grenst tegen het belachelijke.
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dus geloof ik ook niet dat alles exact hetzelfde is tussen de 318, 320 en 330. Los van de motor, kunnen er ook verschillen zitten in dingen als de remmerij.
Moet eens op Bimmerworld oid kijken. Zijn altijd wel gasten die het complete serviceboek van de 3 serie met alle individuele partnumbers doorgenomen hebben.
Daan...
Moet eens op Bimmerworld oid kijken. Zijn altijd wel gasten die het complete serviceboek van de 3 serie met alle individuele partnumbers doorgenomen hebben.
Daan...
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22 dec 2019, 17:39
- Auto: BMW 530i en Mini Clubman JCW
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Deze discussie is bij elke modelserie hetzelfde.
BMW houdt het er op dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn en ik heb ook de neiging dat te geloven. Als je staat voor de keuze voor een nieuwe, kun je wat mij betreft beter ineens kiezen voor het vermogen dat je hebben wilt. Dat geknutsel achteraf zou mij geen prettig gevoel geven, al zit dat waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren.
BMW houdt het er op dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn en ik heb ook de neiging dat te geloven. Als je staat voor de keuze voor een nieuwe, kun je wat mij betreft beter ineens kiezen voor het vermogen dat je hebben wilt. Dat geknutsel achteraf zou mij geen prettig gevoel geven, al zit dat waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Het scheelt je een hoop geld en je hebt de mogelijkheid er wat mee te doen achteraf, het is geen verplichting.
Ik vind 184pk van de 120i ook prima om op kantoor te komen maar fijn dat hij naar 260pk zou kunnen.
Ik vind 184pk van de 120i ook prima om op kantoor te komen maar fijn dat hij naar 260pk zou kunnen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Volledig mee eens. Het gaat er bij mij niet in dat alle internals, inlaat, uitlaat, remmen, etc. allemaal hetzelfde zijn. Ook zaken die niet met het blote oog te zien zijn (buiten internals zoals zuigers/drijfstangen), zoals een oliepomp of 'slechts' een oliedrukregelaar, zijn zaken die per blok kunnen verschillen, maar superbelangrijk zijn.funf schreef: ↑26 feb 2020, 11:31 BMW houdt het er op dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn en ik heb ook de neiging dat te geloven. Als je staat voor de keuze voor een nieuwe, kun je wat mij betreft beter ineens kiezen voor het vermogen dat je hebben wilt. Dat geknutsel achteraf zou mij geen prettig gevoel geven, al zit dat waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren.
Alles kan, maar voor hetzelfde geld (no pun) rijdt hij al op 3/4 doorgesleten drijfstanglagers. Dit is gewoon gokken dat zo'n blok het houdt.
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Het modulaire platform dat BMW de laatste jaren gebruikt betekent inderdaad dat er erg veel zaken hetzelfde zijn aan de motoren (B38, B48, B58 bijvoorbeeld). Het lijkt mij alleen sterk dat ieder gebruikt onderdeel hetzelfde is, dus zeggen dat elke B48 hetzelfde is lijkt mij sterk. Deze lichting motoren lijkt wel sterk te zijn en relatief weinig problemen te hebben dus tuning is zeker te overwegen, maar gebruik je boerenverstand. 100pk extra als het blok origineel 184pk levert is misschien iets te veel van het goede als je ook waarde hecht aan langdurige betrouwbaarheid.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Bij mijn kmstand van 39.000 zijn de lagerschalen echt nog wel in orde lijkt me.
De N20 die ik bij 45.000km van 184pk naar 260pk/420nm had laten chippen heb ik naderhand nog eens geinformeerd en ding liep als een zonnetje bij 80.000km. Enige wat eraan komt is die ketting bij 100 tot 120.000km maar die kwam sowieso toch al.
Een B48 is een closed deck dus het (boven)blok kan er alleen maar beter tegen.
De N20 die ik bij 45.000km van 184pk naar 260pk/420nm had laten chippen heb ik naderhand nog eens geinformeerd en ding liep als een zonnetje bij 80.000km. Enige wat eraan komt is die ketting bij 100 tot 120.000km maar die kwam sowieso toch al.
Een B48 is een closed deck dus het (boven)blok kan er alleen maar beter tegen.
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Nu je het zegt... mijn pa rijdt ook in een F30 N20 rond. Ik meen dat hij al op 170.000km zit met dat ding. Zijn kennende nog niets aan die ketting laten doen.
Heeft BMW daar een recall voor gedaan nog of moet je dit zelf preventief aanpakken?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Er zijn er ook die er pas heel laat last van hebben maar voor iets van 1200 euro leggen ze er een frisse ketting op bij de dealer. Meestal zo rond de 120.000km
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Ik zal er eens naar kijken. Volgens mij kan je zelf prima vaststellen of er al rek in zit. Sowieso zal het blokje na 170k wel toe zijn aan een walnoot straal behandeling denk ik zo
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dat kan nooit kwaad... eigenlijk te gek voor woorden, de M52 etc had je die ellende niet, zelfs bij 3 ton nog niks aan de hand.
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Alleen zo leuk bij de B38 48 en 58 dat de ketting aan de achterzijde zit. Oftewel de hele motor kan eruit bij een RWD als de ketting uitgerekt is. Toch wel slim van BMW om zo extra arbeidsuren te kunnen doorberekenen
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
De N20 had het... de N13 en N55 etc niet toch?
Neem aan dat ze er wel van geleerd hebben bij de B38/B48/B58
Neem aan dat ze er wel van geleerd hebben bij de B38/B48/B58
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Was hier niet iemand (of was het bimmerpost) die had gevonden dat de ketting van een N57/55 hetzelfde typenr had als die van de B58/57? Oftewel rond de 180-250k ben je aan de beurt.
Vergeet ook niet de VANOS, die zit natuurlijk ook aan de achterkant, oftewel een VANOS revisie kan je net zo goed direct de ketting meepakken qua arbeids uren.
Vergeet ook niet de VANOS, die zit natuurlijk ook aan de achterkant, oftewel een VANOS revisie kan je net zo goed direct de ketting meepakken qua arbeids uren.
-
- Berichten: 51453
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Hoeveel uren praten we over? Ik dacht 2x 8?
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Moet je het wel in vergelijking met elkaar zetten, dus hoeveel uur voor een Vanos revisie/ketting wissel met een motorblok met ketting aan voorzijde (N/M serie) en hoeveel aan de achterzijde (B serie). En dan natuurlijk wel in de lengte geplaatste motoren, bij een Mini Cooper S/X1 etc (UKL platform) zal het weer een ander verhaal zijn. Hoewel daar ook de versnellingsbak los zal moeten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: CRZ, De fiscalist, Majestic-12 [Bot] en 8 gasten