De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39589
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 21 feb 2020, 13:21

Daan schreef: 21 feb 2020, 13:02 Hmm, 5k verschil tussen 320i en 330i zie ik. Weet niet of er nog verschillen in de basisuitrusting zijn.

Daan...
Denk zo maar van niet.

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door zegmaarboris » 21 feb 2020, 13:53

De drie jaar volledige BMW-garantie is mij wel 5k waard.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door MParallel » 21 feb 2020, 14:25

Staat sinds deze week een nieuwe 3-serie bij me achter in de straat. Witte met M pakket zo te zien.

Ook in het echt even wennen die voorkant, maar smoelt niet zo slecht als op de foto's.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door sitechris » 21 feb 2020, 14:34

Nee, de basisuitrusting is hetzelfde. Allebei even karig ;)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 21 feb 2020, 18:08

Dus 9k verschil voor 670 euro te chippen.. ik zeg doen.

Alleen misschien een korter diff op de 318. Dat deed Audi ook met de 120pk tfsi tov de 160pk versie.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Daan » 21 feb 2020, 19:41

Toch lijkt het mij sterk dat de 320i, laat staan de 318i op hetzelfde eindvermogen te chippen is als een 330i. Uiteraard met behoud van dezelfde veiligheidsmarges. Bij BR zit er ook een verschil in de eindvermogens toch?

Was voorheen ook al zo bij de N20. De variant in de F30 328i die ik in 2013 kocht had destijds enkele andere internals (zuigers, inlaat?) als de 320i destijds. Volgens mij gingen de populaire chippers naar 290pk bij de 328i en 260pk bij de 320i. Mijn broer rijdt ook nog steeds met zo’n BR gechipte F30 320i.

Daan...

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Tom » 21 feb 2020, 19:53

Daan schreef: 21 feb 2020, 19:41
Was voorheen ook al zo bij de N20. De variant in de F30 328i die ik in 2013 kocht had destijds enkele andere internals (zuigers, inlaat?) als de 320i destijds. Volgens mij gingen de populaire chippers naar 290pk bij de 328i en 260pk bij de 320i. Mijn broer rijdt ook nog steeds met zo’n BR gechipte F30 320i.
Idd. Collega z'n 5er met dat blok heeft 'm ook laten chippen bij BR (stage 1, ik meen het 528i vermogen).
Tot de boel kapot ging. $$$

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door MarkS » 21 feb 2020, 19:59

Net nog even nagekeken ...

3.135 EUR tussen 318i en 320i
5.049 EUR tussen 320i en 330i

Allen standaard uitvoering dus daar zitten geen luxe opties tussen

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 21 feb 2020, 21:22

Voor bmw makkelijker toch om de blokken compleet hetzelfde te houden in de productie..

Mijn 320i N20 op 260pk loopt nog als een zonnetje bij de nieuwe eigenaar met BR map

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door DFJEF » 21 feb 2020, 22:09

MarkS schreef: 21 feb 2020, 19:59 Net nog even nagekeken ...

3.135 EUR tussen 318i en 320i
5.049 EUR tussen 320i en 330i

Allen standaard uitvoering dus daar zitten geen luxe opties tussen
Als het daadwerkelijk alleen de software is dat verschilt, dan is het prijsverschil belachelijk. De 330i zal wat meer CO-tweetjes de lucht in blazen vanwege de vrijere software en dus staat de overheid ook nog even klaar om wat extra te vangen, maar 8k meer betalen voor dezelfde auto met een hoger getal op de kont, grenst tegen het belachelijke.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Daan » 21 feb 2020, 22:48

Dus geloof ik ook niet dat alles exact hetzelfde is tussen de 318, 320 en 330. Los van de motor, kunnen er ook verschillen zitten in dingen als de remmerij.

Moet eens op Bimmerworld oid kijken. Zijn altijd wel gasten die het complete serviceboek van de 3 serie met alle individuele partnumbers doorgenomen hebben. 😉

Daan...

funf
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 dec 2019, 17:39
Auto: BMW 530i en Mini Clubman JCW

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door funf » 26 feb 2020, 11:31

Deze discussie is bij elke modelserie hetzelfde.

BMW houdt het er op dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn en ik heb ook de neiging dat te geloven. Als je staat voor de keuze voor een nieuwe, kun je wat mij betreft beter ineens kiezen voor het vermogen dat je hebben wilt. Dat geknutsel achteraf zou mij geen prettig gevoel geven, al zit dat waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren. :-)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 26 feb 2020, 11:48

Het scheelt je een hoop geld en je hebt de mogelijkheid er wat mee te doen achteraf, het is geen verplichting.

Ik vind 184pk van de 120i ook prima om op kantoor te komen maar fijn dat hij naar 260pk zou kunnen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door ///Joost » 26 feb 2020, 11:53

funf schreef: 26 feb 2020, 11:31 BMW houdt het er op dat er wel degelijk behoorlijke verschillen zijn en ik heb ook de neiging dat te geloven. Als je staat voor de keuze voor een nieuwe, kun je wat mij betreft beter ineens kiezen voor het vermogen dat je hebben wilt. Dat geknutsel achteraf zou mij geen prettig gevoel geven, al zit dat waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren. :-)
Volledig mee eens. Het gaat er bij mij niet in dat alle internals, inlaat, uitlaat, remmen, etc. allemaal hetzelfde zijn. Ook zaken die niet met het blote oog te zien zijn (buiten internals zoals zuigers/drijfstangen), zoals een oliepomp of 'slechts' een oliedrukregelaar, zijn zaken die per blok kunnen verschillen, maar superbelangrijk zijn.

Knot schreef: 26 feb 2020, 11:48 Ik vind 184pk van de 120i ook prima om op kantoor te komen maar fijn dat hij naar 260pk zou kunnen.
Alles kan, maar voor hetzelfde geld (no pun) rijdt hij al op 3/4 doorgesleten drijfstanglagers. Dit is gewoon gokken dat zo'n blok het houdt.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door NickM5 » 26 feb 2020, 13:24

Het modulaire platform dat BMW de laatste jaren gebruikt betekent inderdaad dat er erg veel zaken hetzelfde zijn aan de motoren (B38, B48, B58 bijvoorbeeld). Het lijkt mij alleen sterk dat ieder gebruikt onderdeel hetzelfde is, dus zeggen dat elke B48 hetzelfde is lijkt mij sterk. Deze lichting motoren lijkt wel sterk te zijn en relatief weinig problemen te hebben dus tuning is zeker te overwegen, maar gebruik je boerenverstand. 100pk extra als het blok origineel 184pk levert is misschien iets te veel van het goede als je ook waarde hecht aan langdurige betrouwbaarheid.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 26 feb 2020, 13:34

Bij mijn kmstand van 39.000 zijn de lagerschalen echt nog wel in orde lijkt me.

De N20 die ik bij 45.000km van 184pk naar 260pk/420nm had laten chippen heb ik naderhand nog eens geinformeerd en ding liep als een zonnetje bij 80.000km. Enige wat eraan komt is die ketting bij 100 tot 120.000km maar die kwam sowieso toch al.

Een B48 is een closed deck dus het (boven)blok kan er alleen maar beter tegen.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door NickM5 » 26 feb 2020, 13:43

Knot schreef: 26 feb 2020, 13:34 Enige wat eraan komt is die ketting bij 100 tot 120.000km maar die kwam sowieso toch al.
Nu je het zegt... mijn pa rijdt ook in een F30 N20 rond. Ik meen dat hij al op 170.000km zit met dat ding. Zijn kennende nog niets aan die ketting laten doen.

Heeft BMW daar een recall voor gedaan nog of moet je dit zelf preventief aanpakken?

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 26 feb 2020, 13:53

Er zijn er ook die er pas heel laat last van hebben maar voor iets van 1200 euro leggen ze er een frisse ketting op bij de dealer. Meestal zo rond de 120.000km

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door NickM5 » 26 feb 2020, 13:57

Ik zal er eens naar kijken. Volgens mij kan je zelf prima vaststellen of er al rek in zit. Sowieso zal het blokje na 170k wel toe zijn aan een walnoot straal behandeling denk ik zo

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 26 feb 2020, 14:22

Dat kan nooit kwaad... eigenlijk te gek voor woorden, de M52 etc had je die ellende niet, zelfs bij 3 ton nog niks aan de hand.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 26 feb 2020, 15:49

Alleen zo leuk bij de B38 48 en 58 dat de ketting aan de achterzijde zit. Oftewel de hele motor kan eruit bij een RWD als de ketting uitgerekt is. Toch wel slim van BMW om zo extra arbeidsuren te kunnen doorberekenen :(

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 26 feb 2020, 16:04

De N20 had het... de N13 en N55 etc niet toch?

Neem aan dat ze er wel van geleerd hebben bij de B38/B48/B58

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 26 feb 2020, 17:11

Was hier niet iemand (of was het bimmerpost) die had gevonden dat de ketting van een N57/55 hetzelfde typenr had als die van de B58/57? Oftewel rond de 180-250k ben je aan de beurt.

Vergeet ook niet de VANOS, die zit natuurlijk ook aan de achterkant, oftewel een VANOS revisie kan je net zo goed direct de ketting meepakken qua arbeids uren.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 26 feb 2020, 18:07

Hoeveel uren praten we over? Ik dacht 2x 8?

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 26 feb 2020, 18:58

Moet je het wel in vergelijking met elkaar zetten, dus hoeveel uur voor een Vanos revisie/ketting wissel met een motorblok met ketting aan voorzijde (N/M serie) en hoeveel aan de achterzijde (B serie). En dan natuurlijk wel in de lengte geplaatste motoren, bij een Mini Cooper S/X1 etc (UKL platform) zal het weer een ander verhaal zijn. Hoewel daar ook de versnellingsbak los zal moeten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, TimoW en 129 gasten