Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 12 feb 2020, 11:47

Downforce Hans schreef: 12 feb 2020, 10:34
JP schreef: 11 feb 2020, 19:32 Is dat op jouw leeftijd het spannendste wat er nog gebeurd met een paal ? :tooth:
Gezellig hoor met je vrienden om de avond naar een laadstation..... :sealed:
Andere vrienden gaan sleutelen samen, maar ja, het is geen engelse meuk.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Tesla Model 3

Bericht door Bram » 12 feb 2020, 11:50

JP schreef: 11 feb 2020, 19:32 Is dat op jouw leeftijd het spannendste wat er nog gebeurd met een paal ? :tooth:
:lollerdelol:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Tesla Model 3

Bericht door Stefan R » 15 feb 2020, 14:35

JP schreef: 12 feb 2020, 11:47
Downforce Hans schreef: 12 feb 2020, 10:34
JP schreef: 11 feb 2020, 19:32 Is dat op jouw leeftijd het spannendste wat er nog gebeurd met een paal ? :tooth:
Gezellig hoor met je vrienden om de avond naar een laadstation..... :sealed:
Andere vrienden gaan sleutelen samen, maar ja, het is geen engelse meuk.
Nee Amerikaans, bijkans nóg slechter :bag: :mrgreen:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 15 feb 2020, 17:59

Zeker, Amerikaanse meuk.
Mijn achterneefje heeft zo'n Amerikaanse bak 4 maanden geleden gekocht.
Mee geweest met de koop, het hem ten zeerste ontraden, toch gekocht.
Een Plymouth, waar hij nu een remrevisie, koprevisie, bakrevisie, startmoterrevisie heeft moet laten doen.
O ja hij is tweekleurig, rood & bruin (roest).
Zeilt als een slagschip, dus niet echt mijn kopje thee.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Tesla Model 3

Bericht door Spijkerhard » 16 feb 2020, 20:45

Afgelopen week weer 2 DFers proefgereden in een Model3P.
De een wat enthousiaster dan de ander, denk ik....

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 18 feb 2020, 11:18

Tesla teardown finds electronics 6 years ahead of Toyota and VW
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... ta-and-VW2

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 18 feb 2020, 11:33

Tom schreef: 18 feb 2020, 11:18 Tesla teardown finds electronics 6 years ahead of Toyota and VW
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... ta-and-VW2
Interesting, dat verklaart ook waarom 'Tesla rijders' dit weekend 6 uur eerder in Saalbach Hinterglemm aankwamen dan conventionele ICE rijders?:-)))))

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 18 feb 2020, 11:52

Dat kwam omdat ze 3x 6uur eerder vertrokken waren.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 18 feb 2020, 11:56

Tom schreef: 18 feb 2020, 11:18 Tesla teardown finds electronics 6 years ahead of Toyota and VW
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... ta-and-VW2
Interessant verhaal en plausibel. De grote fabrikanten hebben allerlei toeleveringscontracten, dus daar vanaf stappen is niet zo 1-2-3 gedaan. Tesla heeft complete vrijheid, en ik geloof best dat die de krenten uit de pap aantrekken qua engineers. 'Iedereen' wil voor Tesla werken. Qua technologie doet niemand ze nog na voorlopig.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 18 feb 2020, 12:11

Ja. Tesla is een hi tech innovatief bedrijf in de eerste plaats en pas veel later toevallig een autobouwer. Dat zie je aan veel dingen waar ze juist totaal geen kaas van hebben gegeten: auto-MOBILITEIT:)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 18 feb 2020, 12:15

Afbeelding

We zijn nu nog aan het lachen met z'n allen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Hielke » 18 feb 2020, 12:16

Tom schreef: 18 feb 2020, 11:18 Tesla teardown finds electronics 6 years ahead of Toyota and VW
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... ta-and-VW2
Dom artikel. Spreekt zichzelf in de weinige tekst al snel tegen.

"Such systems will drastically cut the number of electronic control units, or ECUs, in cars. For suppliers that depend on these components, and their employees, this is a matter of life and death".

Om dan afsluitend te zeggen:

"From software to electric drive systems, Tesla is steadily bringing more development tasks in-house. If this strategy succeeds, competitors will have little choice but to follow suit, upending their old business models and supply chains as they try to overcome Tesla's head start".

De schrijver heeft (net zoals de auto producenten zelf waarschijnlijk) geen idee hoe die eventuele achterstand ingelopen kan worden. Maar om in die eerste alinea te stellen dat alles moet blijven zoals het was omdat de suppliers dan wel eens ter ziele zouden kunnen gaan is natuurlijk de grootste apenkool die er is. De auto fabrikanten zijn er niet ter wille van de suppliers. Kan een supplier niet dat leveren wat een fabrikant nodig heeft dan is het einde verhaal. Zou niet best zijn als dat niet zo was.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 18 feb 2020, 12:19

Inderdaad Joost. Een paar maanden terug dacht ik ook dat als de Duitsers eenmaal op stoom komen, ze Tesla vrij snel 'lastig' konden maken. Daar moet ik wel van terugkomen, zeker nu blijkt dat de Mercedes EQC en Taycan toch wat tegenvallen ondanks gigantische investeringen... men loopt flink achter op Tesla.
Veel innovatie binnen auto's is afgelopen decennia verschoven van de autofabrikant naar toeleveranciers (Bosch etc.). Assemblage en motoren zijn ze zelf blijven doen. Heel eerlijk is dat het resultaat van Excel-managers, het houd innovatie tegen: jaar op jaar toeleveranciers tegen elkaar uitspelen voor een lagere prijs, meerjarige contracten willen want je moet je cijfers verbeteren.

En dan heb ik het nog niet gehad over autopilot, feitelijk is dat het ontwikkelen/trainen van een AI. En dat kun je alleen doen als je heel veel data hebt: veel verschillende omstandigheden, externe factoren en weten wanneer iemand ingrijpt zodat het systeem leert. Nog los van het ontwikkelen van die software is die data letterlijk goud waard, dat koop je namelijk niet ergens in en is essentieel voor een goed werkende AI. Ook daar hebben fabrikanten een achterstand die je niet met geld kan wegwerken. Tesla heeft die visie vanaf het begin: we zetten auto's op de markt die altijd connected zijn via 4G, zonder bijbetalen, in ruil voor data.
Kan een supplier niet dat leveren wat een fabrikant nodig heeft dan is het einde verhaal.
Punt is dat de fabrikanten weinig opties hebben... ze kunnen wel roepen, maar niemand kan leveren wat Tesla heeft.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 18 feb 2020, 12:34

Prima uitleg hoor. Geeft deze data (semi) overheden en dergelijke niet teveel invloed waar 'wij' niet van houden?

En hoe (snel)zien we dan de transistie van >1 miljard ICE automobielen naar EVs?
Dus wanneer rijdt heel de (échte) wereld(dus niet alleen Nederland Noorwegen, Zwitserland en de USA) EV's?

Ik denk dat we nog heel wat jaartjes zogenaamd blijven 'lachen': De rest van de wereld is hier echt niet klaar voor ben ik bang(of misschien ook wel niet)

Oogkleppen komen niet alleen bij de Fossil Fanboys voor zegmaar:)
Laatst gewijzigd door Robin op 18 feb 2020, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 18 feb 2020, 12:35

Inderdaad Tom, ik moet daarin ook mijn skepsis wat bijstellen. Autofabrikanten zijn tegenwoordig assemblagelijnen. Zoals jij al aangeeft worden de echte componenten ontwikkeld door de toeleveranciers. Bij Tesla is alles in eigen beheer (of in ieder geval een groot deel). Ze bewandelen niet de weg van de traditionele RFT supply chain. Wat Hielke roept is leuk en aardig vanaf de zijlijn, maar zo kort door de bocht werkt het in de praktijk niet, ook omdat fabrikanten veelal geen keus hebben. Ze kunnen niet in een keer een AI module ophoesten via hun toeleveranciers. Daar gaat een heel traject aan ontwikkeling vooraf.

Robin, denk eens aan de mobiele telefoon. Tegenwoordig heeft iedere jan doedel, zelfs in ontwikkelingslanden, een mobiel. Dat kan sneller gaan dan je denkt. Hoe langer er doorontwikkeld wordt, hoe goedkoper de technologie. Data is tegenwoordig goud waard, voor zowel ge- als misbruik. Wat overheden doen mag je zelf invullen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Tesla Model 3

Bericht door Tom » 18 feb 2020, 12:42

Robin, ik ben geen fan van EV's. Bekijk je het als vervoersmiddel dan zou het mij niet veel uit maken (mits accu's beter worden, actieradius/opladen is nu nog wat 'knudde'). De subsidie's en dat als resultaat hiervan ICE moet wijken: daar baal ik stevig van, want mijn autohobby is straks over gok ik.
Maar staat los van deze discussie: namelijk dat Tesla verder is op het gebied van EV dan alle bestaande autofabrikanten.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 18 feb 2020, 12:42

///Joost schreef: 18 feb 2020, 12:35 Robin, denk eens aan de mobiele telefoon. Tegenwoordig heeft iedere jan doedel, zelfs in ontwikkelingslanden, een mobiel. Dat kan sneller gaan dan je denkt. Hoe langer er doorontwikkeld wordt, hoe goedkoper de technologie. Data is tegenwoordig goud waard, voor zowel ge- als misbruik. Wat overheden doen mag je zelf invullen.
Heb ik al een paar keer weerlegd. Niet de mobile telefonie vergelijken gaan met ICE vs EVs.

-Men had+/- 20 jaar terug 'geen mobiele telefonie', hier niet, in Afrika niet.
-Men rijdt al >110 jaar auto, EV's bestaan ook al >100 jaar. Niks 'nieuws'. Alleen 't aandrijfconcept.
-'Men' kan een mobieltje min of meer betalen, niet iedereen /'men'(wereldwijd) kan een ICE(kijk naar ouderdom voertuigen wereldwijd in gebruik zijnde) laat staan een moderne EV betalen(hence cadeautjes/subsidies/lage bijtelling etc)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 18 feb 2020, 12:53

Tuurlijk kun je dat wel in hetzelfde vehaal meenemen. Ooit gehoord van S-curves?

Afbeelding

OK dit is een plaatje van US huishoudens, maar het gaat om het principe van ontwikkeing.
It took 30 years for electricity and 25 years for telephones to reach 10% adoption but less than five years for tablet devices to achieve the 10% rate. It took an additional 39 years for telephones to reach 40% penetration and another 15 before they became ubiquitous. Smart phones, on the other hand, accomplished a 40% penetration rate in just 10 years, if we time the first smart phone’s introduction from the 2002 shipment of the first BlackBerry that could make phone calls and the first Palm-OS-powered Treo model.
Ik zou niet weten waarom EVs hier niet in passen. Niemand die kan voorspellen wanneer de curve steil omhoog gaat, maar geheid dat dat binnen niet al te lange tijd gaat gebeuren, als we de historie moeten geloven. Of we dat willen of niet is een andere discussie, maar overheden en tech bedrijven zijn (helaas) degenen die aan de touwtjes trekken.

Je hebt korte termijnvisie met jouw argumenten. Ik heb het dan ook over 8-10 jaar vanaf nu.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 18 feb 2020, 12:57

Tenzij ons (als in de wereld) elektriciteitsnet het niet aankan en niet snel genoeg kan vernieuwen. Wellicht komt dan toch weer een ander concept om de hoek kijken, waterstof?

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 18 feb 2020, 12:58

///Joost schreef: 18 feb 2020, 12:53 Tuurlijk kun je dat wel in hetzelfde vehaal meenemen. Ooit gehoord van S-curves?

Afbeelding

OK dit is een plaatje van US huishoudens, maar het gaat om het principe van ontwikkeing.
It took 30 years for electricity and 25 years for telephones to reach 10% adoption but less than five years for tablet devices to achieve the 10% rate. It took an additional 39 years for telephones to reach 40% penetration and another 15 before they became ubiquitous. Smart phones, on the other hand, accomplished a 40% penetration rate in just 10 years, if we time the first smart phone’s introduction from the 2002 shipment of the first BlackBerry that could make phone calls and the first Palm-OS-powered Treo model.
Ik zou niet weten waarom EVs hier niet in passen. Niemand die kan voorspellen wanneer de curve steil omhoog gaat, maar geheid dat dat binnen niet al te lange tijd gaat gebeuren, als we de historie moeten geloven. Of we dat willen of niet is een andere discussie, maar overheden en tech bedrijven zijn (helaas) degenen die aan de touwtjes trekken.

Je hebt korte termijnvisie met jouw argumenten. Ik heb het dan ook over 8-10 jaar vanaf nu.
Ok dan lachen we nog 8-10 jaar.....

Nogmaals auto's bestaan al >110 jaar én nieuwe auto's zijn 'onbetaalbaar' voor >80% van de wereldbevolking.

En wat Arthur zegt. Batterijontwikkeling/oplaadmogelijkheden voor IEDEREEN gaat nog niet zo snel als we willen en zo kennen we nog wel 'n 'paar nadelen' van de EV vs ICE. :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 18 feb 2020, 13:05

Arthur schreef: 18 feb 2020, 12:57 Tenzij ons (als in de wereld) elektriciteitsnet het niet aankan en niet snel genoeg kan vernieuwen. Wellicht komt dan toch weer een ander concept om de hoek kijken, waterstof?
Ik geloof zeker dat er een tijd komt waarin waterstof en BEVs gebroederlijk naast elkaar leven. Maar zoals gezegd is dat lange termijnvisie. De komende 5 jaar zal er nog niet zo snel iets veranderen. Maar goed, Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 18 feb 2020, 13:12

Dat klopt, maar ik heb begrepen dat men toch wel huiverig is voor ‘Black-outs’ met alle gevolgen van dien. Ik weet niet of ze de electriciteitsnetten kunnen opwaarderen in het tempo dat er EV’s bijkomen en dat wij (mensen) steeds meer electriciteit consumeren.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 18 feb 2020, 13:13

Als iets niet meer werkt is het een blackout? Mag dat nog wel zo genoemd worden anno 16 februari 2020 ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 18 feb 2020, 13:19

Je hebt wel wat tegen ‘outs’ hè? Burn-out mocht ook al niet :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 18 feb 2020, 13:22

Zeker de Outlander PHEVenniet !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten