Subsidie voor de particuliere EV !

Dit is ons algemene autoforum.
markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door markm » 05 feb 2020, 12:07

Tom schreef: 04 feb 2020, 11:55 Het grootste deel van belastingen (denk aan BTW etc.) gaat op de grote hoop, dat wordt gebruikt voor allerlei nutsvoorzieningen. Daar maakt de een meer gebruik van dan de ander. Hogere inkomens betalen meer dan lagere inkomens. Ik ben drop-out en zodoende vroeg gaan werken, geen kinderen, nooit ziek en verdien bovenmodaal: betaal ook meer dan dat ik 'gebruik'. Het is nou eenmaal zo.
Wel heb ik er moeite mee dat mijn hobby dan onredelijk hard 'aangepakt' wordt.

In dit geval wil de overheid de aanschaf van elektrische auto's stimuleren. Omdat nieuwe auto's vooral zakelijk worden verkocht is het logisch om daar te beginnen. De enige manier om dat voordeel bij de gebruiker te krijgen is via de bijtelling. Daar gaat het al mis, want de bijtelling betaal je om het voordeel van privegebruik van een zakelijk bezit te compenseren. Maar het kan niet anders. Dat er nu een regeling komt voor particulieren vind ik logisch. Het doel is om meer elektrische auto's op de weg te krijgen, om particulieren uit te sluiten is oneerlijk.
Ik ben het in het geheel niet zo eens met subsidie op elektrische auto's (want je verplaatst de uitstoot, dus heel groen is het niet), maar als ze er subsidie opzetten, dan vind ik dit wel eerlijker dan voorheen. Even los van de hoogte en/of het in de zakken komt van de autobedrijven.
Je verplaatst inderdaad de vervuiling, maar in dichtbevolkt gebied krijg je daardoor wel een verbetering van luchtkwaliteit. Wat uiteindelijk resulteert in minder aandoeningen op het gebied van gezondheid wat uiteindelijk iedereen aangaat (zowel op gebied van gezondheid als financieel).

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Robin » 05 feb 2020, 12:09

Ik neem een Coronaatje op de wereld overbevolking.

Proost.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Luco » 05 feb 2020, 13:03

markm schreef: 05 feb 2020, 12:07
Tom schreef: 04 feb 2020, 11:55 Het grootste deel van belastingen (denk aan BTW etc.) gaat op de grote hoop, dat wordt gebruikt voor allerlei nutsvoorzieningen. Daar maakt de een meer gebruik van dan de ander. Hogere inkomens betalen meer dan lagere inkomens. Ik ben drop-out en zodoende vroeg gaan werken, geen kinderen, nooit ziek en verdien bovenmodaal: betaal ook meer dan dat ik 'gebruik'. Het is nou eenmaal zo.
Wel heb ik er moeite mee dat mijn hobby dan onredelijk hard 'aangepakt' wordt.

In dit geval wil de overheid de aanschaf van elektrische auto's stimuleren. Omdat nieuwe auto's vooral zakelijk worden verkocht is het logisch om daar te beginnen. De enige manier om dat voordeel bij de gebruiker te krijgen is via de bijtelling. Daar gaat het al mis, want de bijtelling betaal je om het voordeel van privegebruik van een zakelijk bezit te compenseren. Maar het kan niet anders. Dat er nu een regeling komt voor particulieren vind ik logisch. Het doel is om meer elektrische auto's op de weg te krijgen, om particulieren uit te sluiten is oneerlijk.
Ik ben het in het geheel niet zo eens met subsidie op elektrische auto's (want je verplaatst de uitstoot, dus heel groen is het niet), maar als ze er subsidie opzetten, dan vind ik dit wel eerlijker dan voorheen. Even los van de hoogte en/of het in de zakken komt van de autobedrijven.
Je verplaatst inderdaad de vervuiling, maar in dichtbevolkt gebied krijg je daardoor wel een verbetering van luchtkwaliteit. Wat uiteindelijk resulteert in minder aandoeningen op het gebied van gezondheid wat uiteindelijk iedereen aangaat (zowel op gebied van gezondheid als financieel).
Wordt het alleen maar nog duurder die gezondheidszorg als we langer leven dus zoveel mogelijk vervuilen is stukken goedkoper. Gaan die stedelingen lekker vroeg weg.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door JP » 05 feb 2020, 14:55

Robin schreef: 05 feb 2020, 12:09 Ik neem een Coronaatje op de wereld overbevolking.

Proost.
Gelukkig hebben we de beelden nog https://www.dumpert.nl/item/7835215_ad31612c

Kijken op eigen risico, nsfw

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Andre » 05 feb 2020, 18:46

4 ruggen korting poeh he! Nou daar ga ik niet zo n knaken bukkers auto voor rijden!

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Will F. » 05 feb 2020, 21:01

Martijn_bmw schreef: 04 feb 2020, 19:16
romo schreef: 04 feb 2020, 15:13 Nou, komt maar op dan met die subsidie;

https://www.telegraaf.nl/financieel/151 ... s-per-2035
In NL is dat al in 2030 een feit :ziek:
Geloof ik niets van, welk beleid is dat. De Denen of de Noren hebben in brussel geprobeerd dit erdoor te drukken. Kansloos natuurlijk gezien de duitse belangen maar als je nu ziet dat ze in frankrijk ook een behoorlijke Co2 tax voor de koper ingevoerd hebben.....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2020, 21:07

Will F. schreef: 05 feb 2020, 21:01
Martijn_bmw schreef: 04 feb 2020, 19:16
romo schreef: 04 feb 2020, 15:13 Nou, komt maar op dan met die subsidie;

https://www.telegraaf.nl/financieel/151 ... s-per-2035
In NL is dat al in 2030 een feit :ziek:
Geloof ik niets van, welk beleid is dat. De Denen of de Noren hebben in brussel geprobeerd dit erdoor te drukken. Kansloos natuurlijk gezien de duitse belangen maar als je nu ziet dat ze in frankrijk ook een behoorlijke Co2 tax voor de koper ingevoerd hebben.....



Staat “gewoon” in het klimaatakkoord: https://www.klimaatakkoord.nl/mobiliteit
Elektrisch vervoer
Elektrische personenauto’s: De personenauto zonder uitstoot wordt al voor 2030 normaal. Vanaf 2030 zijn alleen nog elektrische personenauto’s nieuw te koop. Naast batterij-elektrische personenauto’s rijden er dan ook voertuigen op waterstof of zonnecellen.
Laadinfrastructuur: In 2030 zijn ongeveer 1,8 miljoen laadpalen beschikbaar.
Verbaasd mij overigens ook dat je er in de media niks over hoort...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2020, 21:12

En vanaf 2050 stoot ál het verkeer niks meer uit :bag:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... per-sector
Mobiliteit: schoner en slimmer verkeer
In 2050 stoot het Nederlands verkeer en alle transport geen schadelijke uitlaatgassen en CO2 meer uit

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Will F. » 05 feb 2020, 21:28

Nee ik wist het niet maar hoe bindend is dat akkoord..... er zal dan toch wetgeving moeten komen. Wel fair dat men dan ook 70% van alle energie duurzaam wil opwekken (daar ontbreekt het nu aan met de ev subsidie/ ten tijde vd mitshubisi PHEVs tegen 0% bouwde men vrolijk kolencentrales als ik dat destijds zei keek de gemiddelde ecoburger (aka prius adept) mij aan of ze het niet begrepen) en natuurlijk ook alle kolencentrales dicht per 2030, dat gaat wel geld kosten vrees ik.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door JP » 05 feb 2020, 21:37

Vorig jaar was het verhaal nog dat China alleen al even 1171 nieuwe kolencentrales zou gaan bouwen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2020, 22:03

Will F. schreef: 05 feb 2020, 21:28 Nee ik wist het niet maar hoe bindend is dat akkoord..... er zal dan toch wetgeving moeten komen. Wel fair dat men dan ook 70% van alle energie duurzaam wil opwekken (daar ontbreekt het nu aan met de ev subsidie/ ten tijde vd mitshubisi PHEVs tegen 0% bouwde men vrolijk kolencentrales als ik dat destijds zei keek de gemiddelde ecoburger (aka prius adept) mij aan of ze het niet begrepen) en natuurlijk ook alle kolencentrales dicht per 2030, dat gaat wel geld kosten vrees ik.
Volgens mij net zo bindend als nu de stikstof en pfas crisis

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Andre » 05 feb 2020, 22:19

Ach het moet eerst escaleren dan komen ze er achter dat het niet gaat werken en moet alles weer een andere kant op. Geld in beweging that s all!

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door markm » 06 feb 2020, 06:55

JP schreef: 05 feb 2020, 21:37 Vorig jaar was het verhaal nog dat China alleen al even 1171 nieuwe kolencentrales zou gaan bouwen.
het verhaal, daar begint het al mee. Niet alles geloven wat in de media geplaatst word.
China loopt ver op ons land voor als het gaat om duurzame energie.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Robin » 06 feb 2020, 07:41

markm schreef: 06 feb 2020, 06:55
JP schreef: 05 feb 2020, 21:37 Vorig jaar was het verhaal nog dat China alleen al even 1171 nieuwe kolencentrales zou gaan bouwen.
het verhaal, daar begint het al mee. Niet alles geloven wat in de media geplaatst word.
China loopt ver op ons land voor als het gaat om duurzame energie.
Hier zet ik inderdaad mijn vraagtekens bij:(m'n dochter heeft half jaar in Sjanghai gewoond. Een teringbende qua vervuiling)

Je zegt het al zelf: niet alles geloven wat er in de media geplaatst wordt:
https://www.nu.nl/binnenland/6028711/di ... elijk.html

Even serieus, sinds nog geen jaar zijn we in de ban van stikstof en in paniek. Is zo'n 'overduidelijk rapport' dan niet een beetje erg twijfelachtig qua geloofwaardigheid op dit exacte moment? Ik ben denk ik weer de enige die hier wat achter zoekt.....

:bag:


Elroy_Veldhuizen



15 minuten geleden




Ik las dit stukje vannacht, nu heb ik lekker geslapen en kan ik het hier plempen:) Het geen wat mij kwaad maakt is voornamelijk dat wanneer het mesdagfonds aangeeft 20 februari met een rapport te komen er allemaal partijen ook regering en oppositie maar ook natuurclubs ineens met miljarden willen strooien om de agrarische sector te laten verdwijnen, Zonder een invulling te geven aan die ruimte.
Iedereen mag een mening hebben en daarnaast ook maatregelen willen treffen.
Het feit blijft dat de uitstoot van de agrarische sector zeer dubieus is berekend, de industrie veelal geen vergunning heeft voor haar uitstoot en het compost rancune is dat de bouw en automobilisten door het kleine beetje uitstoot worden gekort, waar het om mini mini mini verschil gaat!
Boeren willen best investeren, de industrie niet anders echter moet er wel brood op de plank!
De agrarische sector is al 20 jaar bezig met het reduceren en dan komt Tara Kiers even met zo’n eenkennig stuk, meningen zijn ineens feiten
Dit dus...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door JP » 06 feb 2020, 12:19

Ja, misschien zijn het maar 1122 kolencentrales. die chinezen kijken toch niet zo nauw.....of eigenlijk wel......:bag:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door allen » 06 feb 2020, 13:22

Oooooooh. Racist!!!!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door JP » 06 feb 2020, 13:50

Solly !

Afbeelding

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door markm » 07 feb 2020, 07:11

Robin schreef: 06 feb 2020, 07:41
markm schreef: 06 feb 2020, 06:55
JP schreef: 05 feb 2020, 21:37 Vorig jaar was het verhaal nog dat China alleen al even 1171 nieuwe kolencentrales zou gaan bouwen.
het verhaal, daar begint het al mee. Niet alles geloven wat in de media geplaatst word.
China loopt ver op ons land voor als het gaat om duurzame energie.
Hier zet ik inderdaad mijn vraagtekens bij:(m'n dochter heeft half jaar in Sjanghai gewoond. Een teringbende qua vervuiling)

Je zegt het al zelf: niet alles geloven wat er in de media geplaatst wordt:
https://www.nu.nl/binnenland/6028711/di ... elijk.html

Even serieus, sinds nog geen jaar zijn we in de ban van stikstof en in paniek. Is zo'n 'overduidelijk rapport' dan niet een beetje erg twijfelachtig qua geloofwaardigheid op dit exacte moment? Ik ben denk ik weer de enige die hier wat achter zoekt.....

:bag:


Elroy_Veldhuizen



15 minuten geleden




Ik las dit stukje vannacht, nu heb ik lekker geslapen en kan ik het hier plempen:) Het geen wat mij kwaad maakt is voornamelijk dat wanneer het mesdagfonds aangeeft 20 februari met een rapport te komen er allemaal partijen ook regering en oppositie maar ook natuurclubs ineens met miljarden willen strooien om de agrarische sector te laten verdwijnen, Zonder een invulling te geven aan die ruimte.
Iedereen mag een mening hebben en daarnaast ook maatregelen willen treffen.
Het feit blijft dat de uitstoot van de agrarische sector zeer dubieus is berekend, de industrie veelal geen vergunning heeft voor haar uitstoot en het compost rancune is dat de bouw en automobilisten door het kleine beetje uitstoot worden gekort, waar het om mini mini mini verschil gaat!
Boeren willen best investeren, de industrie niet anders echter moet er wel brood op de plank!
De agrarische sector is al 20 jaar bezig met het reduceren en dan komt Tara Kiers even met zo’n eenkennig stuk, meningen zijn ineens feiten
Dit dus...
Ik ben het met je eens, dat 70% mij ook wat overdreven lijkt, maar dat het is achteruit gegaan de laatste de 30 jr geloof ik best, maar wat had je anders verwacht met een bevolkingsgroei van 17,5% over die zelfde 30 jr. Die 2 dingen gaan nu eenmaal niet samen. Maar een toenemende bevolkingsdichtheid word nooit naar gekeken.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door WJ » 07 feb 2020, 09:52

Meer bevolking is MOAR PROFITS MOAR TAX MOAR MOAR MOAR.

..

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door daNpy » 07 feb 2020, 10:20

markm schreef: 06 feb 2020, 06:55 Niet alles geloven wat in de media geplaatst word.
Maar als ik die twijfelachtige rapporten over klimaat niet geloof ben ik ineens niet op de hoogte? :goodnight:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Arthur » 07 feb 2020, 10:33

Als ‘ontkenner’ word je sowieso niet serieus genomen. Alleen stukken die via ‘deugers’ op ons afgevuurd worden zijn waar. Ontken het maar niet! :)

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Robin » 07 feb 2020, 10:40

Danpy zoiets inderdaad.
Arthur schreef: 07 feb 2020, 10:33 Als ‘ontkenner’ word je sowieso niet serieus genomen. Alleen stukken die via ‘deugers’ op ons afgevuurd worden zijn waar. Ontken het maar niet! :)
Mooi! :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door JP » 07 feb 2020, 10:44

WJ schreef: 07 feb 2020, 09:52 Meer bevolking is MOAR PROFITS MOAR TAX MOAR MOAR MOAR.

..
MOARKOP !?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door Arthur » 07 feb 2020, 10:48

Racist, dit past niet meer in de hedendaagse tijd, JP!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Subsidie voor de particuliere EV !

Bericht door daNpy » 07 feb 2020, 12:23

Arthur schreef: 07 feb 2020, 10:33 Als ‘ontkenner’ word je sowieso niet serieus genomen. Alleen stukken die via ‘deugers’ op ons afgevuurd worden zijn waar. Ontken het maar niet! :)
Nouja, ben niet per se een ontkenner, maar heb hier en daar gewoon wat vraagtekens over het hoe en wat, en het effect voor wie, wat etc.

Maar op een ander forum ook in discussie geweest met de pro-mensen, zwaar vermoeiend
- ze halen er telkens vergelijkingen bij die nergens op slaan, trekken alles uit zijn verband om gelijk te krijgen;
- vragen continue om bronnen, getallen, onderzoeken, etc. en wat zij zeggen is niet onderbouwd maar wél de waarheid;
- iedereen heeft recht op zijn mening maar de mijne is de enige juiste;
- reageren simpelweg niet (meer) op steekhoudende argumenten, want zelf hebben ze die niet.

Je moet niet alles geloven, zoals dit https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... les-bouwen

Maar wel dit https://topgear.nl/autonieuws/hoe-milie ... sche-auto/ "Tesla’s Gigafactory gebruikt alleen maar duurzame elektriciteit." Uhuh.

Je kunt elk onderzoek sturen. Simpelweg de randvoorwaarden zo aanpassen dat de uitkomst van het onderzoek gaat zijn wat jij wil dat het gaat zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, HJ2 en 233 gasten