Wat zijn de nadelen van een

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Wat zijn de nadelen van een

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 21:31

E36 M3 cabrio tov. een E36 M3 coupé?

Maar ook welke punten vooral op te letten bij aanschaf?

[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZCYQ4C3C.jpg[/img]

[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3J7ASN4.jpg[/img]

[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-N87QKZE3.jpg[/img]

[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-7EH6YDOL.jpg[/img]

Shakes

Bericht door Shakes » 26 aug 2007, 21:33

Je gaat toch geen M3 kopen :wink:

Oma zit er happy in!

N.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 21:34

Kooi ziet er niet uit in een cabrio :wink:

Maarreuh, ik vind het serieus wat hebben.

Ruimte-achter is een stukje minder in de cabrio. Je hoort wat meer natuurlijk. Maar dat betaald zich allemaal terug op een zonnige dag.

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2007, 21:35

Nadelen van een cabrio ten op zichte van de coupe is natuurlijk de kap. Deze is bij de M3 volledig elektrisch: kijk of het allemaal soepel werkt en loopt en belangrijker of de kap waterdicht is (rij desnoods een wasstraat in bij een proefrit).

Andere punten op een M3: de gebruikelijke als bij iedere andere auto (er is hier wel een draadje daarover), maar vooral staat van onderhoud is erg belangrijk: onderhoudsboekje met dealerstempels is een pre, maar wordt bij een E36 denk ik wat lastig om er een te vinden.

Ik zal nog eens kijken of ik verder nog wat kan vinden over de E36 en dan wellicht ook nog specifiek voor de M3.

Pascal

Bericht door Pascal » 26 aug 2007, 21:46

Cabrio is iig zwaarder.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 21:52

Waarom Opa ?

Intresse in zo'n ding ?

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2007, 21:58

Zo op de plaatjes ziet ie er helemaal origineel uit, prachtig toch!

Heb hier nog een draadje gevonden, weliswaar E46 maar een aantal zijn bij de opvolger ook niet volledig opgelost:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... sc&start=0

Vooral:
- Draagarmrubbers, draagarmen, fuseekogels zijn slijtagegevoelig.
- subframe montagepunten kunnen losraken in een sporadisch geval, maar dit zal bij een cabrio niet zo snel gebeuren aangezien er doorgaands minder mee 'geragt' wordt
Laatst gewijzigd door Joop op 26 aug 2007, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2007, 22:00

Cabrio is zwaarder, dat is eigenlijk het enige nadeel.

Verder standaard zaken die bij een M3 ook gelden.
-Rubbers in de ophanging voor en achter.
-topmounts van de schokbrekers achter zijn meestal gaar
-onderstel is meestal af bij km standen boven de 100K
-Bij een 3,2 kan je vanos rammel hebben en kijken hoe zo'n blok in het algemeen loopt.
-Waterpomp gaat meestal ook wel ergens tussen de 100K en 150K.

Dat subframe uitscheuren valt bij een M3 wel mee trouwens, die zijn op die plaatsen speciaal verzwaard :)
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 26 aug 2007, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 aug 2007, 22:10

Cabrio stuk minder Torsie-stijf :shock: dat voel je goed als je van een cabrio in een coupe stapt...

Meer rijwind geluiden :shock:

Cabrio...hm...voor maar een paar dagen in het jaar, de enigste "leuke" cabrio wat ik vind zijn bv TVR griff of Chimera met de V8 burbling, das wel lekker 8)

Maar een M3 hoort gesloten...(vind ik) een M3 is meer een racer geen zon-aanbidder.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 26 aug 2007, 22:11

Ik zie op de eerste foto een zwerver in een korte sportbroek weg lopen.

Is dat een bekende van hier?
Ziet er onbetrouwbaar uit,maar de dame in de beemer juist weer gezellig :mrgreen:

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 26 aug 2007, 22:48

Het grootste voordeel is, natuurlijk, dat je nog beter van die heerlijke 6-in-lijn kunt genieten!

Opa

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 22:50

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. :D

Sander Spoolder schreef:Waarom Opa ?

Intresse in zo'n ding ?
Misschien wel, ben er nog niet zeker van.

Heb zaterdag in die cabrio gereden, is er één van bouwjaar 1994 en dus een 3.0L met 286 pk, maar daar mankeert nogal wat aan:
Elk deel zit wel iets van schade aan, krassen, bumper gescheurd, achterruit van de cabriokap zitten gaten in[kap zelf was wel in goede staat en functioneerde ook goed].....auto zou dus geheel overgespoten moeten worden, maar daar is de prijs ook naar.
Maar ook hoorden we waarschijnlijk 't druklager van de koppeling 'ratelen' bij stationair draaien, want als je de koppeling intrapte dan was 't weg en de koppeling greep ook erg plots aan.
Stuurhuis had enorm veel speling, je kon tijdens 't rechtuit rijden gewoon je stuur een stuk heen en weer bewegen en dan gebeurde er niets. :?

Er zat geen hardtop bij en ook geen windscherm en dat lijkt mij toch wel een must met zo'n ding, want m'n vrouw heeft ook gereden en zag bijna niks meer doordat d'r haar voor haar ogen waaide. :wink:
Lijkt me ook dat je met een hardtop wat minder last van windgeruis hebt dan met de softtop?

Ook hebben ik[zaterdag] en m'n vrouw[vandaag] in een coupé van 1997 gereden......een 3.2L met 321 pk en 6-bak dus.
Deze reed een stuk beter dan de cabrio, maar dat kwam vooral door dat stuurhuis en de koppeling en natuurlijk wat meer vermogen en ongeveer 100 kg. lichter.
Die jongen vertelde dat 't stuurhuis van deze net na zijn aanschaf 1,5 jaar terug was vervangen en dat 't €2500,- kostte. :shock:

De ruimte achterin de cabrio valt nog wel mee trouwens.....de beenruimte is hetzelfde als in de coupé, alleen zit je wat dichter op elkaar.
Ook is de kofferbak van de cabrio een stuk kleiner.

Hansjepansje schreef:maar de dame in de beemer juist weer gezellig :mrgreen:
Kopen Hans? :lol: 8)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 22:54

cabrio klink toch wel erg als een barrel als ik eerlijk ben ...

Wat voor een kleur is de coupé ?
Zou deze in plaats komen van de Subaru ?

Opa

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 22:58

Die coupé is ook zwart en staat toevallig hier in Naaldwijk te koop.

De Sub zou dan idd. 't veld moeten ruimen, maar tot nu toe voelt de Sub naar mijn idee veel bruter en sneller dan beide M3's, dus ik ben er nog niet helemaal over uit. :roll: :?

Deze cabrio wordt 't iig. niet, daar mankeert gewoon teveel aan.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 23:01

als het nou alleen de krassen en de gaten in de cabriokap waren. Maar dingen als het stuurhuis en het druklager kosten serieus knaken.

Dat je Sub sneller aanvoelt is logisch, ivm die enorme turboboost. Een E36 M3, zeker een 3.2 met 6-bak is ook heerlijk rustig mee te rijden.

Heb je ook foto's van de coupé ?

Opa

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 23:06

Ik heb er zelf geen foto's van gemaakt, maar bij de advertentie staan wel 3 foto's:

http://auto.marktplaats.nl/bmw/10856890 ... 3-3-2.html?

:wink:

Zo'n 3.2L loopt idd. lekker rustig met die 6-bak.....nog geen 3000 toeren bij 130 km/h en 't pakt gewoon heel makkelijk op vanaf 1500 toeren.
Laatst gewijzigd door Opa op 26 aug 2007, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2007, 23:07

Stuurhuizen moet je je niet op verkijken, een 3.0 is altijd wat trager vanuit middenstand als een normale E36 of een E36 M3 3.2

De 3.0 heeft namelijk een variabel stuurhuis die van 1:19,8 on centre naar 1:14,4 bij full lock gaat, tegen 1:17,6 linear van alle anderen. Je moet dus altijd iets meer sturen met een 3.0.

Maar het mag idd niet zo zijn dat er merkbaar een heel groot verschil tussen zit. Als je in beiden rijd merk je het wel zeg maar maar niet in de mate dat het storend is.

Sowieso is de 3.2 een lekkerdere auto voor dagelijks gebruik omdat ze heel veel mid range koppel hebben met piek tussen 3000 en 3500 RPM. Ik rij hier door dorp enz vaak gewoon tussen de 2000 en 3000 toeren en dan rij je al heel vlot met zo'n ding terwijl je met een 3.0 vaak meer rond de 4000 zit. En 6 bak is super relaxed op de snelweg.

Eerlijk is eerlijk, een 3.0 motor hangt iets lekkerder aan het gas doordat ze een kortere slag hebben. Plus dat een 3.0 een kilo of 30-40 lichter is met dezelfde opties omdat ze een lichtere bak hebben en een lichter achterdiff. Maar dat is wel heel minimaal, zou je op letten om te racen maar niet echt voor dagelijks gebruik.

Opa

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 23:11

Maar het mag idd niet zo zijn dat er merkbaar een heel groot verschil tussen zit.
Er zat echt een heel groot verschil in, bij die cabrio kon je echt je stuur knap heen en weer halen zonder dat er wat gebeurde.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 aug 2007, 23:22

Die cabrio mooi laten staan Opa...niet aan beginnen.

De coupe ziet er op het eerste gezicht redelijk uit helemaal voor de centen, echter er staat "Tellerstand: 125.794" en het lijkt of dat ding veel meer heeft gelopen dus tellerstand kan kloppen maar of de auto maar zo weinig heeft gedraaid is een ander verhaal, of althans dat kan...kijk naar de bestuurdersstoel, al aardig gebruikt...meer 180.000...maar goed wees in elk geval op je hoede of alles klopt want er is al aardig wat aan veranderd als ik die auto zo zie, maar de prijs is niet verkeerd en als ie verder goed is lijkt het me een leuke prijs. en kan je niet veel gebeuren in die prijsklasse.(als ie verder technish oke is)

Opa

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 23:31

De bestuurdersstoel van de coupé ziet er beter uit dan van de cabrio en die laatste had 145.000 gelopen volgens de teller.
Op de foto lijkt 't wat erger dan in werkelijkheid, dat was bij die advertentie van de cabrio helemaal erg, die stoel zag er op de foto helemaal slecht uit.

maar goed wees in elk geval op je hoede of alles klopt want er is al aardig wat aan veranderd als ik die auto zo zie
Wat is er volgens jou dan allemaal aan veranderd?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2007, 23:36

Tsja vind die stoel er ook nog netjes uit zien. Beetje slijtage zie je altijd wel.

Verder heeft hij alleen ACS velgen en een ACS onderlip onder zijn voorbumper zo te zien. Witte knipperlichten en die gril hoort gewoon bij de '97 facelift. Verder is hij nog iets verlaagd zo te zien.

Opa

Bericht door Opa » 26 aug 2007, 23:49

Volgens de eigenaar was ie niet verlaagd, maar hij had wel verlagingsveren erbij gehad toen ie 'm kocht, maar nooit eronder gezet.
Er zitten idd. andere velgen onder[welke ik trouwens niet zo mooi vind] en een lipje van carbon waar ik ook niet helemaal weg van ben.
Misschien als die lip in de kleur meegespoten zou worden dat 't beter staat? :roll:

O ja, er zitten ook andere heldere achterlichten in die ook constant een storing op z'n boorcomputer geven door een andere stekker of zo, maar ze werken wel.....ook deze vind ik niet zo mooi staan.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2007, 23:58

Die carbon lip er af halen en op MP zetten voor 200 euro, een originele die er op hoort kost nog geen 100 euro bij de dealer en schroef je er zo op.

Achterlichten is ook niet zo'n werk en kan je ook op elke straathoek bijna krijgen.

Velgen van AC Schnitzer doen het altijd wel redelijk op MP en een setje originele wielen pik je al op voor 300-500 euro. 3.2 wielen zijn iets duurder als de 3.0 wielen op 1 of andere manier in de 2de hands markt.

Of dat carbonnen ding aan Paul verkopen, die heeft zijne net aan puin gereden.

Dit soort dingen zijn allemaal de kosten niet zeg maar.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 aug 2007, 00:13

Opa schreef:De bestuurdersstoel van de coupé ziet er beter uit dan van de cabrio en die laatste had 145.000 gelopen volgens de teller.
Op de foto lijkt 't wat erger dan in werkelijkheid, dat was bij die advertentie van de cabrio helemaal erg, die stoel zag er op de foto helemaal slecht uit.

maar goed wees in elk geval op je hoede of alles klopt want er is al aardig wat aan veranderd als ik die auto zo zie
Wat is er volgens jou dan allemaal aan veranderd?
buiten dat wat de anderen al noemden ook bv de pedalen...

Maar ik vind die veranderingen best goed staan, maar veranderingen kunnen ze ook doen omdat het andere vervangen moest worden oid , het kan dus iets leuks zijn maar ook wat aantonen dat er wat mee is gebeurt of slijtage oid, gewoon ff goed kijken als je zoiets hebt, maar nogmaals als het klopt is de prijs netjes :idea:
ow, je kan via 1 van hier het kenteken laten checken op geregistreerde km standen...just in case :wink:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 27 aug 2007, 17:42

Cabrio is verzekerings technisch overigens een flink stuk duurder :shock:

Plaats reactie