Porsche 718 Boxster / Cayman
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Leuk geschreven stuk.
Wat betreft een pk of 50 meer mogen hebben ben ik met je eens.
300 is prima maar nooit echt super snel, de S is dan een stuk spannender qua acceleratie.
Vind hem ook prima oppakken en mooi tot 7.5k doortrekken.
Banden stoor ik mij nooit aan en heb ik zelf niet vaker gehoord, stoelen zijn met mijn aardig stevige postuur wel wat krap haha.
Porsche heeft me uitgenodigd een proefrit te maken in de GT4 wat ik zeker ga doen en ook een verslag van zal doen.
Verder ben ik super tevreden met mijn 718 en deze heeft alweer bijna 14k achter de kiezen.
Ben van plan hem te laten chippen na mijn eerste beurtje bij JD, gaat dan naar 380pk en 440NM.
En eventueel mijn velgen nog zwart/antraciet maken en dan vind ik het basta.
Verbruik is tot op heden 1 op 9 met nog veel snelweg erbij, heb wel een stevige rechtervoet
Wat betreft een pk of 50 meer mogen hebben ben ik met je eens.
300 is prima maar nooit echt super snel, de S is dan een stuk spannender qua acceleratie.
Vind hem ook prima oppakken en mooi tot 7.5k doortrekken.
Banden stoor ik mij nooit aan en heb ik zelf niet vaker gehoord, stoelen zijn met mijn aardig stevige postuur wel wat krap haha.
Porsche heeft me uitgenodigd een proefrit te maken in de GT4 wat ik zeker ga doen en ook een verslag van zal doen.
Verder ben ik super tevreden met mijn 718 en deze heeft alweer bijna 14k achter de kiezen.
Ben van plan hem te laten chippen na mijn eerste beurtje bij JD, gaat dan naar 380pk en 440NM.
En eventueel mijn velgen nog zwart/antraciet maken en dan vind ik het basta.
Verbruik is tot op heden 1 op 9 met nog veel snelweg erbij, heb wel een stevige rechtervoet
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Dan zit er nog aardig wat rek in die motor! Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Met 380 pk in een Boxster kun je serieuze stappen zetten! Mooi hoor . Wat is de reden van relatief bescheiden koppelwinst? PDK bescherming?
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Koppel van de blokjes ligt sowieso niet bijzonder hoog, 380NM voor de standaard en 420NM voor de S.
In het contact met JD gaven zij aan dat deze zo mooi binnen de marges blijft.
Een Porsche een aantal dagen geleden hadden ze van 310 en 390NM standaard, stage 1 gechipt naar 381 pk en 442NM.
De S heeft ook een iets andere turbo en meer inhoud dus waarschijnlijk kunnen ze er daardoor meer uithalen, in ieder geval veel meer koppel dan bij de non S.
Ik verwacht niet dat het met de PDK te maken heeft want de S gaat naar 455PK en 570NM stage 1.
Allicht kunnen ze stage 2 nog iets beter finetunen, maar ik houd het liever veilig binnen de marges.
Ja over een paar maanden een afspraak inplannen , want 300pk rijdt leuk maar de auto kan veel meer vermogen handelen.
En zou het gewoon gaaf vinden iets boven de waardes van de 4 cilinder GTS te komen, welke ik niet betalen kon haha.
En ik tevens de meerprijs niet vond kunnen rechtvaardigen.
In het contact met JD gaven zij aan dat deze zo mooi binnen de marges blijft.
Een Porsche een aantal dagen geleden hadden ze van 310 en 390NM standaard, stage 1 gechipt naar 381 pk en 442NM.
De S heeft ook een iets andere turbo en meer inhoud dus waarschijnlijk kunnen ze er daardoor meer uithalen, in ieder geval veel meer koppel dan bij de non S.
Ik verwacht niet dat het met de PDK te maken heeft want de S gaat naar 455PK en 570NM stage 1.
Allicht kunnen ze stage 2 nog iets beter finetunen, maar ik houd het liever veilig binnen de marges.
Ja over een paar maanden een afspraak inplannen , want 300pk rijdt leuk maar de auto kan veel meer vermogen handelen.
En zou het gewoon gaaf vinden iets boven de waardes van de 4 cilinder GTS te komen, welke ik niet betalen kon haha.
En ik tevens de meerprijs niet vond kunnen rechtvaardigen.
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Koppel zou je ook per liter motorinhoud moeten bekijken. En dan is 380Nm uit 2 liter ook als turbo echt niet 'weinig'. Draaimoment is lekker, maar 't zorgt ook voor enorme belasting van/in motor/onderdelen/aandrijflijn/bak.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
En bij zo'n auto staat vermogen boven koppel. Lekker bovenin doorhalen. Verschil met de TSI van VAG viel me alleen beetje op. Die draaien al snel 500 nm.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ja dat is zeker waar is het koppel is niet extreem hoog..
Is daar een verklaring voor?
Een m140 heeft al 500NM geloof ik op 340PK, waar een 718S slechts 420NM heeft.
Is daar een verklaring voor?
Een m140 heeft al 500NM geloof ik op 340PK, waar een 718S slechts 420NM heeft.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
M140 is natuurlijk 3 liter volume, de 718S slechts 2,5.
De Porker is oversquare qua lay-out, korte slag grote boring. 140 zeer lange slag wat koppel ten goede komt maar hoge toeren en top-end vermogen moeilijker maakt door hoge zuigersnelheden richting 25m/s.
Ik denk dat een PDK bak ook minder koppel aan kan dan een ZF8 automaat.
De Porker is oversquare qua lay-out, korte slag grote boring. 140 zeer lange slag wat koppel ten goede komt maar hoge toeren en top-end vermogen moeilijker maakt door hoge zuigersnelheden richting 25m/s.
Ik denk dat een PDK bak ook minder koppel aan kan dan een ZF8 automaat.
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
+1 tuurgtt en idd de langeslag van de 140i die 3 liter meet en sdl's motor meet 2 liter met korteslag.
Je moet idd ook aan de bak denken als je op Nms gaat tunen.
Je moet idd ook aan de bak denken als je op Nms gaat tunen.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Bedankt voor de verduidelijking en een stukje technische bijscholing.
Ik merk wel dat de P echt blijft trekken tot de redline waar ik de B58 niet echt meer voel blijven trekken bij mijn collega zijn M140.
Heeft dit ook met die korte slag te maken of hebben ze dit gewoon zo geprogrammeerd bij de 718?
Ik merk wel dat de P echt blijft trekken tot de redline waar ik de B58 niet echt meer voel blijven trekken bij mijn collega zijn M140.
Heeft dit ook met die korte slag te maken of hebben ze dit gewoon zo geprogrammeerd bij de 718?
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
sdlauto schreef: ↑25 jan 2020, 15:12 Bedankt voor de verduidelijking en een stukje technische bijscholing.
Ik merk wel dat de P echt blijft trekken tot de redline waar ik de B58 niet echt meer voel blijven trekken bij mijn collega zijn M140.
Heeft dit ook met die korte slag te maken of hebben ze dit gewoon zo geprogrammeerd bij de 718?
Korteslagmotoren = meer toeren (jouw 718 blok) (overvierkant slag(korter) in mm x boring (groter))
Langeslag=meer koppel dus onderin kracht, minder toerengretig (140i) ^andersom.
Zowel als atmo als turbo van toepassing.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
.
Laatst gewijzigd door sdlauto op 25 jan 2020, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ah top bedankt voor de opheldering dan was ik al die tijd niet gek.
Mijn zoon ervaarde dat ook al in mijn auto dat die onderin voor een turbo niet super bijzonder oppakt, maar bovenin wel tot 7500 toeren blijft gaan.
Onder de 2500 vind ik de auto niet zo fel als de m140 maar jouw tekstje bevestigd dit dus.
Het zou me niet verbazen als ze dit gedaan hebben om een beetje dat atmosferische gevoel na te bootsen van de 981 en eerdere generaties.
Mijn zoon ervaarde dat ook al in mijn auto dat die onderin voor een turbo niet super bijzonder oppakt, maar bovenin wel tot 7500 toeren blijft gaan.
Onder de 2500 vind ik de auto niet zo fel als de m140 maar jouw tekstje bevestigd dit dus.
Het zou me niet verbazen als ze dit gedaan hebben om een beetje dat atmosferische gevoel na te bootsen van de 981 en eerdere generaties.
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ze kunnen idd met de motorelectronica dat ook mooi 'mappen' dat hij bijv een geleidelijker drukopbouw, mooier naar boven loopt en bovenin nog wat grunt heeft of explosiever onderin Etc.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ja onderin vind ik hem niet bijzonder oppakken althans dat doet een 140i in vergelijk veel soepeler.
Lijkt echt of de druk beetje moet opbouwen in de 718.
Vonden sommigen ook vervelend als je pdk in lage toeren komt, maar bij mij staat ie altijd in sport dus geen last van.
Benieuwd of het karakter veranderd na tuning met extra NM en PK.
Lijkt echt of de druk beetje moet opbouwen in de 718.
Vonden sommigen ook vervelend als je pdk in lage toeren komt, maar bij mij staat ie altijd in sport dus geen last van.
Benieuwd of het karakter veranderd na tuning met extra NM en PK.
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Maar de 140i is in de basis al een grotere motor met 50 % meer inhoud( 3 liter ipv 2 liter).sdlauto schreef: ↑25 jan 2020, 16:09 Ja onderin vind ik hem niet bijzonder oppakken althans dat doet een 140i in vergelijk veel soepeler.
Lijkt echt of de druk beetje moet opbouwen in de 718.
Vonden sommigen ook vervelend als je pdk in lage toeren komt, maar bij mij staat ie altijd in sport dus geen last van.
Benieuwd of het karakter veranderd na tuning met extra NM en PK.
Een A45S AMG met 420(?) pk uit 2 liter heeft ook meer 'lag'(minder power) onderin dan een M2C met 410pk uit 3 liter.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Die 2.0 en 2.5 motoren zijn beide nogal rauw, niet mijn type motoren, loopt niet mooi, geluid discutabel, nare dreun in het interieur.
De B58 maakt van beide gehakt als het op draadeigenschappen aankomt (niet raar uiteraard)
Alle 4 cilinder Porkers kunnen rijden, ik laat ze beleefd staan. Opvallend ook dat de normaliter zeer goede PDK enige moeite heeft om beide blokken te kunnen "lezen", ik vond het geen gelukkige combinatie zoals ik het wel bij mijn 981 GTS had, die was subliem.
De B58 maakt van beide gehakt als het op draadeigenschappen aankomt (niet raar uiteraard)
Alle 4 cilinder Porkers kunnen rijden, ik laat ze beleefd staan. Opvallend ook dat de normaliter zeer goede PDK enige moeite heeft om beide blokken te kunnen "lezen", ik vond het geen gelukkige combinatie zoals ik het wel bij mijn 981 GTS had, die was subliem.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
307 had ook gekund denk ik:)
100-200 is niet superspectaculair, maar boven 200 is ie sterk. En de sound. Meer Porsche qua sound wordt 't voor dit geld niet.
Weer petje af voor Porsche engineers. Met 'n stuk wapperend textiel 300+ best makkelijk....
100-200 is niet superspectaculair, maar boven 200 is ie sterk. En de sound. Meer Porsche qua sound wordt 't voor dit geld niet.
Weer petje af voor Porsche engineers. Met 'n stuk wapperend textiel 300+ best makkelijk....
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Zelfde kar proefgereden, dat dak vind ik niks idd, al helemaal niet op de snelweg met gas er op.
Gaat lekker, maar toch dat lange doorhalen met die verzetten, ik denk direct terug aan de E92 M3 6HB, exact het zelfde verhaal.
Gaat lekker, maar toch dat lange doorhalen met die verzetten, ik denk direct terug aan de E92 M3 6HB, exact het zelfde verhaal.
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Oh was dit letterlijk dezelfde Spyder? Ik had van jou foto's van die GT4 ook blauw. Anyway. PDK en je hebt een Wonder der Techniek. Ge-wel-dig!
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Voor wat betreft het boring en slag verhaal. Nu ben ik niet zo heel erg thuis in BMW blokken, maar heb wel eens gekeken naar e36 m3. De 3.0 was vierkant, de 3.2 lange slag. Door het piekvermogen te verschuiven naar een iets lager toerental, is er onder de streep over de hele lijn meer power.
Het nadeel is dat het feestje begint af te bouwen na de vermogenspiek, maar voor de toerenbegrenzer. Persoonlijk vind ik het wat hebben als het grettig blijft gaan en klinken tot de begrenzer. Toyota vond dat trouwens ook nodig voor de GT86 met een 86x86 boring.
Het nadeel is dat het feestje begint af te bouwen na de vermogenspiek, maar voor de toerenbegrenzer. Persoonlijk vind ik het wat hebben als het grettig blijft gaan en klinken tot de begrenzer. Toyota vond dat trouwens ook nodig voor de GT86 met een 86x86 boring.
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Inderdaad TLRS, maar een langeslag is in theorie als daily dan koppelrijker/rijdbaarder.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Intussen;
https://www.evo.co.uk/porsche/718-spyde ... nd-of-2020
Ik heb reeds een app naar de porker verkoper gestuurd in hoeverre mijn ETA juni/juli dit jaar nog correct is.
Anders gaat het nog erg lang duren.
https://www.evo.co.uk/porsche/718-spyde ... nd-of-2020
Ik heb reeds een app naar de porker verkoper gestuurd in hoeverre mijn ETA juni/juli dit jaar nog correct is.
Anders gaat het nog erg lang duren.