Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 04 okt 2019, 16:09

Wij zitten op 3,4 aflossingsvrije gedeelte 20 jaar vast tot 2036
en 2,64 spaargroeigedeelte 10 jaar vast tot 2026

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 04 okt 2019, 16:20

WJ schreef: 04 okt 2019, 15:50 Trek hem eens omhoog dan
:tooth: Dat doe ik vanavond wel.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Paskal » 04 okt 2019, 18:09

Robin Hartog schreef: 02 okt 2019, 14:14Na een gesprek met onze hypotheekadviseur kwamen we er achter dat het ook nog eens van de hypotheekverstrekker afhangt, wij hebben geen NHG maar bij onze verstrekker kon dit trucje sowieso niet. Nu mag ik niet klagen met 2.6%, maar als ik dan hoor dat er nu best vaak hypotheken worden verstrekt met 0.9% rente, dan loont het toch om de mogelijkheden eens te onderzoeken. :tooth:
Da's wel zonde dat dat niet kan. Heb er destijds bij de keuze van de hypotheekverstrekker bewust op gelet of die mogelijkheid er was en hoe die klasses zijn ingedeeld. Huidige optrekje hebben we twee jaar geleden gekocht. Toevallig deze week weer laten taxeren ivm verwachte waardestijging. Zoals verwacht kwam uit de taxatie een hogere waarde dan 2 jaar geleden (115k hoger) waardoor we dus inderdaad 0,5% minder rente gaan betalen omdat we in een lagere categorie vallen wat me toch netto een tientje of zeven per maand gaat schelen :thumbup:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin Hartog » 05 okt 2019, 10:36

Paskal schreef: 04 okt 2019, 18:09
Robin Hartog schreef: 02 okt 2019, 14:14Na een gesprek met onze hypotheekadviseur kwamen we er achter dat het ook nog eens van de hypotheekverstrekker afhangt, wij hebben geen NHG maar bij onze verstrekker kon dit trucje sowieso niet. Nu mag ik niet klagen met 2.6%, maar als ik dan hoor dat er nu best vaak hypotheken worden verstrekt met 0.9% rente, dan loont het toch om de mogelijkheden eens te onderzoeken. :tooth:
Da's wel zonde dat dat niet kan. Heb er destijds bij de keuze van de hypotheekverstrekker bewust op gelet of die mogelijkheid er was en hoe die klasses zijn ingedeeld. Huidige optrekje hebben we twee jaar geleden gekocht. Toevallig deze week weer laten taxeren ivm verwachte waardestijging. Zoals verwacht kwam uit de taxatie een hogere waarde dan 2 jaar geleden (115k hoger) waardoor we dus inderdaad 0,5% minder rente gaan betalen omdat we in een lagere categorie vallen wat me toch netto een tientje of zeven per maand gaat schelen :thumbup:
Ja, is inderdaad zonde, maar eerlijk gezegd zou ik een lagere rente bijna niet merken op het bedrag dat ik per maand aan hypotheek betaal. Daar is de hypotheek te laag voor. Dus ik klaag alsnog niet. :)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jeffrey026 » 12 okt 2019, 20:11

Heb volgens mij de hoogste rente en langste vast staan als ik dit hier allemaal zo lees haha.
Ik koos voor veiligheid, destijds dacht men dat de rente haast niet meer lager kon...
Heb toen een Spaarhypotheek 5,35% 164.000e 30jaar vast gezet in 2011 waarvan 80.000 aflossingsvrij (inmiddels 8 jaar er op zitten )
Ca 1.5 jaar terug laten bereken en opvragen of openbreken een optie was maar helaas, krijg van de Aegon zo'n 80.000e boete echt belachelijk aangezien dit bedrag ca 50% is van mijn afgesloten hypotheek. Inmiddels 33.000e extra af gelost in het aflossingsvrije gedeelte.

Die 33.000 bespaard mij ca 80e netto pm x 12maanden is dat zo'n 960e per jaar besparing maar in de 22 jaar wat ik nog moet bespaard mij dat ca 22.000e. Zie het maar als 11.000e inleg om er 33k van te maken.


Twijfel om ermee door te gaan af te lossen of niet om de volgende redenen.
Doelstelling is om nog een keer te verhuizen naar iets met meer ruimte voor mijn hobby's maar aanbod is schaars en wat er op de markt komt is zo weer weg en soms gewoon serieus te duur voor wat je krijgt. Hebben budget van 450.000e max, zou ook een bouwval kunnen zijn dan heb ik liever mijn spaargeld zo achter de hand ipv alles met bonnen regelen bij de bank.

Plan B een bedrijfshalletje kopen van 100/150m2 ongeveer maar helaas zijn de banken totaal niet soepel met financiëring en ook de prijzen daarvan stijgen idioot + weinig aanbod. Veel zijn van die units met verdiepingsvloer 40m2 bg en 40m2 op 1ste verdieping. Ik wil alles op BG hebben.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door smiley » 12 okt 2019, 20:37

Bij verkoop valt het onderpand weg en wordt de lopende hypotheek toch automatisch opgeven?
Misschien 2 vliegen in 1 klap.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Martijn_bmw » 12 okt 2019, 20:39

Klopt idd, bij verkoop ben je zonder boete van de hypotheek af

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 12 okt 2019, 20:43

Jeffrey026 schreef: 12 okt 2019, 20:11 Heb volgens mij de hoogste rente en langste vast staan als ik dit hier allemaal zo lees haha.
Ik koos voor veiligheid, destijds dacht men dat de rente haast niet meer lager kon...
Heb toen een Spaarhypotheek 5,35% 164.000e 30jaar vast gezet in 2011 waarvan 80.000 aflossingsvrij (inmiddels 8 jaar er op zitten )
Ca 1.5 jaar terug laten bereken en opvragen of openbreken een optie was maar helaas, krijg van de Aegon zo'n 80.000e boete echt belachelijk aangezien dit bedrag ca 50% is van mijn afgesloten hypotheek. Inmiddels 33.000e extra af gelost in het aflossingsvrije gedeelte.

Die 33.000 bespaard mij ca 80e netto pm x 12maanden is dat zo'n 960e per jaar besparing maar in de 22 jaar wat ik nog moet bespaard mij dat ca 22.000e. Zie het maar als 11.000e inleg om er 33k van te maken.


Twijfel om ermee door te gaan af te lossen of niet om de volgende redenen.
Doelstelling is om nog een keer te verhuizen naar iets met meer ruimte voor mijn hobby's maar aanbod is schaars en wat er op de markt komt is zo weer weg en soms gewoon serieus te duur voor wat je krijgt. Hebben budget van 450.000e max, zou ook een bouwval kunnen zijn dan heb ik liever mijn spaargeld zo achter de hand ipv alles met bonnen regelen bij de bank.

Plan B een bedrijfshalletje kopen van 100/150m2 ongeveer maar helaas zijn de banken totaal niet soepel met financiëring en ook de prijzen daarvan stijgen idioot + weinig aanbod. Veel zijn van die units met verdiepingsvloer 40m2 bg en 40m2 op 1ste verdieping. Ik wil alles op BG hebben.
heb je rentemiddeling al geprobeerd?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Paskal » 12 okt 2019, 21:23

Mits je huis niet "onder water" staat (wat me sterk lijkt gezien het hypo-bedrag) zou je bijna een vergelijkbaar huis kopen als waar je nu woont om van die 5,35 naar ca 1,9% te gaan.....

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Joy » 12 okt 2019, 21:53

Heb net een huis gekocht, rente 10 jaar vast voor 1,6%. Ik weet niet hoeveel de rente nog kan zakken maar op dit moment ben ik daar wel happy mee.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 12 okt 2019, 23:17

Al zakt de rente met 50 pct dan nog scheelt dat netto 3 kilo aardappels. Boeie.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jeffrey026 » 13 okt 2019, 03:50

@luco,rentemiddeling niet geprobeerd.

Paskal schreef: 12 okt 2019, 21:23 Mits je huis niet "onder water" staat (wat me sterk lijkt gezien het hypo-bedrag) zou je bijna een vergelijkbaar huis kopen als waar je nu woont om van die 5,35 naar ca 1,9% te gaan.....
Klopt, anderhalf jaar terug schatte de makelaar mijn woning op 250k. Woning is na aanschaf gerenoveerd, schuur en garage bij gebouwd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 05 dec 2019, 10:33

De laatste tijd luister ik erg veel naar George Gammon. Hij legt in simpele voorbeelden uit wat er mis is met de aandelenmarkt, de huizenmarkt, en met het algehele financiele systeem. Daarnaast krijg je tips hoe wel je geld te gebruiken als investering. Erg verhelderend!

Kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCpvyOq ... w8_Se0t4-w




Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jeffrey026 » 22 jan 2020, 22:35

Zojuist wat nieuws te melden :) ben gister bij een bedrijfshalletje wezen kijken babbeltje gemaakt en toen gestart met onderhandelen, helaas is dat laatste beetje uit deze tijd! Gelukkig zijn we het mondeling eens geworden en hebben wij elkaar de hand geschud.

Verkopende partij heeft het halletje zonder makelaar te koop aan geboden.
Nu gaat hij een koopovereenkomst op laten stellen en ik even uitzoeken wat handig is qua finaciëring etc.

Heb zelf 9 jaar terug via makelaar mijn woning gekocht maar weet ook niet precies wie er nu een notaris moet kiezen? Moet hij dat regelen of kan ik er zelf een uit zoeken? Neem aan dat ik zelf een kan kiezen en hij er niks meer mee van doen heeft verders nadat het een en ander wordt vast gelegd?

Qua financiëring weet ik nog niet wat ik wil en schets hieronder een aantal senario's noem hierbij voor het gemakshalve dat het aankoop bedrag 100.000€ ex btw, ex overdrachtsbelasting 6%. (mochten er mensen rekensommen op los willen laten :P)
Wat is wijsheid?

De opties die er mogelijk zijn(denk ik):

A. Ik koop het met eigen middelen, hiervoor ook geen taxatie,hypotheekafsluit kosten nodig, nadeel is dat ik dan niet veel buffer meer over heb wat mij beetje onwennig gevoel lijkt sinds jaren..

B. Ik doe de minimale inbreng met eigen middelen en leen zoveel mogelijk aangezien dit toch zakelijk enigzins aftrekbaar is.

C. 50/50 . helft inleggen helft financiëren.



Hebt ca2 maand terug toevallig een adviseur gesproken en deze man vertelde mij dat ik mogelijk een 2e hypotheek zou kunnen opnemen dankzij mijn overwaarde. Zou dus het bedrag tegen de huidige rente(2/3%?) kunnen opnemen tevens daarvan de hal aankopen en met mijn eigen spaargeld mijn woning gaan aflossen. Op mijn woning zit een hypotheekrente van 5.35% (zit er helaas nog 22jr aan vast tenzij ik verhuis maar vind niks of wordt weg gekaapt voor belachelijk geld)

Heb enkel een hypotheek op mijn woning verder geen lease gereedschap of auto's etc. Heb nog werk gepland staan t/m September dus voorzuitzichten zijn gunstig al moet ik uiteraard wel de werkzaamheden uitvoeren voordat deze centen kunnen worden geint.

Advies en tips zijn Welkom


85m2 (L17xB5xH6 )de hokjes even wegdenken :) heb het al helemaal in gedachten hoe ik het wil gaan maken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jan Terwolde » 22 jan 2020, 23:01

Jeffrey026 schreef: 22 jan 2020, 22:35 Zojuist wat nieuws te melden :) ben gister bij een bedrijfshalletje wezen kijken babbeltje gemaakt en toen gestart met onderhandelen, helaas is dat laatste beetje uit deze tijd! Gelukkig zijn we het mondeling eens geworden en hebben wij elkaar de hand geschud.

Verkopende partij heeft het halletje zonder makelaar te koop aan geboden.
Nu gaat hij een koopovereenkomst op laten stellen en ik even uitzoeken wat handig is qua finaciëring etc.

Heb zelf 9 jaar terug via makelaar mijn woning gekocht maar weet ook niet precies wie er nu een notaris moet kiezen? Moet hij dat regelen of kan ik er zelf een uit zoeken? Neem aan dat ik zelf een kan kiezen en hij er niks meer mee van doen heeft verders nadat het een en ander wordt vast gelegd?

Qua financiëring weet ik nog niet wat ik wil en schets hieronder een aantal senario's noem hierbij voor het gemakshalve dat het aankoop bedrag 100.000€ ex btw, ex overdrachtsbelasting 6%. (mochten er mensen rekensommen op los willen laten :P)
Wat is wijsheid?

De opties die er mogelijk zijn(denk ik):

B. Ik doe de minimale inbreng met eigen middelen en leen zoveel mogelijk aangezien dit toch zakelijk enigzins aftrekbaar is.




Hebt ca2 maand terug toevallig een adviseur gesproken en deze man vertelde mij dat ik mogelijk een 2e hypotheek zou kunnen opnemen dankzij mijn overwaarde. Zou dus het bedrag tegen de huidige rente(2/3%?) kunnen opnemen tevens daarvan de hal aankopen en met mijn eigen spaargeld mijn woning gaan aflossen. Op mijn woning zit een hypotheekrente van 5.35% (zit er helaas nog 22jr aan vast tenzij ik verhuis maar vind niks of wordt weg gekaapt voor belachelijk geld)
Als eerste gefeliciteerd!
De adviseur heeft een goed punt, dat kan altijd uit. Afsluitkosten heb je er zo uit met de lagere rente. anders zit je nog tijden aan de hoge rente vast wat bakken geld kost. Ik heb het laatst nog laten doorrekenen met 35k en een stuk kleiner rente verschil! Oftewel volledig financieren en dan zoveel aflossen als dat je je comfortabel bij voelt. Voor hoe het zakelijk allemaal zit heb ik geen idee van maar er zitten hier genoeg entrepreneurs volgens mij.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door TLRS » 22 jan 2020, 23:07

Werk je alleen en is het voornamelijk opslag.. of zul je er mensen ontvangen?

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jeffrey026 » 22 jan 2020, 23:21

Thnx @jan terwolde.

@TLRS , ik hoef er geen klanten te ontvangen ik ben maar een elektricien en wil de ruimte gebruiken voor opslag zoals aanhanger,klimaterieel,beetje vooraad en natuurlijk een brug om mijn bedrijfsbus te onderhouden :p.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door TLRS » 23 jan 2020, 00:00

Heb je overwogen te verhuizen naar iets waarbij je die ruimte aan huis hebt? Hier in de buurt komt dat niet heel vaak voorbij, maar het komt voor. Brug kwijt kunnen is wel een ding vanwege de hoogte.. maar als je zo tegelijkertijd van je hoge hypotheekrente af kan..

Klinkt ook alsof je de ruimte van die unit niet helemaal nodig gaat hebben..

Ps. ben nog steeds happy met de Denon ;)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jeffrey026 » 23 jan 2020, 07:07

Uiteraard hebben we het overwogen te verhuizen en zal ik nog steeds blijven zoeken.
Zijn met 3 woningen serieus bezig geweest maar de bedragen waar ze voor weg gingen zijn gewoon absurd.
De woningen die hier in de regio te koop kopen moeten vaak vanaf de vloer tot het dak worden opgeknapt. Aangezien ik zelf in de bouw werk kan ik het wat beter inschatten wat een verbouwing zal gaan kosten en zullen menig andere die er met een roze bril doorheen lopen er later nog wel keer overna denken of het een juiste keuze was. We hebben zelfs bij een woning 30.000 over de vraagprijs geboden en nog was het niet genoeg. Willen tot max 500.000 gaan aangezien we ook nog willen leven.
Woning markt is gewoon beetje chaos en ik heb geen haast, we wonen nu in een prima woning opzich. Heb hier een garage 8x4 en schuur 8x2 bij gebouwd.


Wat betrefd hoogte van de hal ga ik juist goed gebruik van maken 😬.
Wil helemaal achterin een verhoogde vloer maken en daar de kantine/keukenblokje maken en wat opslag. Kan ik op de vloer eronder mooie hoek maken voor werkbanken etc. Mijn circuitauto, autoambulance en waterscoooit er wil ik er ook kunnen stallen . Zit te denken aan 2 bruggen zodat je wat omhoog kunt doen om daaronder ook wat te kunnen stallen.


Leuk te horen dat je nog steeds plezier hebt met de denon 👍.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 23 jan 2020, 07:27

Ik zou ook even met een accountant gaan praten, misschien is het bv verstandiger het privé te kopen zonder financiering en het te verhuren aan je zaak.

Volgens mij zijn er heel veel opties, dus iets om over na te denken.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 23 jan 2020, 08:05

Weet niet hoe courant zo'n bedrijfshal is. Maar in tijden van crisis zitten niet veel mensen om een hal te springen lijkt mij?
Een huis + grote garage/schuur lijkt mij couranter? Als ik dan lees dat je 100k vrij te besteden hebt moeten daar toch (leuke) mogelijkheden zitten lijkt mij.

Anyway.
Persoonlijk zou ik kijken naar je inkomsten. Komt er ruim voldoende binnen dan zou ik de hal gewoon financieren. Zeker wanneer je het voor een goede prijs gekocht hebt en er ook weer voor dat geld vanaf denkt te kunnen komen.

100k gewoon in de pocket houden. Altijd handig. Financieren is zo goedkoop dat het nauwelijks loont om flink af te lossen.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 23 jan 2020, 08:51

Let wel goed op de BTW.
Ik neem aan dat je hem zakelijk koopt met een btw factuur. Als je die privé koopt wordt het een stuk lastiger om deze later weer voor fatsoenlijk geld te kunnen verkopen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door alt » 23 jan 2020, 10:55

Ik zou zeker zoals Luco zegt eerst met je boekhouder er over praten.

Let wel op de banken willen hele veel zekerheid, dus als je een hypotheek neemt op de hal, willen zij graag je huis ook als onderpand.
Maar daar heb je nog een hypotheek op.

Een hypotheek op de hal, zal zakelijk zijn, dan kan je altijd de btw & de rente aftrekken.
Dat kan je met een 2e privé hypotheek op je huis niet, maar gedeeltelijk, in de toekomst steeds minder.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 23 jan 2020, 11:01

Maar prive kopen en verhuren is privé belastingvrij, wat het voordeligste is moet je gewoon uit laten rekenen in diverse scenarios.

Zakelijk kopen is leuk maar tik je ook de waardevermeerdering af bij de belasting als het tegen zit.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jeffrey026 » 24 jan 2020, 18:48

Vandaag met mijn boekhouder contact gehad en hij adviseerde om het in een keer af te tikken.
Dit omdat je dan geen rente etc betaald + dat het op de bank niks opleverd.

@luco dat met waarde vermeerdering etc is inderdaad een dingetje wat zijn voor of nadelen kan hebben. Maar belasting technisch zou je eind van het jaar de keuze kunnen maken hoe dit wordt verwerkt/opgegeven wordt dus daar kunnen we nog overna denken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, dave van marion, Wout309t en 204 gasten