Etiquette op de weg

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2020, 22:04

Elise schreef: 22 jan 2020, 20:12
Martijn_bmw schreef: 22 jan 2020, 19:21
Elise schreef: 22 jan 2020, 15:52

Over deze wil ik wel even een :ongeveer als: opmerking :ongeveer als: plaatsen.

Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.

Ik sluit me aan bij allen.
allen schreef: 21 jan 2020, 22:12 Maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Ik ben niet de snelste dus ga automatisch weer rechts rijden na het inhalen. Versnellen voor iemand doe ik niet en of je dan op 15 of 5 meter afstand zit te seinen vind ik je net zo irritant. Dan haal ik de vrachtwagen 50 meter voor me ook eerst in voor je erlangs mag.


Het is natuurlijk prima en je goed recht om dat zo te doen maar dan moet je niet zelf over goede doorstroming beginnen en dat je de doorstroming bevorderd dat doe je namelijk niet.

Door met een traag verschil en onder de snelheid limit in te halen zorg je voor een enorme rem harmonica naar achter toe

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Etiquette op de weg

Bericht door JP » 22 jan 2020, 22:10

Gelukkig hebben we daar over een paar weken minder last van met die 100km/h. 100km/h op links en blik vooruit !!

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 22 jan 2020, 22:19

Martijn_bmw schreef: 22 jan 2020, 22:04 Het is natuurlijk prima en je goed recht om dat zo te doen maar dan moet je niet zelf over goede doorstroming beginnen en dat je de doorstroming bevorderd dat doe je namelijk niet.

Door met een traag verschil en onder de snelheid limit in te halen zorg je voor een enorme rem harmonica naar achter toe
Dat doe ik namelijk wel, want ik rij namelijk al op de linkerbaan. Door die vrij te maken bevorder ik de doorstroming.
Of jij moet vinden dat ik (en allen in zijn defender) geen recht hebben om op de linkerbaan te komen :tooth:

Verder had ik al aangegeven met een snelheidsverschil van 30 km/h in te halen, dat lijkt mij netjes.
Ja, dat is onder de snelheids limiet. De wet schrijft ons namelijk voor de snelheids limiet niet te overschrijden, gebeurt dat wel dan krijg je fanmail van het CJIB :zwijntje:

Elise schreef: 22 jan 2020, 16:22 Snelheidsverschil van 30 km/h lijkt me vlot zat :wink:
Laatst gewijzigd door Elise op 22 jan 2020, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 22 jan 2020, 22:19

Gelukkig heb ik het nooit over doorstroming gehad. Maar als ik net zo lang achter vrachtwagens blijf hangen totdat al het verkeer voorbij is, dan bevordert dat mijn doorstroming niet. :tooth:
Met de Caterham boeit het me overigens ook niet dat ik moet afremmen voor iemand. Kan ik daarna weer even het gaspedaal intrappen. Aan 1 stuk 130/140 rijden is ook maar saai.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Luco » 22 jan 2020, 22:28

hele volksstammen blijven links rijden, of op de middelste baan terwijl alles vrij is, ik ga gewoon naar rechts en als ik ze dan rechts inhaal, jammer dan. meestal zet ik dan knippertje uit naar rechts als ik ze voorbij ben, maar 80% slaapt gewoon verder.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Riceaux » 22 jan 2020, 22:28

Martijn_bmw schreef: 22 jan 2020, 19:21
Elise schreef: 22 jan 2020, 15:52
Rnd schreef: 22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Over deze wil ik wel even een :ongeveer als: opmerking :ongeveer als: plaatsen.

Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.
Reageer hier eens op Elise. En dan graag een argumentatie waarom je dat risico neemt, terwijl je weet dat je wettelijk gezien fout zit.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Etiquette op de weg

Bericht door PeterB » 22 jan 2020, 22:44

Je mag de toegestane snelheid rijden.
Het is geen moeten...

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Etiquette op de weg

Bericht door TLRS » 22 jan 2020, 22:46

Martijn_bmw schreef: 22 jan 2020, 22:04Door met een traag verschil en onder de snelheid limit in te halen zorg je voor een enorme rem harmonica naar achter toe
De omvang van de remharmonica hangt af van de manier waarop die mensen rijden.

Zo’n relatief langzame inhaler kan in de drukte, als ie een relatief groot gat liet vallen, wel zorgen dat twee remharmonica’s elkaar niet versterken.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 23 jan 2020, 07:03

Riceaux schreef: 22 jan 2020, 22:28
Martijn_bmw schreef: 22 jan 2020, 19:21
Elise schreef: 22 jan 2020, 15:52

Over deze wil ik wel even een :ongeveer als: opmerking :ongeveer als: plaatsen.

Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.
Reageer hier eens op Elise. En dan graag een argumentatie waarom je dat risico neemt, terwijl je weet dat je wettelijk gezien fout zit.
Als ik netjes achter de bumper van de auto die mij zojuist heeft gepasseerd een baan naar links opschuif is daar gewoon ruimte voldoende en heeft niemand die daar last van heeft. Behalve bumperklevers en diegene die het gat proberen dicht te rijden. En ja, als die aso's dan de ballen hebben moeten ze hem erop zetten, van mij mogen ze.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 23 jan 2020, 07:06

PeterB schreef: 22 jan 2020, 22:44 Je mag de toegestane snelheid rijden.
Het is geen moeten...
Nou als ik de reacties hier zo lees is de linkerbaan alleen bestemd voor mensen die minimaal de maximale snelheid rijden :zwijntje:
Beetje de categorie die tierend en vloekend in de auto zit als 2 vrachtwagens elkaar inhalen...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Luco » 23 jan 2020, 07:10

Elise schreef: 23 jan 2020, 07:06
PeterB schreef: 22 jan 2020, 22:44 Je mag de toegestane snelheid rijden.
Het is geen moeten...
Nou als ik de reacties hier zo lees is de linkerbaan alleen bestemd voor mensen die minimaal de maximale snelheid rijden :zwijntje:
Beetje de categorie die tierend en vloekend in de auto zit als 2 vrachtwagens elkaar inhalen...
Ow moet je daar achter blijven dan, ik dacht dat daar de vluchtstrook voor uitgevonden was.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn M » 23 jan 2020, 08:28

Elise schreef: 23 jan 2020, 07:06 Beetje de categorie die tierend en vloekend in de auto zit als 2 vrachtwagens elkaar inhalen...
Bij een inhaalverbod is dit ook gewoon gruwelijk irritant. Hebben ze allemaal schijt aan heb ik t idee.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Luco » 23 jan 2020, 08:34

Dan is zo'n gemeentelijke ontheffing wel lekker, mag rijden waar en wanneer ik maar wil, over het fietspad , tegen het verkeer in, overal parkeren en als dan de handhaving of politie komt zeuren lekker puh , kijk eens, ik mag dat en ze dan lekker de ontheffing onder de neus wrijven😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Fuck de etiquette.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 23 jan 2020, 08:37

Overdrijf je nu niet Martijn? Zelfs de meeste Oostblokkers houden zich nog aan deze regel. En ga er gemakshalve maar even vanuit dat je wel begrijpt wat Elise bedoelt maar dat je hem graag even op de kast probeert te jagen? :lol:
Overigens ga ik met de wagen gewoon dichter langs de middellijn rijden en gooi richting uit op het moment dat de helft van de auto m’n zijraampje voorbij is. Tenzij er een debiel achter me rijdt krijg ik dan de ruimte die ik nodig heb.
Zo’n debiel is net als die vrachtwagenchauffeur in jouw verhaal heel irritant, maar ook niet iets dat ik wekelijks, laat staan dagelijks, meemaak.
Luchtig draadje van topicstarter dat uitloopt in een stel gefrustreerde df’ers. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Luco » 23 jan 2020, 08:46

Ach, naarmate je ouder wordt ga je je er minder aan storen, en wat betreft vrachtwagens adviseer ik iedereen, ga eens een paar weekjes mee met een chauffeur, ook als ze inhalen bij een inhaalverbod blijf ik gewoon lekker relaxed op de juiste afstand er achteraan tuffen

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Baboulah » 23 jan 2020, 08:55

Robin schreef: 21 jan 2020, 10:50 Mijn irritatie is dat ik een beetje klaar ben met fietsers zonder licht in deze donkere maanden. Tijdje terug ook pikkedonker 7:50h vader dertiger zonder licht komt me hier om de hoek tegemoet, smal stukje straat, kind 4(?) op zo'n klein fietsje wél verlichting voerend, pa niet....
Toen bij 'n minirotonde alhier een sjezende 40er zonder licht en later nog 'n groepje puberkids waarvan twee geen licht voerden, maar die werden geflankeerd door hun vriendengroep mét licht.

En de grap is: Als er 'n klapper komt is de automobilist altijd de pisang. Bizar.
De meest bizarre regel in de hele wetgeving voor het verkeer vind ik nog altijd, en denk dat ik hier nog feller tegen ben dan 100 rijden op de snelweg vanaf 1 maart...

Verder waar ik me groen en geel aan erger, is mensen die links rijden omdat ze over 1km ofzo naar links moeten afslaan, je kan ook gewoon als de uitvoeg strook voor afslaan begint opschuiven van rechts, maar velen snappen dat schijnbaar niet... en boos dat die lui je aankijken als je er rechts langsgaat of seint dat je er langs wilt als ze links plakken... in hoofddorp altijd erg veel last van als je van centrum komt richting haarlem, zooooveel lui die links blijven hangen omdat ze voor de bowling daar er dan af moeten naar links...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 23 jan 2020, 08:57

Want? Je houdt je altijd keurig aan de snelheid?

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 23 jan 2020, 09:00

Baboulah schreef: 23 jan 2020, 08:55 Verder waar ik me groen en geel aan erger, is mensen die links rijden omdat ze over 1km ofzo naar links moeten afslaan, je kan ook gewoon als de uitvoeg strook voor afslaan begint opschuiven van rechts, maar velen snappen dat schijnbaar niet... en boos dat die lui je aankijken als je er rechts langsgaat of seint dat je er langs wilt als ze links plakken... in hoofddorp altijd erg veel last van als je van centrum komt richting haarlem, zooooveel lui die links blijven hangen omdat ze voor de bowling daar er dan af moeten naar links...
Ik denk dat er velen dat wel snappen, maar door schade en schande erachter zijn gekomen dat ze er dan niet tussen gelaten worden door mensen met haast :wink:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn_bmw » 23 jan 2020, 09:03

allen schreef: 23 jan 2020, 08:37
Luchtig draadje van topicstarter dat uitloopt in een stel gefrustreerde df’ers. :mrgreen:
vooral dit ja :tooth:

Overigens frustreer ik mezelf ook niet meer in het verkeer.
Je hebt alleen jezelf ermee, degene die je in de weg rijdt gaat er toch echt niet voor aan de kant.

Het valt me alleen wel op dat het steeds erger wordt met links hangers en asociaal rijgedrag.

Maar what's new, dat is niet alleen op de weg :kikker:

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn M » 23 jan 2020, 09:14

allen schreef: 23 jan 2020, 08:37 Overdrijf je nu niet Martijn? Zelfs de meeste Oostblokkers houden zich nog aan deze regel. En ga er gemakshalve maar even vanuit dat je wel begrijpt wat Elise bedoelt maar dat je hem graag even op de kast probeert te jagen? :lol:
Mwah, ik heb tot een half jaar geleden dagelijks Nijmegen > Veghel over de A50 gereden in de ochtendspits en dit kwam ik dagelijks tegen. Vooral in de ochtendspits.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Etiquette op de weg

Bericht door JP » 23 jan 2020, 09:49

Luco schreef: 23 jan 2020, 08:34 Dan is zo'n gemeentelijke ontheffing wel lekker, mag rijden waar en wanneer ik maar wil, over het fietspad , tegen het verkeer in, overal parkeren en als dan de handhaving of politie komt zeuren lekker puh , kijk eens, ik mag dat en ze dan lekker de ontheffing onder de neus wrijven😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Fuck de etiquette.

Patser, heb je ook van die CD platen achterop :roflol:

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Robin » 23 jan 2020, 09:58

JP schreef: 23 jan 2020, 09:49
Luco schreef: 23 jan 2020, 08:34 Dan is zo'n gemeentelijke ontheffing wel lekker, mag rijden waar en wanneer ik maar wil, over het fietspad , tegen het verkeer in, overal parkeren en als dan de handhaving of politie komt zeuren lekker puh , kijk eens, ik mag dat en ze dan lekker de ontheffing onder de neus wrijven😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Fuck de etiquette.

Patser, heb je ook van die CD platen achterop :roflol:
Toepasselijk zo'n plaat in 't verkeer, weet je inderdaad als overige weggebruiker mooi niet waar je aan toe bent:)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Downforce Hans » 23 jan 2020, 10:08

Luco schreef: 23 jan 2020, 08:46 Ach, naarmate je ouder wordt ga je je er minder aan storen, en wat betreft vrachtwagens adviseer ik iedereen, ga eens een paar weekjes mee met een chauffeur, ook als ze inhalen bij een inhaalverbod blijf ik gewoon lekker relaxed op de juiste afstand er achteraan tuffen
Precies dat Luco........met mijn Tonkatoyota rij ik ook gemiddeld zo 100/110 op de rijksweg. Ik moet zeggen dat het toch wel relaxed rijd. Vind het nu amusant om te zien hoe mensen zich op kunnen winden over het rijgedrag van anderen. Vrachtwagens krijgen ook 99% van de tijd voorrang. Soms zie je aan het rijgedrag dat die snelle vertegenwoordigers wel eens heel gek willen doen maar die grote zware bumper voorop doet ze dan toch anders besluiten........ :lol:

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Etiquette op de weg

Bericht door TLRS » 23 jan 2020, 10:18

Elise schreef: 23 jan 2020, 09:00 Ik denk dat er velen dat wel snappen, maar door schade en schande erachter zijn gekomen dat ze er dan niet tussen gelaten worden door mensen met haast :wink:
Zie het ook met enige regelmaat terwijl er verder bijna niemand te zien is..

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Ferdi » 23 jan 2020, 10:20

Met de Nissan rijd ik op de snelweg wel altijd rond de 130, maar merk wel dat Ik er veel rustiger mee rijd dan met voorgaande auto's. Overigens ook tegenwoordig met de Focus, al jaag ik die nog wel eens een oprit op

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten