Etiquette op de weg
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Etiquette op de weg
Quote:
2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Laatst gewijzigd door Rnd op wo jan 22, 2020 1
end quote
Haha, kwestie van beter anticiperen, ik heb allang gezien of ze naar links zullen komen, richtingaanzwijzer of niet, of dat ze rechts blijven (laten gas los).
Ik gun ze gewoon de ruimte, voorkom dat ik moet remmen. Ze zitten voor me, dus waren daar eerder...
2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Laatst gewijzigd door Rnd op wo jan 22, 2020 1
end quote
Haha, kwestie van beter anticiperen, ik heb allang gezien of ze naar links zullen komen, richtingaanzwijzer of niet, of dat ze rechts blijven (laten gas los).
Ik gun ze gewoon de ruimte, voorkom dat ik moet remmen. Ze zitten voor me, dus waren daar eerder...
- veejay
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Etiquette op de weg
Precies, anticiperen neemt al een hoop potentiële frustratie weg. Doe ik in Duitsland sowieso altijd vanwege de veiligheid ivm hoge snelheden.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Etiquette op de weg
Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Etiquette op de weg
Dit dus.Jan Terwolde schreef: ↑22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Etiquette op de weg
- veejay
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Etiquette op de weg
Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.Rnd schreef: ↑22 jan 2020, 14:00Dit dus.Jan Terwolde schreef: ↑22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
-
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Etiquette op de weg
Over deze wil ik wel even een opmerking plaatsen.Rnd schreef: ↑22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Etiquette op de weg
Meestal werkt het 2 kanten op.
Bij dat laatste, als je naar links komt terwijl er verkeer achterop komt vind ik dat je wel minimaal 120-130 rijden moet op een 120 weg. Dan ben je de rest namelijk ook het minste tot last en ben je er het snelste voorbij. Daarnaast kom je er ook makkelijker tussen. Als je met 100-110 blijft doorsukkelen dan snap ik ook wel dat ze je er niet tussen laten.
Bij dat laatste, als je naar links komt terwijl er verkeer achterop komt vind ik dat je wel minimaal 120-130 rijden moet op een 120 weg. Dan ben je de rest namelijk ook het minste tot last en ben je er het snelste voorbij. Daarnaast kom je er ook makkelijker tussen. Als je met 100-110 blijft doorsukkelen dan snap ik ook wel dat ze je er niet tussen laten.
-
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Etiquette op de weg
Ik kan natuurlijk ook gewoon op de linkerbaan doorsukkelen en iedereen lekker achter me aan laten rijden en pas naar rechts gaan als ik de gehele rij vrachtwagens voorbij ben.Bert ///M3 schreef: ↑22 jan 2020, 16:08 Meestal werkt het 2 kanten op.
Bij dat laatste, als je naar links komt terwijl er verkeer achterop komt vind ik dat je wel minimaal 120-130 rijden moet op een 120 weg. Dan ben je de rest namelijk ook het minste tot last en ben je er het snelste voorbij. Daarnaast kom je er ook makkelijker tussen. Als je met 100-110 blijft doorsukkelen dan snap ik ook wel dat ze je er niet tussen laten.
Dan denk ik dat mijn aanpak toch de voorkeur verdiend. Want het is natuurlijk niet zo dat ik netjes naar rechts ga om plaats te maken en vervolgens gedwongen wordt om dan maar achter die vrachtwagens te blijven rijden.
Ze zien dat ik netjes naar rechts ga, en mogen verwachten dat ik na het inhalen van de volgende vrachtwagen weer netjes naar rechts ga.
Laatst gewijzigd door Elise op 22 jan 2020, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Etiquette op de weg
Ik kan mij iets heugen van mijn rij instructeur; als je inhaalt, doe het dan vlot
Mag vaker toegepast worden hoor ik zo
Mag vaker toegepast worden hoor ik zo
-
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Etiquette op de weg
Snelheidsverschil van 30 km/h lijkt me vlot zat
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Etiquette op de weg
Zijn inderdaad veel mensen die bij een knipperlicht te zien alles gelijk dicht rijden en dan kun je inderdaad niet anders als uiteindelijk er tussen drukken. Maar wanneer iemand op tijd richting aangeeft geeft je diegene gewoon de ruimte (ik ten minste). En begint diegene pas met naar links gaan als er enigszins ruimte is gemaakt.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Etiquette op de weg
Dit dus. Vaak heb je wel in de gaten of zo iemand ertussen wil of niet. Kun je veelal ook afleiden aan hoe ze achter die vrachtwagen zijn beland. Even gas lossen, hup er tussen laten, en weer door!veejay schreef: ↑22 jan 2020, 14:40Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.Rnd schreef: ↑22 jan 2020, 14:00Dit dus.Jan Terwolde schreef: ↑22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Etiquette op de weg
Maar naar links gaan terwijl je er naast iemand is wel echt een no-go. Rekening met elkaar houden is het devies. En vooral ook anticiperen en duidelijk aangeven wat je gaat doen. In ieder geval niet op het allerlaatst overhaast maar gewoon gaan.
-
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Etiquette op de weg
Precies, dat is het Joost.///Joost schreef: ↑22 jan 2020, 16:47Dit dus. Vaak heb je wel in de gaten of zo iemand ertussen wil of niet. Kun je veelal ook afleiden aan hoe ze achter die vrachtwagen zijn beland. Even gas lossen, hup er tussen laten, en weer door!
Je ziet natuurlijk prima dat er 4 of 5 auto's voor je een blauwe FJ cruiser met roofrack rijdt die netjes na het inhalen van de vrachtwagen naar rechts gaat. Maar het zijn vaak de type accountmanager's die menen het gaatje te moeten dichtrijden en je geen gelegenheid willen geven om de volgende vrachtwagen in te halen. En die hebben dan echt pech
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Etiquette op de weg
Dit dus.veejay schreef: ↑22 jan 2020, 14:40Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.Rnd schreef: ↑22 jan 2020, 14:00Dit dus.Jan Terwolde schreef: ↑22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Etiquette op de weg
Een beroeps chauffeur hier op DF gaf jaren geleden de uitdaging; probeer eens van den haag naar Utrecht te rijden zonder te remmen.
Dan train je anticiperen maar ook rust in het voertuig. Dat verhoogt comfort, met name voor passagiers.
Combineer dat met defensieve rij technieken en je hoeft niemand er tussen te laten, zonder remmen.
Oefening is proberen waard.
Dan train je anticiperen maar ook rust in het voertuig. Dat verhoogt comfort, met name voor passagiers.
Combineer dat met defensieve rij technieken en je hoeft niemand er tussen te laten, zonder remmen.
Oefening is proberen waard.
-
- Berichten: 3256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Etiquette op de weg
Jaren geleden ging dat idd nog wel maar in het huidige verkeer is dat overdag onmogelijk geworden door steeds meer onvoorspelbaar gedrag van de medeweggebruikers.
Een enkele keer wil het weleens een kilometer of 30 lukken maar dan heb je het wel gehad
Een enkele keer wil het weleens een kilometer of 30 lukken maar dan heb je het wel gehad
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Etiquette op de weg
Als je alleen de snelweg bedoelt lukt het je wel als je over een uurtje vertrekt. Als je vanuit het centrum vertrekt geef ik je weinig kans.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Etiquette op de weg
Klopt dat doe ik ook, werkt vaak primaArthur schreef: ↑22 jan 2020, 12:25Ik ga dan altijd even 'in' de spiegels rijden, links en rechts. En aangezien ik altijd verlichting voer zien me 9 vd 10x vrij snel en kan ik er voorbij. Geleerd op een rijvaardigheidstraining.Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Etiquette op de weg
Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.Elise schreef: ↑22 jan 2020, 15:52Over deze wil ik wel even een opmerking plaatsen.Rnd schreef: ↑22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.
-
Online
- Berichten: 4997
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Etiquette op de weg
Ik rij ook in het midden van de weg maar er rijdt zelden iemand harder die last van me heeft.Jan Terwolde schreef: ↑22 jan 2020, 11:47Nu blijkbaar nog steeds. Was te verbouwereerd om nog op tijd terug te groeten
Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Waar ik mij verder over erger hier in het buitengebied is mensen die op het midden van de weg rijden wanneer er geen tussenstrepen zijn en je dus niet kan inhalen omdat je pas 5 minuten later wordt gezien...
-
- Berichten: 7284
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Etiquette op de weg
Martijn_bmw schreef: ↑22 jan 2020, 19:21Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.Elise schreef: ↑22 jan 2020, 15:52Over deze wil ik wel even een opmerking plaatsen.Rnd schreef: ↑22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.
Ik sluit me aan bij allen.
allen schreef: ↑21 jan 2020, 22:12 Maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Ik ben niet de snelste dus ga automatisch weer rechts rijden na het inhalen. Versnellen voor iemand doe ik niet en of je dan op 15 of 5 meter afstand zit te seinen vind ik je net zo irritant. Dan haal ik de vrachtwagen 50 meter voor me ook eerst in voor je erlangs mag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Martijn M, Martijn_bmw en 191 gasten