Etiquette op de weg

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Paskal » 21 jan 2020, 20:29

Michel Huisman schreef: 21 jan 2020, 18:40 MX-5 rijders zwaaien ook naar elkaar. Althans dat schijnt een regel te zijn binnen de scene.
Niet alleen in NL maar internationaal Michel. Aan die gekte doe ik dus ook maar mee in NL, maar ook in Dld, Italië en Oostenrijk als ik daar met de MX-5 onderweg ben.

Verder verbaas ik me inderdaad ook over het feit dat er zo enorm veel mensen in het donker met DRL rijden. Sein je een keer en vervolgens zie je soms een paniekreactie waarbij eerst gewone licht aan gaat, dan groot licht, alles weer uit etc... Mooi voorbeeld dat de gemiddelde mens echt nog niet klaar is voor een zelfrijdende auto.....als ze al niet om kunnen gaan met iets simpels als verlichting :hmmm:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1989
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Godspeed » 21 jan 2020, 20:39

Paskal schreef: 21 jan 2020, 20:29
Michel Huisman schreef: 21 jan 2020, 18:40 MX-5 rijders zwaaien ook naar elkaar. Althans dat schijnt een regel te zijn binnen de scene.
Niet alleen in NL maar internationaal Michel. Aan die gekte doe ik dus in NL, maar ook in Dld, Italië en Oostenrijk mee als ik daar met de MX-5 onderweg ben.

Verder verbaas ik me inderdaad ook over het feit dat er zo enorm veel mensen in het donker met DRL rijden. Sein je een keer en vervolgens zie je soms een paniekreactie waarbij eerst gewone licht aan gaat, dan groot licht, alles weer uit etc... Mooi voorbeeld dat de gemiddelde mens echt nog niet klaar is voor een zelfrijdende auto.....als ze al niet om kunnen gaan met iets simpels als verlichting :hmmm:
Dit inderdaad :lollerdelol:

Ik lach erom, maar het is eigenlijk te triest voor woorden. Belachelijk ook dat die veel te felle DRL bij sommige auto's niet gecombineerd wordt met achterlichten. Verrassend veel vrouwen in nieuwe Clio's rijden om die reden dus doodleuk 's avonds zonder achterverlichting rond.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Etiquette op de weg

Bericht door alt » 21 jan 2020, 20:46

Hier in de polder zijn veel wegversmallingen & ik moet zeggen iedereen groet als je iemand voorrang geeft.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Eric Z » 21 jan 2020, 20:47

Voet op de rem terwijl ze eigenlijk niet afremmen.
Of juist wel remmen op de doorgaande strook ipv de uitvoegstrook.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Luco » 21 jan 2020, 20:48

niet alleen vrouwen hoor zie er sochtends ook genoeg, bijna alleen maar mannen en zelfs werkbusjes, met alleen voorpitjes, of zelfs alles uit.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Etiquette op de weg

Bericht door JP » 21 jan 2020, 20:51

Vroeger seinde of gebaarde men elkaar als er ergens en flitser stond, nu zitten ze zich al te verheugen dat jij geflitst gaat worden als je 'wat harder' aankomt in richting van de flitser. Die laatste ben ik ook......:tooth: stelletje bmw-hardrijdende wegterroristen

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Spijkerhard » 21 jan 2020, 22:01

Etiquette: wel eens gemerkt dat als je op 15m afstand aangeeft er langs te willen (uiterst links rijden), er sneller langs gelaten wordt dan wanneer je dat op 5 meter of minder doet?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 21 jan 2020, 22:12

Maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Ik ben niet de snelste dus ga automatisch weer rechts rijden na het inhalen. Versnellen voor iemand doe ik niet en of je dan op 15 of 5 meter afstand zit te seinen vind ik je net zo irritant. Dan haal ik de vrachtwagen 50 meter voor me ook eerst in voor je erlangs mag.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Etiquette op de weg

Bericht door indobesar » 21 jan 2020, 23:04

allen schreef: 21 jan 2020, 22:12 Maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Ik ben niet de snelste dus ga automatisch weer rechts rijden na het inhalen. Versnellen voor iemand doe ik niet en of je dan op 15 of 5 meter afstand zit te seinen vind ik je net zo irritant. Dan haal ik de vrachtwagen 50 meter voor me ook eerst in voor je erlangs mag.
Scheelt dat je jouw makkelijk rechts kunt inhalen, want versnellen duurt een kalenderjaar 😂

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Crookie » 22 jan 2020, 00:53

Nog een mooi etiquette momentje afgelopen jaar:

Ik neem vanuit een woonwijk een rotonde driekwart linksaf en zie in de tegengestelde richting een scooter aankomen. De scooter reed dus op het fietspad aan de linkerkant en aan de blik in zijn ogen zie ik hem naar de naar het zebrapad en overkant van de weg kijken. Vervolgens rem ik uit anticipatie terwijl de jongen geen richting of wat ook aangeeft en steekt over.

Toevallig had ik het raampje open en vroeg of hij de volgende x richting wilde aangeven. De doodverwensingen daarna stonden niet echt in verhouding met mijn vraag maar oké 👍🏼

Online
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Frank_Sch » 22 jan 2020, 06:51

Crookie schreef: 22 jan 2020, 00:53 De doodverwensingen daarna stonden niet echt in verhouding met mijn vraag maar oké 👍🏼

Historisch onderzoek heeft aangetoond dat deze etikette is over komen waaien uit de kringen der voetbalsupporters. Volksstam verhuizingen uit het zuiden hebben die gewoontes daarna in de tweede generatie overgenomen. We noemen dat ook wel integratie.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Ferdi » 22 jan 2020, 06:57

Gisterenavond ook weer, op de donkere wegen stug door blijven rijden met groot licht aan.
Ik geef dan altijd netjes met groot licht een seintje terug en zoals gisteren een A4rijder betaamde bleef het spul aan staan.
Dan gaan bij mij de lampen voorop ook aan en dan minstens totdat de ander toch besloten heeft dat hij z'n grootlicht uit doet wat sommigen dan nog lang vol weten te houden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Luco » 22 jan 2020, 07:08

Crookie schreef: 22 jan 2020, 00:53 Nog een mooi etiquette momentje afgelopen jaar:

Ik neem vanuit een woonwijk een rotonde driekwart linksaf en zie in de tegengestelde richting een scooter aankomen. De scooter reed dus op het fietspad aan de linkerkant en aan de blik in zijn ogen zie ik hem naar de naar het zebrapad en overkant van de weg kijken. Vervolgens rem ik uit anticipatie terwijl de jongen geen richting of wat ook aangeeft en steekt over.

Toevallig had ik het raampje open en vroeg of hij de volgende x richting wilde aangeven. De doodverwensingen daarna stonden niet echt in verhouding met mijn vraag maar oké 👍🏼
Tijd: 1989
Plaats: Gorinchem

De binnenstad van gorinchem was toen al een drama, als je de stad uitkwam kon je de stad ook weer in door linksaf te slaan, maar het tegemoetkomende verkeer kwam ook de stad in door rechtsaf te slaan.
Drama dus maar de rechtsafslaande voertuigen hebben voorrang maar ja ging niet altijd goed.

Ik moest dus rechtsaf de stad in en van de andere kant komt er een brommer aan en ik voelde gewoon die wil voorpiepen, dus ik geef een beetje gas, beetje miezerig weer, ik zie die knul ook gewoon gas geven en denk, die gaat te hard, maar schijnbaar wilde die perse voor.
Dus die idioot gaat veel te hard linksaf, vlak voor mij langs, dat dan weer wel, pleurt zo op zijn smoel, glijdt met het hele spul tegen de stoeprand en blijft kermend liggen.
Ik ben natuurlijk wel even gestopt en heb hem gevraagd of die altijd zo afstapt? Je moet tenslotte wel belangstelling tonen 😁
Kon die niet waarderen aan zijn gevloek te horen, dus maar weer ingestapt en verder gereden.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Crookie » 22 jan 2020, 10:28

Luco :blink:

Onlangs nog wel zitten seinen vanwege een laser gun actie van de po litie.
Kon de jongenman in de werkbus waarderen aan de glimlach en het duimpje te zien.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Arthur » 22 jan 2020, 10:46

JP schreef: 21 jan 2020, 15:59 Nu was dit topic meer gericht op met wie heb je onderweg een klik, of hou je rekening mee. Welke merken zoeken mekaar op, seinen naar elkaar, of heb je een andere 'regel' die je aanhoudt, zoals niet parkeren naast een boodschappenauto'tje of juist ver weg naast een boom, pilaar (in parkeergarages) of op hoekvakken.
Dat idd. Parkeer altijd op een hoek, of naast een pilaar, dat soort dingen. Dat er iig maar 1 auto naast mij kan. En dan probeer ik zo te parkeren dat die ook genoeg ruimte heeft om mij niet te raken met deur openen. Ga ook nooit vooraan een P-plaats staan, daar wil iedereen dus verder achteraan minder kans op schade. Oude/gare auto's parkeer ik ook niet neaast, evenals auto's met kinderstoeltjes.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Harrie D » 22 jan 2020, 11:07

Ik rijd gewoon lekker 100km/u op de teller, heb je nooit last van anderen (tenzij op 100 wegen, maar die zijn er hier niet veel)
Binnen BK haal je alles en iedereen in, op de snelweg komt alles en iedereen je voorbij.
Af en toe een vrachtwagentje, maar goed, details, ik wacht wel op een gaatje.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Rnd » 22 jan 2020, 11:42

Hier twee van mijn grote ergernissen:

1) Auto bij het pompstation parkeren terwijl je niet hoeft te tanken en binnen lekker een broodje en koffie gaan halen. Dat vind ik zo irritant. Ik kan niet tanken omdat alle pompen bezet zijn en dan zitten ze binnen koffie te halen/drinken. Parkeerplaatsen naast het tankstation zijn allemaal vrij, maar dat is natuurlijk heel veel moeite om je auto daar neer te zetten.

2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Laatst gewijzigd door Rnd op 22 jan 2020, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Jan Terwolde » 22 jan 2020, 11:47

Mike R32 schreef: 21 jan 2020, 10:55
JP schreef: 21 jan 2020, 10:41 Nu ervaar ik wel eens dat BMW rijders naar me seinen met 1 vinger. Nu weet ik niet wat dat betekent....?
De middelste?
Vroeger groeten Impreza GTT rijders elkaar ook altijd is mijn ervaring.
Nu blijkbaar nog steeds. Was te verbouwereerd om nog op tijd terug te groeten :gek:

Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Waar ik mij verder over erger hier in het buitengebied is mensen die op het midden van de weg rijden wanneer er geen tussenstrepen zijn en je dus niet kan inhalen omdat je pas 5 minuten later wordt gezien...

Online
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Frank_Sch » 22 jan 2020, 11:48

Rnd schreef: 22 jan 2020, 11:42 ....en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar rechts en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Dus die lui geven netjes aan dat ze je over de vluchtstrook voorbij gaan?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn M » 22 jan 2020, 12:19

Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 11:47
Mike R32 schreef: 21 jan 2020, 10:55
JP schreef: 21 jan 2020, 10:41 Nu ervaar ik wel eens dat BMW rijders naar me seinen met 1 vinger. Nu weet ik niet wat dat betekent....?
De middelste?
Vroeger groeten Impreza GTT rijders elkaar ook altijd is mijn ervaring.
Nu blijkbaar nog steeds. Was te verbouwereerd om nog op tijd terug te groeten :gek:

Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Waar ik mij verder over erger hier in het buitengebied is mensen die op het midden van de weg rijden wanneer er geen tussenstrepen zijn en je dus niet kan inhalen omdat je pas 5 minuten later wordt gezien...
Als je al merkt dat ze aan t slapen zijn kan een korte flits met groot licht van afstand nog wel eens helpen. in 10% van de gevallen blijft de slaaprijder expres links rijden om je te irriteren, maar meestal schuiven ze netjes op.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Arthur » 22 jan 2020, 12:25

Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Ik ga dan altijd even 'in' de spiegels rijden, links en rechts. En aangezien ik altijd verlichting voer zien me 9 vd 10x vrij snel en kan ik er voorbij. Geleerd op een rijvaardigheidstraining.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 22 jan 2020, 12:40

Als alle ruimte vrij is ga ik er gewoon rechts voorbij. Probleem opgelost. Anders kun je straks van Rotterdam tot aan Amsterdam achter een belg op de linker rijstrook rijden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Jan Terwolde » 22 jan 2020, 12:50

Martijn M schreef: 22 jan 2020, 12:19
Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 11:47
Mike R32 schreef: 21 jan 2020, 10:55
De middelste?
Vroeger groeten Impreza GTT rijders elkaar ook altijd is mijn ervaring.
Nu blijkbaar nog steeds. Was te verbouwereerd om nog op tijd terug te groeten :gek:

Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Waar ik mij verder over erger hier in het buitengebied is mensen die op het midden van de weg rijden wanneer er geen tussenstrepen zijn en je dus niet kan inhalen omdat je pas 5 minuten later wordt gezien...
Als je al merkt dat ze aan t slapen zijn kan een korte flits met groot licht van afstand nog wel eens helpen. in 10% van de gevallen blijft de slaaprijder expres links rijden om je te irriteren, maar meestal schuiven ze netjes op.
Tjah ook wel vaak ouderen en dan heb je geen schijn van kans. Of ze schrikken erg wat het onvoorspelbaar maakt..
En ja ik laat mij links en recht zien en flits ook wel eens maar nog steeds zijn er genoeg die niets zien.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Rnd » 22 jan 2020, 13:08

Frank_Sch schreef: 22 jan 2020, 11:48
Rnd schreef: 22 jan 2020, 11:42 ....en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar rechts en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Dus die lui geven netjes aan dat ze je over de vluchtstrook voorbij gaan?
Ja, foutje. Rechts = links uiteraard. :oops:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Etiquette op de weg

Bericht door alt » 22 jan 2020, 13:09

Ik zeg tegen mijn kinderen als je iemand inhaalt, kijk dan naar de bestuurder of hij in zijn spiegel kijkt.
Zeker als de man/vrouw, bejaarde zijn richtaanwijzer aanzet & rechtuit uitkijkt, dan moet je oppassen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Gisae, Google [Bot] en 134 gasten