
Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<
Owww bijna weer rijdend
, kun je mooi optijd beginnen met inrijden.

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<
Leuk om de vooruitgang te lezen. Heb je ook delen zgn. laten 'superfinishen'?
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<
Hmm nee dat heb ik niet gedaan, had er ook nog nooit van gehoord eerlijk gezegdAndry schreef: 14 jan 2020, 13:00 Leuk om de vooruitgang te lezen. Heb je ook delen zgn. laten 'superfinishen'?

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<
Mooi man. Het ziet er weer strak uit zo. 

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<
Verlagen van de oppervlakteruwheid eigenlijk, een vorm van polijsten. Minder verlies door wrijving ook (plaatselijk) een lagere temperatuur.
Van te voren was ik vrij sceptisch hierover en verwachtte er niet veel van. Toch heb ik het nu wel laten doen onder het mom van 'baad het niet, schaad het niet.
Toen ik de motor voor het eerst weer aanslingerde merkte ik dat de motor merkbaar soepeler rond gaat.
https://www.highpowermedia.com/Archive/superfinishing
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<
Ohja, klinkt vrij logisch idd! Ik kende het nog niet.Andry schreef: 15 jan 2020, 13:05Verlagen van de oppervlakteruwheid eigenlijk, een vorm van polijsten. Minder verlies door wrijving ook (plaatselijk) een lagere temperatuur.
Van te voren was ik vrij sceptisch hierover en verwachtte er niet veel van. Toch heb ik het nu wel laten doen onder het mom van 'baad het niet, schaad het niet.
Toen ik de motor voor het eerst weer aanslingerde merkte ik dat de motor merkbaar soepeler rond gaat.
https://www.highpowermedia.com/Archive/superfinishing
Ik heb wel eens dingen voorbij zien komen als ''polished crankshaft'' maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat hier nou precies mee bedoeld werd...
Voor nu is het te laat voor mij haha, maar mocht ie nog een keer ploffen en een rebuild nodig hebben nemen we dat er ook maar meteen bij

- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Hij doet het weer
Vrijdagmiddag begonnen met de motor terug te hangen, dit ging vrij eenvoudig maar voordat alles daadwerkelijk weer op zijn plaats zat en aangesloten was was het toch al weer zaterdagmiddag
1e start ging niet geheel vlekkeloos. Na lang doorstarten sloeg hij uiteindelijk met moeite aan en viel daarna meteen weer uit... reageerde ook niet op het gas. Hmm vreemd
Diagnose tester erbij gepakt; geen enkele foutcode.... Even logisch nadenken wat is er anders ? Map- en mafsensor van de Focus RS. Mafsensor stekker los getrokken en toen kwam hij tot leven! Deze werkt dus echt helemaal anders dan de originele sensor en zal dus in de mapping aangepast moeten worden. Maar de AFR blijft stabiel tussen de 14.2 en 14.9 schommelen zonder boost te maken dus dat moet wel goedkomen met inrijden dacht ik zo.
Nu nog even de uitlijning wat bijstellen want daar klopt geen reet van, is zo ook niet mee te rijden. En dan kan ik rustig aan beginnen met inrijden
Genoeg geluld, foto's! En later op de avond nog een filmpje van de startpogingen, dat ga ik nu even in elkaar knutselen.
















Vrijdagmiddag begonnen met de motor terug te hangen, dit ging vrij eenvoudig maar voordat alles daadwerkelijk weer op zijn plaats zat en aangesloten was was het toch al weer zaterdagmiddag


1e start ging niet geheel vlekkeloos. Na lang doorstarten sloeg hij uiteindelijk met moeite aan en viel daarna meteen weer uit... reageerde ook niet op het gas. Hmm vreemd

Nu nog even de uitlijning wat bijstellen want daar klopt geen reet van, is zo ook niet mee te rijden. En dan kan ik rustig aan beginnen met inrijden

Genoeg geluld, foto's! En later op de avond nog een filmpje van de startpogingen, dat ga ik nu even in elkaar knutselen.















-
- Berichten: 2237
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<

- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
- EvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- e30touring1990
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
mooi dat alles er weer in zit en werkt;). even de saaie inrij kilometers afleggen en dan weer lekker sturen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Rijd ie nu alweer?
Kom maar eens voorbij dan stuur ik wat foto's naar Manthey

Kom maar eens voorbij dan stuur ik wat foto's naar Manthey

- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Haha bijna, moet nog wat laatste dingetjes veranderen en dan begin ik met inrijdendaNpy schreef: 19 jan 2020, 22:23 Rijd ie nu alweer?![]()
Kom maar eens voorbij dan stuur ik wat foto's naar Manthey![]()

- Giovani
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 14:54
- Auto: BMW M135i EWG Stage 2+
- Locatie: Purmerend
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Ziet er goed uit sjef!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Ik zie er een paar zaterdag, laat dit topic wel even zien als het er van komtMeeelv schreef: 20 jan 2020, 19:52
Haha bijna, moet nog wat laatste dingetjes veranderen en dan begin ik met inrijdenAndy had me ook al gevonden op Instagram, ik kreeg ineens een melding dat hij me volgde haha.

- MartijnGizmo
- Berichten: 12992
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Lekker doorgepakt!
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
De eerste 300km staan er inmiddels op
Overigens zonder enkele problemen doorstaan. Nog 450km te gaan en dan gaan we hem eens laten mappen








- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Het aantal kilometers die je moet inrijden valt alles mee 

- WJ
- Berichten: 11991
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Wel echt een gave verschijning ook.
Een echte livery zoals dit vind ik stoer.

-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Ik wil die resterende 450km wel voor je maken hoor 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28463
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Wat een vet ding zeg !
- Estoque
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Hij is echt vet!
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Okee de eerste tegenslag heeft plaatsgevonden
Beide zijn deels mijn eigen schuld..
Ik had een catchcan gemonteerd op de carterontluchting. Volgens de fabrikant moest dit systeem gesloten zijn. Ik had er echter een open dop op zitten maar hier kwam dus olienevel uit waardoor ik sinds de rebuild een dichte dop had gemonteerd.
Hierdoor werd de carterdruk dus te hoog en hier kwam ik te laat pas achter. Resultaat: nokkenas keerringen naar buiten gekomen door de druk. Dat word dus nokkenastandwielen demonteren en keerringen vervangen, vervolgens weer een nieuwe distributieriem terug monteren. Catchcan is er ook weer tussenuit, heb het nu weer op de originele manier zitten.
En 1 keerring van de aandrijfas in versnellingsbak lekt helaas. Dit had ik al verwacht doordat mijn pa hem met monteren per ongeluk scheef sloeg. Vervolgens eruit gehaald om opnieuw te plaatsen maar toen beschadigde hij. We hebben hem toch gewoon gemonteerd omdat we geen andere hadden met het idee; lekt ie vervangen we hem alsnog.
Hij lekt natuurlijk, dus die heb ik ook een nieuwe besteld
Het duurt nu dus ietsje langer voordat we kunnen gaan mappen
Voorlopig ook geen tijd om aan de auto te werken om alles te herstellen dus we moeten even geduld hebben 


Ik had een catchcan gemonteerd op de carterontluchting. Volgens de fabrikant moest dit systeem gesloten zijn. Ik had er echter een open dop op zitten maar hier kwam dus olienevel uit waardoor ik sinds de rebuild een dichte dop had gemonteerd.
Hierdoor werd de carterdruk dus te hoog en hier kwam ik te laat pas achter. Resultaat: nokkenas keerringen naar buiten gekomen door de druk. Dat word dus nokkenastandwielen demonteren en keerringen vervangen, vervolgens weer een nieuwe distributieriem terug monteren. Catchcan is er ook weer tussenuit, heb het nu weer op de originele manier zitten.
En 1 keerring van de aandrijfas in versnellingsbak lekt helaas. Dit had ik al verwacht doordat mijn pa hem met monteren per ongeluk scheef sloeg. Vervolgens eruit gehaald om opnieuw te plaatsen maar toen beschadigde hij. We hebben hem toch gewoon gemonteerd omdat we geen andere hadden met het idee; lekt ie vervangen we hem alsnog.
Hij lekt natuurlijk, dus die heb ik ook een nieuwe besteld

Het duurt nu dus ietsje langer voordat we kunnen gaan mappen


- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Heeft je catchcan geen uit-en ingang om hem weer op de inlaat aan te sluiten zodat de dampen weggezogen worden?
Wel klote dat je lagers meteen naar buiten komen. Dan heb je best veel carterdruk toch?
Wel klote dat je lagers meteen naar buiten komen. Dan heb je best veel carterdruk toch?
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Wanneer kom je er eens mee naar Gelderland? 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Bjeffindividual, BMWDennis, dutch79, Eric Z, Marc Sierra, sitechris, Thomth en 19 gasten