EV auto's (elektrische)
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: EV auto's (elektrische)
Luco, ik geef alleen maar aan dat het zonder maandelijkse kosten kan. Pas als je over de 3x25A wil, ga je hogere maandelijkse kosten betalen.Spijkerhard schreef: ↑19 jan 2020, 14:09 3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
Je hoeft niet te investeren, de eerste maanden laadde ik gewoon op 1 fase, 17km/h.
Nu op een laadkast, met kleine aanpassing in de meterkast, 1200 incl. montage en BTW.
Inclusief meter, en load balancing, bedoeld om andere verbruikers in huis voorrang te geven, en ook de PHEV, die soms gelijkertijd laad.
Op de laadkast zie je dat een groep op de 16A blijft hangen, de andere 2 laden meestal tussen 18 en 25A
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
Het is allemaal niet gratis.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: EV auto's (elektrische)
Dan had ik jouw opmerking denk ik verkeerd begrepen.
De afschrijving komt natuurlijk maandelijks terug idd, maar geen hoger vastrecht voor je stroomaansluiting.
Tuurlijk is stroom niet gratis, installatie ook niet, en met een Mini diesel rijdt ik bijna even goedkoop, zou ik alleen maar 1 op 30 moeten halen. Halen we net niet.
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Wassen kost ook geld.. afzetters. Zelfs voor het water moet ik betalen Die kosten had ik niet voorzien...
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: EV auto's (elektrische)
Spaar je niet voor wasmunten bij je elektriciteitsleverancier?
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Vanaf 10000 kWh kost het een stuk minder .. grootverbruiker. Wasmunten krijg ik verdorie niet... En nu moet ik ook nog 80 euro betalen per laadbeurt bij Ionity.. Weg met dat ding!
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Je kan natuurlijk overal over blijven trollen, maar de mensen die nu een ev hebben gekocht en niet thuis kunnen laden of gratis laden hebben zoals Alt, die zullen zich nu best genaaid voelen, denk je niet??
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk dat die daar niet wakker van liggen Luco. Ze hebben tóch de wereld weer een klein beetje beter gemaakt, dat geeft gemoedsrust en trots.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Mensen die 26x modaal verdienen zij het gevoel met wat “de gemiddelde werkende” mens te besteden heeft kwijt
En idd die hebben geen oprit, ff een paar munten liggen voor 50 zonnen panelen etc dus die zijn straks gewoon de klos met verplichte EV en openbaar opladen tegen woeker tarieven.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Die >10 Model 3 rijders hier in de middenklasse buurten zijn echt geen '26x modaal verdieners' lol. Ik weet niet hoe 't in de rest van NL staat?
Mijn idee:De '26x modaal' verdieners rijden wel wat anders(naast misschien 'n EVtje voor kijkmijnouhip meedoen voor 't klimaat)
Mijn idee:De '26x modaal' verdieners rijden wel wat anders(naast misschien 'n EVtje voor kijkmijnouhip meedoen voor 't klimaat)
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Precies!
@Luco , je kunt ook het eeuwige slachtoffer blijven uithangen.. Gaan we ook een topic openen over iedere cent verhoging van diesel/benzine omdat we zo genaaid worden? Daarnaast gaat er toch geen hond meer laden bij Ionity.. zeker in NL hebben we hele goede goedkope alternatieven (naast thuis laden )
Voor de VAG ev's blijft het goedkoop bij Ionity.. dus wie gaat er in de praktijk problemen mee hebben? De grootste groep Tesla rijders gaat toch gewoon naar superchargers.. BMW rijders zijn gewend om te bukken dus de prijs bij Ionity kan nog rustig naar 5 euro per kWh.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Nou Wimo, de enorme accijnzen in NL betr ICE brandstof is één ding.
De overheid die cadeautjes weggaf om de automobilist maar aan de EVs te krijgen is punt twee.
Misschien is er een verband?
De overheid die cadeautjes weggaf om de automobilist maar aan de EVs te krijgen is punt twee.
Misschien is er een verband?
- JP
- Berichten: 31264
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Al die ev’s moesten ze verplicht in de groene kleur uitleveren. Weet iedereen tenminste hoe goed je bezig bent !
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Dat bedoel ik dus de overheid stimuleert eerst iets en als er genoeg mensen voor kiezen gaan we ze naaien. En we slikken het als zoete koek.
Met de leaserijder geen medelijden en die merkt er ook niks van, maar voor de " normale" burger toch zuur.
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: EV auto's (elektrische)
Volgens mij reden ze in Hongarije met groene platen (de eco broezers).
Maar even wat anders:
Bergers in Drenthe en Groningen vrezen brand in elektrische auto's (en dompelen de voertuigen compleet onder in een blusbak)
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: EV auto's (elektrische)
Wat een gezeur over thuis laden.
Ten eerste niemand komt thuis met een lege accu, er zit altijd stroom in, want weet dat onderweg wel eens een omleiden hebt.
Als ik thuis laad, dan reken ik uit hoever ik de volgende dag ga rijden, dan stel ik het amperage in, zo laag mogelijk, om de volgende ochtend de accu op de wenste hoeveelheid stroom.
Waarom zo instellen, lage amperage geeft de minste "slijtage" aan de accu, ook is de accu dan warm van het laden, dan heb ik vol vermogen & kan het laatste half uur de verwarming aanzetten met de app op mijn telefoon, geen bevroren ruiten & een warm interieur.
Ik laad de accu bijna nooit vol, alleen als meer dan 400 km's moet rijden.
Wat ik heb begrepen van mensen die verstand hebben van het laden van accu's is om de accu nooit vol te laden of bijna leeg te rijden, enkel doe je dat als je een verre rit moet maken, maar vaak kan je beter met een driekwart geladen accu weg rijden naar de volgende supercharger om daar bijna leeg aan te komen.
Want als je accu bijna leeg is, gaat dc laden veel sneller v.w dat de auto dan hogere amperage toelaat.
Als je thuis wil snelladen moet je gelijkstroomwisselaar laten plaatsen met 150/300 Amp hoofdzekeringen.
De stroom kost dan een drol, maar je vastrecht plus de te leggen nieuwe dikke grondkabel vanaf het trafohuisje kost je vaak meer dan de nieuwe auto.
Dus niemand gaat tuis snelladen, maar gewoon ac laden & als je slim bent met zo laag mogelijk amperage.
Ten eerste niemand komt thuis met een lege accu, er zit altijd stroom in, want weet dat onderweg wel eens een omleiden hebt.
Als ik thuis laad, dan reken ik uit hoever ik de volgende dag ga rijden, dan stel ik het amperage in, zo laag mogelijk, om de volgende ochtend de accu op de wenste hoeveelheid stroom.
Waarom zo instellen, lage amperage geeft de minste "slijtage" aan de accu, ook is de accu dan warm van het laden, dan heb ik vol vermogen & kan het laatste half uur de verwarming aanzetten met de app op mijn telefoon, geen bevroren ruiten & een warm interieur.
Ik laad de accu bijna nooit vol, alleen als meer dan 400 km's moet rijden.
Wat ik heb begrepen van mensen die verstand hebben van het laden van accu's is om de accu nooit vol te laden of bijna leeg te rijden, enkel doe je dat als je een verre rit moet maken, maar vaak kan je beter met een driekwart geladen accu weg rijden naar de volgende supercharger om daar bijna leeg aan te komen.
Want als je accu bijna leeg is, gaat dc laden veel sneller v.w dat de auto dan hogere amperage toelaat.
Als je thuis wil snelladen moet je gelijkstroomwisselaar laten plaatsen met 150/300 Amp hoofdzekeringen.
De stroom kost dan een drol, maar je vastrecht plus de te leggen nieuwe dikke grondkabel vanaf het trafohuisje kost je vaak meer dan de nieuwe auto.
Dus niemand gaat tuis snelladen, maar gewoon ac laden & als je slim bent met zo laag mogelijk amperage.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: EV auto's (elektrische)
EvdP schreef: ↑20 jan 2020, 10:36Oud nieuws toch?JP schreef: ↑20 jan 2020, 09:45
Maar even wat anders:
Bergers in Drenthe en Groningen vrezen brand in elektrische auto's (en dompelen de voertuigen compleet onder in een blusbak)
O.a. omdat zo'n container niet op Zolder staat, mag ik er dit jaar niet meer op...
-
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: EV auto's (elektrische)
Die mensen hebben gelijk, alleen is de accu van elke EV "begrenst" op 80~90%. Je kan hem dus nooit tot 100% opladen wat betreft bruto capaciteit, je laadt hem netto tot 80~90% op als de auto 100% aangeeft. Hetzelfde geldt voor 0%, dan heeft de accu nog 10~20% capaciteit over. Die waarden zijn trouwens per merk/model anders.alt schreef: ↑20 jan 2020, 10:37 Wat ik heb begrepen van mensen die verstand hebben van het laden van accu's is om de accu nooit vol te laden of bijna leeg te rijden, enkel doe je dat als je een verre rit moet maken, maar vaak kan je beter met een driekwart geladen accu weg rijden naar de volgende supercharger om daar bijna leeg aan te komen.
Want als je accu bijna leeg is, gaat dc laden veel sneller v.w dat de auto dan hogere amperage toelaat.
Dus gewoon naar de 100% laden thuis of onderweg is geen enkel probleem.
- D20VT
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: EV auto's (elektrische)
Idd, daarom kon tesla in Florida ineens iedereen 10% meer km laten rijden tijdens de weersomstandigheden, niet omdat alle Tesla’s hetzelfde accupakket hebben die verschillend elektronisch begrenst zijn, maar omdat ze de mogelijkheid van verder leegrijden hadden aangeboden. Slechter vóór de accu, maar voor beperkte tijd is dat niet zo’n groot issue.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: EV auto's (elektrische)
Jullie hebben denk ik geen Tesla....
Voor een lange rit kun je een Tesla verder opladen dan voor de "dagelijkse actieradius", om de levensduur van de accu te verlengen.
Voor een lange rit kun je een Tesla verder opladen dan voor de "dagelijkse actieradius", om de levensduur van de accu te verlengen.
-
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: EV auto's (elektrische)
Gelukkig niet
Gerommel in de marges, paar % verder opladen en een paar % verder ontladen en je hebt 10% extra range. Doe dat bij 1 op de 5 cycli o.i.d. dan kan dat prima.Spijkerhard schreef: ↑20 jan 2020, 22:43 Voor een lange rit kun je een Tesla verder opladen dan voor de "dagelijkse actieradius", om de levensduur van de accu te verlengen.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: EV auto's (elektrische)
En ja hoor...
Je kon er op wachten met de EV hype waarbij iedereen ineens aan de EV moet, maar oplaad mogelijkheden niet echt in de aandacht lijken te liggen:
Gelezen in Gocar België
Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”
17/01/2020 | Belga, bewerkt door J. Bosseloo
De Tijd kwam zopas met het nieuwsbericht naar buiten dat tal van particulieren en bedrijven die een straffere aansluiting voor een elektrische auto willen, van netbeheerder Sibelga te horen hebben gekregen dat het distributienet daar helemaal nog niet op voorzien is. Momenteel ligt er in 88% van het Brussels grondgebied te weinig koper, wat een EV snel opladen onmogelijk maakt.
Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”
Een erfenis uit het verleden, zeggen experts. Bij de uitbouw van het Brusselse elektriciteitsnet begin 20ste eeuw werd gekozen voor een 230 voltnet in plaats van een 400 voltnet, dat beter geschikt is voor apparaten met een hoog vermogen. Het betekende minder koperen kabels onder de grond en dus een besparing. Hoewel stap per stap wordt omgeschakeld, ligt nog in 88 procent van de Brusselse straten 230 volt en dat is nefast voor de aansluiting van laadpalen.
11 tot meer dan 24u laden
Enkel de traagste laadkasten kunnen rechtstreeks op het 230 voltnet aangesloten worden. Wie daarmee thuis of op het werk een Tesla, Audi E-tron of een Mercedes EQC wil volladen, heeft minstens 11 uur tot zelfs meer dan 24 uur nodig. Sommige modellen, zoals de elektrische Smart of vroegere versies van de Renault Zoé, kunnen zelfs niet laden op het eenfasige net van 230 volt. Hun batterij weigert dienst.
Een getuigenis…
“Wij wilden twee laadpalen plaatsen, maar kregen als antwoord dat dat zeer moeilijk is omdat in de buurt niet de juiste elektriciteitskabels liggen”, aldus een woordvoerder van een bedrijf uit Brussel. “Onze twee trage laadpunten volstaan niet. Om een elektrische wagen zoals een Tesla op te kunnen laden hebben we een zwaardere aansluiting nodig, maar dat gaat blijkbaar niet.”
Je kon er op wachten met de EV hype waarbij iedereen ineens aan de EV moet, maar oplaad mogelijkheden niet echt in de aandacht lijken te liggen:
Gelezen in Gocar België
Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”
17/01/2020 | Belga, bewerkt door J. Bosseloo
De Tijd kwam zopas met het nieuwsbericht naar buiten dat tal van particulieren en bedrijven die een straffere aansluiting voor een elektrische auto willen, van netbeheerder Sibelga te horen hebben gekregen dat het distributienet daar helemaal nog niet op voorzien is. Momenteel ligt er in 88% van het Brussels grondgebied te weinig koper, wat een EV snel opladen onmogelijk maakt.
Elektrische auto opladen in 88% van Brussel: “Een ramp”
Een erfenis uit het verleden, zeggen experts. Bij de uitbouw van het Brusselse elektriciteitsnet begin 20ste eeuw werd gekozen voor een 230 voltnet in plaats van een 400 voltnet, dat beter geschikt is voor apparaten met een hoog vermogen. Het betekende minder koperen kabels onder de grond en dus een besparing. Hoewel stap per stap wordt omgeschakeld, ligt nog in 88 procent van de Brusselse straten 230 volt en dat is nefast voor de aansluiting van laadpalen.
11 tot meer dan 24u laden
Enkel de traagste laadkasten kunnen rechtstreeks op het 230 voltnet aangesloten worden. Wie daarmee thuis of op het werk een Tesla, Audi E-tron of een Mercedes EQC wil volladen, heeft minstens 11 uur tot zelfs meer dan 24 uur nodig. Sommige modellen, zoals de elektrische Smart of vroegere versies van de Renault Zoé, kunnen zelfs niet laden op het eenfasige net van 230 volt. Hun batterij weigert dienst.
Een getuigenis…
“Wij wilden twee laadpalen plaatsen, maar kregen als antwoord dat dat zeer moeilijk is omdat in de buurt niet de juiste elektriciteitskabels liggen”, aldus een woordvoerder van een bedrijf uit Brussel. “Onze twee trage laadpunten volstaan niet. Om een elektrische wagen zoals een Tesla op te kunnen laden hebben we een zwaardere aansluiting nodig, maar dat gaat blijkbaar niet.”
- Luco
- Berichten: 27901
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Dat gaat hier ook spelen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot] en 36 gasten