E60 530D , waar op letten?
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32
Een goede kennis van mij heeft sinds eind 2003 een 530D full options, mechanisch een perfecte auto. Alleen de elektronica is pas sinds een jaar of anderhalf foutloos. Comfort-stoelen die het geheugen kwijt zijn, elektrische stoelverstelling kapot, bandenspanning controle systeem de weg kwijt, elektrische raammotor linksvoor, PDC zeer traag en 3 keer het complete Idrive systeem (!) .
- Niels
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Op een Engels forum kom ik iets vergelijkbaars tegen voor de 320D Is iemand hiermee bekend?Eduard schreef:Ik wandel op zaterdagmorgen nog wel eens de werkplaats binnen bij de plaatselijke BMW-dealer.
Een praatje maken met de monteurs en deze geven ook toe dat, hoewel ze het niet mogen zeggen, de vlinderkleppen van de inlaat regelmatig breken.
Zoals Fabian ook al aangeeft een zwak punt van dit type BMW.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E60 530D , waar op letten?
Kick!
Ben voor een vriend aan het kijken voor een e60 530d, omdat hij youngtimer wil gaan rijden. We zijn inmiddels 12 jaar verder, zijn er nog aandachtspunten bijgekomen?
Auto die we op het oog hebben heeft 160k gelopen, relatief weinig dus. Ik weet niets van BMW, dus wellicht is en akk sowieso een goed idee..
Ben voor een vriend aan het kijken voor een e60 530d, omdat hij youngtimer wil gaan rijden. We zijn inmiddels 12 jaar verder, zijn er nog aandachtspunten bijgekomen?
Auto die we op het oog hebben heeft 160k gelopen, relatief weinig dus. Ik weet niets van BMW, dus wellicht is en akk sowieso een goed idee..
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E60 530D , waar op letten?
Swirlflaps ?
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: E60 530D , waar op letten?
Roetfilter, automaat spoelen eventueel. Als je toch voor de station gaat dan kabelboom.. verder weinig grote problemen. Heb bij mij de xenon lampen nog vervangen voor paar tientjes, dat scheelde echt een hoop.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27902
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: E60 530D , waar op letten?
ik zou de E39 nemen
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E60 530D , waar op letten?
Ik zou wel voor xenon gaan want de lichtopbrengst van halogeen pitjes vond ik erg tegenvallen.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E60 530D , waar op letten?
Xenon zit erop. Swirlkleps geen id of ze er nog op zitten. We missen wel 50k in het boekje, is onderhoud uit te lezen bij deze modellen?
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E60 530D , waar op letten?
Proefritje gemaakt, prachtige goedrijdende wagen.
Goed in de opties, M-pakket, helemaal goed.
Paar kleine dingetjes: windvanger panodak gaat iets te zwaar waardoor het dak niet dicht gaat. Volgens mij meet hij dan net iets teveel weerstand en keert dus terug. Als je de windvanger een klein beetje naar beneden duwt werkt het goed. Lijkt mij kwestie van schoonmaken en smeren?
De hemel aan de binnenkant stopt 3cm voor het einde, is daar eenvoudig iets aan te doen?
Is het onderhoud uit te lezen uit de computer?
En kan je zonder de boel open te halen checken of de swirlflaps zijn aangepakt?
Goed in de opties, M-pakket, helemaal goed.
Paar kleine dingetjes: windvanger panodak gaat iets te zwaar waardoor het dak niet dicht gaat. Volgens mij meet hij dan net iets teveel weerstand en keert dus terug. Als je de windvanger een klein beetje naar beneden duwt werkt het goed. Lijkt mij kwestie van schoonmaken en smeren?
De hemel aan de binnenkant stopt 3cm voor het einde, is daar eenvoudig iets aan te doen?
Is het onderhoud uit te lezen uit de computer?
En kan je zonder de boel open te halen checken of de swirlflaps zijn aangepakt?
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: E60 530D , waar op letten?
Denk dat misschien met een spiegeltje kan zien of ze afgedopt zijn, of gewoon 1x in de 150a 200k nieuw inlaatspruitstuk erop. Bij eerste generaties scheurt ook vaak uitlaatspruitstuk(RvS) als er en gietijzeren opzit is deze al aangepakt.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: E60 530D , waar op letten?
Rij inmiddels 2 jaar en > 65.000km in een 525D (3.0) Touring Facelift met 263pk en ruim 500nm (gechipt). De BMW heeft inmiddels een tellerstand van 270.000, zonder enige gebreken. Tot heden enkel problemen gehad met de kabels in de kofferklep (kwaaltje). Nog een keer beide thermostaten vervangen, ook een bekend dingetje op de M47 en M57 motor maar dit zijn relatief eenvoudige reparaties. Beide genoemde motoren zijn echt prima !
Panoramadak cq. afwatering heeft vooralsnog geen problemen, ook een aandachtspunt bij deze modellen. Roetfilter zit inmiddels op 57gr as (theoretische benadering), dit zal vroeg of laat een keer gereinigd of gedeleted worden als die foutcodes begint te geven.
De laatste keer de Runflats eronderuit gedaan en vervangen voor Non-Runflats, rijdt heerlijk !
Heb deze auto inmiddels het langste in mijn auto geschiedenis, bevalt dusver prima.
Persoonlijk zou ik voor een Facelift model gaan, deze hebben aanmerkelijk minder problemen met electronica en zijn voorzien van een aluminium motorblok en nieuwer type automaatbaak. Verder doet het interieur hier iets moderner aan.
Panoramadak cq. afwatering heeft vooralsnog geen problemen, ook een aandachtspunt bij deze modellen. Roetfilter zit inmiddels op 57gr as (theoretische benadering), dit zal vroeg of laat een keer gereinigd of gedeleted worden als die foutcodes begint te geven.
De laatste keer de Runflats eronderuit gedaan en vervangen voor Non-Runflats, rijdt heerlijk !
Heb deze auto inmiddels het langste in mijn auto geschiedenis, bevalt dusver prima.
Persoonlijk zou ik voor een Facelift model gaan, deze hebben aanmerkelijk minder problemen met electronica en zijn voorzien van een aluminium motorblok en nieuwer type automaatbaak. Verder doet het interieur hier iets moderner aan.
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: E60 530D , waar op letten?
Krukaspoelie is ook een leuke die rond de 200k komt..
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E60 530D , waar op letten?
De auto die hij op het oog heeft is van begin 2006, dus nog geen FL. FL is inderdaad ook iets mooier, maar hij wil hem met de youngtimer regeling rijden, dus liever ~2005. Eerste jaar wordt dus al privé met deze.Trax schreef: ↑12 jan 2020, 21:37 Rij inmiddels 2 jaar en > 65.000km in een 525D (3.0) Touring Facelift met 263pk en ruim 500nm (gechipt). De BMW heeft inmiddels een tellerstand van 270.000, zonder enige gebreken. Tot heden enkel problemen gehad met de kabels in de kofferklep (kwaaltje). Nog een keer beide thermostaten vervangen, ook een bekend dingetje op de M47 en M57 motor maar dit zijn relatief eenvoudige reparaties. Beide genoemde motoren zijn echt prima !
Panoramadak cq. afwatering heeft vooralsnog geen problemen, ook een aandachtspunt bij deze modellen. Roetfilter zit inmiddels op 57gr as (theoretische benadering), dit zal vroeg of laat een keer gereinigd of gedeleted worden als die foutcodes begint te geven.
De laatste keer de Runflats eronderuit gedaan en vervangen voor Non-Runflats, rijdt heerlijk !
Heb deze auto inmiddels het langste in mijn auto geschiedenis, bevalt dusver prima.
Persoonlijk zou ik voor een Facelift model gaan, deze hebben aanmerkelijk minder problemen met electronica en zijn voorzien van een aluminium motorblok en nieuwer type automaatbaak. Verder doet het interieur hier iets moderner aan.
Maar weet iemand of het onderhoud uit te lezen is? Het is een Duitser, wordt dit bij BMW ook internationaal geregistreerd en dus te achterhalen via de dealer?
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E60 530D , waar op letten?
Volgens mij wordt de onderhoudshistorie in de E6* niet weggeschreven. Bij NBT misschien wel maar ik ben het bij CCC en CIC niet tegen gekomen.
Ik weet niet of de onderhoudshistorie binnen het BMW systeem wordt gedeeld
Ik weet niet of de onderhoudshistorie binnen het BMW systeem wordt gedeeld
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- HJ2
- Berichten: 3569
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: E60 530D , waar op letten?
Altijd voor de FL gaan.
Goed kijken hoe de kabelbomen zijn in m.n. de achterklep en de pook. Bij mij zijn beiden kapot gegaan omdat het kabelmateriaal van beroerde kwaliteit is. Het is niet voor niets dat er handige aftermarket setjes zijn te krijgen voor kabelbroomreparatie. Setje is 1 ding, maar houd rekening met 8 uurtjes prutsen en solderen als je het netjes doet.
Bij mij was ook de klepliftinrichting stuk. (ik weet niet of de Diesels dat ook hebben?) Als je geluk hebt lekken de pakkingen, maar het is een duivels karwij om ze te wisselen, het circuit loopt over de nokkenas. (!) Als je pech hebt is de nokkenas ingesleten door vervuilde olie, dan ben je zuur.
Succes!
Goed kijken hoe de kabelbomen zijn in m.n. de achterklep en de pook. Bij mij zijn beiden kapot gegaan omdat het kabelmateriaal van beroerde kwaliteit is. Het is niet voor niets dat er handige aftermarket setjes zijn te krijgen voor kabelbroomreparatie. Setje is 1 ding, maar houd rekening met 8 uurtjes prutsen en solderen als je het netjes doet.
Bij mij was ook de klepliftinrichting stuk. (ik weet niet of de Diesels dat ook hebben?) Als je geluk hebt lekken de pakkingen, maar het is een duivels karwij om ze te wisselen, het circuit loopt over de nokkenas. (!) Als je pech hebt is de nokkenas ingesleten door vervuilde olie, dan ben je zuur.
Succes!
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: E60 530D , waar op letten?
Hoopvol dit. Kabelbomen bij achterklep heb ik naar gekeken. Zitten verwerkt tussen de scharnieren toch? Probleem is dat je er niet veel aan ziet. Kan moeilijk de boel uit elkaar slopen tijdens een proefrit toch? FL helaas geen optie voor hem op dit moment want youngtimer.HJ2 schreef: ↑13 jan 2020, 11:00 Altijd voor de FL gaan.
Goed kijken hoe de kabelbomen zijn in m.n. de achterklep en de pook. Bij mij zijn beiden kapot gegaan omdat het kabelmateriaal van beroerde kwaliteit is. Het is niet voor niets dat er handige aftermarket setjes zijn te krijgen voor kabelbroomreparatie. Setje is 1 ding, maar houd rekening met 8 uurtjes prutsen en solderen als je het netjes doet.
Bij mij was ook de klepliftinrichting stuk. (ik weet niet of de Diesels dat ook hebben?) Als je geluk hebt lekken de pakkingen, maar het is een duivels karwij om ze te wisselen, het circuit loopt over de nokkenas. (!) Als je pech hebt is de nokkenas ingesleten door vervuilde olie, dan ben je zuur.
Succes!
Ok, lastig. Auto maakt een goede indruk. Beurtjes netjes bij de dealer gehad, tot 3jaar/50K geleden, daarna niets..
Er is wel echt weinig aanbod qua mooie E61 diesels zeg!
- HJ2
- Berichten: 3569
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: E60 530D , waar op letten?
Als ik het me wel herinner kun je met een zaklampje in de cavity schijnen en dan zie je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Hoe is de radio ontvangst? Vaak is dat de eerste module die defect gaat vanwege de kabelboom (zit in de achterklep) Ook ontvanger van de sleutels geloof ik (kan ook nog eens water in komen vanwege slechte engineering van de behuizing.... Anyway, je kunt deze functies en meer natuurlijk gewoon testen.
Ik zou geen E60 meer nemen iig, maar ik ben gebiasd!
Hoe is de radio ontvangst? Vaak is dat de eerste module die defect gaat vanwege de kabelboom (zit in de achterklep) Ook ontvanger van de sleutels geloof ik (kan ook nog eens water in komen vanwege slechte engineering van de behuizing.... Anyway, je kunt deze functies en meer natuurlijk gewoon testen.
Ik zou geen E60 meer nemen iig, maar ik ben gebiasd!
- Arthur
- Berichten: 39759
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E60 530D , waar op letten?
Of een bevriende universele garage. Die kunnen ook rechtstreeks bij BMW de historie inkijken, maar of dat voor een 2006 ook kan? Kon laatst (via via via) voor een 2008 318i touring niks boven water krijgen, maar die had wellicht niet zoveel de dealer gezien, die was in onderhoud bij een dorpsgarage.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E60 530D , waar op letten?
Gewoon de dealer bellen waar de auto in onderhoud is geweest. Ik heb zelf een E60 525d (2005) uit Duitsland gehaald van de eerste eigenaar. Ik heb de Duitse dealer gebeld die in de boekjes stond en dmv het chassisnummer te horen gekregen welke beurten wel/niet bij BMW zijn uitgevoerd.
Ik heb inmiddels 150.000km erbij gezet. Geen noemenswaardige problemen gehad.
Aandachtspunten:
- Wervelkleppen
- Roetfilter (bijna vol filter kan voor nevenschade zorgen, bij mij scheurde de turboslang terwijl ik nog 12,5K kon rijden met het filter)
- Dynamo/koolstof borstel --> zorgt bij versleten borstel voor uitval allerlei modules. Nieuw borsteltje erin en door
- Gloeistiften
- Gloeimodule
- Injectoren
Ik heb inmiddels 150.000km erbij gezet. Geen noemenswaardige problemen gehad.
Aandachtspunten:
- Wervelkleppen
- Roetfilter (bijna vol filter kan voor nevenschade zorgen, bij mij scheurde de turboslang terwijl ik nog 12,5K kon rijden met het filter)
- Dynamo/koolstof borstel --> zorgt bij versleten borstel voor uitval allerlei modules. Nieuw borsteltje erin en door
- Gloeistiften
- Gloeimodule
- Injectoren
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E60 530D , waar op letten?
Je kan het wel een beetje zien idd. Achterruitenwisser en verwarming valt ook vaak uit door de kabelboom.HJ2 schreef: ↑13 jan 2020, 11:36 Als ik het me wel herinner kun je met een zaklampje in de cavity schijnen en dan zie je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Hoe is de radio ontvangst? Vaak is dat de eerste module die defect gaat vanwege de kabelboom (zit in de achterklep) Ook ontvanger van de sleutels geloof ik (kan ook nog eens water in komen vanwege slechte engineering van de behuizing.... Anyway, je kunt deze functies en meer natuurlijk gewoon testen.
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E60 530D , waar op letten?
Een aantal jaar geleden had ik een 535d uit 2006 (het tussenmodel zegmaar, bvb. wel de startknop ipv sleutel maar geen LCI), en een vriend van mij had toen een 535d LCI uit 2008, dus met de 7-traps automaat. Hoe ik mijn nek ook uit stak, heb nooit 1 op 13 kunnen halen, terwijl hij makkelijk 1 op 15 kon halen. Weet niet hoe het zit bij een 530d, maar als deze als LCI zijne ook de 7-traps bak (en andere motorsoftware/hardware?) heeft zou ik wel een LCI prefereren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten