Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door DF-user-13935 » 08 jan 2020, 17:44

Zoals de meesten hier zullen weten worden gehomologeerde banden ontworpen door bandenfabrikanten die hiervoor samenwerken met de autofabrikanten om te voldoen aan de technische behoeften van een specifiek model en tevens de prestaties ervan te optimaliseren. Dit type aanduiding – ook wel OE-markering genoemd (Original Equipment) - betreft in de meeste gevallen banden voor auto's met specifieke behoeften. De OE aanduiding ziet er voor als volgt uit:

Michelin
G1 – dit is een markering voor banden met een grotere buitenste diameter; alleen bij montage op 1 as kunnen ze worden gecombineerd met andere modellen (Alfa Romeo: 166, Mercedes klassen S, C, CLK, SL, SLK – achteras, Renault: Vel Satis, Laguna, Fiat: Stilo), willekeurige montage op auto's van andere merken

C1 – Pilot Sport banden voor de Chrysler Viper GTS Coupe – mogen niet worden gemonteerd op auto's van andere merken

B – specifieke banden voor Audi (S3, S4, TT, TT Roadster) en Bentley – montage in paren op de assen; mogen worden gemonteerd op auto's van andere merken

N0...N3 – banden die gehomologeerd zijn voor Porsches; mogen niet voor andere automerken worden gebruikt

M0 – gehomologeerde banden voor Mercedes. Montage op andere merken auto's toegestaan

K1 – banden met homologatie voor Ferrari; mogen niet op andere auto's worden gemonteerd

R1 – deze enkele band is gehomologeerd voor Audi en heeft een specifiek CXKA-loopvlak,

* – homologatie voor BMW

Continental

m – homologatie voor Audi

N0, N1, N2, N3 – homologatie voor Porsche

J – originele uitrusting voor Jaguar

MO – originele uitrusting voor Mercedes Benz in speciale versies (bijv. AMG) en Maybach

RO1 – homologatie voor Audi serie R en S

* – originele uitrusting voor BMW

E – geoptimaliseerde rolweerstand voor de eisen van de fabrieksuitrusting

M3 – originele uitrusting voor BMW M-klasse

Pirelli

N1...N3 – homologatie voor Porsche

M0 – homologatie voor Mercedes

A – Amerikaanse versie van de Skorpion STR

(*) – homologatie voor BMW

L – homologatie voor Lamborghini

J – homologatie voor Jaguar

AO, AOE, R01, R02 – homologatie voor Audi.


Wat ik me afvraag is wat de zin en onzin van gehomologeerde band is. Hier iemand die dat weet of er een mening mening over heeft?
Laatst gewijzigd door DF-user-13935 op 08 jan 2020, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door mrbbs » 08 jan 2020, 18:51

De autofabrikant ontwikkelt deze banden specificiek voor één merk/type auto. De ontwikkeling van de wagen is hierop afgesteld.
De combinatie auto/band zal hier dus zo optimaal mogelijk zijn.

De meeste homologatie banden mag je dus ook inzetten op andere wagens. De performantie kan afwijken afhankelijk van het gewicht en gewichtsverdeling van de wagen.

Daar Michelin voor mij geen Pilot Super Sport banden meer produceerde in 17" ben ik gaan kijken wat er in 18" nog bestond. Daar vond ik voor Mini en Hyundai I30N een band in 225/40R18. Ik rijd nu met de Hyundai homologatie band en die gaat prima onder mijn BRZ. De grip is hoger dan van mijn PSS in 215/45R17, maar dat is te verwachten door de bredere maat.

Het maakt dus wel iets uit, maar 99,99% van de bevolking zal nooit kunnen aanvoelen of ze met een homologatie of niet homolgatie band rijden van HETZELFDE merk.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Robin » 08 jan 2020, 19:00

Interessante materie inderdaad.

Maar stel je neemt een dezelfde 245 35 19 V of hoger band van Michelin met MO/RO1/* (respectievelijk Benz/Audi/BMW) erop, wat is er dan anders aan die drie banden? Qua tech/rubbersamenstelling/wang/carcas etc?

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Tom » 08 jan 2020, 19:05

Geen idee inderdaad hoe goed het echt is.
Bij heel speciaal spul (Bugatti, bepaalde Ferrari's etc.) geloof ik wel dat fabrikanten echt nauw betrokken zijn. Bij de rest vermoed ik dat het een paar dagen wat testen is met samenstelling en klaar.

Zou het vooral kiezen omdat het tussen de oren goed voelt, wetende dat die band eronder hoort. Met m'n Alfa kies ik voorlopig wel die homologatieband. Niet omdat ik geloof dat die Italianen nou zo hun best erop hebben gedaan, wel om 'm origineel te houden. En de 4C is wel een speciaal ding.

Daarbij staan ontwikkelingen niet stil. Destijds met m'n Porsche ook zitten twijfelen, maar die auto was inmiddels ook een paar jaar oud. Een band die destijds speciaal ervoor ontwikkeld is v.s. een band die weer een aantal jaar innovaties achter de rug heeft. Toen heb ik wel voor een andere (moderne) band gekozen. Maar dat was een Boxster, op een GT3 zou ik weer eerder het origineel verkiezen.

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Eric Z » 08 jan 2020, 19:16

Lekker Mercedes Only bandjes op de Bmw hier, was alleen nog maar met Mercedes homologatie te vinden in mijn maat. Wat er af kwam had die homologatie niet, maar verschil heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Maar ja, 18jaar oude auto, who cares? Het specialere spul zoals Tom aangeeft snap ik dan wel weer dat je het daar op orde wil hebben. Of je het verschil daar wel bij voelt, ik denk van niet.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door TLRS » 08 jan 2020, 19:37

De bandenmaat onder een 4c zit vast ook onder auto’s met 500kg meer gewicht?

Qua andere eigenschappen zal het vast, in de grote som, helpen?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door mrbbs » 08 jan 2020, 19:41

Banden met homologatie indicatie zijn wel degelijk vanaf het prille begin van de ontwikkeling op de wagen getest, niet enkel wat testruns.
Voor de meer speciale modellen is het zeker mogelijk dat er wat verschil zit in compound tussen een homologatie band en een reguliere aftermarket band.
Daarnaast zou er ook een verschil zijn tussen een eerste montage band (bij aflevering wagen) en een aftermarket band (die je achteraf koopt bij de bandenboer). Maar die bevestiging heb ik nooit mogen horen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MParallel » 08 jan 2020, 19:53

Ik heb er nog nooit van gehoord, behalve voor een Veyron die 400km/h doet.

Ook nooit op gelet.

Zeker zoiets als BMW recommends Castrol, afhankelijk van moment.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 08 jan 2020, 20:35

Nog nooit van gehoord en nog nooit op gelet. Dat lijkt me een interessante mening ...

Porsche heeft genoeg keuze in N codering. Meestal 3-4 verschillende merken die hun codering ook periodiek actualiseren. Tenzij je dan dus perse toch Vredestein erop wil gooien (ook een prima band maar zonder N codering) zie ik niet in waarom je niet voor een N codering zou kiezen. Heb zelf dan nog voorkeur voor Michelin dus bij mij zitten er Michelins met N codering op. Met de vorige Porsche ook (993 MPS2) en daarvoor Conti’s met N codering.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Luco » 08 jan 2020, 20:53

is die gehomologeerde band duurder dan een reguliere band?

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door DF-user-13935 » 08 jan 2020, 21:42

Hier is deze Michelinband voor BMW 9 euro goedkoper dan dezelfde band voor Mercedes:

BMW:
https://www.oponeo.nl/banden-details/mi ... #281090797

Mercedes:
https://www.oponeo.nl/banden-details/mi ... #281976718

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 08 jan 2020, 21:57

Die zijn dus beiden gehomologeerd. Ik denk dat Luco bedoelt de gehomoleerde versie vs dezelfde niet gehomologeerde versie.

Dus Michelin PS4S of Cup 2 met Porsche N codering vs dezelfde band in dezelfde afmeting zonder N codering. Als die er zijn. Verschilt ook wel iets in prijs maar niet significant is mijn herinnering. Heeft er ongetwijfeld ook mee te maken dat ze er genoeg aantallen van omzetten. Porsche levert ze niet zonder N codering en een beetje Porsche eigenaar houdt het ook bij een N codering.

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Bombadil » 08 jan 2020, 22:03

Ik lees soms dat de homologatie bij 4WD belangrijker is?

VRaag me altijd af waar je dit soort banden (voor BMW) goedkoop kan kopen want ik zie de * types zelden staan bij de online boeren.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Tom » 08 jan 2020, 22:19

MarkS schreef: 08 jan 2020, 20:35
Porsche heeft genoeg keuze in N codering. Meestal 3-4 verschillende merken die hun codering ook periodiek actualiseren. Tenzij je dan dus perse toch Vredestein erop wil gooien (ook een prima band maar zonder N codering) zie ik niet in waarom je niet voor een N codering zou kiezen. Heb zelf dan nog voorkeur voor Michelin dus bij mij zitten er Michelins met N codering op. Met de vorige Porsche ook (993 MPS2) en daarvoor Conti’s met N codering.
Maar pak je de band die oorspronkelijk voor dat model geleverd werd of een willekeurige band met N-codering en dan het idee hebben dat het 'speciaal' voor jouw Porsche is? Binnen een merk zit er misschien 400kg verschil in gewicht per model, waar je een auto voor gebruikt, plek van de motor, achter en vierwielaandrijving, andere gewichtsverdeling enz. Het hele idee van een homologatieband is dat het op een bepaalde auto afgesteld is. Een merk zegt niks.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 09 jan 2020, 07:24

Eerlijk gezegd snap ik je opmerking niet Tom. Misschien bedoelen we hetzelfde. Porsche heeft op hun website gewoon een overzicht van de banden (verschillende merken per model Porsche) met N codering staan. Dat zijn dus banden waarop de auto oorspronkelijk gekeverd is én die gehomologeerd zijn met een N codering. Dus je kunt gewoon kiezen of je (991) Pirelli of a Michelin wilt. En voor de wat oudere modellen Conti, Michelin, Pirelli, ... Allemaal met N codering in de juiste maat. Zoals gezegd bij Porsche verlaten de auto’s de fabriek of dealer niet met banden zonder N codering. “Oorspronkelijk” betekent dan gewoon een N0 codering en als je diezelfde band vandaag gaat halen dan heeft die bijvoorbeeld een opeenvolgende N2, N3 of N4 codering. Zelfde band met geactualiseerde N codering naar mate de tijd vordert. Er zijn voor de bewuste auto met de bewuste bandenmaat dus altijd meerdere merken (banden) geweest met een N codering, vanaf de introductie tm heden. Keus genoeg.

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... en-velgen/

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Robin » 09 jan 2020, 07:40

Totnutoe lees ik:
Buiten de exoten en specialer spul zie ik 'n PSS/P Zero en ander wat meer high end bandengebeuren met dezelfde maat of er nou wel of niet een fabrieksmerktekentje op staat als 'dezelfde band'.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 09 jan 2020, 07:59

Volgens mij maken we het allemaal veel moeilijker dan het is.
Terugkomend op de topic titel zeg ik, geen onzin. ;-)

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Tom » 09 jan 2020, 09:18

Duidelijk Mark. Die overzichten zo per model kende ik niet.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Gijzert » 09 jan 2020, 09:43

MarkS schreef: 09 jan 2020, 07:24 Eerlijk gezegd snap ik je opmerking niet Tom. Misschien bedoelen we hetzelfde. Porsche heeft op hun website gewoon een overzicht van de banden (verschillende merken per model Porsche) met N codering staan. Dat zijn dus banden waarop de auto oorspronkelijk gekeverd is én die gehomologeerd zijn met een N codering. Dus je kunt gewoon kiezen of je (991) Pirelli of a Michelin wilt. En voor de wat oudere modellen Conti, Michelin, Pirelli, ... Allemaal met N codering in de juiste maat. Zoals gezegd bij Porsche verlaten de auto’s de fabriek of dealer niet met banden zonder N codering. “Oorspronkelijk” betekent dan gewoon een N0 codering en als je diezelfde band vandaag gaat halen dan heeft die bijvoorbeeld een opeenvolgende N2, N3 of N4 codering. Zelfde band met geactualiseerde N codering naar mate de tijd vordert. Er zijn voor de bewuste auto met de bewuste bandenmaat dus altijd meerdere merken (banden) geweest met een N codering, vanaf de introductie tm heden. Keus genoeg.

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... en-velgen/
Maar dit betekent toch nog steeds dat er bijvoorbeeld op een Macan een N0 band zit die ook op de Boxter ligt?
1900 kilo om 1300 kilo.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door WJ » 09 jan 2020, 11:19

marketing banden

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MParallel » 09 jan 2020, 11:37

WJ schreef: 09 jan 2020, 11:19marketing banden
Dat was precies het eerste waar ik aan dacht toen ik de titel las.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MParallel » 09 jan 2020, 11:39

MarkS schreef: 08 jan 2020, 20:35 Nog nooit van gehoord en nog nooit op gelet. Dat lijkt me een interessante mening ...
Wat ik bedoel is, ik heb in het verleden Potenza's gekocht en in 2018 setje PS4's voor de 328i. Gewoon in de maat die ik moest hebben, met de snelheidsindicator die ik moet hebben.

Of die band nou door wie dan ook gehomologeerd is voor wat dan ook, voor mij niet relevant. En op dat moment ook niet aan gedacht. Want niet relevant.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 09 jan 2020, 13:07

Gijzert schreef: 09 jan 2020, 09:43
MarkS schreef: 09 jan 2020, 07:24 Eerlijk gezegd snap ik je opmerking niet Tom. Misschien bedoelen we hetzelfde. Porsche heeft op hun website gewoon een overzicht van de banden (verschillende merken per model Porsche) met N codering staan. Dat zijn dus banden waarop de auto oorspronkelijk gekeverd is én die gehomologeerd zijn met een N codering. Dus je kunt gewoon kiezen of je (991) Pirelli of a Michelin wilt. En voor de wat oudere modellen Conti, Michelin, Pirelli, ... Allemaal met N codering in de juiste maat. Zoals gezegd bij Porsche verlaten de auto’s de fabriek of dealer niet met banden zonder N codering. “Oorspronkelijk” betekent dan gewoon een N0 codering en als je diezelfde band vandaag gaat halen dan heeft die bijvoorbeeld een opeenvolgende N2, N3 of N4 codering. Zelfde band met geactualiseerde N codering naar mate de tijd vordert. Er zijn voor de bewuste auto met de bewuste bandenmaat dus altijd meerdere merken (banden) geweest met een N codering, vanaf de introductie tm heden. Keus genoeg.

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... en-velgen/
Maar dit betekent toch nog steeds dat er bijvoorbeeld op een Macan een N0 band zit die ook op de Boxter ligt?
1900 kilo om 1300 kilo.
Heeft een Macan dan dezelfde bandenmaat als een Boxster? Maar kijk eens in het lijstje zou ik zeggen. Zie mijn post hierboven. Heb ik zelf nu geen tijd voor. Ik zou verwachten dat het niet om dezelfde banden(maat) gaat.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Gijzert » 09 jan 2020, 14:08

MarkS schreef: 09 jan 2020, 13:07
Gijzert schreef: 09 jan 2020, 09:43
MarkS schreef: 09 jan 2020, 07:24 Eerlijk gezegd snap ik je opmerking niet Tom. Misschien bedoelen we hetzelfde. Porsche heeft op hun website gewoon een overzicht van de banden (verschillende merken per model Porsche) met N codering staan. Dat zijn dus banden waarop de auto oorspronkelijk gekeverd is én die gehomologeerd zijn met een N codering. Dus je kunt gewoon kiezen of je (991) Pirelli of a Michelin wilt. En voor de wat oudere modellen Conti, Michelin, Pirelli, ... Allemaal met N codering in de juiste maat. Zoals gezegd bij Porsche verlaten de auto’s de fabriek of dealer niet met banden zonder N codering. “Oorspronkelijk” betekent dan gewoon een N0 codering en als je diezelfde band vandaag gaat halen dan heeft die bijvoorbeeld een opeenvolgende N2, N3 of N4 codering. Zelfde band met geactualiseerde N codering naar mate de tijd vordert. Er zijn voor de bewuste auto met de bewuste bandenmaat dus altijd meerdere merken (banden) geweest met een N codering, vanaf de introductie tm heden. Keus genoeg.

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... en-velgen/
Maar dit betekent toch nog steeds dat er bijvoorbeeld op een Macan een N0 band zit die ook op de Boxter ligt?
1900 kilo om 1300 kilo.
Heeft een Macan dan dezelfde bandenmaat als een Boxster? Maar kijk eens in het lijstje zou ik zeggen. Zie mijn post hierboven. Heb ik zelf nu geen tijd voor. Ik zou verwachten dat het niet om dezelfde banden(maat) gaat.
Ik keek in het lijstje en zag een band N0 staan bij Boxter en Macan.
Maar als je idd naar het model met bandenmaat en nummer gaat dan wordt 911 nog wel eens gemixt met boxter maar niet met Macan omdat deze weer hele andere bandenmaten heeft.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Wout309t » 09 jan 2020, 15:24

Ik weet van een Mercedesdealer hier in de buurt dat ze veel problemen hadden met de W211 E55 AMG toen de eerste exemplaren op de weg kwamen. De achterwielen kregen elke keer binnen een paar dagen onbalans.
Na lang zoeken bleken de velgen te draaien in de band.
Daar schijnt Mercedes later andere banden voor bedacht te hebben. Ik kan me voorstellen dat dat een reden kan zijn om gehomologeerde banden te ontwikkelen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miesjel en 359 gasten