Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door romo » 17 mei 2019, 17:12

Mooi artikel VK.nl over fusies auto industrie en de toekomst van deze gigantische branche;


ANALYSE AUTO-INDUSTRIE

Waarom zoveel automerken nu met elkaar fuseren (en waarom dat lelijk mis kan gaan)
Grote autoconcerns zoeken elkaar op voor samenwerking. Staat de auto-industrie aan de vooravond van een consolidatieslag? Vier redenen waarom ‘frenemies’ elkaar omarmen. En twee redenen waarom al die mooie fusieplannen wellicht ­gedoemd zijn te mislukken.

Bard van de Weijer16 mei 2019, 21:03

Nissan verloor onlangs zijn van fraude verdachte topman Carlos Ghosn.
Zijn de vermaarde Franse charmes uitgewerkt? Talloze malen heeft Renault de afgelopen maanden naar de gunsten van Nissan gedongen, maar de Japanners blijven de Franse toenaderingen halsstarrig afwijzen. Hoewel beide bedrijven al twee decennia nauw samenwerken, weigert Nissan de door de Renault gewenste fusie – hoe mooi de Fransen hun bruidsschat ook presenteren.


Dat is wonderlijk, want Nissan staat er niet bepaald florissant voor. Het concern verloor onlangs zijn van fraude verdachte topman Carlos Ghosn, de verkopen dalen en de winst is gekelderd. Het aanhalen van de band met Renault, die al twintig jaar bestaat, lijkt nu logischer dan ooit, zeker omdat Renault bloeit.

Maar de Japanners weigeren, terwijl Renault bereid is onder veel gelijkwaardiger voorwaarden de bestaande alliantie om te smeden tot een definitieve verbintenis. In de huidige samenwerking hebben de Fransen het voor het zeggen. Logisch, omdat Renault Nissan twee decennia geleden van de ondergang redde, door diezelfde Ghosn naar Tokio te sturen. Hij bracht het bedrijf tot bloei. Zozeer zelfs, dat Nissan meer auto’s verkocht dan Renault en meer winst boekte. Maar Parijs bleef de bovenliggende partij, tot ongenoegen in Tokio.

Dat Renault met Nissan wil fuseren, is begrijpelijk. Niet alleen werken de twee al jaren samen en delen ze technologie en kennis, het smeden van zulke samenwerkingen is een belangrijke trend binnen de wereldwijde auto-industrie, zegt Stefan Bratzel, directeur van het Duitse onderzoeksinstituut Center of Automotive Management (CAM).


ADVERTISING

inRead invented by Teads
De laatste jaren hebben diverse grote autofabrikanten de banden aangehaald. Zo werken de voormalige aartsvijanden BMW en Daimler nu nauw samen op diverse gebieden, nam het Franse PSA (zelf een samenwerkingsverband tussen Peugeot en Citroën) het Duitse Opel over en is Fiat/Chrysler (ook een fusiebedrijf) op zoek naar een partner. Eerder werd het Zweedse Volvo overgenomen door het Chinese Geely.

Reden 1: er zijn enorme investeringen nodig
Aanleiding voor deze wereldwijde consolidatiegolf zijn enkele ‘megatrends’ die nu spelen, zegt Bratzel. ‘Technologische ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden, elektromobiliteit en auto’s die online met elkaar in verbinding staan, vergen enorme investeringen in onderzoek’, stelt hij. ‘Veel autoconcerns, zelfs de grootste, kunnen die niet zelf opbrengen.’

Neem de opkomst van elektrische auto’s. De auto-industrie heeft daar voor de komende jaren 300 miljard euro voor gereserveerd; alleen Volkswagen heeft al een kleine 50 miljard opzijgezet om elektrische modellen te ontwikkelen, grondstoffen voor accu’s veilig te stellen en fabrieken om te bouwen. Om kosten voor de ontwikkeling van e-auto’s te beteugelen, zal Daimler nauwe samenwerkingsverbanden aangaan met zijn rivalen om de marges te verbeteren, zei afgelopen maandag Ola Kaellenius, die vanaf volgende week aan het roer komt te staan bij Daimler.

Reden 2: de verkopen dalen
Ook sectoreconoom Max Erich die bij ING de auto-industrie volgt, denkt dat de wereld aan de vooravond staat van een consolideringsslag. Hij ziet nog een belangrijke aanleiding: de wereldwijd teruglopende verkoop. ‘Meest pijnlijk wordt dat zichtbaar in China’, zegt hij. ‘De groei daar zorgde er jarenlang voor dat autofabrikanten hun productie konden verhogen. Die belangrijke drijver is nu weggevallen.’

Reden 3: nieuwe concurrenten
Om zaken ingewikkelder te maken komen er ook nog eens nieuwe spelers bij als Tesla, Nio, Byton en diverse andere Chinese fabrikanten van e-auto’s. ‘Er is een nieuw mobiliteitsuniversum aan het ontstaan,’ zegt Bratzel, ‘inclusief nieuwe digitale spelers als Uber, Google, Apple. Er is echt sprake van een paradigmaverandering in de industrie.’

Ook Erich ziet dit gebeuren. Autofabrikanten krijgen volgens de econoom te maken met zaken die voor hen nieuw zijn. Ze moeten de grondstoffenmarkt op en accu’s en software gaan ontwikkelen voor deelplatforms en autonoom rijden. ‘Daar ligt hun kracht niet, maar dat moet het wel worden.’

Bij grondstoffen en accu’s draait het voornamelijk om schaal, aldus Erich. ­Autonoom rijden en mobiliteitsplatforms draaien om samenwerking. In beide gebieden wordt tempo gevraagd. ‘Het is echt een race. Wie het snelst de markt kan bedienen plukt de vruchten.’ Volgens de econoom is het daarom ‘pure noodzaak’ dat fabrikanten naar elkaar toe kruipen. ‘Vandaar al het recente nieuws over allianties en mogelijke overnames.’

Nu de regels van het spel worden herschreven, ziet Bratzel ook samenwerkingsverbanden ontstaan tussen partijen die vroeger weinig met elkaar van doen hadden, zoals Waymo (de Google-dochter die is gespecialiseerd in autonoom rijden), dat samenwerkt met Fiat/Chrysler en Volvo. Daarnaast ontstaan vormen van ‘co-opetition’ tussen ‘frenemies’ (samentrekkingen van ­cooperative/competition en friends/enemies; voormalige vijanden die vriendschap sluiten).

In het fusiespel draait het er niet per se om de grootste te worden, zoals een paar jaar geleden voorspeld door wijlen Fiat-topman Sergio Marchionne. Die dacht dat een autoconcern minstens tien miljoen auto’s per jaar moet produceren om te kunnen overleven. ‘Inmiddels is het al lang niet meer survival of the fattest’, zegt Bratzel. Er moet vooral slim worden samengewerkt om al die technologieën soepel samen te brengen in de hedendaagse auto.

Bratzel denkt wel dat een zekere omvang noodzakelijk is om te overleven. Maar die ligt lager dan Marchionnes voorspelde tien miljoen. ‘Een minimum­omvang van vier tot vijf miljoen voertuigen per jaar volstaat, denk ik.’

Reden 4: massa drukt de prijs
ING-econoom Erich ziet juist wel meer megaconcerns ontstaan met een jaarproductie van meer dan tien miljoen. ‘In de oude autowereld was dat niet zo nodig: BMW en Daimler hebben jarenlang forse winsten kunnen maken met 2- tot 2,5 miljoen auto’s per jaar, doordat ze zich konden onderscheiden op imago, design en vooral hun verbrandingsmotoren.’

Die laatste component valt weg met de opmars van de elektromotor. Door de opkomst van deelplatforms zal de auto bovendien meer een commodity worden, een gebruiksvoorwerp waarbij de prijs het verschil maakt. ‘Dan gaan die grote aantallen ook veel meer tellen. Hoe meer schaalgrootte, hoe goedkoper je kunt produceren.’ Dus is in de nieuwe wereld die tien miljoen juist wel nodig. Gevolg: meer allianties en fusies.

Voor de consument is dit goed nieuws: prijzen zullen dalen en de keuze groeit. Erich denkt dat er op korte termijn eerder meer dan minder automerken zullen komen. ‘De complexe technologie van brandstofmotoren vormde vroeger een toetredingshorde, maar veel partijen kunnen nu of binnenkort een elektrisch aangedreven auto bouwen.’ Zie stofzuigerfabrikant Dyson, die over enkele jaren met een auto op de markt komt.

Waarom niet 1: politieke weerstand
Niet iedereen profiteert. Met name voor de werknemer in de blauwe overall is de toekomst in de autosector somber. Werkgelegenheid staat onder druk door e-auto’s, die minder complex zijn dan hun fossiele voorgangers. Volgens een studie van CAM van twee jaar geleden zal 15 tot 20 procent van de banen in de Duitse autosector verdampen als in 2030 de helft van de nieuwe auto’s elektrisch is. Volkswagen ziet het gevaar en probeert werkgelegenheid zeker te stellen door een miljard euro te steken in de productie van accucellen, een activiteit die in Europa nauwelijks bestaat. Door accufabrieken te bouwen, hoopt het concern de vakbonden tevreden te houden.

Of een accufabriek veel zal helpen, is onzeker, zegt Bratzel. De productie van zogenoemde cellen is sterk geautomatiseerd. Er zullen dus banen verdwijnen, maar ook nieuwe ontstaan, alleen vaak in andere sectoren. Ook dat is een probleem: ‘Je kunt een fabrieksarbeider niet zomaar omscholen tot software-­engineer.’ Mogelijk kunnen voormalige autobouwers terecht in de dienstverlening. ‘Maar daar zijn de verdiensten minder hoog. Duitsland heeft hier echt een probleem.’

Waarom niet 2: cultuurverschillen
Dan is er nog de weerbarstige praktijk die het samengaan van autofabrikanten tot een lastige exercitie maakt. De lijst van huidige fusieplannen mag lang zijn, die van mislukkingen is minstens even indrukwekkend. Denk aan de fusie tussen Ford en Volvo, die tussen General Motors en Saab, tussen General Motors en Opel. Uiteindelijk allemaal misbaksels. De grootste flop: de megafusie in de jaren negentig tussen Daimler en Chrysler, die na enkele jaren ongedaan werd gemaakt omdat het niet boterde tussen de twee.

De belangrijkste reden dat het misgaat: cultuurverschillen. Neem Nissan en Renault. Bij Nissan heerst een ingenieursmentaliteit, met een focus op betrouwbaarheid en bouwkwaliteit, terwijl Renault de laatste jaren – onder de Nederlander Laurens van den Acker – meer designgedreven is. De top van Nissan voelt zich bovendien ten onrechte overvleugeld door die van Renault.

Ook bij andere beoogde autopartners zijn er dreigingen. Neem Volkswagen, dat deels staatseigendom is, waardoor werkgelegenheid een grote rol speelt. Overheden willen immers koste wat kost baanverlies voorkomen. En dan zijn er nog families op de achtergrond. Zoals de families Porsche en Piëch bij het VW-concern, de familie Ford bij Ford en de Agnelli’s bij Fiat. Hun invloed maakt een rimpelloos samengaan met andere bedrijven vaak lastig.

‘Het idee dat Renault en Nissan even kunnen fuseren om daarna Fiat/Chrylser in te lijven, lijkt overambitieus’, noteerde Max Warburton van onderzoeksbureau Bernstein onlangs. ‘Het negeert nationale gevoeligheden en menselijke motivaties en een lange geschiedenis van mislukte fusies.’


Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door smiley » 04 jan 2020, 19:03

3 tot 5k per auto erbij.
Cuba aan de maas gaan we naar toe wat auto's betreft.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2020, 21:25

Kan iemand het artikel quoten? Heb geen telefaag abonnement :bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Arthur » 04 jan 2020, 21:35

Onlangs geleerd dat je zo’n link moet openen via je ‘prive’ tabje. Dan kun je zulke artikelen lezen zonder abonnement.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door JP » 04 jan 2020, 21:39

Boefjes !!!

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Baboulah » 06 jan 2020, 19:12

Tja, neem de fusie FCA en PSA... een boel projecten van Alfa zijn sindsdien gecancelled, denk aan de opvolger vd 8C, de nieuwe 4C maar ook de Giulia coupe, allemaal gecancelled sinds de fusie.... Dood en dood zonde

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door smiley » 06 jan 2020, 19:26

Het zijn overlevingsfusies, geen groeifusies.
De slachtpartij wordt alleen maar groter.

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Baboulah » 06 jan 2020, 19:58

En daar hebben we alleen maar grotendeels onzelf aan te danken als consumenten, door alles constant maar zo cheap mogelijk te willen hebben, tis niet voor niets dat het rendement van dealers tegenwoordig onder de 1% is gevallen gemiddeld om een voorbeeld te geven... dat vertaald zich uit eindelijk door naar de fabrikant ook natuurlijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door JP » 06 jan 2020, 20:01

Jij hebt toch IVA gedaan? hebben ze je dat daar wijsgemaakt ? Lijkt me toch meer dat de politiek de (auto)industrie de nek om draait.

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Baboulah » 06 jan 2020, 20:36

JP schreef: 06 jan 2020, 20:01 Jij hebt toch IVA gedaan? hebben ze je dat daar wijsgemaakt ? Lijkt me toch meer dat de politiek de (auto)industrie de nek om draait.
Het koop gedrag speelt toch zeker wel een rol in zulke dingen, mensen willen goedkoop rijden tegenwoordig, fuseren zorgt dat de techniek te delen is en dus over meer autos te spreiden is...

Ik denk zelf een combinatie vd 2, politiek en koopgedrag

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door smiley » 06 jan 2020, 21:30

Mensen willen betaalbaar rijden. Er is nog meer wat geld kost in het leven.
Als alles duurder wordt eindig je vanzelf in een Dacia vanwege de fabrieksgarantie, terwijl eigenlijk een dikke bmw wel de voorkeur heeft.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door allen » 06 jan 2020, 21:55

Als alles elektrisch is stap ik met liefde in de Dacia ipv een BMW. Bij gebrek aan emotie is elke cent extra er een teveel.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Eeuwe » 06 jan 2020, 21:57

Ook ik wil de dagelijkse kilometers gewoon goedkoop van A naar B. Natuurlijk lijkt het mij prachtig om 50.000 km per jaar in een (bvb.) F80 M3 te mogen rijden, maar als ik zie wat het kost.. doe mij dan maar een 320d, en het liefst ook nog een tweedehandsje.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Luco » 06 jan 2020, 21:59

allen schreef: 06 jan 2020, 21:55 Als alles elektrisch is stap ik met liefde in de Dacia ipv een BMW. Bij gebrek aan emotie is elke cent extra er een teveel.
+1000 als het dan toch elektrisch moet, dan zo goedkoop mogelijk.
Hyundai heeft nu de nexo, waterstof, dus elektrisch 84k, dan ben je echt gek als je dat koopt.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Andre » 08 jan 2020, 10:35

Als het vervoer word en emotie is compleet weg doe dan inderdaad de goedkooptste maar.

Merken als ferrari porsche bmw m Amg audi RS etc als het volledig electrisch word zullen ook deze een hoop klanten verliezen denk ik. Dat zijn vaak emotie kopers.

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Baboulah » 08 jan 2020, 11:57

Ik ben dan kennenlijk nog een gradatie erger, als het electrisch moet, stop ik gewoon met autorijden dan ga ik wel met het OV ofzo, vind allebij kut, maar dan kan ik tenminste nog andere dingen doen tijdens het rijden...

Gebruik nu mn E92 M3 als daily, ja is duur, maar aan de andere kant weet ik dat een andere auto ernaast niet dusdanig veel goedkoper word, dus dan maar liever ervan genieten (rijd geloof rond de 40km per dag gemiddel, dan is een M3V8 wel duur, maar niet schrikbarend veel duurder dan een andere auto erbij voor die km's)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door ///Joost » 08 jan 2020, 12:08

Het probleem is dat jullie fossiel autorijden correleren aan EV gebruik. Als je nou gewoon lauter kijkt naar plezier per euro, hoef je ook niet na te denken of EV slecht of goed is voor je portemonnee.

En Babeloebahboe, als je nou gewoon je studie had afgemaakt, had je de komende 25 jaar ook niet met het OV gehoeven. :tooth:

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Baboulah » 08 jan 2020, 15:30

Dat hoeft nog steeds niet hoor :) ik ga dan nog liever in (bijvoorbeeld) een up! rijden tzt dan in de snelste auto terwereld met een electromotor erin, zolang het nog mag en brandstof te krijgen is prima.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door romo » 08 jan 2020, 17:15

Onder het motto; de soep wordt niet heet gegeten...




https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-bli ... egraaf.nl/

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Gijzert » 08 jan 2020, 23:19

Baboulah schreef: 08 jan 2020, 15:30 Dat hoeft nog steeds niet hoor :) ik ga dan nog liever in (bijvoorbeeld) een up! rijden tzt dan in de snelste auto terwereld met een electromotor erin, zolang het nog mag en brandstof te krijgen is prima.
Want dat is dan rijplezier?
Doe mij een ev met een actieradius van 1000km met 0-100 in 3 seconden en een gewicht van 1000 kilo voor 10k.
Het gepruttel van de motor in een up! Is niet heilig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Arthur » 08 jan 2020, 23:27

Dan koop maar een Up, die EV die jij beschrijft komt niet.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Fusies auto industrie, waar gaat het naar toe

Bericht door Gijzert » 08 jan 2020, 23:33

Arthur schreef: 08 jan 2020, 23:27 Dan koop maar een Up, die EV die jij beschrijft komt niet.
Moah. Als er iets doorkomt van de vernieuwing in de accu technologie dan kunnen ze een eind komen.
Vast niet voor dat geld. Maar het was een statement tegen de onzinnige verheerlijking van de ice als die niet van toepassing is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Henk Jan en 83 gasten