Stuurwielen draadje

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Booooh » 29 jun 2018, 13:49

... dat laatste is volgens mij ook bijna een noodzaak anders kan je wel eens kotsmisselijk worden heb ik begrepen :kotsen: ...

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mark W. Scholten » 02 jul 2018, 13:53

Schijnt per persoon te verschillen. Zelf tijdens de VR gebruik daar nooit echt last van gehad, oke één keer toen ik de PS4 VR probeerde maar ging toen staan ipv zitten en dat maakt wel een verschil :)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mari Oh Oh! » 02 jul 2018, 18:27

Bij racegames gaat het bij de meesten wel goed, vooral bij gesloten auto's. Je hebt een vast referentiekader om je heen, dus de bewegingen daarbuiten(die je ook nog eens redelijk zelf onder controle hebt), zijn prima te interpreteren. Wanneer het misgaat is als je in een FPS achtige situatie op een knopje drukt om vooruit te gaan(of een andere kant op), terwijl je fysiek stilstaat. Vandaar dat veel games ook een teleportatie functie hebben. Vind ik ook veel fijner.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Vliet » 06 jul 2018, 13:24

VR is echt verschrikkelijk tof met sim racing. Mijn ervaring is dat de helft misselijk wordt. Ik had zelf in het begin ook een beetje moeite ermee. Maar het went zo snel. Laatst nog een keer zonder bril gereden maar ik miste prompt alle rempunten en instuurmomenten :lol:

Nog een vraag die meer on topic is: welk stuurtje zou beter zijn:

- Thrustmaster TX racing wheel https://tweakers.net/pricewatch/468645/ ... zwart.html
- Logitech G920 https://tweakers.net/pricewatch/462000/ ... zwart.html

Ik vind de Fanatec dan toch een stap te ver voor die 1 of 2 keer per week dat ik een uurtje zit.

Edit: Ik heb nu een ThrustmasterT100. Die is redelijk, maar er zit speling op de middenstand en het remgevoel is slecht. Ik zit erg vaak met blokkerende wielen bij het aanremmen

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mark W. Scholten » 06 jul 2018, 13:34

Met beide geen ervaring, maar je kunt eens de volgende review bekijken:

https://nl.hardware.info/reviews/6451/5 ... rustmaster

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door WJ » 21 jul 2018, 11:57



Beetje vlog blabla, maar ze bouwen wel een heul gaaf ding om in te simmen. Misschien leuk om te volgen.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Estoque » 23 jul 2018, 11:15

WJ schreef: 21 jul 2018, 11:57

Beetje vlog blabla, maar ze bouwen wel een heul gaaf ding om in te simmen. Misschien leuk om te volgen.
Om er vervolgens een Thrustmaster TX / T500 in te zetten.
Dan heb je het gewoon niet begrepen.

Toen de TX uit kwam voor de Xbox One, heb ik mijn gehele Fanatec Setup voor de Xbox 360 op marktplaats geparkeerd en de volledige Thrustmaster productlijn voor de xbox one in huis gehaald.

- Thrustmaster TX Base
- Thrustmaster 599 EVO wheel
- Pro pedalen
- F1 Rim
- T8 Shifter
- Sparco 383 wheel.

Eerste indruk was goed, hoewel het zeker niet zo fijn in te stellen was als mijn Fanatec, was het wel een fijn stuurtje. Helaas in de 1,5 jaar dat ik de setup heb gehad wel een hele hoop problemen gehad met het spul van Thrustmaster.

Zo heb ik de TX-base 2x opgestuurd in de garantietermijn omdat hij het gewoon niet meer deed. Hij startte op, calibreerde zichzelf om vervolgens weer uit te gaan. De eerste keer zou dit hebben gelegen aan de voeding, de 2e keer was er intern iets kapot.

De 3e base heeft het best lang volgehouden, omdat ik op aanraden van Thrustmaster een lagere Force Feedback setting moest aanhouden in de spellen. (niet echt iets wat je wil).

Met de rest van de onderdelen heb ik niet heel veel meer geluk gehad. Zo liet het 'alcantara' van het 599 Evo stuur los, gingen de shifters roesten en vervaagden de letters op de knoppen vrij snel. Vond ik voor 150,- eigenlijk wel een beetje kansloos.

De Inverted "Pro" Pedalen moest ik elke 2-3 weken uit elkaar halen omdat er dan weer een veertje was versprongen of een rubber niet goed zat. De goedkopere, normale opstelling voor de Pro pedalen was beduidend beter.

F1 Rim is gewoon de meest kansloze toevoeging ooit aan de Thrustmaster Line-up. Er zitten zoveel "Dubbele" knoppen op, dat het gewoon zielig is. Ook is het één-en-al rubber/plastic fantastic.

De T8 Shifter was wel goed, moest ik wel enkel voorzien van een Ricmotech adapter, zodat de slag van de pook minder werd. Deze was absurd groot bij de T8 in standaard trim. In Sequentieel-trim vond ik hem wel fijn!

Het Sparco 383 stuurtje heb ik maar heel even gehad, die is namelijk na 1,5 week na aanschaf met de rest van de spullen mee verkocht.

Wel een pluspuntje van Thrustmaster: De helpdesk/customer support is goed en in mijn geval altijd snel geweest.


Nu het hele Thrustmaster-zaakje het pand heeft verlaten, ben ik weer teruggekeerd op het oude en vertrouwde nest: "Fanatec".
Ook daar heb ik in het verleden wel eens op gevloekt, maar tot op heden ben ik uitermate gelukkig met mijn setup voor de Xbox One X.

- Fanatec CSL Elite base
- Fanatec CSL Elite steering wheel
- Fanatec Clubsport Handbrake V1.5
- Fanatec Clubsport Shifter V1.5
- Fanatec CSL Pedals
- Fanatec CSL Loadcell brake kit.

Vooral die laatste, de loadcell kit. is echt een genot om mee te rijden. Doseren van de rem is zoveel makkelijker nu en rijden met ABS aan is sporadisch nog een optie.

Naast de Fanatec onderdelen heb ik het stuur uitgebreid met een "eigengemaakte" Buttonbox (op basis van een Arduino Leopard) waarvan ik de basis heb gekocht, maar zelf de arduino in heb gezet. Hierdoor kun je scripts runnen die dingen mogelijk maakt wat normaal niet op de Xbox zou kunnen. (Zoals constant met lampen knipperen :devil: )

Daarnaast heb ik een Case geprint voor mijn Nexus telefoon, waarop een app draait (Sim Dashboard) als extern dashboard dat realtime info geeft. Ook kan ik daar de tijden etc op zien.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mark W. Scholten » 23 jul 2018, 15:28

Netjes :)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Tom » 17 okt 2018, 11:35

Ik heb de Thrustmaster T300 Ferrari Alcantara.
Nu lijkt m'n rempedaal af en toe te remmen terwijl ik niet rem. In GT zie je dat aan zo'n balkje dat 15-20% gevuld is (gaat wat op en neer). ABS lampje knippert ook.
Paar keer stekker erin eruit, las dat calibratie gebeurd zodra je rem pedalen eerste keer aanraakt. Stofzuiger al keer erop gezet (zover dat kan), misschien dat iets. Keer stevig remmen etc. Nog niet opengeschroefd.
Er zit nog garantie op maar dan inpakken/terugsturen/gedoe. Aan de andere kant is openschroeven ook zoiets, geen zin in als er garantie op zit (met gezeik als er nog ergens stickertjes zitten waardoor ze zien dat ie open is geweest). Iemand nog een idee of terugsturen?

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 17 okt 2018, 12:50

Ik heb af en toe die potmeters in m'n rem en gaspedaal 'vuil', G920 Logitech, maar die is buiten de garantie. Dit al nagevraagd op Tweakers/andere Thrustmaster support fora Tom? Want nog garantie. Is gedoe inderdaad...

breugeltje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2014, 18:45

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door breugeltje » 23 okt 2018, 20:58

Robin schreef: 17 okt 2018, 12:50 Ik heb af en toe die potmeters in m'n rem en gaspedaal 'vuil', G920 Logitech, maar die is buiten de garantie. Dit al nagevraagd op Tweakers/andere Thrustmaster support fora Tom? Want nog garantie. Is gedoe inderdaad...
Ik had dit met mijn oude G25 setje ook. Best wel vaak uit elkaar gehaald om alles schoon te maken.

Als ik van volgas gaf hoorde je de auto's stotteren (gas tussen 90 en 100%).
Uit elkaar halen en schoonmaken hielp dan vaak wel. Pas wel op, draadjes zijn erg klein

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 27 okt 2018, 19:53

Mooie rigs hier :love:

Tijd dat jullie meerijden met de GTS cup. Ja ik weet het voelt allemaal iets minder dan de echte sims, maar er wordt wel echt geraced met elkaar. Das ook wat waard !

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Joop » 03 nov 2018, 16:41

Tom schreef: 17 okt 2018, 11:35 Ik heb de Thrustmaster T300 Ferrari Alcantara.
Nu lijkt m'n rempedaal af en toe te remmen terwijl ik niet rem. In GT zie je dat aan zo'n balkje dat 15-20% gevuld is (gaat wat op en neer). ABS lampje knippert ook.
Paar keer stekker erin eruit, las dat calibratie gebeurd zodra je rem pedalen eerste keer aanraakt. Stofzuiger al keer erop gezet (zover dat kan), misschien dat iets. Keer stevig remmen etc. Nog niet opengeschroefd.
Er zit nog garantie op maar dan inpakken/terugsturen/gedoe. Aan de andere kant is openschroeven ook zoiets, geen zin in als er garantie op zit (met gezeik als er nog ergens stickertjes zitten waardoor ze zien dat ie open is geweest). Iemand nog een idee of terugsturen?
Ik heb dezelfde set en heb naar aanleiding van jouw berichtje ook de even het pedaalinput-schermpje in AC aangezet. Bij mij licht het rempedaalbalkje af en toe ook iets op als ik wat enthousiast met een handgeschakelde auto aan het boenderen ben. In de andere gevallen niet, maar merk er verder eigenlijk niets van (anders dat het rode balkje iets oplicht, meestal in combinatie met de koppeling).

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Camiel » 22 nov 2018, 13:42

Net via Amazon DE een Warehouse Deal besteld voor de Logitech G29 als startsetje. Heeft als het goed is hoogstens wat schade aan de originele doos en wat krasjes (1x1 cm) aan de zijkant, maar nu tijdens Black Friday met 20% extra korting op een al afgeprijsd product, dus dan kom je op ~€150. Heb nog even getwijfeld over de T150RS Pro maar die komt dan toch €100 duurder uit incl een montageplaat. Geef niet zoveel om wat krasjes maar wil liever niet op de tweedehands tour, als het niks is (of als er morgen een hele goeie deal langs komt) gaat het spul gewoon weer retour en bestel ik hem nieuw.

Morgen op werkelijke Black Friday even kijken of de Playseat Challenge nog goedkoper gaat worden dan €182, anders bestel ik die ook gelijk even nieuw. Tweedehands zie ik ze ook niet onder de €160, dan vind ik nieuw toch wel een paar tientjes waard.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 28 nov 2018, 00:13

Nog weinig nieuwe aanmeldingen om competitief maar gezellig te racen !

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 28 nov 2018, 07:22

Macboy schreef: 28 nov 2018, 00:13 Nog weinig nieuwe aanmeldingen om competitief maar gezellig te racen !
Ocon meldde zojuist dat ie het hele jaar sabattical had en wel even bij jullie kijkje wilde nemen, want gezellig!
Heeft ook 'n mooie simulator op de zaak trouwens.:)

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door ADV » 28 nov 2018, 09:56

Macboy schreef: 28 nov 2018, 00:13 Nog weinig nieuwe aanmeldingen om competitief maar gezellig te racen !
Misschien moet je hier iets vertellen over mijn rig? :P

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 29 nov 2018, 06:49

Misschien moet jij eerst meerijden met ons !

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Karel » 05 mei 2019, 15:10

Is Mark de enige met een bewegend platform?
Ben zelf naar jcl sim racing aant kijken.

Toevallig vorig weekend gespeeld op een playseat met thrustmaster fb stuur met een ps4 en f1 maar dat vond ik maar niets. Niet realistische klappen.

Ben echt op zoek naar de eerste ervaring met fb stuur waar ik van zeg: das nou realistisch.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Karel » 05 mei 2019, 15:15

Zoiets dus: nooit meer last van gesloten ring of zorgen maken om je verzekering:

https://m.youtube.com/watch?v=gkd-UekaLCw

https://m.youtube.com/watch?v=yhD6qdXgpDQ


Dit in combo met een vr bril lijkt me subliem.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door WJ » 05 mei 2019, 17:49

Wel een berg geld, en dan moet je nog de pc, vr en stoelsetup..

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 06 mei 2019, 07:17

Dat tweede filmpje skitterende rig. EN Assetto Corsa dus goed:)

Eerste filmpje, het lijkt alsof niet alleen het frame, maar ook het stuurt extreem trilt, da's niks: IRL trilt 'n stuur ook niet op die manier.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door alt » 26 dec 2019, 17:18

Hier voor de echte beleving als je het er voor over hebt.
5.000.- US dollar maar dan heb ook wat.
Ik denk met een vr-bril op, dan samen met deze rig, de echte race beleving met g-krachten.
https://www.youtube.com/watch?v=-2SeA4w ... e=youtu.be

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Karel » 26 dec 2019, 20:20

Ben een tijdje terug gaan testen op een setup van +-30k.
Ben gelijk genezen van de gedachte dat dit ooit een vervanger zou kunnen worden van tracken.
(Nog niet in de verste verte, voor mij persoonlijk).

De eigenaar zweerde erbij dat dit heel realistisch aanvoelde.
Ik vond het totaal niet.
Je mist gewoon de g krachten helemaal en daardoor voor mij totaal de kosten niet waard. (5k zelfs niet, laat staan 30k).
En dan bedoel ik: stuurgevoel, butt gevoel,...
Alleen de graphics....met de vr bril zit je er echt wel in maar doordat de rest totaal niet realistisch is vond ik er niets aan.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Bram » 27 dec 2019, 00:27

30K?

:hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten