De nieuwe BMW 3-serie (G20)
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Paar weken terug de 330e, 330i en M340i kunnen proberen, de laatste een volle dag meegekregen zelfs. Met de vorige generatie 3 ben ik nooit vriendjes geworden, maar de G20 bevalt me erg goed. Duidelijk meer rijgevoel in de auto gekomen, ik vindt de ‘tech’ echt leuk en de algehele kwaliteit is klap beter. Met name met het individual interieur met wat extra leer krijg je het 5-serie gevoel qua kwaliteit / uitstraling.
Het rijden was interessant. De 330e was ik al snel klaar mee (als laatste in rij gereden). De hybride aandrijving zorgt voor rare gasreponse, gewicht voel je wel heel erg achterin liggen (grappig, niet perse leuker) en ding is in sport wel rap door de elektrische boost, maar klinkt dan echt lelijk. Ik kon er niets mee. Dan liever een Model3.
De 330i had ik al eerder eens kort gereden, nu ook weer kort eigenlijk. Maar voldoende voor een goede indruk. De auto is mooi in balans. Voldoende vermogen, fijne wegligging met neus lekker licht waardoor hij heel fijn instuurt, en is prima op het gas te besturen de bocht door en uit, zoals een BMW moet voelen imho. Auto die ik reed had geen sper en geen adaptief onderstel. Geluid is wel okay, niet geweldig. Beetje gewoon vooral, typische sportieve 4-cylinder turbo, dus minder uniek dan de R6-en. Het klinkt zoals de Mini JCW of een Golf GTI. In sport lollig met wat uitlaat 'pops'.
Als je de 330i rijdt heb je niet continue het gevoel vermogen te kort te komen, maar elke auto wordt leuker met 100pk. Dat valt eigenlijk een beetje tegen als je in de M340i stapt. Althans, mij wel. De M340i is 1.745kg. De 330i 1.545kg. De 116pk extra compenseren het gewicht in de rechte lijn zonder meer. Die B58 is gewoon een mega fijn blok en maakt er een serieus snelle auto van. Zag YouTube filmpje dat hij vergelijkbaar met M2 is qua snelheid, en geloof dat meteen. Maar elke bocht voel je de kilo’s en de x-drive en dat maakt dat je de auto heel anders gaat rijden, en maakt het iets meer een GT dan een gooi en smijt auto. De 330i geeft meer dat gooi/smijt gevoel. M340i komt ook echt wel tot leven maar dan is de snelheid een klap hoger, en komt dan alsnog niet in de buurt van de speelsheid van de M2. Dat is een persoonlijk iets, maar zelf vindt ik dat minder prettig. Dat was voor mij ook het grote verschil bij keuze tussen M3 en M2, die M2 komt op lagere snelheden al meer tot leven, wat het leuker en relatief gezien veiliger maakt. Geluid is trouwens wel prima, maar een paar keer gehad dat die artificiële motor geluiden achter lopen op wat je doet, heel storend.
Sper achter is wel positief merkbaar (duh…) cool dat BMW dat nu als optie biedt op de 330i. Adaptief onderstel was ook wel top voor elkaar. In sport net wat lekkerder ‘hard’ dan niet adaptief ///M onderstel, en in comfort mooi ‘zacht’ zonder week te zijn. Viel me ook erg mee, eerder waren die adaptieve onderstellen bij BMW vaak mis/mis voor mij.
Kortom, top machine die M340i, maar als je je rijbeleving wat meer haalt uit de bochten dan de rechte stukken er tussen is de 330i de leukere keuze imho. Echt lang getwijfeld wat die 6-cylinder roept wel wat emotie op (geluid, top of the range 'status'), maar toch gekozen voor een 330i touring met sper en adaptief onderstel, citrinzwart met individual leer en waslijst aan goodies.
Het rijden was interessant. De 330e was ik al snel klaar mee (als laatste in rij gereden). De hybride aandrijving zorgt voor rare gasreponse, gewicht voel je wel heel erg achterin liggen (grappig, niet perse leuker) en ding is in sport wel rap door de elektrische boost, maar klinkt dan echt lelijk. Ik kon er niets mee. Dan liever een Model3.
De 330i had ik al eerder eens kort gereden, nu ook weer kort eigenlijk. Maar voldoende voor een goede indruk. De auto is mooi in balans. Voldoende vermogen, fijne wegligging met neus lekker licht waardoor hij heel fijn instuurt, en is prima op het gas te besturen de bocht door en uit, zoals een BMW moet voelen imho. Auto die ik reed had geen sper en geen adaptief onderstel. Geluid is wel okay, niet geweldig. Beetje gewoon vooral, typische sportieve 4-cylinder turbo, dus minder uniek dan de R6-en. Het klinkt zoals de Mini JCW of een Golf GTI. In sport lollig met wat uitlaat 'pops'.
Als je de 330i rijdt heb je niet continue het gevoel vermogen te kort te komen, maar elke auto wordt leuker met 100pk. Dat valt eigenlijk een beetje tegen als je in de M340i stapt. Althans, mij wel. De M340i is 1.745kg. De 330i 1.545kg. De 116pk extra compenseren het gewicht in de rechte lijn zonder meer. Die B58 is gewoon een mega fijn blok en maakt er een serieus snelle auto van. Zag YouTube filmpje dat hij vergelijkbaar met M2 is qua snelheid, en geloof dat meteen. Maar elke bocht voel je de kilo’s en de x-drive en dat maakt dat je de auto heel anders gaat rijden, en maakt het iets meer een GT dan een gooi en smijt auto. De 330i geeft meer dat gooi/smijt gevoel. M340i komt ook echt wel tot leven maar dan is de snelheid een klap hoger, en komt dan alsnog niet in de buurt van de speelsheid van de M2. Dat is een persoonlijk iets, maar zelf vindt ik dat minder prettig. Dat was voor mij ook het grote verschil bij keuze tussen M3 en M2, die M2 komt op lagere snelheden al meer tot leven, wat het leuker en relatief gezien veiliger maakt. Geluid is trouwens wel prima, maar een paar keer gehad dat die artificiële motor geluiden achter lopen op wat je doet, heel storend.
Sper achter is wel positief merkbaar (duh…) cool dat BMW dat nu als optie biedt op de 330i. Adaptief onderstel was ook wel top voor elkaar. In sport net wat lekkerder ‘hard’ dan niet adaptief ///M onderstel, en in comfort mooi ‘zacht’ zonder week te zijn. Viel me ook erg mee, eerder waren die adaptieve onderstellen bij BMW vaak mis/mis voor mij.
Kortom, top machine die M340i, maar als je je rijbeleving wat meer haalt uit de bochten dan de rechte stukken er tussen is de 330i de leukere keuze imho. Echt lang getwijfeld wat die 6-cylinder roept wel wat emotie op (geluid, top of the range 'status'), maar toch gekozen voor een 330i touring met sper en adaptief onderstel, citrinzwart met individual leer en waslijst aan goodies.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Mooi! Gefeliciteerd, heb er ook een, kan je eerste indrukken alleen maar bevestigen. Wanneer wordt ie geleverd?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Leuke keuze ! Maar ik wil je toch even waarschuwen dat je niet het adaptieve onderstel moet nemen. Daar heb je immers ook niet in proef gereden toen je zo tevreden was.
Het adaptieve onderstel heeft niet de nieuwe ontwikkelde veren/dempers die op de G20 zit. Technisch verhaal waarin ik helaas niet thuis ben. Maar weinig mensen weten dit. De standaard veren/dempers hebben een nieuw ontwikkelde techniek om te “voelen” wat het wegdek doet. Extreem goed uitgebalanceerd onderstel. Zeer comfortabel maar ook zeer sportief te rijden. Fenomenaal dus. Die veren/dempers zitten NIET op het adaptieve onderstel.
Dus als je terug in de tijd wil dan hou je de bestelling vast. Anders als de wiedeweerga aanpassen !
Het adaptieve onderstel heeft niet de nieuwe ontwikkelde veren/dempers die op de G20 zit. Technisch verhaal waarin ik helaas niet thuis ben. Maar weinig mensen weten dit. De standaard veren/dempers hebben een nieuw ontwikkelde techniek om te “voelen” wat het wegdek doet. Extreem goed uitgebalanceerd onderstel. Zeer comfortabel maar ook zeer sportief te rijden. Fenomenaal dus. Die veren/dempers zitten NIET op het adaptieve onderstel.
Dus als je terug in de tijd wil dan hou je de bestelling vast. Anders als de wiedeweerga aanpassen !
Laatst gewijzigd door Macboy op 20 dec 2019, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Leuk feli. Goed verhaal. Vond de 330i super rijden voor wat t is(met lsd). OK hij schiet boven de 6000 rpm niet meer echt op, maar rijdt in rechte lijn vlot. En dat insturen en de feel. Lekker voor zo'n boot:)
De M135i X drive heeft die feitelijk hetzelfde blok met met meer vermogen of?
typos...
De M135i X drive heeft die feitelijk hetzelfde blok met met meer vermogen of?
typos...
Laatst gewijzigd door Robin op 20 dec 2019, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Ik ben een halve seconde terug en je verpest mijn bijdrage alweer
Maar moest iemand hier even waarschuwen om geen foute keuze te maken.
Mocht hij voor adaptief gaan vanwege de hardheid van de banden en meer comfort zoeken: doe zoals ik heb gedaan en verwijder gewoon die klote Runflats en zet er Michelin pilot sport 4 op.
Maar moest iemand hier even waarschuwen om geen foute keuze te maken.
Mocht hij voor adaptief gaan vanwege de hardheid van de banden en meer comfort zoeken: doe zoals ik heb gedaan en verwijder gewoon die klote Runflats en zet er Michelin pilot sport 4 op.
Laatst gewijzigd door Macboy op 20 dec 2019, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Mooi man. Nu even over je 330d!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Porno ding. Beste samenvatting. Maar diesel en 6 cilinders zeker zwaarder in de neus dan de 330i.
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
OK doei:)
- JP
- Berichten: 31246
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Nu maar terug naar Cuba met je 330d, chillen tussen Tupac, Michael Jackson, Jules Deelder en Michael Schumacher........
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
PS De voorkant van de nieuwe M4 moeten jullie nog even aan wennen denk ik. Ik vind hem gaaf !
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Bij de Belgische dealer voor 68k. 330i met goodies
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- JP
- Berichten: 31246
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Zonde van die te grote velgen op die 330i. 19 is echt wel max.
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dat riep Dutroux ook.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
^LOL
Die wielen, afzichtelijk IMO
Die wielen, afzichtelijk IMO
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
We gaan nog een keer 330i vs 330d doen. Ben niet alleen benieuwd naar dynamiek maar ook naar praktische zaken als verbruik, performance etc. Zeker omdat de 330i fors minder euries kost.
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Vind die velgen prima staan, zowel als maat als design.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dacht qua motoropbouw de diesels en benzine motoren van BMW veel onderdelen delen. Dus onderblok drijfstagen en zelfs zuigers. Dan enkel wat meer gewicht van 2 extra cilinders en niet zoals de M340i een extra aandrijflijn en sterkere ophangings delen.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Best wel subtiel chromen randje van de grille bij die groene station.
Gr Ron
Gr Ron
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Zo'n zilveren bril was bij de saab 95 ook zo'n succes.
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Return of the Mac! Mooi dat je weer eens post!Macboy schreef: ↑20 dec 2019, 07:40 Ik ben een halve seconde terug en je verpest mijn bijdrage alweer
Maar moest iemand hier even waarschuwen om geen foute keuze te maken.
Mocht hij voor adaptief gaan vanwege de hardheid van de banden en meer comfort zoeken: doe zoals ik heb gedaan en verwijder gewoon die klote Runflats en zet er Michelin pilot sport 4 op.
Volgens mij klopt je verhaal niet, dit is wat BMW zelf schrijft over het adaptieve onderstel:
Snap wel wat je bedoelt, maar is niet een keuze voor meer comfort, ik heb geen issue's met de 19" op runflat. Maar keuze hebben is wel super. Ben trouwens nog niet helemaal in kamp klote-runflats, maar ook de mijne (januari leveren) krijg ik op non-runflat om te beginnen.Ongeacht de gekozen afstemming passen de elektronisch gestuurde dempers van het adaptieve M onderstel zich in een fractie van een seconde aan de toestand van het wegdek aan. Hiervoor maakt het systeem gebruik van tal van sensoren die behalve de wielbewegingen ook de rijsnelheid registreren, om zo de optimale demping in te stellen en tegelijkertijd de veiligheid te optimaliseren.
Op die foto's van Jussie vindt ik 20" wel weer heel goed kunnen. Twijfel zelf nog steeds. Dat groen is wel super ook.
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Top idee. Prijs verschil is inderdaad nu wel erg groot, en er was geen dealer enthousiast over restwaarde van de 330d. Ter referentie hebben ze lease prijzen voor me opgevraagd (die hebben immers echt verstand van restwaarde) en dan is een M340i ineens een goedkope optie bij 40.000km per jaar. Bizar.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Volgens mij zit er wel een kern van waarheid in het verhaal van Macboy, ik heb daar op automotorundsport.de eens een vrij uitgebreid artikel over gelezen. Daarin gaf BMW ook zelf aan dat ze veel meer tijd in de ontwikkeling van het passieve onderstel hebben gestoken dan in het adaptieve. Ik heb ook het passieve (m-sport) onderstel en ben daar uitermate tevreden mee, geen enkele behoefte aan een adaptief onderstel hier.
Die groene kleur is wel prachtig zeg! Wat voor kleur is dat? Zit niet in het standaard beschikbare kleurenpakket? Anders had ik die kleur wel gekozen ipv (het ook prachtige) tansanit.
Die groene kleur is wel prachtig zeg! Wat voor kleur is dat? Zit niet in het standaard beschikbare kleurenpakket? Anders had ik die kleur wel gekozen ipv (het ook prachtige) tansanit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berrie en 423 gasten