E46 abs/asc probleem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Djessey

E46 abs/asc probleem

Bericht door Djessey » 18 dec 2019, 16:20

Ik ben ten einde raad, wellicht zijn er DF'ers die mij uit de brand kunnen helpen.

Betreft een E46 320i uit 1998. De 3 waarschuwingslampjes ABS, ASC en Handrem op het dashboard gaan branden. Ik heb ook geen snelheids signaal. Dit is VERMOEDELIJK door eigen toedoen gekomen, de problemen begonnen nadat er 2 maanden aan de auto is gesleuteld, nieuw interieur en retrofit van harman kardon, stoelverwarming en elektrisch verstelbare delen zullen niet hebben geholpen. Mijn vermoeden is dat het CANBUS netwerk op z'n gat ligt.

Uitlezen
Uitlezen met INPA geeft de meldingen in de ECU (van de motor). Uitlezen via OBD poort of 20 pins stekker geeft geen verschil.
-SIGNAL CAN EGS (Dit is wat vreemd, dat is een transmissie module die niet aanwezig is op handgeschakelde auto's naar mijn weten)
-SIGNAL CAN ASC 1
-Missing speed signal (wordt over canbus aangeleverd vanaf ABS)

Uitlezen van de ABS/ASC module lukt niet, zowel met INPA als met andere uitlees spullen. (SnapOn)

Al vervangen
Wat heb ik al vervangen
-ABS pomp vervangen voor identieke pomp
-ABS sensoren vervangen

Al geprobeerd
-Controleren of pomp stroom en massa krijgt op alle juiste pinnen.
-Continuïteit testen van CAN Hoog en CAN laag tussen POMP en ECU
-Weerstand op CANBUS gemeten.

Het zou wellicht plausibel kunnen zijn dat de nieuwe ABS pomp ook defect is, al lijkt dit me onwaarschijnlijk. Het CANBUS netwerk op de E46 is ook erg simpel. Uit de schema's blijkt dat dit een knooppunt kent vlak naast het koppelingspedaal, vanaf hier takt hij af naar de EGS, ASC, stuurhoeksensor en ECU. Mijn kennis van CANBUS is helaas niet vergaand genoeg om specifiek op storingen te zoeken.

Canbus netwerk
Afbeelding

Iemand nog tips?

RJK

Re: E46 abs/asc probleem

Bericht door RJK » 18 dec 2019, 17:55

Meestal is het de abs sensor linksachter met die lampjes en geen werkende snelheidsmeter. Maar als je die al vervangen hebt dan geen idee.

Fernando

Bericht door Fernando » 18 dec 2019, 18:42

ABS/DSC module die defect is, aangezien je die ook niet kunt uitlezen?

Djessey

Bericht door Djessey » 18 dec 2019, 19:18

Fernando schreef: 18 dec 2019, 18:42 ABS/DSC module die defect is, aangezien je die ook niet kunt uitlezen?
Dat was ook mijn eerste gedachte na de sensor. Maar die heb ik dus ook al vervangen.... Tenzij mijn nieuwe unit ook kapot is...

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 dec 2019, 20:33

Kabels los gehad en vergeten? Of heb je dat al compleet nagelopen en is dat in orde?

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 18 dec 2019, 23:26

Kan je het instrumentenpaneel uitlezen, zoja wat voor fouten heb je daar?

Djessey

Bericht door Djessey » 18 dec 2019, 23:45

erwin20vt schreef: 18 dec 2019, 23:26 Kan je het instrumentenpaneel uitlezen, zoja wat voor fouten heb je daar?
Volgens mij niet, maar dat zal ik morgen eens proberen.

Bj nieuwe ABS systemen zoals de MK60 is het zo dat de ABS een veiligheids systeem is en dus niet omwille van een storing zichzelf mag uitschakelen, hij moet dus volledig functioneren ook al heeft hij geen verbinding met de rest van de auto. De MK60 heeft dus stroom nodig, rempedaal input, druksensoren en wielsnelheid. Dan werkt hij al.

In mijn geval zit er een MK20 in, welke stroom krijgt en ook wielsnelheid input. De Mk20 heeft geen externe druksensoren. Hij zou dus moeten werken naar mijn theorie. Maar bij het maken van een noodstop grijpt de ABS niet in. Zou ik een 2e kapotte pomp hebben gekocht?.... :gek:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 19 dec 2019, 07:44

Ik heb anders wel een ISTA versie voor je, die is wat uitgebreider dan INPA

HJ2

Bericht door HJ2 » 20 dec 2019, 15:50

Heb je al met een scope gekeken of er echt wel een signaal van de abs sensor komt die ook de snelheid verzorgt? Zie boven. Even meten op de pen op / aan de module zodat je de hele keten meeneemt.

Adwo

Bericht door Adwo » 20 dec 2019, 20:31

Dashboard x2. Als je dashboard het CAN signaal niet meer door leidt krijg je ook vreemde problemen. Doet je airco het nog?

Accu losgekoppeld gehad? Stuursensor opnieuw instellen verhelpt ook vaak DSC/ABS problemen..

Pomp al op de auto geprogrammeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=1dn4c3g6dsA

molenbob
Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82

Bericht door molenbob » 24 jan 2020, 13:42

Hoi Djessey,

Wellicht heb je het al opgelost, maar de Teves mk20 is alleen ABS en ASR. Kan je met INPA de pompmotor aansturen of hoor je alleen de kleppen en stopt deze gelijk?

Er zwerven echt veel defecte units rond. En op onze E46 was deze ook defect. Deze heb ik gerepareerd door het huis van de ECU voorzichtig open te maken (dremeltje) en de twee grote soldeerpunten van de pompmotor even aan te tikken met de soldeerbout, om deze weer te laten vloeien. Aangezien je er toch 1 over hebt, is dit het proberen waard.

gr Bob

Plaats reactie