Betreft een E46 320i uit 1998. De 3 waarschuwingslampjes ABS, ASC en Handrem op het dashboard gaan branden. Ik heb ook geen snelheids signaal. Dit is VERMOEDELIJK door eigen toedoen gekomen, de problemen begonnen nadat er 2 maanden aan de auto is gesleuteld, nieuw interieur en retrofit van harman kardon, stoelverwarming en elektrisch verstelbare delen zullen niet hebben geholpen. Mijn vermoeden is dat het CANBUS netwerk op z'n gat ligt.
Uitlezen
Uitlezen met INPA geeft de meldingen in de ECU (van de motor). Uitlezen via OBD poort of 20 pins stekker geeft geen verschil.
-SIGNAL CAN EGS (Dit is wat vreemd, dat is een transmissie module die niet aanwezig is op handgeschakelde auto's naar mijn weten)
-SIGNAL CAN ASC 1
-Missing speed signal (wordt over canbus aangeleverd vanaf ABS)
Uitlezen van de ABS/ASC module lukt niet, zowel met INPA als met andere uitlees spullen. (SnapOn)
Al vervangen
Wat heb ik al vervangen
-ABS pomp vervangen voor identieke pomp
-ABS sensoren vervangen
Al geprobeerd
-Controleren of pomp stroom en massa krijgt op alle juiste pinnen.
-Continuïteit testen van CAN Hoog en CAN laag tussen POMP en ECU
-Weerstand op CANBUS gemeten.
Het zou wellicht plausibel kunnen zijn dat de nieuwe ABS pomp ook defect is, al lijkt dit me onwaarschijnlijk. Het CANBUS netwerk op de E46 is ook erg simpel. Uit de schema's blijkt dat dit een knooppunt kent vlak naast het koppelingspedaal, vanaf hier takt hij af naar de EGS, ASC, stuurhoeksensor en ECU. Mijn kennis van CANBUS is helaas niet vergaand genoeg om specifiek op storingen te zoeken.
Canbus netwerk

Iemand nog tips?