Lakverzegeling, coating, etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
a90
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 dec 2010, 20:21

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door a90 » 28 aug 2016, 21:53

Ja, fraai dit.

Uiteraard in de ogen van velen volstrekt onnodig op hun Kia Rio die wekelijks door de wasstraat heenrijdt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 28 aug 2016, 22:00

Verwarrend. Eerst moet je dat alleen doen met een wagen die 95% van de tijd binnen staat en vervolgens maakt het allemaal eigenlijk weer geen donder uit. Of is dat meer een meningsverschil van twee bedrijven in dit geval?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 28 aug 2016, 22:46

Allebei kan natuurlijk. Maar het is logisch dat als je ergens een coating op zet het ook langer mooi blijft als de auto binnen staat en met de hand gewassen wordt.

En de opmerking van A90 is natuurlijk persoonlijk. Om zoveel geld uit te geven voor een behandeling is meer voor de hand liggend voor een wat duurdere auto. Maar het kan natuurlijk prima op een Kia.
Over algemeen geven Kia-rijders ook niet zo om hoe hun auto er uitziet. Is dan meer een vervoersmiddel.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 29 aug 2016, 07:54

Voor de duidelijkheid, ik ben/heb geen bedrijf hierin. Ik doe dit puur hobbymatig.... De Ferrari is van een kennis en de taxi is van een buurman. Hj heeft mijn vrouw een paar maal heen en weer gebracht voor chemotherapie en als dank je wel heb ik zijn auto gedaan. En door zijn gebruik kan ik ook zien hoe de coating zich houdt.

Ter verduidelijking, ik heb gezegd dat een auto die vrij weinig rijdt en 95% van de tijd binnen staat coating niet nodig is, je bent dan beter af met een orangepeel behandeling. Of tenminste beter, mooier resultaat. Het een sluit het ander niet uit.

Het gaat mij erom dat het duidelijk is dat de coating slechts een bescherming is en niet zo zeer als "glansmiddel" verkocht dient te worden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 29 aug 2016, 08:23

Pica schreef:Orangepeel verwijderd kan inderdaad onderdeel zijn van een detailing, echter dit echt het beste van toepassing als je een 95% binnen auto hebt.

fabriekslak is over het algemeen vrij dun. Ook dat is afhankelijk van fabrikant automerk, en hardheid van de lak. Wat blijft er nog over na wetsanden bij een orange peel? Alles heeft zijn grenzen. "body" houden om lak/glansdiepte te verkrijgen kan je beter imo polijsten en onderhouden met coatings en/of sealants en waxen. En dat bijhouden door licht polijsten na verloop van tijd.

Gewetsande lak is dunner, en na polijsten weer iets dunner.

Alles is afhankelijk van de wensen van de (in mijn geval) klant en verwachtte duur auto bezit en of rij/was gedrag.

Kortom, vandaar ook een P.V.A. samen met de klant , zijn of haar wensen tegen welk budget.
En hierbij kwam ik dus tot de conclusie dat je wellicht beter af bent met een tweedehands wagen van iemand die z'n wagen elke maand een keertje wast en hem zo nu en dan de wasstraat laat zien als hij daar zelf geen tijd voor heeft.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 29 aug 2016, 08:59

Tja, als je het in het belachelijke trekt wel. Maar zou je dan wel een tweedehands auto kopen, straks heeft hij de auto vroeger wel gepoetst! Ben je potverdorie 2 micron kwijt...

Een 15 jaar oude auto is de lak toch ook niet van weg...


Bovendien, je meet altijd de lak voordat je gaat werken aan een auto.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Joopieboy » 29 aug 2016, 13:57

allen schreef:
Pica schreef:Orangepeel verwijderd kan inderdaad onderdeel zijn van een detailing, echter dit echt het beste van toepassing als je een 95% binnen auto hebt.

fabriekslak is over het algemeen vrij dun. Ook dat is afhankelijk van fabrikant automerk, en hardheid van de lak. Wat blijft er nog over na wetsanden bij een orange peel? Alles heeft zijn grenzen. "body" houden om lak/glansdiepte te verkrijgen kan je beter imo polijsten en onderhouden met coatings en/of sealants en waxen. En dat bijhouden door licht polijsten na verloop van tijd.

Gewetsande lak is dunner, en na polijsten weer iets dunner.

Alles is afhankelijk van de wensen van de (in mijn geval) klant en verwachtte duur auto bezit en of rij/was gedrag.

Kortom, vandaar ook een P.V.A. samen met de klant , zijn of haar wensen tegen welk budget.
En hierbij kwam ik dus tot de conclusie dat je wellicht beter af bent met een tweedehands wagen van iemand die z'n wagen elke maand een keertje wast en hem zo nu en dan de wasstraat laat zien als hij daar zelf geen tijd voor heeft.
Poetsen is geen wetsanden he slimme, wel lezen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Tim N » 15 feb 2017, 22:32

Is zo'n coating ook een vervanger voor bijvoorbeeld (3M) anti steenslag tape?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door romo » 26 mar 2018, 22:11

Mijn broer heeft een nieuwe Cupra, 300PK versie, HB, wit metallic gekocht, de laatste 3 deur versie, deze gaan er nu uit ten faveure van de 5 deur versie.

Hij wil ook graag een glascoating.

Zij bieden bij de dealer een Caraat coating aan, ik heb een IGL Kenzo coating.


Kan iemand hier aangeven of er kwalitatieve verschillen er zijn? Of een pot coating?

Met dank.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 26 mar 2018, 22:21

Ik ben IGL Coatings Dealer geweest, en ben nu Caraat Coatings Dealer.

Beiden de top in de markt!

Ik kan je ze allebei aanraden.
Caraat biedt je net even meer mogelijkheden.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door jacobt » 27 mar 2018, 08:03

En Modesta?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door MarkS » 27 mar 2018, 08:07

Of NXTC.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door maarten22 » 27 mar 2018, 08:23

De bekende coatings zijn allemaal redelijk vergelijkbaar. De voorbereiding is vele male belangrijker en maakt het verschil. Modesta is 1 van de bekendere coatings, maar ook vrij prijzig. Heb zelf NXTC op mijn auto zitten, en bij veel klanten zit Modesta. Merk vooralsnog weinig verschil.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door romo » 27 mar 2018, 12:41

Met dank.

Lijkt me prima dus dat Caraat.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door RS-Ron » 23 nov 2019, 11:15

Weer even een vraag van mij. Gisteren de Kodiaq, aka streekbus door de wasstraat gereden......... :duh: daarna 2 uur met mijn poetsrommel in de weer geweest om hem enigzins toonbaar te krijgen. Ding zat aan beide zijkanten stijf onder de krasjes. Ben aan het rondkijken of dat is op te lossen door er een goedje op te smeren wat wasstraat bestendig is. Het is ook prettig als dat een tijdje blijft zitten. Aangezien we er minimaal 4 jaar in gaan rijden heb ik ook, als autowasser van het gezin, plezier van. Hoeft geen Bentley of andere exotische behandeling te zijn, het is puur voor mijn gemak en het beperken van mijn irritatie :wink: Ben bang dat ie anders na 2 jaar bijna kaal is op sommige plaatsen. Auto is 2 maanden oud, dus zal ook niet drie dagen gepolijst moeten worden. Wie heeft er een goed advies.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 23 nov 2019, 11:22

Glas-coating..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 23 nov 2019, 11:28

Inruilen op een lichtere kleur ;)

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Crookie » 23 nov 2019, 11:29

Niet door de was straat rijden als je de lak mooi wil houden.....

Can coat laten aanbrengen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door JP » 23 nov 2019, 11:33

Kan een coating een wasstraat aan ? Anders geef je straks €1000 uit aan een coating en zie je een week later weer krassen na de wasstraat.

Wat is er mis met 2 emmertjes, een washmit en dit geval nog een laddertje ?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 23 nov 2019, 12:03

Een glas-coating kan zeker een wasstraat aan. Is erg hard.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Fabian » 23 nov 2019, 13:08

Glascoating is top. Mijn 1m is door de dieven even snel overgespoten, blanke lak is niet uitgehard. Na 3 dagen polijsten was hij weer keurig. Week later met die 10-emmers methode gewassen, een grote doffe krassenbende. Echt absurd.

Opnieuw gepolijst, glascoating van Gyeon erover gezet en er komt geen krasje meer op. Ik ben helemaal om, top spul. Schoonmaken is ook appeltje eitje, vliegen veeg je er zo af en de glans is gewoon top.

Aanrader wat mij betreft dus, voor mij een bewezen feit.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Andry » 23 nov 2019, 14:16

RS-Ron schreef: 23 nov 2019, 11:15 Weer even een vraag van mij. Gisteren de Kodiaq, aka streekbus door de wasstraat gereden......... :duh: daarna 2 uur met mijn poetsrommel in de weer geweest om hem enigzins toonbaar te krijgen. Ding zat aan beide zijkanten stijf onder de krasjes. Ben aan het rondkijken of dat is op te lossen door er een goedje op te smeren wat wasstraat bestendig is. Het is ook prettig als dat een tijdje blijft zitten. Aangezien we er minimaal 4 jaar in gaan rijden heb ik ook, als autowasser van het gezin, plezier van. Hoeft geen Bentley of andere exotische behandeling te zijn, het is puur voor mijn gemak en het beperken van mijn irritatie :wink: Ben bang dat ie anders na 2 jaar bijna kaal is op sommige plaatsen. Auto is 2 maanden oud, dus zal ook niet drie dagen gepolijst moeten worden. Wie heeft er een goed advies.

Gr Ron
Ron,

rij anders aankomende zaterdag even langs bij dat bedrijf waar m'n Evo staat. Marc kan je alles over lakverzegeling vertellen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door RS-Ron » 23 nov 2019, 16:55

Das een goed idee Andry, wordt weekend later, ben weekje weg. Doet Marc het zelf ? Moet wel blinddoek omdoen, anders zie ik weer allerlei mooie ideeën voor een project en ruil ik de Mini weer in op iets heel erg onverstandigs :tooth:

Gr Ron

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Mike R32 » 23 nov 2019, 17:00

De hobby auto heeft een glascoating van Gyeon. Ik vind het echt super. Afspoelen met osmosewater en klaar. De blauwe kleur heeft een fantastische glans.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door JP » 23 nov 2019, 17:14

Die van Ron is toch zwart :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricYellow, Gisae en 126 gasten