///Joost schreef: ↑07 nov 2019, 17:20
Mooie kar. Mooi dat bruin ook, dat maakt 'm net wat chiquer. Zwart was saai geweest. Hoe zit dat ook al weer met de automaatbak op de E60/E61? Is dat de sportautomaat?
Dit heb ik gevonden hierover:
Steptronic is een manuele schakelfunctie in een automatische transmissie. Deze werd gecreëerd door de Duitse fabrikant ZF Friedrichshafen AG, gebaseerd op het ontwerp van BMW in 1996. Ze worden aangetroffen in BMW, Mini, MG en Rover auto's. De versnellingsbak kan bediend worden met de schakelpook of de knoppen op het stuur
Om naar manuele bediening te schakelen met de schakelpook van de automatische transmissie, dient men de schakelpook simpelweg in de positie "Manual/Sport" (M/S) te plaatsen. Nadien kunt u de pook voorwaarts duwen om omhoog, en achterwaarts om omlaag te schakelen.
Om Steptronic met het stuur te bedienen, kunt u de knoppen aan de rechterzijde gebruiken. De knoppen in de voorzijde van het stuur zijn verantwoordelijk voor het omlaag schakelen, terwijl men met deze achteraan omhoog schakelt.
In tegenstelling tot het Tiptronic systeem, kan men met Steptronic niet naar een volledig manuele bediening schakelen. De boordcomputer controleert voortdurend de snelheid, en kan de controle van de transmissie in bepaalde gevallen opnieuw overnemen, zoals:
- wanneer de wielen slippen;
- wanneer men van een helling rijdt zonder het gaspedaal in te drukken;
- wanneer er een plotse daling in het toerental plaatsvindt;
- wanneer er een defect gedetecteerd wordt in de elektronische regeleenheid;
- wanneer de regeleenheid van de automatische transmissie faalt.
Steptronic kan zich aanpassen aan een persoonlijke rijstijl. Het systeem onthoudt de manier van rijden, en past het schakelen automatisch aan naar de gewoonten van de bestuurder. Om het rijcomfort te verhogen, biedt Steptronic twee aanvullende modi: “Kick-down” (sportief) en “stop and go” (economisch).