Sper E46 330i
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Sper E46 330i
Hierbij gevraagd een sper voor mijn e46 330i met 5-bak en supercharger. Bij voorkeur geen helical o.i.d. maar een sper met sperplaten. Eindoverbrenging zoals origineel of langer. Korter is echt een no go omdat de topsnelheid reeds idioot laag is voor het vermogen en ik liever wat minder toeren draai zou draaien op de snelweg.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper E46 330i
Heb je die gast van ebay nog een berichtje gedaan? Of zoek je een sper voor €500?
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sper E46 330i
Ik heb reeds ook een E46, welke opties zijn er eigenlijk als je een sper zoekt?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sper E46 330i
Tijd terug had ik een mooie quaife van 1650 voor 800 verkocht... ding sperde prima. Niemand van hier had toen interesse, was echt een koopje.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Sper E46 330i
Was ook erg kort Knot, denk dat dat mensen tegen hield
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sper E46 330i
Nee moet nog even. Ik snap dat het voor 500 niets wordt maar vind 1700 nog wat te veel voor deze auto. +-1000,- o.i.d. zou mooi zijn. En dan wel een sper met platen. Voor mijn gevoel is het racing diff van hardeman voor 700 ook niet echt wat ik zoek/ te weinig sperpercentage om mooi te driften, al zou die het best wel eens goed kunnen doen alleen kan ik weinig ervaringen met deze aanpassing vinden..matthyssie schreef: ↑24 okt 2019, 11:04 Heb je die gast van ebay nog een berichtje gedaan? Of zoek je een sper voor €500?
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper E46 330i
Die aanpassing van Hardeman zou ik niet doen als je gaat driften. Die platen zijn dusdanig klein dat je ze per direct oprookt.
Dit zijn mijn specs:
Options:
- ZF "006" LSD unit
- Upgrade to stronger pinion TIMKEN rollerbearings - 120€.
- 50% acc / 50% decc locking - 8 friction shims - 280€.
- New ZF original friction discs - 160€(8 shims setup).
Total - 1150 + 38 + 120 + 280 = €1588
Dit gaat dus om een compleet diff, geen gedoe met in en uitbouw van de diffklok zelf. Gewoon complete diff wisselen op de brug en klaar.
Dit zijn mijn specs:
Options:
- ZF "006" LSD unit
- Upgrade to stronger pinion TIMKEN rollerbearings - 120€.
- 50% acc / 50% decc locking - 8 friction shims - 280€.
- New ZF original friction discs - 160€(8 shims setup).
Total - 1150 + 38 + 120 + 280 = €1588
Dit gaat dus om een compleet diff, geen gedoe met in en uitbouw van de diffklok zelf. Gewoon complete diff wisselen op de brug en klaar.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sper E46 330i
Voor die 1150,- wat voor specs heeft ie dan? Dat is dan een gebruikt sper?
Fijn dat ze waarschuwen...
Fijn dat ze waarschuwen...
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper E46 330i
ZF 006 is E36 M3 3.0 spec zegmaar. Zal dan een 25% unit zijn.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sper E46 330i
Klinkt niet verkeerd. Zal ook wel sterker zijn dan met het huidige diff door te gaan lijkt mij. Aangezien hij iets meer vermogen als standaard heeft is dat nogal een pré.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sper E46 330i
Heb nog iemand gesproken op facebook die zo'n ''Racing Diff'' onder zijn e46 had laten plaatsen, maar blijkbaar met een driftdag op nat zelfs waardeloos...
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Sper E46 330i
er zijn ook complete behuizingen met specifieke wensen te koop aldus de website van racingdiffs.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Sper E46 330i
Als je nogsteeds dezelfde sperklok hebt als die inbouw dingen. Dan is het nogsteeds geen product waar je veel of lang plezier van hebt.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Sper E46 330i
https://www.racingdiffs.com/lsd-differential-carriers/We offer LSD carrier units in 168, 188 and 210mm size. Lock percentage can be set on 25, 40, 60 and 75% at your demand. We can build 2-way and 1.5 way as well. We have GKN m variable LSD units from e46 m3 and newer models.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sper E46 330i
Jou optie lijkt nog steeds het beste, nog steeds tevreden er mee en geen mankementen mee gehad? Ik hoopte met een beetje geduld dat er wel eens een tweedehands sper voorbij zou komen maar die hoop is al een beetje vervlogen..matthyssie schreef: ↑28 okt 2019, 10:33 Die aanpassing van Hardeman zou ik niet doen als je gaat driften. Die platen zijn dusdanig klein dat je ze per direct oprookt.
Dit zijn mijn specs:
Options:
- ZF "006" LSD unit
- Upgrade to stronger pinion TIMKEN rollerbearings - 120€.
- 50% acc / 50% decc locking - 8 friction shims - 280€.
- New ZF original friction discs - 160€(8 shims setup).
Total - 1150 + 38 + 120 + 280 = €1588
Dit gaat dus om een compleet diff, geen gedoe met in en uitbouw van de diffklok zelf. Gewoon complete diff wisselen op de brug en klaar.
Verder zie ik verschillende opties qua sperpercentages, waarom heb je voor 50% bij decceleratie gekozen? Lees verschillende zaken hierover, beetje stabiliteit bij remmen en beter door te driften (hoger %) vs hoe goed hij instuurt (lager %).
Enige overgebleven goede alternatieven naar mijn mening:
OS Giken (nog zonder andere lagers enzo) 1675,- ik neem aan met revisie ook over de 2k.
Gripper en sterktebehandeling tandwielen + revisie 2600,- (advies hardeman i.v.m. het vermogen (350pk&460nm))
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Sper E46 330i
Sinds kort alweer relevant omdat ik misschien mijn diff heb gesloopt (bonkt bij wisseling vooruit en achteruit). En geen schade aan mijn subframe ophangpunten volgens mijn garage.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Sper E46 330i
En de diffrubbers zelf zijn ook goed?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sper E46 330i
Meestal zijn het die 4 rubbers, en bij een E36 was het altijd de onderste (enkele) bout die bij mij afbrak met de handrem erin. Daarna uitgeboord en bout van harder metaal erin (13.nogwat ipv 10.8 ofzo) vanaf achter en hij zat strak.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper E46 330i
Ja nog steeds blij mee. Daily merk je er 0,0 van. Spert super, nooit een doorslaand wiel zelfs niet als het binnenste wiel loskomt vd grond. Merk wel dat hij de neus naar buiten duwt als je op t gas gaat in een bocht, dit geeft eerst een beetje onderstuur maar gaat snel over in overstuur. Ik vind dat erg mooi omdat je daardoor met de kont kunt sturen. Ik heb voor 50% gekozen omdat ik 25% beetje te weinig vind en ik wel graag 8 platen wilde ivm slijtage en warmteontwikkeling. Ik heb ook een diffdeksel van een E60 530i M54 erop gezet, deze heeft koelribben. Gewoon voor de zekerheid. In mn 335i reed ik er met 350 pk / 500 nm mee.Jan Terwolde schreef: ↑23 apr 2020, 14:41 Jou optie lijkt nog steeds het beste, nog steeds tevreden er mee en geen mankementen mee gehad? Ik hoopte met een beetje geduld dat er wel eens een tweedehands sper voorbij zou komen maar die hoop is al een beetje vervlogen..
Verder zie ik verschillende opties qua sperpercentages, waarom heb je voor 50% bij decceleratie gekozen? Lees verschillende zaken hierover, beetje stabiliteit bij remmen en beter door te driften (hoger %) vs hoe goed hij instuurt (lager %).
Enige overgebleven goede alternatieven naar mijn mening:
OS Giken (nog zonder andere lagers enzo) 1675,- ik neem aan met revisie ook over de 2k.
Gripper en sterktebehandeling tandwielen + revisie 2600,- (advies hardeman i.v.m. het vermogen (350pk&460nm))
Ik snap je dilemma maar tegen dit aanbod kan een Hardeman niet op. Een OS Giken laten inbouwen is minstens 2x zo duur als je dit ook in een extra diff wil.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper E46 330i
Ik snap je vraag niet .
Vergeet niet dat een OS Giken bij Hardeman exclusief een behuizing is. Bij “mijn” deal krijg je een compleet differentieel, niet alleen de sperklok.
Vergeet niet dat een OS Giken bij Hardeman exclusief een behuizing is. Bij “mijn” deal krijg je een compleet differentieel, niet alleen de sperklok.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Sper E46 330i
Oh zo. Ja ook een prima optie dan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten