2,5 liter uit 2006.
Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Ah grappig, heb bij mijn 3 liter blok het idee dat het wel degelijk scheelt terwijl het toch vergelijkbare blokken zijn. Miscbien toch re weinig,kilometers met e10 gereden voor een eerlijk vergelijk/verschil in rijstijl.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Ja ik heb er ook pas 1 tank in zitten. Vandaag of morgen vul ik hem weer aan met E10.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Collega met E46 320ci had om thuis te komen voor het eerst 20 liter E10 getankt. Vandaag motorstoringslampje, uitgelezen en daar kwam de foutmelding uit dat 2 injectoren de max van hun inspuitingsbereik hadden overschreden. Lekker spul dat E10.
- smiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Waar maxen de oem injectoren normaal gesproken op? (in %)
Dacht begrepen te hebben dat injectoren normaal een window van ongeveer 20% hebben (vanuit de ecu).
Dacht begrepen te hebben dat injectoren normaal een window van ongeveer 20% hebben (vanuit de ecu).
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 02 nov 2019, 19:24
- Auto: Hyundai i30 1.6 GDI i-Vision
- Locatie: Noord Holland
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
2 keer achter elkaar getankt met die nieuwe benzine.
Valt mij gewoon op dat ik minder kilometers ermee kan rijden.
Nu rij ik dagelijks maar stukjes van +/-30km van huis naar werk en terug.
Mijn rijstijl is hetzelfde gebleven.
Morgen een lange rit naar Zaltbommel, even kijken wat het verbruik dan is.
Ik tank altijd bij de Esso en bij navraag aan de medewerker van het station en bij uitleg van mijn bevindingen mbt verbruik kon hij beamen dat het idd zo was en dat er meerdere klanten over de nieuwe benzine hadden geklaagd.
Ik denk dat als ik de BMW heb gewoon de duurdere versie zal gaan tanken, dat deed ik destijds ook met de E46 328i.
Dan maar duurder uit.
Valt mij gewoon op dat ik minder kilometers ermee kan rijden.
Nu rij ik dagelijks maar stukjes van +/-30km van huis naar werk en terug.
Mijn rijstijl is hetzelfde gebleven.
Morgen een lange rit naar Zaltbommel, even kijken wat het verbruik dan is.
Ik tank altijd bij de Esso en bij navraag aan de medewerker van het station en bij uitleg van mijn bevindingen mbt verbruik kon hij beamen dat het idd zo was en dat er meerdere klanten over de nieuwe benzine hadden geklaagd.
Ik denk dat als ik de BMW heb gewoon de duurdere versie zal gaan tanken, dat deed ik destijds ook met de E46 328i.
Dan maar duurder uit.
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Zijn de maatschappijen niet al overgeschakeld op "winter" brandstof? Of maakt dat nu met die ethanol toevoeging niks meer uit?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 02 nov 2019, 19:24
- Auto: Hyundai i30 1.6 GDI i-Vision
- Locatie: Noord Holland
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
- Martijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
- Martijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Blijkbaar dus beide dan
Winterdiesel
Bij winterdiesel wordt het vlokpunt verlaagd zodat de diesel niet kristalliseert. Winterdiesel bestaat in een aantal klassen. Daarbuiten wordt vaak onderscheid gemaakt tussen winterdiesel en pooldiesel, die ook bij arctische temperaturen nog bruikbaar blijft.
De reguliere winterdiesel wordt in grote delen van Europa gebruikt. Gedurende het koude deel van het jaar worden diverse klassen winterdiesel gebruikt, waarbij de hoogste klasse alleen in de winter wordt verkocht, en de lagere klassen in het voor- en najaar. Winterdiesel wordt als gewone diesel verkocht, de consument ziet geen verschil tussen zomerdiesel en winterdiesel aan de pomp.
Meestal heeft zomerdiesel een cold filter plugging point (CFPP) van tussen 0 en -10 °C, afhankelijk van de locatie. Met verwarmde brandstoffilters blijft deze diesel ook bruikbaar bij lagere temperaturen. In het najaar gaat men over op diesel met een lagere CFPP, en vervolgens op echte winterdiesel, die een CFPP van -10 tot -25 °C, afhankelijk van de locatie. Arctische winterdiesel heeft een CFPP tot beneden -40 °C in Canada, in Rusland zelfs tot -50 °C.
Winterdiesel
Bij winterdiesel wordt het vlokpunt verlaagd zodat de diesel niet kristalliseert. Winterdiesel bestaat in een aantal klassen. Daarbuiten wordt vaak onderscheid gemaakt tussen winterdiesel en pooldiesel, die ook bij arctische temperaturen nog bruikbaar blijft.
De reguliere winterdiesel wordt in grote delen van Europa gebruikt. Gedurende het koude deel van het jaar worden diverse klassen winterdiesel gebruikt, waarbij de hoogste klasse alleen in de winter wordt verkocht, en de lagere klassen in het voor- en najaar. Winterdiesel wordt als gewone diesel verkocht, de consument ziet geen verschil tussen zomerdiesel en winterdiesel aan de pomp.
Meestal heeft zomerdiesel een cold filter plugging point (CFPP) van tussen 0 en -10 °C, afhankelijk van de locatie. Met verwarmde brandstoffilters blijft deze diesel ook bruikbaar bij lagere temperaturen. In het najaar gaat men over op diesel met een lagere CFPP, en vervolgens op echte winterdiesel, die een CFPP van -10 tot -25 °C, afhankelijk van de locatie. Arctische winterdiesel heeft een CFPP tot beneden -40 °C in Canada, in Rusland zelfs tot -50 °C.
- Arthur
- Berichten: 39725
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Ik heb er na 2x V-power getankt te hebben weer E10 in gegooid. Ik merk er niks van, niet qua verbruik en niet qua prestaties. Op m’n tankklepje staat ook dat ‘ie geschikt is voor E10. Nou, dan gaat dat er maar weer in met 15c verschil in prijs.
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Euro 95 E10 67 liter 490 km, 1,62/ liter Shell
Euro 98 E5 67 liter 630 km, 1,76/liter Shell.
Dezelfde rijstijl, iedere dag woonwerkverkeer buiten de spits via de provinciale weg de A9 op, cc op 115.
Nu de tank volgegooid met NXT Euro 98 E5, voor 1,66/liter.
Dan maar geen Airmiles en geen vraag of ik de uitstoot wil compenseren..
Euro 98 E5 67 liter 630 km, 1,76/liter Shell.
Dezelfde rijstijl, iedere dag woonwerkverkeer buiten de spits via de provinciale weg de A9 op, cc op 115.
Nu de tank volgegooid met NXT Euro 98 E5, voor 1,66/liter.
Dan maar geen Airmiles en geen vraag of ik de uitstoot wil compenseren..
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Ik heb nog een 26 jaar oud Japannertje voor woon-werk (ivm vele overstekende rendieren op deze route) en voor in de stad, gewoon een fijn autootje om niet zuinig op te hoeven zijn.
Tegen alle adviezen in tank ik gewoon E10 (wat kan er mis gaan voor die paar honderd euro dagwaarde?), dat gaat nu al een aantal maand goed. Geen gesputter, geen lekkages, etc, etc.
Zou het in de BMW overigens nooit tanken.
Tegen alle adviezen in tank ik gewoon E10 (wat kan er mis gaan voor die paar honderd euro dagwaarde?), dat gaat nu al een aantal maand goed. Geen gesputter, geen lekkages, etc, etc.
Zou het in de BMW overigens nooit tanken.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Maar hoeveel minder km haal je op een tank?
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Bij de Focus hier scheelt het ruim een liter per 100 kilometer
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Heb t net in de 120 gemikt. Ben benieuwd straks terug.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Reed 104 op de CC met E10 zelfs nog iets zuiniger, wel beetje wind mee maar ook weer stoelverwarming aan. 1 op 19... Alleen als je op hogere snelheid komt valt E10 ook bij nieuwere auto's door de mand.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6145
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Dat probleem lost zich binnenkort ook op. Dan mag je nog maar 100.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Daar ben ik nu al mee begonnen, ook waar het 130 en 120 is ga ik gewoon 100, lekker 1 op 19 met krat pils ernaast en YouTube aan. Alleen rotondes met 100 wil nog niet echt vlotten.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Een liter per 100 km is een aanzienlijk verschil. Zal binnenkort wel eens 98 in de toyo tanken en de proef op de som nemen, want dan is die paar euro per tankbeurt snel terugverdiend.
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Dat dacht ik dus ook, verschil in prijs is minder dan het verschil door hoger verbruik, echter de civic loopt niet zo lekker op 98 vind ik, bokt een beetje bij wegrijden omdat ie toch al zo weinig koppel heeft dus lekker E10 erin ook, goedkoopste van het goedkoopste.