Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Kadett » 02 nov 2019, 16:33

Uit mijn eigen ervaring merk ik dat overdag er amper tijdwinst te behalen is op 2 baans snelwegen tussen 100 en 120/130. Inhalende vrachtwagens of busjes met aanhangers zorgen wel voor 'opstoppingen'

Pas op bredere snelwegen zoals de A4 of A2 waar je redelijk ongehinderd links door kan rijden en niet om de 30 sec van gas af of te hoeven remmen voor een voorligger.

Iedereen is gewoon te gehaast tegenwoordig op de weg en gunt de ander amper wat... gekoppeld aan een beperkt verkeersinzicht maar vooral anticipatie heeft het geen meerwaarde (overdag) harder dan 100-110 te rijden.

Stikstof waardes zullen amper dalen omdat die hogere snelheden al amper gehaald worden en % weinig uithalen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 02 nov 2019, 16:39

350 Z schreef: 02 nov 2019, 15:26 FvdD krijgt volgende keer mijn stem. Die gun ik echt een kans, want de huidige vaste kliek vanuit de grachtengordel is om te huilen voor de gewone burger.
Grachtengordel is toch (centrum) A’dam? Wat ik begrepen heb uit berichtgeving over Baudet en Hiddema is dat zij óók in A’dam wonen.
Dus ook maar overslaan?

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 02 nov 2019, 17:23

romo schreef: 01 nov 2019, 12:31
tomgtr schreef: 01 nov 2019, 11:21 Haha, het is niet zo heel erg lang geleden dat Rob degenen die niet stemden de les las. Een paar jaar verder komt hij tot zelfde inzicht. Nou ga ik wel gewoon stemmen om niet de zorg te hebben dat pro rata mijn stem naar GL of DENK gaat ofzo. Maar grootste kans dat ik komende verkiezingen blanco stem. Ze zeggen allemaal maar wat om macht te krijgen of houden. In UK helemaal zichtbaar.

Dat is wat ik ga doen, blanco stemmen.
Wat denk je daarmee te bereiken?

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door sitechris » 02 nov 2019, 17:31

In de spits heb ik niet zoveel moeite met 100. Maar als ik in de late avond van Randstad naar Limburg moet op een lege snelweg? Serieus, hoe ga ik dan wakker blijven?

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 02 nov 2019, 18:08

Ik snap sowieso niet waarom er nog geen variabele snelheidslimiet is.
Die matrixborden hangen bijna overal al.
Denk dat je ook meer draagvlak hebt als je het een beetje kunt uitleggen, iets wat past bij de situatie. Lege weg (laat, buiten steden) = harder. Druk/spits, slecht weer en stedelijke gebieden = langzamer.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door WJ » 02 nov 2019, 18:12

Ja echt ongelofelijk dat met onze infrastructuur dat nog niet geregeld is. Maar zal weer een wetsdingetje zijn waar weer ongeloofelijk moeilijk over word gedaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 02 nov 2019, 18:16

Willen ze wel, maar kan nog niet. De borden kunnen maar 2 cijfers aangeven.

https://nos.nl/artikel/2308212-tweede-k ... orden.html

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 02 nov 2019, 18:38

Probleem opgelost toch met 100 als max, 99 er op en klaar :tooth:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 02 nov 2019, 18:41

350 Z schreef: 02 nov 2019, 15:26 FvdD krijgt volgende keer mijn stem. Die gun ik echt een kans, want de huidige vaste kliek vanuit de grachtengordel is om te huilen voor de gewone burger.
Ja, want Baudet en Hiddema staan echt voor Jan Modaal, zijn van die typische rijtjeshuis mensen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 02 nov 2019, 18:41

Martijn_bmw schreef: 02 nov 2019, 18:38 Probleem opgelost toch met 100 als max, 99 er op en klaar :tooth:
Breng jij ze nog wat op ideeën.....:hammer:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 02 nov 2019, 18:45

JP schreef: 02 nov 2019, 18:41
Martijn_bmw schreef: 02 nov 2019, 18:38 Probleem opgelost toch met 100 als max, 99 er op en klaar :tooth:
Breng jij ze nog wat op ideeën.....:hammer:
:hosanna: :roflol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 02 nov 2019, 19:08

Hieronder waar we naar toe gaan, langzaam maar zeker, kwestie van tijd.

Het verschrikkelijke vileine, moraliserende, geclaimde monopolie op de de groene waarheid, werkelijk ongehoord wat deze vent durft te beweren.

Echt, wat hem betreft alles minder (ja dat kan ook echt iedereen), terug naar de middeleeuwen, met gitaar muziek bij de open haard, HMOG wat een groene grijze geiten wollen sok toch ook.

Totaal los gezongen van elke vorm van pragmatisme, en dan een ander aanmoedigen ; U kunt het ook !

Enfin, oordeel zelf;




ESSAY DUURZAAM LEVEN

Zo stop je binnen een paar maanden met milieu vervuilen
Tien jaar kostte het schrijver en filosoof Maarten Meester om zijn ecologische voetafdruk terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Hij legt uit hoe u het in een paar maanden kan doen.

Maarten Meester1 november 2019, 16:55

Beeld Jenna Arts
Goed dat u de opiniebijlage leest! U kletst niet zomaar wat, u neemt geïnformeerd deel aan het publieke debat. Ik weet bijna zeker dat u zich ook zorgen maakt om het milieu. En toch ziet u zichzelf – misschien tot uw eigen verbazing – weer inchecken op Schiphol, een smartphone kopen, in de auto stappen.


Ik ga niet moraliseren, alleen al omdat ik net als u ben geweest. En dat terwijl ik beter had kunnen weten, in elk geval beter dan de gemiddelde Nederlander. Mijn ouders hebben mij namelijk lichtgroen opgevoed. Toen je nog je tanden brak op de krentenbollen van de natuurwinkel, kocht mijn moeder er al vol enthousiasme. Mijn vader stopte rond die tijd met vlees eten. In de Volkskrant waarop zij geabonneerd waren, las ik over milieuproblemen. Ik begreep dat overmatige consumptie daaraan bijdroeg, wilde eenvoudig leven.

En toch bezat ik twintig jaar later twee auto’s en een zeilboot. Ik had wanden vol boeken en cd’s, kasten gevuld met dure kleding, een koelkast afgeladen met luxeproducten.

Pas later begreep ik hoe ik zo in de fout kon zijn gegaan. Dat kwam door een ongezonde interactie met een ongezonde omgeving – de consumptiemaatschappij waarin ik leefde in het algemeen en het mannentijdschrift Esquire waarvoor ik was gaan werken in het bijzonder. Op basis van mijn eigen ervaringen heb ik een milieuzelfhulpboek geschreven: De Meester-methode – De makkelijkste manier om te stoppen met milieuvervuilen. Daarmee kunt u in een paar maanden bereiken wat mij een klein decennium heeft gekost.

1. Pak je gewoonten aan
Mijn vrouw en ik wilden een romantisch oud huis met een grote tuin voor de kinderen, en dat kostte rond Amsterdam 6 ton en in Sexbierum nog geen 150 duizend euro. Daarbij vind ik zoals iedere zeiler Friesland de mooiste provincie. Ik verhuisde dus niet uit milieuoverwegingen. En toch maakte mijn nieuwe omgeving langzaam een ander mens van mij. Je draagt geen lichtgrijs pak met een subtiel ruitje en brogues als je buren een fleece trui en spijkerbroek aanhebben en op Zweedse instappers lopen. Je behoefte aan duur eten verdwijnt als je niet meer elke dag traiteurs, toko’s en Thaise restaurants ziet, maar alleen een café annex snackbar dat de berenhap als grootste delicatesse presenteert.

Zo kreeg ik door mijn nieuwe omgeving nieuwe gewoonten. Ook trof ik op een dag in mijn bibliotheek de voorzitter van GroenLinks Harlingen-Franeker/de Friese Waddeneilanden – mijn vrouw had hem daar binnengelaten terwijl ik de weekendboodschappen deed. Of ik me wilde inzetten voor de partij? Onderweg naar vergaderingen waar we bespraken hoe we het milieu beter op de kaart konden zetten, begon ik mezelf in mijn grote stationcar steeds meer als een rijdende performatieve tegenspraak te zien.

Daar kwam bij dat ik me weer intensief in de wijsbegeerte ging verdiepen. Voor mijn studie algemene literatuurwetenschap had ik al veel filosofen gelezen. Daarbij had ik zo veel mogelijk bij- en keuzevakken wijsbegeerte gekozen. Mijn slimmere broertje had beide studies afgerond. Zijn vrouw werd gek van ons eeuwige gediscussieer en zei: daar moeten jullie iets mee doen, het liefst buiten de deur. Daarna trokken we samen het land door als De Gebroeders Meester. ‘Als echte broers zijn wij het altijd roerend met elkaar oneens’, luidde onze introductie. ‘Daardoor krijgt u over de meest ingewikkelde filosofische kwesties altijd twee tegengestelde standpunten te horen en moet u uw eigen standpunt bepalen. In onze extreme subjectiviteit zijn wij de objectiviteit zelf.’

Uiteraard moest ik me vaak vooraf nog eens goed in die kwesties verdiepen, waardoor ik nog meer filosofie ging lezen dan ik toch al deed. Vooral Peter Singers boeken Animal Liberation en The Life You Can Save hadden een grote invloed op mij, net als het werk van Immanuel Kant. Van Singer leerde ik dat je je eigen gedrag moet veranderen als je daarmee onnodig leed kunt voorkomen, ook op terreinen waaraan ik niet gedacht had. Ik at al geen vlees, maar besefte onvoldoende dat zuivel, leren riemen en schoenen ook voor onnodig leed zorgen. Van Kant leerde ik dat je niet vanuit je eigen perspectief moet handelen, maar vanuit een universeel perspectief. Dus niet: als ik stop met onnodig autorijden, lost dat de milieuproblemen voor geen meter op, daarom kan ik lekker blijven doorstinken. Wel: als iedereen stopt met onnodig (dus met uitzondering van zieken- en bejaardenvervoer et cetera) autorijden levert dat een substantiële milieuwinst op, daarom moet ik daarmee stoppen.

Wat ook hielp, is dat ik het verzoek kreeg het deel over nieuwe spiritualiteit te schrijven in de serie Jonge denkers over grote religies. Naast Kants Grundlegung zur Metaphysik der Sitten las ik opeens The Secret, Een cursus in wonderen, De zeven spirituele wetten van succes en Iedere stap is vrede.

De meeste van die boeken vond ik vriendelijk gezegd discutabel, maar het laatste leerde mij begrijpen waarom mijn verhuizing zo heilzaam voor mij was. In een maatschappij die voortdurend probeert je aandacht te vangen, die je continu prikkelt met vermaak, luxespullen en reclame daarvoor, is het buitengewoon moeilijk een goed mens te zijn. Je moet dus de ramen sluiten, stelt de boeddhist Thich Nhat Hanh. Je moet gewoonten cultiveren waardoor je meer controle krijgt over je bewustzijn. Dus niet voortdurend de tv hebben aanstaan, bij elke nieuwe melding op je smartphone kijken, bladen lezen die elke maand weer laten weten dat je nieuwe keuken verouderd is. En wel wandelen, mediteren, de tijd nemen voor reflectie. Ik begon te begrijpen dat aan de filosofie van Singer en Kant nog iets moet voorafgaan: de juiste gedachten en de juiste handelingen krijgen alleen een kans in combinatie met de juiste gewoonten.

Daarom begon ik me weer meer te verdiepen in de klassieke filosofen, die leven en denken nog niet zo strikt scheidden als de hedendaagse. ‘Het maakt dan ook niet weinig verschil’, schreef Aristoteles, ‘of wij meteen van jongs af aan de ene of de andere gewoonte aanleren; integendeel, dat maakt zeer veel verschil of liever gezegd: het geeft de doorslag.’


Beeld Jenna Arts
2. Reduceer je voetafdruk tot maximaal 1 aarde
Ik begreep dat ik mede in de fout was gegaan doordat ik was opgegroeid in een maatschappij die mij de verkeerde gewoonten had aangeleerd, zoals autorijden en overmatig consumeren. Ik begreep ook dat ik als tegenwicht de vele goede gewoonten die mijn ouders mij hadden meegegeven – rekening houden met andere mensen en niet-mensen, lezen, discussiëren, sporten, muziek maken – moest combineren met mijn toevallig aangeleerde nieuwe goede gewoonten. De ramen sluiten viel mee; tv en smartphone had ik toch al niet, radio luisterde ik nauwelijks. Het was vooral een kwestie van meer: meer lezen, meer bewegen, meer gitaarspelen.

Zo heb ik mijn ecologische voetafdruk – als ik footprintcalculator.org mag vertrouwen – langzaam teruggebracht van 2,9 tot 1 aarde. In 2004 heb ik voor het laatst gevlogen. In 2008 heb ik mijn stationcar ingeruild voor de kleinst mogelijke auto. In 2010 heb ik die mini-auto naar de sloop gebracht. Spullen die ik niet gebruik, heb ik weggegeven of verkocht. Als ik echt iets nieuws nodig heb, kijk ik eerst of het in de weggeefwinkel ligt van creatieve broedplaats de Biotoop te Haren, waar ik inmiddels woon. Zo niet, dan probeer ik het tweedehands of gerecycled te kopen. Verder eet en drink ik zo veganistisch mogelijk.

Wel bevindt die broedplaats zich in een energieverslindend afgeschreven universiteitsgebouw. We houden dat warm met resthout, dat toen de dure installatie daarvoor werd geplaatst, nog doorging voor milieuvriendelijk. Aan de andere kant hoeven er voor de honderd mensen die hier wonen en de tweehonderd mensen die hier werken geen nieuwe woningen en ateliers te komen. En je zou vijftien tot twintig jaar kunnen stoken van de energie die de bouw van een huis kost. Ook leven we hier in aristotelische zin al enigszins autarkisch, zelfvoorzienend, en daarmee minder milieuschadelijk. Zo hebben we een zelfoogsttuin met onbespoten groenten. Doordat ik hier relatief goedkoop woon, hoef ik minder geld te verdienen, wat ook weer scheelt. Ook gaat de kachel alleen in de koudste maanden aan. Verder deel ik een douche, twee oude wc’s en een pisbak met zeven anderen.

Doe ik genoeg? Tja, bij wetenschappelijke vragen en bij milieuvraagstukken in het bijzonder zijn er zoveel onzekerheden, variabelen en interpretatiekwesties dat ik de voetafdrukmeter puur als een indicatie beschouw. Ik doe het zeker niet perfect, maar ik ben wel op de goede weg – een kwestie van voortschrijdend inzicht. Daarbij rekent de meter veel niet mee. Mijn geld staat op de Triodos Bank. Ik ben lid van Milieudefensie, GroenLinks (uit pragmatisme) en de Partij voor de Dieren (uit principe). Ik redigeer het tijdschrift van een stichting die zich inzet voor de noordelijke leefomgeving, schrijf en geef lezingen over het milieu, raap zwerfplastic op.

Moet iedereen nu naar Friesland gaan verhuizen, filosofie gaan studeren, voor een milieutijdschrift gaan werken – dus een tweede Maarten Meester worden? Liever niet, alleen al omdat ik hoop dat u sneller van begrip bent dan ik. Twee misverstanden help ik hier nog graag de wereld uit. Eén: als je je eigen voetafdruk op een redelijk niveau brengt, maakt dat op wereldniveau voor de milieuproblemen geen millimeter uit. Twee: tegelijk leidt je privéleven daar sterk onder. Je offert je dus op voor niets.


Maarten Meester. Beeld Barth Muhl
3. Maak jezelf niet te klein
Als je met de auto naar de supermarkt rijdt, is de directe milieuschade misschien verwaarloosbaar. Maar kleine eenheden kunnen grote gevolgen hebben als ze deel uitmaken van een gigantisch netwerk. Je ritje verbindt je met vervuilende boorputten, raffinaderijen en wegen. Met CO2-deeltjes, plasticsoep en uitstervende soorten. Met populistische politici en frauderende autofabrikanten (en mogelijk ook met een kroonprins die zijn critici in stukken laat zagen). Dat maakt de verborgen impact veel groter dan je denkt. Daarbij geef je al rijdende een slecht voorbeeld aan iedereen die je ziet. Vergeet dus nooit dat je een belangrijke schakel bent in een essentieel netwerk. Mensen hebben je hoog zitten, willen graag op je lijken, en al die mensen interacteren weer met andere mensen en niet-mensen, die weer andere(n) beïnvloeden, en zo verder.

4. Geniet van het goede leven
Wat je voor het milieu doet, doe je altijd ook voor jezelf. Je staat daar niet boven of buiten maar bent daar onlosmakelijk mee verbonden – denk alleen al aan de zuurstof die je ademt, aan de kilo aan ‘vreemde’ organismen in je lichaam die deels meehelpen jou in goede conditie te houden.

Een wereldvreemde filosofenconclusie? Dan breng ik die dichter bij huis. Hoe meer ik mij in uw ogen misschien ontzeg, des te meer ik floreer, mijn capaciteiten ontwikkel. Doordat ik minder consumeer, geef ik minder uit. Doordat ik minder uitgeef, hoef ik minder te werken. Doordat ik minder hoef te werken, houd ik meer tijd over om te doen wat ik echt graag doe. Ik heb mijn bachelor filosofie afgerond, bereid mijn promotie voor, begin eindelijk iets van jazz-improvisatie te begrijpen, sport vijf keer per week.

Daarbij is mijn conditie veel beter geworden sinds ik niet meer autorijd. Ik heb de cross-triatlon gedaan: 1.500 meter zwemmen, 37 kilometer mountainbiken, 12 kilometer rennen, deels in zee, over zand en heuvels. Na afloop fietste ik nog 19 kilometer naar het station, me verbazend over de atleten die mij onderuitgezakt in de auto inhaalden.

Ik geniet dus, floreer, mijn leven is beter dan ooit. En wat mij is gelukt, lukt u zeker.
Bron; Volkskrant.nl

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door SlowCo » 02 nov 2019, 23:59

Je voelt je gewoon schuldig met je bestelde Porsche... :hungry:

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eric Z » 03 nov 2019, 00:11

Z’n ecologische afdruk heeft die zojuist omzeep geholpen. Allemaal dode bomen voor een of ander kranten artikel dan wel boek.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 03 nov 2019, 02:15

Walgelijk stuk inderdaad.

Maar de volkskrant heeft dan ook nog nooit een artikel gepubliceerd wat mij amuseerde

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 03 nov 2019, 08:08

romo schreef: 02 nov 2019, 19:08
ESSAY DUURZAAM LEVEN

Zo heb ik mijn ecologische voetafdruk – als ik footprintcalculator.org mag vertrouwen – langzaam teruggebracht van 2,9 tot 1 aarde.
Nou ik heb mijn Ecological Footprint ook even berekend :bag:
https://www.footprintcalculator.org

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 03 nov 2019, 08:58

SlowCo schreef: 02 nov 2019, 23:59 Je voelt je gewoon schuldig met je bestelde Porsche... :hungry:

Dat bedoelde ik met mijn post in "Mij Porker draadje" van 27-10

Als je vragen gaat stellen;

- Mag het nog wel?
- Kan het nog wel?
- Durf ik het nog wel?

Dan is die groene mores brainwash vergifitiging manifest aan het worden. Te zot voor woorden. Nog even en je wordt collectief schuldig bevonden, uitgekotst met zo'n kar.
Ik heb mijn ecologische footprint afgekocht met dikke vette BPM lasten, vertel ze dat maar. En rijden zal ie.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door jos_br » 03 nov 2019, 10:42

Heb ik ook zo m'n best gedaan de footprintcalculator goed in te vullen, kan ik er niet eens bijzetten dat ik best tevreden ben, of me in ieder geval niet schuldig voel.......ik moet minstens teleurgesteld of verbaasd zijn..... :mrgreen:
2019-11-03.png
2019-11-03.png (499.4 KiB) 951 keer bekeken
Jos.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 03 nov 2019, 11:02

Elise schreef: 03 nov 2019, 08:08
romo schreef: 02 nov 2019, 19:08
ESSAY DUURZAAM LEVEN

Zo heb ik mijn ecologische voetafdruk – als ik footprintcalculator.org mag vertrouwen – langzaam teruggebracht van 2,9 tot 1 aarde.
Nou ik heb mijn Ecological Footprint ook even berekend :bag:
https://www.footprintcalculator.org
ik ook
RESULTS

Your personal Earth Overshoot Day is:

12 Mar
If everyone lived like you, we would need

5.2 Earths

:lol: :tooth: :tooth: :tooth: :tooth: :tooth: :tooth: :tooth: :tooth:

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Kadett » 03 nov 2019, 11:09

3.5 hier valt nog mee :)

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door PeterB » 03 nov 2019, 11:11

Screenshot_20191103-110822.png
Screenshot_20191103-110822.png (577.63 KiB) 926 keer bekeken
Mobiliteit.
Ja, ik rijd idd meer dan gemiddeld met het OV.
Mag niet he :)

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Zed240 » 03 nov 2019, 11:50

RESULTS
Your personal Earth Overshoot Day is:

25 Jul
If everyone lived like you, we would need

1.8 Earths


En dat voor iemand die Groenlinks haat en sceptisch is over het hele klimaatgebeuren. :tooth:

Heb geen auto, reis zelden met het vliegtuig, heb een klein appartement en ben van nature zuinig met m'n centen. Als ik in de toekomst wat meer geld verdien zal het wel vlug veranderen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 03 nov 2019, 12:03

Your personal Earth Overshoot Day is:

11 Apr
If everyone lived like you, we would need

3.6 Earths



Geen OV hier, geen zuinige auto’s. Wel een redelijk efficiënt vrijstaand huis waar bewust met energie en afval omgegaan wordt.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door RS-Ron » 03 nov 2019, 14:33

Ik kom niet verder dan stap 1........ heb geen Facebook en mijn emailadres ga ik niet aan dit soort instanties geven. Wat mij betreft hebben ze met mijn footprint 963,87 aardes nodig. Ik laat me niet emotioneel chanteren. Wellicht ooit een V8 zonder kat.


Gr Ron

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Vlokmans » 03 nov 2019, 15:00

En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid beton die Meester voor z'n kop heeft. Ik heb me nog door z'n aannames en waardeoordelen heen weten te walgen in de eerste alinea's, maar du moment dat dit soort koekwauzen gaat dwepen met verlichte grootheden als Kant, haak ik af. Het theoretische universele perspectief van Kant gebruiken om je eigen gelijk te halen en daarmee je eigen perspectief verheffen tot HET universele perspectief is misselijkmakend. Ik snap echt niet hoe je zo dichtgetikt kan zijn. Dit is materiaal voor DSM-5.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Eric Z, Joost H., Martijn M, TLRS en 152 gasten