Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door WJ » 25 okt 2019, 15:34

Mined die ook? (al is het heeeuuul langzaam)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 25 okt 2019, 15:47

Nee, het is alleen een node. Minen op consumenten niveau zijn we echt te laat mee nu. Dat is iets van de beginjaren, en tegenwoordig niet winstgevend meer. Bedrijven als Coinmine zijn leuk als gimmick, maar je maakt misschien een euro per maand winst of zo, als je geluk hebt.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door smiley » 25 okt 2019, 18:20

Heeft iedereen zijn ltec gordels goed vast zitten?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 25 okt 2019, 18:46

Ik wist niet eens dat ltec gordels bestonden. Zijn dat 5 punts gordels?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door WJ » 25 okt 2019, 20:45

President van China heeft gezegd grote blij te zijn met crypto.
Nou, ben benieuwd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 25 okt 2019, 21:16

CME futures gap is nu gevuld, dus het klinkt allemaal logisch. We zullen zien. :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 26 okt 2019, 07:39

Haha, wat is dit voor show in hemelsnaam?? :hosanna:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door smiley » 26 okt 2019, 11:09

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door MParallel » 26 okt 2019, 12:14

Elise schreef: 04 okt 2019, 11:57 De support voor dat Libra project van Facebook lijkt ondertussen af te nemen.
Meer partners die afhaken. :thumbup:
Good riddance!

Als men nu nog niet had gehad waar FB voor staat heb je echt jaren onder een steen gelegen.

Als elke persoon op aarde nu eens lekker een eigen munt begint, begin ik wel een grenswisselkantoor.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 26 okt 2019, 12:27

///Joost schreef: 26 okt 2019, 07:39 Haha, wat is dit voor show in hemelsnaam?? :hosanna:
Gezien de reacties op dalingen lijkt me dit voor de

1) winstbeluste beleggers : een slecht instapmoment

2) de mensen die geloven in de techniek en er niet inzitten om snelle winst te maken : een ongezonde correctie

Sterkte mannen, op deze zwarte dag. Geen zorgen, hij trekt wel weer bij. :tooth:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 26 okt 2019, 12:29

:-)
Jullie zien allemaal wat witjes om de neus lol.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 27 okt 2019, 09:51

Elise schreef: 04 okt 2019, 11:57 De support voor dat Libra project van Facebook lijkt ondertussen af te nemen.
Meer partners die afhaken. :thumbup:
Toch vind ik het ergens jammer. Ik haat Facebook en ben erg voor privacy. Maar niemand weet precies wat ze met de Libra van plan zijn. Nu er veel partijen afhaken is dat uiteraard wel een teken aan de wand.
Maar ik hoor vaak over crypto dat mensen willen dat de overheid erachter zit, want pas dan krijgen ze in hun ogen de 'garantie' dat het niet fout gaat (wat natuurlijk onzin is).
Ooit is internet begonnen op universiteiten, maar 95% van de webstandaarden die we vandaag de dag hebben komt van grote bedrijven als Google, Microsoft en Apple. Buiten de telecomwet (zit wat in voor providers en cookiewet) is er vrij weinig overheidsbemoeienis. Het zijn juist bedrijven die in samenwerkingsverbanden zitten die meedenken over toekomstige mogelijkheden en het internet dragen. Dat doen ze vanuit een ideaal, niet uit commercieel oogpunt. Sowieso; al die bedrijven 'geven' best veel, bijvoorbeeld door bepaalde techniek openbaar te maken zodat iedereen er gebruik van kan/mag maken. Facebook heeft dat met React gedaan, een bepaalde techniek die ze ooit voor zichzelf hebben ontwikkeld. Daar maken nu honderdduizenden mensen/projecten gratis gebruik van, alle code is openbaar en er zit niks privacy-achtigs in wat hun in voordeel werkt. Google ook, heel 'eng' bedrijf (geworden), maar ze geven ook dingen terug zonder hun dubbele agenda.
Wat ik wil zeggen is dat naast het grote (enge) commerciële verdienmodel aan de oppervlak van die bedrijven, ze ook goede dingen doen. Dat zien mensen alleen minder/niet, wat volkomen logisch is trouwens.
Vorig jaar leek het erop dat iedereen z'n eigen munt ging ontwikkelen. Een samenwerkingsverband tussen hele grote bedrijven is dan veel beter. Je kunt prima een "eerlijke" (niet slecht voor je privacy) munt bedenken vanuit een ideaal en daar later op een andere manier toch wel weer van profiteren (het feit dat we nu een mooie standaard hebben om video's online te plaatsen, daar profiteert Apple en Samsung van omdat ze meer telefoons verkopen, Netflix omdat hun hele business erop draait, telco's omdat ze meer data verkopen etc.).
Jammer dat Facebook naar voren is gestapt als gezicht van de Libra (gezien hun slechte imago). Al die bedrijven hadden beter gelijkwaardig erin kunnen gaan, met Facebook als een onderdeel. Hun platform is natuurlijk wel geschikt voor een grote en snelle adoptie.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 28 okt 2019, 11:18

Tom schreef: 27 okt 2019, 09:51
Elise schreef: 04 okt 2019, 11:57 De support voor dat Libra project van Facebook lijkt ondertussen af te nemen.
Meer partners die afhaken. :thumbup:
Toch vind ik het ergens jammer. Ik haat Facebook en ben erg voor privacy. Maar niemand weet precies wat ze met de Libra van plan zijn. Nu er veel partijen afhaken is dat uiteraard wel een teken aan de wand.
Maar ik hoor vaak over crypto dat mensen willen dat de overheid erachter zit, want pas dan krijgen ze in hun ogen de 'garantie' dat het niet fout gaat (wat natuurlijk onzin is).
Vooropgesteld dat ik weinig weet van cryptocurrency (heb ze ook niet), heb ik helemaal geen goed gevoel bij dat Libra project. Dat komt deels doordat Facebook erachter zit en deels omdat ik dat hele crypto gedoe maar vaag vind. Van wat ik lees trekken velen zich terug omdat er te weinig aandacht is voor o.a. witwassen.
En dat is ook gelijk een van de redenen waarom ik niet voor voor de crypto ben, want crypto en illegale handel gaan hand in hand heb ik het idee. Kijk bijvoorbeeld naar randsomware en dark web handel (drugs, wapens etc. ) wat allemaal om crypto draait.
Crypto schijnt niet te traceren te zijn en daar ligt mijns inzien ook gelijk een groot probleem, want dat betekent dat het zich uitstekend leent voor illegale handel en witwassen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 28 okt 2019, 11:34

Net als cash geld? Dat laat zich ook heel lastig traceren.
Maar je hebt gelijk. Alleen is internet ook anoniem, daar kun je als pedo/crimineel/etc. ook je gang gaan. Het is supermakkelijk om anoniem te zijn. Toch hebben we niet dat hele medium afgeschreven om die reden. Ondanks dat je het voor minder goede bedoelingen kunt inzetten, is 99% van de informatie die over internet gaat prima. Ik vermoed dat het bij crypto ook gaat gebeuren. Er moet wel iets gebeuren om criminaliteit moeilijk te maken, maar helemaal uitsluiten kun je niet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 28 okt 2019, 11:42

Elise schreef: 28 okt 2019, 11:18 En dat is ook gelijk een van de redenen waarom ik niet voor voor de crypto ben, want crypto en illegale handel gaan hand in hand heb ik het idee. Kijk bijvoorbeeld naar randsomware en dark web handel (drugs, wapens etc. ) wat allemaal om crypto draait.
Crypto schijnt niet te traceren te zijn en daar ligt mijns inzien ook gelijk een groot probleem, want dat betekent dat het zich uitstekend leent voor illegale handel en witwassen.
Dit sentiment heerst nog steeds bij velen, omdat het zo gebracht wordt door de overheden (die ondertussen zelf behoorlijk wat BTC en ETH opkopen). Maar denk hier eens logisch over na. De FATF, zeg maar de overkoepelende organisatie van geldstromen in de wereld die de consument moet beschermen tegen witwassen, heeft aangegeven dat er een AML (anti-money laundering) process ingebouwd moet worden, zodat elke transactie is terug te leiden naar een gebruiker. Dit is al in een vergevorderd stadium. Momenteel kun je BTC terugleiden naar een bepaald wallet-adres, maar dan heb je nog geen naam.

Hoe zit dat met fiat, oftewel papiergeld? Juist, dat is helemaal niet terug te herleiden naar de afkomst. Het beste middel om geld wit te wassen is nog altijd contant geld. Denk maar aan de stapels biljetten op tv, die hand in hand gaan met drugshandel. Ik zie daar geen usb stickjes liggen.

Ter leering ende vermaeck: https://www.ccn.com/fiat-money-outpaces ... es-report/

Denk eraan, de rijken willen rijk blijven, en de 'gewone man' geen kans geven om ook een graantje mee te pikken.

Voor wat betreft Libra, dat gaat echtwel gelanceerd worden. Momenteel liggen ze nog een beetje in de clich met de overheden qua regulering. Het is voor bedrijven als Mastercard, Visa en Paypal dan ook te risicovol, mocht Libra straks als een security worden vastgelegd. Dan moeten die bedrijven in een keer aan hele strenge regelgeving gaan voldoen. Grote kans dat ze over een aantal jaar weer gewoon istappen als Libra wat beter gereguleerd is.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 28 okt 2019, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 28 okt 2019, 11:45

Naast de criminaliteit vraag ik me ook af hoe je crypto moet zien in de economie.
Nu heb je te maken met rente en inflatie gestuurd door een centraal orgaan, maar wat als dat wegvalt. Hoe dan?

Edit:
Met contant geld een miljard witwassen (vrachtwagen vol?) is toch wat anders dan met crypto lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Elise op 28 okt 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 28 okt 2019, 11:46

///Joost schreef: 28 okt 2019, 11:42
Elise schreef: 28 okt 2019, 11:18 En dat is ook gelijk een van de redenen waarom ik niet voor voor de crypto ben, want crypto en illegale handel gaan hand in hand heb ik het idee. Kijk bijvoorbeeld naar randsomware en dark web handel (drugs, wapens etc. ) wat allemaal om crypto draait.
Crypto schijnt niet te traceren te zijn en daar ligt mijns inzien ook gelijk een groot probleem, want dat betekent dat het zich uitstekend leent voor illegale handel en witwassen.
Dit sentiment heerst nog steeds bij velen, omdat het zo gebracht wordt door de overheden (die ondertussen zelf behoorlijk wat BTC en ETH opkopen). Maar denk hier eens logisch over na. De FATF, zeg maar de overkoepelende organisatie van geldstromen in de wereld die de consument moet beschermen tegen witwassen, heeft aangegeven dat er een AML (anti-money laundering) process ingebouwd moet worden, zodat elke transactie is terug te leiden naar een gebruiker. Dit is al in een vergevorderd stadium. Momenteel kun je BTC terugleiden naar een bepaald wallet-adres, maar dan heb je nog geen naam.

Hoe zit dat met fiat, oftewel papiergeld? Juist, dat is helemaal niet terug te herleiden naar de afkomst. Het beste middel om geld wit te wassen is nog altijd contant geld. Denk maar aan de stapels biljetten op tv, die hand in hand gaan met drugshandel. Ik zie daar geen usb stickjes liggen.

Ter leering ende vermaeck: https://www.ccn.com/fiat-money-outpaces ... es-report/

Denk eraan, de rijken willen rijk blijven, en de 'gewone man' geen kans geven om ook een graantje mee te pikken.

Sorry maar dit is een beetje onzin. Natuurlijk is cash anoniem in zekere zin, echter, groote sommen cash zijn lastig en het heeft heel wat voeten in aarde om wit te wassen on transacties uit te voeren.

Ook het afrekenen van online diensten of in elk geval diensten die gedeeltelijk digitaal plaats vinden worden veel makkelijker uitgevoerd als betaling in crypto plaats vindt. Dan kan je zeggen dat de overheden en banken dat roepen om rijk te blijven maar dan heb je echt wel aardig wat boter op je hoofd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 28 okt 2019, 11:49

Elise schreef: 28 okt 2019, 11:45 Naast de criminaliteit vraag ik me ook af hoe je crypto moet zien in de economie.
Nu heb je te maken met rente en inflatie gestuurd door een centraal orgaan, maar wat als dat wegvalt. Hoe dan?
Decentralisatie. BTC is min of meer net als goud. Toen de dollar werd weggehaald van de goudstandaard is alles mis gegaan. Er is geen backing meer, en ze kunnen net zo veel printen als ze willen, om de indruk te wekken dat het goed gaat met de economie. Op het moment dat je een vaste hoeveelheid 'geld' hebt (in het geval van BTC 21 miljoen, waarvan de laatse in 2140 gemined gaat worden), en waarval elke 4 jaar de beloning voor minen gehalveerd wordt, zit inflatie automatisch ingebouwd.

Er zijn al crypto exchanges die nu rente geven tot zo'n 6% voor het laten staan van je geld op hun exchange. Echter "not your (private) keys, not your crypto!"

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 28 okt 2019, 11:52

tomgtr schreef: 28 okt 2019, 11:46 Ook het afrekenen van online diensten of in elk geval diensten die gedeeltelijk digitaal plaats vinden worden veel makkelijker uitgevoerd als betaling in crypto plaats vindt. Dan kan je zeggen dat de overheden en banken dat roepen om rijk te blijven maar dan heb je echt wel aardig wat boter op je hoofd.
Nee, Tom, daarom zijn er tal van overheden die nu aan het kijken zijn naar een gecentraliseerde versie van hun munteenheid, zoals een digitale Yuan of een digitale Dollar. Dan hebben ze wel de voordelen, maar niet de nadelen. Als consument heb je daar namelijk geen reet aan, maar als overheid wel.

Ik heb het dus ook specifiek over BTC in mijn voorgaande stuk, niet over blockchain of crypto in het algemeen.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 28 okt 2019, 11:53

///Joost schreef: 28 okt 2019, 11:49 Er zijn al crypto exchanges die nu rente geven tot zo'n 6% voor het laten staan van je geld op hun exchange. Echter "not your (private) keys, not your crypto!"
Daar krijg ik een Landsbanki gevoel bij :bag:
Dat is toch hartstikke onveilig of ben ik nu gek?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 28 okt 2019, 11:55

Elise schreef: 28 okt 2019, 11:53
///Joost schreef: 28 okt 2019, 11:49 Er zijn al crypto exchanges die nu rente geven tot zo'n 6% voor het laten staan van je geld op hun exchange. Echter "not your (private) keys, not your crypto!"
Daar krijg ik een Landsbanki gevoel bij :bag:
Dat is toch hartstikke onveilig of ben ik nu gek?
Nee, je bent niet gek. :tooth: Ik durf dat ook (nog) niet aan.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 28 okt 2019, 11:57

///Joost schreef: 28 okt 2019, 11:55
Elise schreef: 28 okt 2019, 11:53
///Joost schreef: 28 okt 2019, 11:49 Er zijn al crypto exchanges die nu rente geven tot zo'n 6% voor het laten staan van je geld op hun exchange. Echter "not your (private) keys, not your crypto!"
Daar krijg ik een Landsbanki gevoel bij :bag:
Dat is toch hartstikke onveilig of ben ik nu gek?
Nee, je bent niet gek. :tooth: Ik durf dat ook (nog) niet aan.
Mooi, snap ik in ieder geval nog iets van crypto :blink:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 28 okt 2019, 11:57

///Joost schreef: 28 okt 2019, 11:52
tomgtr schreef: 28 okt 2019, 11:46 Ook het afrekenen van online diensten of in elk geval diensten die gedeeltelijk digitaal plaats vinden worden veel makkelijker uitgevoerd als betaling in crypto plaats vindt. Dan kan je zeggen dat de overheden en banken dat roepen om rijk te blijven maar dan heb je echt wel aardig wat boter op je hoofd.
Nee, Tom, daarom zijn er tal van overheden die nu aan het kijken zijn naar een gecentraliseerde versie van hun munteenheid, zoals een digitale Yuan of een digitale Dollar. Dan hebben ze wel de voordelen, maar niet de nadelen. Als consument heb je daar namelijk geen reet aan, maar als overheid wel.
Aangezien je nu binnen NL al flash transfers kan maken en internationaal binnen een dag wat ook wel sneller zal gaan worden zie ik niet het voordeel van een crypto-dollar of wat dan ook?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 28 okt 2019, 12:12

tomgtr schreef: 28 okt 2019, 11:57 Aangezien je nu binnen NL al flash transfers kan maken en internationaal binnen een dag wat ook wel sneller zal gaan worden zie ik niet het voordeel van een crypto-dollar of wat dan ook?
De transactiekosten zijn vele malen lager, en het is ook sneller. Nederland is wat dat betreft een erg slecht voorbeeld, omdat het hier behoorlijk goed geregeld is. Je moet het dus op grote schaal bekijken.

Zie ook:
https://cointelegraph.com/news/cbdcs-of ... isdictions

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 28 okt 2019, 12:28

Transactiekosten is kul. Transactiekosten vs forexrisico tussen een gereguleerde munt vs ongeregullerd is natuurlijk kleinbier. Ook snelheid is maar een mwoh argument. Hoeveel prive trasacties van je hebben zoveel haast dat een dag een obstakel in je handel en wandel oplevert?

Ja in de internationale grote handel zijn snelle transacties gewenst. Die zullen echter gewoon altijd in fiat blijven, of ok, niet altijd maar nog heel lang.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, Google [Bot], kennethr, MParallel, Wimo, Wout309t en 169 gasten