De Silberpfeilen

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

De Silberpfeilen

Bericht door Tomaz » 21 aug 2007, 11:18

Over het Ringhaus gesproken,

Kent iedereen de legende van de Silberpfeilen?

Het gaat om een serie vooroorlogse "Grand-Prix rennwagen" van Mercedes-Benz uit de jaren ´30. Deze werden door Mercedes ingezet om Grand-Prix overwinningen te bezorgen met helden als Rudolf Caracciola, Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari en later Stirling Moss en Juan Manuel Fangio als vaste ploeg.

in 1934 schreef het team onder leiding van Alfred Neubauer zich in voor de Eifelrennen met hun nieuwe W25 bolide. Deze werd door de wedstrijdleiding gewogen en te zwaar bevonden. De auto mocht volgens het reglement niet boven de 750kilo komen en de W25 zat daar één kilo boven.
Rennleiter Alfred Neubauer kwam samen met zijn rijder op het idee om dan maar de lak van de bolides te schuren om een kilo gewichtswinst te halen. Zo zijn de monteurs de hele nacht bezig geweest met het schuren waarna de blanke aluminium laag van de auto´s zichtbaar werd.

De volgende dag won de W25 zijn eerste wedstrijd met Manfred von Brauchitsch achter het stuur en de pers gaf de auto de bijnaam Silberpfeil naar het blanke aluminium voorkomen van de auto. Een legende was geboren.


[img:600:384]http://www.ringhaus.com/ringcards/image ... feil11.jpg[/img]
Alfred Neubauer met hoed naast de auto, Manfred von Brauchitsch in de auto als rijder in het oude paddock.

[img:600:431]http://www.ringhaus.com/ringcards/image ... haus03.jpg[/img]
Herr Neubauer en zijn monteurs bij de werkplaats.

[img:600:436]http://www.ringhaus.com/ringcards/image ... haus14.jpg[/img]
De W25 Rennboliden op de binnenplaats bij de werkplaats.

Maar waar zijn de bolides nou afgeschuurd? Inderdaad, hetzelfde Ringhaus als dat van de octobertrip van D-F. Het mooie is dat er in de werkplaats nog altijd raceauto´s onderhouden en geprepareerd worden.
[img:600:450]http://www.ringhaus.com/ringcards/image ... haus03.jpg[/img]

Alfred Neubauer zou later voor de rijders Hans Hermann, Karl Kling, Juan-Manuel Fangio en Stirling Moss een Mercedes-Benz 300 SLR inzetten voor de Mille Miglia van 1955. Het enige doel van Neubauer was om te winnen en hij zetten daarvoor iets op wat door de rijders gezien werd als een militaire operatie.
Moss en zijn navigator Denis Jenkinson wonnen uiteindelijk met een tijd van iets meer dan 10 uur (!!) over de volledige 1600 kilometers. Dat lijkt me op zijn tijd een apart draadje waard.
Laatst gewijzigd door Tomaz op 21 aug 2007, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 21 aug 2007, 11:34

Ik ben bekend met de legende, idd echt gaaf. Ook de MM prestatie is echt onwerkelijk.

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 aug 2007, 11:43

Leuk feitje van het Ringhaus. Dat wist ik niet. Dus bedankt daarvoor.

De Silberpfeile zijn de mooiste Benzen allertijden, zowel de vooroorlogse versies uit de tijd van de Auto Unions, als de naoorlogse Grand Prix wagens met open wielen en de 300 SLR's coupé en roadster (met 722 startnummer natuurlijk de gaafste als Mille Miglia winnaar), Uhlenhaut met wielkasten. Ik heb er diverse schaalmodellen van, CMC maakt op dit moment de gaafste modellen voor schappelijke prijzen, inclusief de bekende Renntransporter waar de Grand Prix wagens en 300 SLR's op vervoerd werden in stijl.

De Silberpfeile zijn tevens de allerduurste auto's die er op dit moment zijn. Prijzen gaan tot boven de 10 miljoen Dollar, als ze al verkocht worden.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 21 aug 2007, 22:12

De mooiste Silberpfeil is toch wel de W165 3 liter Tripolis auto.

[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... 0_1948.jpg[/img]
Foto uit het MB Museum.

Alfred Neubauer, the Mercedes team manager, was told in 1938 that next years Tripoli Grand Prix would be limited to 1.5 liter cars the better to insure an Italian victory. The minimum time required for producing a racing car at that time was approximately 18 months. They would only have 8 months before the Tripoli Grand Prix and the situation looked hopeless. Back at Stuttgart a meeting was held and all around the table there was a sense of gloom. The Italians were about to kick the Germans out of the riches race of the year. Max Sailor, the managing director and an old racing driver felt that they could not back down in the face of this challenge and determined that Mercedes would build a car even if it required his factory to work day and night. Special bonuses were were arranged and the factory at Untertürkheim became off limits except to those with special passes. Rumors began to appear that something was up at Mercedes but the possibility that anyone could build brand new cars on such short notice was dismissed by all except a few who would know best. Those few included Wilhelm Sebastian, formerly of Daimler-Benz but now technical racing manager at Auto Union. Soon he had his spies out gathering any information possible.

Auto Union, also began initial studies on a new 1.5 liter car. These designs included a front engined car but due to budgetary problems they would not have a car built prior to the outbreak of World War II. At Mercedes it was another story. Sebastian assuming the role of detective discovered that the circuit at Hockenheim was preparing for its use by an unknown team. Knowing that Dietrich of Continental tires and Dr Glaser, the medical advisor of both Auto Union and Mercedes would be required during any important testing by Mercedes he made phone call to both parties. The news that he received made him spring into action. Both Dietrich and Dr Glaser had been called away to Southern Germany and would not be available for the next few days. Sebastian drove to Hockenheim and was present the next day when the new Mercedes cars were first tested.

Alfred Neubauer, in his biography relates to what happened next:

I was extremely pleased with the trial. I had just given orders to pack up when I saw a figure emerge from the bushes and recognized Sebastian.

"Good Heavens, man, you look as if you had just lost something", I said.

"I'm afraid I have," he replied with a wry grin. "The Tripoli Grand Prix."

The new car was designated the type W165 which was except for its engine, a scaled down W165 which itself was derived from their very succesful W154. The engine for this car was a new V8 with four ohc and two-stage supercharging developing 254 bhp. The German car's performance rating of 170bhp/liter was unmatched by the Italian Alfa Romeo and Maserati cars.

Two cars would race at Tripoli and finish one-two with Lang leading Caracciola before the stunned Italian crowd. This was to be the Mercedes W165's only victory, in fact their only race before Europe erupted into flames.


[www.ddavid.com]

In werkelijkheid is dit nog maar een deel van het verhaal. Caracciola vertelt in zijn autobiografie "Mein Leben als Rennfahrer" hoe hij tijdens en na de oorlog vanuit zijn woonplaats in Lugano in Zwitserland probeert om de twee hem persoonlijk door MB toegezegde auto's naar Zwitserland te krijgen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9054
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 21 aug 2007, 23:22

Nog een paar foto's van enkele "Silberpfeilen" van mijn kant uit het MB-Museum (bezoek vorig jaar):

[img:2048:1360]http://xs218.xs.to/xs218/07342/IMG_3437.JPG[/img]
[img:2048:1360]http://xs218.xs.to/xs218/07342/IMG_3438.JPG[/img]
[img:2048:1360]http://xs218.xs.to/xs218/07342/IMG_3439.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Ruud Bosch » 21 aug 2007, 23:36

Wow, geweldige foto's Joop :!:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 22 aug 2007, 08:03

Prachtig die oude race-Benzen 8)

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 22 aug 2007, 12:23

Als het 1 van die is wil ik ook wel met een ster op de motorkap rijden. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten