Deel Auto, de harde realiteit!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door romo » 27 okt 2019, 12:05

Deel Auto, het wordt gebracht als het Eureka moment in de huidige klimaat crisis, hoe het werkt en waarom vooral niet staat hieronder mooi beschreven;
Autodelen is de toekomst, zeggen kenners. Werkt het in de praktijk?
Goedkoop, makkelijk en goed voor het milieu: autodelen is de toekomst, als je de mobiliteitsexperts mag geloven. Bard van de Weijer nam de proef op de som en zette zijn auto op Marktplaats. Is dat een aanrader?
Bard van de Weijer 25 oktober 2019, 18:08
Als je wilt afvallen, neem een hond. Aan deze volkswijsheid kan een hedendaags equivalent worden toegevoegd: als je wilt afvallen, ga autodelen. Autodelen is de nieuwe mantra van mobiliteitszieners en smart mobility-types. De moderne burger, stellen zij, heeft bezit ingeruild voor toegang. In plaats van een eigen auto voor de deur zoekt de autodeler een vervoermiddel dat past bij de behoefte van dat moment.

Klinkt goed, maar autodelen begint alvast met een fiks nadeel: de wagen staat dus niet meer voor de deur. Meestal vind je hem een paar straten verderop en soms (altijd als het regent) een paar kilometer verderop. Dus dat wordt wandelen of fietsen bij elk autoritje. Daar val je wel lekker van af, net als van het uitlaten van de hond.

Autodelen is goedkoper dan er zelf een hebben, zeggen experts. Want een eigen auto is schreeuwend duur: wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekeringen – je bent zo honderden euro’s per maand verder. Wie autodeelt, deelt ook de kosten en daarmee is autodelen goed voor de portemonnee. Verder knappen milieu, klimaat en leefbaarheid in de stad ervan op. Autodelen, zo lijkt het, maakt van iedereen een winnaar. Geen wonder dat het fenomeen the next big thing is in mobiliteitsland.


Dat dit soort – voorlopig kleinschalige – initiatieven zich als eerste in de grote stad openbaren, is verklaarbaar: daar is de ruimte schaars en kostbaar, weet iedereen die weleens heeft geprobeerd zijn auto in de binnenstad van Amsterdam te parkeren. Landen op de maan is eenvoudiger. En vaak goedkoper.

Vooral jongeren in de grote stad zouden vanwege de kosten minder snel een auto kopen. Dus ruiken mobiliteitsdiensten hun kans, stelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een rapport over ‘Mobility as a Service’ (MaaS, in normaal, maar lelijk Nederlands: moderne mobiliteitsoplossingen) dat in september verscheen. MaaS kan leiden tot ‘het verminderen van de dominantie van de eigen auto’, aldus het KiM. Anders gezegd: na ruim een eeuw begint de hegemonie van de automobiel af te brokkelen.

In de stad waar ik woon – toevallig dezelfde waar parkeren 7,50 euro per uur kost – wordt hard gewerkt aan het terugdringen van die dominantie. De burger kan er inmiddels kiezen uit talloze autodeeldiensten. Van Fetch, Car2Go en Greenwheels tot ConnectCar en SnappCar. Het gemeentebestuur ziet autodelen als een oplossing voor veel van de ruimteproblemen en wil 2.500 elektrische deelauto’s hebben. Ultieme hoop: dat inwoners hun (tweede) auto wegdoen.


Gebruik maken van een deelauto?
We hebben de voor en nadelen voor je op een rijtje gezet.

Kies een deelauto

Fetch Car Sharing
Car2Go
Greenwheels
SnappCar
Van stinkdiesel naar deelauto
Mijn gezin – in alle eerlijkheid vooral ikzelf – wilde de moderne tijd graag betreden. Dat werd tijd, want de familieauto was een oude stinkdiesel, die weliswaar puik reed, tamelijk zuinig was en een zee aan ruimte bood, maar die bij vader geregeld het schaamrood op de kaken bracht als er bij het invoegen op de snelweg weer eens een flinke rookpluim in de achteruitkijkspiegel verscheen.


Vorig jaar besloot ik na de vakantie dat het genoeg was en zette de auto op Marktplaats, voor een – dacht ik – vriendenprijsje. Daar dacht Marktplaats anders over: geen hond wilde hem hebben, ook niet na diverse prijsverlagingen en steeds wervender tekstjes. Diesel is uit, ervoer ik op pijnlijke wijze.

Toen reed de voorzienigheid de gezinsauto binnen, in de vorm van een verhuisbusje dat mijn geparkeerde voertuig over het hoofd zag. Resultaat: achterklep en een deel van het dak verkreukeld. De chauffeur liet een keurig briefje achter op de zijruit, waarop de auto total loss werd verklaard. De verzekeraar keerde een bedrag uit dat zelfs iets boven de vriendenprijs lag.

Een uitgelezen moment om de wereld van het autodelen te betreden. Dus zit ik op een zonnige voorjaarsdag aan tafel te werken aan een plan om het idee ook financieel te schragen. De 500 euro die de voormalige gezinsauto kostte (alleen de wegenbelasting was al 150 piek), wordt voortaan maandelijks in een autodeelfonds gestort. Uit dat fonds betalen we dan de SnappCars, Fetch-auto’s, treinritjes en Ubertochtjes die we anders met de gezinsauto gemaakt hadden. Ik maak een logboek voor alle ritjes om te zien hoeveel geld we overhouden.

Er ligt meer financieel voordeel in het verschiet, constateer ik tevreden: de parkeerplek in onze garage komt immers vrij en die kan – als het project een succes is – verhuurd worden aan minder moderne buurtgenoten.

Helemaal kostenneutraal verloopt de operatie niet: bij het afsluiten van een abonnement op Greenwheels wordt een reservering van 225 euro op de creditcard gedaan, om het bedrijf te verzekeren tegen wanbetaling. Hoewel begrijpelijk, vind ik dat een onaardig begin en volgens mij onnodig: andere autodeelbedrijven doen dit niet.

Om de gezinsmobiliteit te garanderen, meld ik me verder aan bij Fetch, Car2Go, SnappCar, NS, Uber (die app had ik eerder om principiële redenen verwijderd, maar zet ik terug voor de goede zaak en uit opportunistische motieven), Greenwheels dus, GetDrive (ook een taxi-app) en Citymapper, een handige ov-app. Een brede waaier aan MaaS staat me toe te glimmen: hiermee moet het lukken het gezin mobiel te houden.


Wel jammer dat er nog geen verzamelapp bestaat waarin je al deze diensten kunt onderbrengen en die in één keer een overzicht geeft van de free floating-deelauto’s in de buurt. Nu moet ik voor elk ritje alle apps nalopen. Of in de bewoordingen van het KiM: ‘Er is een mismatch tussen de door experts genoemde kenmerken van MaaS en de door potentiële gebruikers gezochte kenmerken.’

De eerste keer
Onze eerste echte autoloze verplaatsing is in mei. We willen naar de bioscoop in het westelijke deel van de stad. Te ver om te fietsen (we hebben geen zin) en met de tram moeten we te vaak overstappen (we hebben geen zin). Normaal pakken we dan de auto, nu kiezen we voor een elektrische deelauto van Fetch. Het voordeel van dit systeem is groot: je pikt een auto op in de buurt en kunt hem overal in de stad weer achterlaten, waarna een andere gebruiker hem weer kan meenemen – zonder parkeerkosten. Wel jammer dat ik vandaag 500 meter moet lopen naar de dichtstbijzijnde auto. De kosten vallen mee: twee keer een tientje; minder dan we kwijt waren geweest aan parkeren en diesel. De eerste besparing is binnen.

Enkele dagen later breng ik mijn oudste zoon en zijn moeder ’s avonds naar een theatervoorstelling in Almere. Per Greenwheels, omdat deze auto’s vooraf gereserveerd kunnen worden en je dus verzekerd bent van transport. Milde opwinding maakt zich van me meester als ik de hoek om loop en de auto daadwerkelijk op me staat te wachten. Dit is dus de moderne tijd!


Wanneer ik de snelweg opdraai en de voorruit wil schoonmaken met de ruitenwissers, openbaart de moderne tijd zich opnieuw: de ruitenwissers blijken gejat en de stalen armpjes knarsen narrig over de ruit, waarbij het schuim het zicht inmiddels ernstig heeft verslechterd. Ik meld het euvel bij de helpdesk en voel me een beetje schuldig omdat het mijn eerste rit is. Die rit, anderhalf uur huur en 35 kilometer, kost 15 euro. Het bedrag moet ik zelf uitrekenen omdat de app nergens de totaalprijs vermeldt – wat dan weer heel ouderwets voelt.

Weer een paar dagen later moet ik in alle vroegte op Schiphol zijn, eerder dan het ov opstart. Als calculerende autodeler maak ik een afweging: Uber, GetDrive of los ik het anders op? Een Uber kost ongeveer 33 euro, schat de app, enkele reis. Maar sinds een tijdje kun je met Car2Go ook parkeren op Schiphol, tegen een toeslag. Kost uit en thuis 30 euro, terwijl ik dicht bij de terminal parkeer (normaal gesproken 40 euro per dag).

Na een weekje concludeer ik dat ‘het verminderen van de dominantie van de eigen auto’ niet eens zo lastig is en dat ik de auto eigenlijk maar weinig gebruik. De eerste ritjes optellend en extrapolerend naar een maandgemiddelde, kom ik tot de conclusie dat autodelen inderdaad goedkoper is: ik houd misschien wel 200 euro over. Ook van het legeparkeerpleksyndroom is geen sprake: ik weet altijd een voertuig te vinden dat ‘past bij mijn behoefte van dat moment’.

Langere ritten
Maar dan volgen een paar langere ritten. We moeten voor familie geregeld naar het oosten van het land. Een retourtje met het ov kost het gezin al snel 70 euro. Dat vind ik te gortig, ook omdat de reis bijna twee keer zo lang duurt als met de wagen. Ook nu biedt autodelen uitkomst, in de vorm van SnappCar: met dit systeem leen je een auto van een particulier. Bijvoorbeeld een Saab 9-3 voor 30 piek per dag. Of een enorme Chrysler Grand Voyager voor 40 euro. Ik reserveer kostenbewust een Fiat 500. De eigenaar blijkt iemand te zijn die ik ken van de vrijwilligersbieb in de buurt en bij het ophalen van de auto kletsen we gezellig bij: een onverwachte plus van autodelen.

Maar al snel blijkt SnappCar verre van goedkoop: er komt van alles bij. Zo bedraagt mijn eigen risico 1.200 euro. 500 durf ik wel aan, maar dit vind ik te veel, want misschien is de eigenaar wel een oplichter (ik wist nog niet dat het een kennis was) en schuift hij me allerlei deukjes in de schoenen. Afkopen dus. Kost 15 euro. Dan is er een kilometerprijs van 1,25 euro die gaat lopen boven de 150 vrije kilometers. Dat tikt nogal aan en uiteindelijk ben ik 87 euro kwijt aan huur, exclusief 30 euro brandstof. Bizar veel vind ik, zeker omdat het nageslacht, 11 en 14 jaar, opgevouwen achterin zit.


Na een tijdje merk ik dat we best vaak dit soort langere ritten maken, zowel in tijd als in afstand. Juist dan blijkt autodelen minder voordelig. En ook niet altijd even handig. Zoals de keer dat we naar Goor in Twente rijden met een elektrische Fetch. Een van de twee openbare laadplekken in het dorp is onbereikbaar vanwege een kermis, bij de andere staat op de ene plaats een Opel Meriva (op benzine), op de andere ligt een berg vuilnis. Met wat gewurm kan ik de auto aan de paal hangen om stroom te tanken voor de rit terug naar Amsterdam. Totale huurkosten: 60 euro.

Mijn aanvankelijke optimisme over de financiële kant van de zaak begint te smelten als een Alpengletsjer. Sterker, na twee maanden is het autodeelpotje zo goed als leeg.


Stickers, status en illusies
Ik tel mijn knopen: autodelen blijkt voor ons nauwelijks goedkoper dan een eigen auto, die niet bestickerd is met Greenwheelslogo’s of olijke Car2Go-plakkers – een van de grote nadelen van autodelen, vind ik. Want statusverhogend zijn die stickers bepaald niet. Ik vind het kinderachtig van mezelf, maar het voelt alsof zo’n sticker tegen andere weggebruikers zegt: hallo mensen, deze gast kan zelf geen auto betalen! En by the way, ik zou maar opletten als-ie gaat invoegen, want déél-tijd-rijder.

Natuurlijk is het een marketingillusie, zorgvuldig geconstrueerd door autofabrikanten, maar een eigen auto geeft ook het idee iets te zeggen over wie je bent. Net zoals een boekenkast en platenverzameling bezoekers vroeger iets vertelden over de persoonlijkheid van hun gastheer. Zelfs onze oude stink-BMW had voor mijn gevoel meer status dan de anonieme leenauto’s die hem vervingen.

En – merk ik steeds meer – een eigen auto biedt toch de illusie van vrijheid. Hij staat altijd klaar, dag en nacht. Willen we naar Parijs, dan gáán we naar Parijs. Voor een paar tientjes diesel kun je met je lief een croissantje eten in Le Marais. Al deden we dat natuurlijk nooit.

Carlo van de Weijer, smart mobility-expert aan de TU Eindhoven (geen familie trouwens), herkent het gevoel. ‘De auto beantwoordt te goed aan het reptielenbrein: hij biedt vrijheid, bescherming en de mogelijkheid te vluchten’, zegt hij. ‘We kennen impliciete, al dan niet terechte voordelen toe aan het eigenautobezit.’

Niet dat deelauto’s geen voordelen hebben, zegt hij. Ze kunnen bijvoorbeeld prima dienen ter vervanging van de tweede auto. Ook zakelijk delen, zoals start-up Amber doet, kan voordelen opleveren, zegt hij. ‘Maar al met al zal het geen groot deel van het personentransport oplossen.’


Van mijn aanvankelijke enthousiasme is twee maanden later niet veel over. Ik betrap mezelf erop dat ik ’s avonds steeds vaker zit te kijken op Gaspedaal.nl, glurend naar het glanzende aanbod. Mijn vriendin ziet het ook en informeert of het autodelen misschien toch niet zo goed bevalt. Na mijn aanvankelijke ontkenning (‘Ik vind het leuk om te kijken wat er te koop is’) moet ik toegeven dat ik liever weer een eigen auto heb. Ze glimlacht en zegt dat ze het begrijpt. Niet veel later zit ik uit te rekenen wat dat gaat kosten.

Om een sluimerend schuldgevoel te temperen, zoek ik ook naar elektrische privateleaseauto’s – want beter voor het klimaat. De nieuwe Opel Corsa-e lijkt me wel wat. Ziet er aardig uit, is niet vreselijk duur, kan een flink eind op een acculading. Maar zodra ik het idee voorleg aan mijn vriendin, gnuift ze: ‘Je denkt toch niet dat ik in een Opel Corsa ga rijden?’ Een jongetjesauto vindt ze het. Daarin word je niet serieus genomen.

Een Opel klinkt toch een beetje als Kia. Of Hyundai. Of godbetert Greenwheels.

BMW, Tesla of Mercedes klinkt beter, oordeelt mijn reptielenbrein. Na een berekening van de meest optimistische soort, concludeer ik dat we een tweedehands C-klasse kunnen rijden voor ongeveer 450 euro in de maand. Dat is bijna evenveel als we de afgelopen maanden hebben uitgegeven aan het deelexperiment. Voor het gemak vergeet ik maar even de opbrengsten van de parkeerplaats die we kunnen verhuren als we blijven autodelen en toon ik mijn vriendin een fraai model dat te koop staat in Breukelen. Doe maar, zegt ze binnen tien seconden. Twee dagen later is een proefrit gemaakt en de auto gekocht. Over een week kunt u hem ophalen, zegt de verkoper.

Dat ophalen gebeurt op de heetste dag in de geschiedenis van het land. De reis gaat per trein en de laatste anderhalve kilometer vanaf het station wandel ik in de verzengende zon richting de showroom, gutsend van het zweet. Dit zal voorlopig de laatste lange wandeltocht naar mijn auto zijn, bedenk ik. Straks staat-ie gewoon weer voor de deur.

Misschien toch die hond maar nemen.

Bron; Volkskrant.nl

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door jos_br » 27 okt 2019, 12:36

En dit is notabene in (het westen) de stad, hier in het noorden (platteland) is het nog even anders....

Jos.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door martll » 27 okt 2019, 12:42

We ontkomen er gewoon niet aan in de steden, al helemaal gezien de 0-auto per auto woningen/flats die worden gebouwd.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door DF-user-13935 » 27 okt 2019, 12:46

Hier in de stad zijn blijkbaar minder mensen met het in het startbericht genoemde reptielenbrein. Want steeds meer mensen maken hier gebruik van de LEV:

Afbeelding

https://www.getlev.nl/
Laatst gewijzigd door DF-user-13935 op 27 okt 2019, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Rnd » 27 okt 2019, 12:52

Kortzichtig artikel (eerste bericht van Romo) vind ik. Ik denk dat mobiliteit geheel anders wordt in de toekomst. Dan moet je de deelauto niet zien als een vervanger van de huidige auto, maar meer als vervanger van het OV. Ik woon in de randstad (regio Den Haag) en werk in Amsterdam. Het OV hier is een ramp tijdens de spits. Daarom ga ik in de file staan in mijn eigen "cocon". Zelfrijdende auto's van Google/Apple die je komen ophalen aan de deur, dat zie ik als vervanging van het OV en misschien uiteindelijk wel als vervanging van je eigen auto. Voor een extra bedrag heb je er wellicht eentje voor jezelf. Vergelijkbaar met de eersteklas van nu. Niet iedereen denkt dat zelfrijdend de toekomst is, maar ik denk dat het er echt wel gaat komen en dat het een zegen is. Oplossing voor de files en ook oplossing voor het OV, waarvan het concept hopeloos verouderd is. Liefst heb ik een eigen zelfrijdende auto in de toekomst, maar ter vervanging van het OV graag eentje die je op komt halen en die voor mij alleen bestemd is.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door PeterB » 27 okt 2019, 14:44

Gaat niet gebeuren.
Zelfrijdend is te onbetrouwbaar, nog steeds en ook op langere termijn.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Rnd » 27 okt 2019, 16:45

Tuurlijk. Mobiele telefoons wordt ook nooit wat. Videotheken worden nooit vervangen door streaming services. Vanavond weer een cassettebandje opzetten terwijl je de encyclopedie openslaat? Meerdere autofabrikanten voorspellen dat het eraan komt. Partijen als Google, Apple en Uber werken er aan. BMW komt in 2021 zelfs ook al met "level 3" auto's. Gaat allemaal niet gebeuren.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Rnd » 27 okt 2019, 16:52


Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Wimo » 27 okt 2019, 16:56

Wat een nonsens , ik pak nog steeds paard en wagen. Al die techniek is nergens goed voor!

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Elise » 27 okt 2019, 20:03

Rnd schreef: 27 okt 2019, 12:52 Kortzichtig artikel (eerste bericht van Romo) vind ik. Ik denk dat mobiliteit geheel anders wordt in de toekomst. Dan moet je de deelauto niet zien als een vervanger van de huidige auto, maar meer als vervanger van het OV. Ik woon in de randstad (regio Den Haag) en werk in Amsterdam. Het OV hier is een ramp tijdens de spits. Daarom ga ik in de file staan in mijn eigen "cocon". Zelfrijdende auto's van Google/Apple die je komen ophalen aan de deur, dat zie ik als vervanging van het OV en misschien uiteindelijk wel als vervanging van je eigen auto. Voor een extra bedrag heb je er wellicht eentje voor jezelf. Vergelijkbaar met de eersteklas van nu. Niet iedereen denkt dat zelfrijdend de toekomst is, maar ik denk dat het er echt wel gaat komen en dat het een zegen is. Oplossing voor de files en ook oplossing voor het OV, waarvan het concept hopeloos verouderd is. Liefst heb ik een eigen zelfrijdende auto in de toekomst, maar ter vervanging van het OV graag eentje die je op komt halen en die voor mij alleen bestemd is.
Dat artikel van Romo geeft aan hoe het er tegenwoordig aan toe gaat, niet meer en niet minder.
Het verhaal wat jij zelf schetst is een voorproefje van hoe het er in de toekomst misschien uit komt te zien, maar wat vandaag de dag alleen nog maar toekomstmuziek is.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Riceaux » 27 okt 2019, 20:54

Deel auto’s zijn voornamelijk bedoelt voor 20’ers zonder kinderen die af en toe een auto nodig hebben maar voornamelijk zich gewoon binnen een stad dmv fiets of OV verplaatsen. Dan werkt het prima en is het een stuk voordeliger dan een auto bezitten. Aantal mensen in mijn omgeving maakt er ook gebruik van en bevalt hun prima. En is in hun situatie ook duidelijk goedkoper.

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door KoenM » 27 okt 2019, 21:14

Helemaal eens met Riceaux. Je moet niet aan een deelauto beginnen als je vaak een auto nodig hebt en lange stukken rijdt. Als je zelf vaak een aanhanger nodig hebt kun je er ook beter zelf een kopen in plaats van telkens naar pak’nbak te gaan.

Als je af en toe een auto nodig hebt is het een mooie optie om wel in een moderne en veilige auto te kunnen rijden. Bijvoorbeeld met kerst naar familie of een keer naar de Ikea.

Zijn voorbeeld van het ritje naar Almere (“Die rit, anderhalf uur huur en 35 kilometer, kost 15 euro.”) vind ik persoonlijk bizar goedkoop.

Overigens ook wel bijzonder dat hij de parkeerplaats niet meeneemt in de rekensom, terwijl dit toch snel €200 per maand kost in Amsterdam.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Joël D. » 27 okt 2019, 22:01

Ik vind dat DF'ers hun auto's ook wel wat vaker mogen delen.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Eric Z » 27 okt 2019, 22:22

Joël D. schreef: 27 okt 2019, 22:01 Ik vind dat DF'ers hun auto's ook wel wat vaker mogen delen.
Goed idee, doorbreekt misschien ook de AMG monopolie in trouwoptochtjes :angel:

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door PeterB » 27 okt 2019, 22:30

Rnd schreef: 27 okt 2019, 16:52 Hier, vandaag in het ad: https://www.ad.nl/auto/alle-tesla-s-rij ... ~ae5fc0a6/
"Toch benadrukt hij dat er altijd iemand achter het stuur moet zitten die kan ingrijpen als het misgaat. Want zelfs als alle techniek in de ogen van Tesla feilloos werkt, is er nog altijd de wetgever die dit moet toestaan op de openbare weg. En zolang het nog vaak misgaat met proeven op dit gebied, zal het nog wel even duren voor dat gaat gebeuren."

*geeft nog een slinger aan de koffergrammofoon en zet de naald in de groef...

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door alt » 27 okt 2019, 22:35

Laatst was op BNR een man die vertelde dat ongeveer 60 % van de fabriek geleverde auto's naar een bedrijf gaan die deze buiten de importeur & dealer aan hele grote fleet owners levert. Dat zijn volgen mij ook grotendeels lease auto's.
Ik denk dat er hier wel iemand is die daar weet hoe dit eigenlijk zit.

Deelauto's zijn een leuke melkkoe voor de autofabrikanten.
Eigenlijk als een soort T Fordje, alleen in zwart verkrijgbaar, simpele auto, dus lage productiekosten.
In een krimpende in automarkt, een nieuwe uitdaging.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door JP » 27 okt 2019, 23:23

Eric Z schreef: 27 okt 2019, 22:22
Joël D. schreef: 27 okt 2019, 22:01 Ik vind dat DF'ers hun auto's ook wel wat vaker mogen delen.
Goed idee, doorbreekt misschien ook de AMG monopolie in trouwoptochtjes :angel:
Een DF'er trouwt toch helemaal niet ?

Online
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door Frank_Sch » 28 okt 2019, 21:24

Lekker alles delen, deel auto, deel huis, deel baan, deel mobiel, Jules deelder.
Opzouten met die onzin.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Deel Auto, de harde realiteit!

Bericht door matthyssie » 29 okt 2019, 09:59

Als het deel vrouw zou zijn, zou Romo wel van de partij zijn verwacht ik :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Ralph Wolf en 136 gasten