Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 sep 2019, 13:43

romo schreef: 22 sep 2019, 13:35 Heren, ik wil graag meer OT

Als het over beroepen gaat en de daarbij behorende verdiensten gaarne een nieuw draadje.
Nog meer Off Topic romo?
Nah, laten we dat niet doen :tooth:

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Wimo » 22 sep 2019, 13:44

Wil je de ev topics ook meteen splitsen aub? Graag een deel met alleen gezeur over vieze handen door de usual suspects en daarnaast ook het deel waar echt nieuws in staat en techniek kan worden besproken. Dank.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 22 sep 2019, 15:13

Ik geloof niet dat het handig is om draadjes te splitsen omdat niet iedereen dezelfde insteek visie heeft wat onder de titel van het onderwerp. Dat bepalen de forumleden zelf. Als je bepaalde bijdrages minder relevant vindt scroll je daar in 20 seconden doorheen. Dat is een forum. De boel willen opschonen omdat je j eigen insteek of jouw visie wat bij de titel hoort relevanter vindt dan van anderen of mensen het niet met je eens zijn is ietwat eh, elitair? Zal zeker niet de bedoeling zijn maar zo komt het over. Voor 99 pct is inkomen en kosten de financiën die relevant zijn in dagelijkse leven. En Wimo, man up.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 22 sep 2019, 15:18

Ik denk er wel vaak over om een appartement in Spanje te kopen en te verhuren als ik er zelf niet ben. Heeft er iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 22 sep 2019, 15:21

Jussi schreef: 22 sep 2019, 15:18 Ik denk er wel vaak over om een appartement in Spanje te kopen en te verhuren als ik er zelf niet ben. Heeft er iemand ervaring mee?
Ik denk dat het in Spanje niet meer zo rendabel is dan zeg 15 jaar geleden, prijzen aankoop zijn harder gestegen dan de huurprijzen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 22 sep 2019, 16:42

Kweet het niet, een huis in buitenland is eerste paar jaar leuk, daarna ben je het beetje zat en je kids zeker, dan is alleen nog maar voor de verhuur. Kan je net zo goed in eigen land verhuren.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 22 sep 2019, 16:51

Het is een speciale situatie bij ons. Ik heb mijn vrouw in Barcelona leren kennen toen ik er zelf werkte. Kind gekregen en terug naar BE gegaan voor de carrière. In afwachting van ooit eens weer naar daar te emigreren, lijkt me dit een leuke tussenstap.

Als we het beu zijn, kunnen we altijd weer verkopen of lange termijn verhuren.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 22 sep 2019, 16:53

Ja, dan is wat anders, dan is het vrijheid om niet altijd op lip van schoonfamilie te zitten. Ik zou niet echt kunnen, anderen in mijn bed laten slapen. Weet ik, in hotel niet anders maar dat is niet mijn bed!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 sep 2019, 18:20

^Mee eens

Verhuren klinkt mooi, maar vaak gelazer.

Op afstand IMO ook onvoldoende controle op het bezit.

Binnen NL vastgoed, dat verhuren? Welkom bij de nieuwe fiscale realiteit.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Tom » 22 sep 2019, 18:21

tomgtr schreef: 22 sep 2019, 16:42 Kweet het niet, een huis in buitenland is eerste paar jaar leuk, daarna ben je het beetje zat en je kids zeker, dan is alleen nog maar voor de verhuur. Kan je net zo goed in eigen land verhuren.
En ligt er een beetje aan waar je wat koopt, maar waar het toerisme heen trekt wisselt nogal en kan in 10 jaar tijd snel veranderen. Ik heb al vaak gehad dat als ik later weer eens op dezelfde plek terug kwam iets toch wel als 'vergane glorie' beschouw (oude slecht onderhouden meuk, veel leegstand, treurig aanzicht).

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 22 sep 2019, 18:23

Kan je beter bij Landall of centerparks investeren, minimaal 8% rendement, wel nieuwe bungalows kopen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 sep 2019, 18:24

^^ook mee eens.

Paar jaar geleden was ik op Bonaire, ik had me vooraf al wat ingelezen, ook de huizenmarkt bekeken. Wellicht daar wat kopen, daarna verhuren was het idee.

Dat was hard waker worden; veel leegstand, niet afgebouwd, ontzettend veel rotzooi/plastic wat daar vrij rondslingert en waait.

Nee, dat koop idee was snel weg.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Booooh » 22 sep 2019, 18:32

Luco schreef: 22 sep 2019, 18:23 Kan je beter bij Landall of centerparks investeren, minimaal 8% rendement, wel nieuwe bungalows kopen.
Voor welke periode wordt dat gegarandeerd dan? Lijkt me behoorlijk veel namelijk, als ze dat voor 20 jaar doen dan lijkt me dat erg aantrekkelijk.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Joy » 22 sep 2019, 18:33

Klant van mij zit met een huisje op een Roompot vakantiepark en heeft ook 8% rendement. Zal dus wel kloppen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 sep 2019, 18:36

Dat bezit wordt straks toch meer belast volgens de nieuwe fiscale regels?

Alleen als je het n een BV onderbrengt kom je enigszins weg dacht ik.

https://www.telegraaf.nl/financieel/169 ... beter-niet

https://www.telegraaf.nl/financieel/629 ... astingplan

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Booooh » 22 sep 2019, 18:38

Oke, klinkt goed, ben altijd alleen een beetje huiverig als het allemaal zo makkelijk lijkt, 8% rendement gegarandeerd voor zeg 10 jaar daar kun je bijna geen buil aan vallen mits het park waar je huisjes staan niet in die periode al in verval raakt. Zal best een valkuiltje zijn nog hier en daar verwacht ik, ik zal er eens induiken ...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 sep 2019, 18:40

^Zie de Telegraaf artikelen daarover in mijn vorige post !

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Booooh » 22 sep 2019, 18:42

romo schreef: 22 sep 2019, 18:40 ^Zie de Telegraaf artikelen daarover in mijn vorige post !
Ben geen abonnee :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 sep 2019, 18:44

’Huurpandje kopen? Doe maar beter niet’
Door PIETER VAN ERVEN DORENS
Updated Vandaag, 11:08
Vandaag, 08:22 in GELD



AMSTERDAM - Iedereen kent de succesverhalen, maar zo’n geweldige investering is een huurpand niet. De afgelopen tien jaar stegen de huizenprijzen met een kwart, terwijl de Amsterdamse beursindex 81% opliep. Inclusief dividend was dat bijna het dubbele.


Ⓒ ANP
En die enorme huurverhogingen dan? Dat gebeurt op gewilde plekken zeker, maar een feit is dat het CBS jaarlijks maar een bescheiden gemiddelde huurverhoging in de vrije sector constateert. Het liep langzaam op van 1,8% in 2015 tot 3,3% in 2019, nipt boven de inflatie.


Appartement

De Amsterdamse financieel planner Paul van der Kwast zegt al jaren tegen zijn klanten dat ze beter niet in huizen kunnen beleggen. „Mensen verkijken zich op het risico. Kijk, als je een miljoen hebt en daarvan zes ton in aandelen en obligaties belegt, dan is het niet zo gek als je een appartement koopt voor de spreiding. Maar dan nog zou ik het niet zo snel doen”, aldus Van der Kwast.

Beleggen in vastgoedfondsen vindt Van der Kwast een betere optie dan je geld in huizen te steken. „Dan heb je niet het gezeur met huurders en regeltjes die steeds veranderen.” In zijn eigen praktijk ziet hij daarvan de gevolgen. „Ik heb net een klant gesproken die heeft bijgeleend voor appartementen, vlak voor die nieuwe maatregelen bekend werden.”

Extra rendement

Door te beleggen met goedkoop geleend geld kunnen pandjesbazen extra rendement maken en mooie verkoopwinsten incasseren. Van der Kwast ziet om zich heen ook wel die voorbeelden. „Als je veel risico neemt, kun je veel winst maken. Maar dat werkt ook andersom. Mijn huis in Amsterdam was na de crisis 30% minder waard. Dat is niet erg als je een lange adem hebt, wel als de bank moeilijk gaat doen.”

In de crisis werd dat veel huizenbeleggers noodlottig. Ze konden hun hypotheek niet meer voldoen of moesten bijstorten.

Te duur

Sowieso is het volgens Van der Kwast in zijn stad geen vetpot meer voor verhuurders. „De huren staan in Amsterdam onder druk. Mensen vroegen eerst €2000 per maand. Nu moet je blij zijn met €1600. Als je in Amsterdam 6% rendement maakt op een huurpand, ben je spekkoper. Je hebt veel kosten aan de verhuurmakelaar, onderhoud en belastingen. Ik sprak met een makelaar die ermee stopte en voor zijn pensioen ging beleggen. Maar niet in vastgoed. Dat vond hij te duur geworden.”
Bron; Telegraaf.nl

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 sep 2019, 18:46

Pandjesbaas de klos door belastingplan
Door LEON BRANDSEMA EN PIETER VAN ERVEN DORENS
Updated 2 uur geleden
Vandaag, 07:28 in GELD



AMSTERDAM - Particuliere woningverhuurders gaan mindere tijden tegemoet, nu het kabinet een reeks van maatregelen tegen ze wil nemen. Dit onder druk van progressieve gemeentebesturen en de publiek opinie. Huisjesmelkers hebben nu eenmaal weinig vrienden. De branche waarschuwt dat ook huurders de dupe worden.


Een maatregel die er zwaar in hakt, is de aanpassing van box 3. Daardoor gaan veel spaarders vanaf 2022 geen belasting meer betalen, wat wordt betaald door hogere heffingen voor mensen die beleggen, al dan niet met geleend geld.


Heftig

Veel woningverhuurders hebben een stevige hypotheek. „Die mensen gaan meer belasting betalen over hun vastgoed en kunnen minder schuld aftrekken. De combinatie van die twee is heftig”, zegt Wiebe Brink van adviesbureau EY.

Belastingadviseur Maikel Luisman van KroeseWevers heeft een voorbeeld. „Iemand heeft een vastgoedportefeuille van €4 miljoen, waarvan €3 miljoen geleend geld. Nu betaalt hij €12.400 in box 3. Dat wordt in het nieuwe stelsel €40.200.”

Aderlating

Een andere aderlating dreigt doordat de WOZ-waarde minder gaat meetellen in de berekening van de maximale huurprijs. Dat kan er zelfs toe leiden dat panden uit het middensegment (€720-€1000 huur) terugvallen in de sociale sector, zegt directeur Laurens van de Noort van de vereniging van particuliere beleggers Vastgoed Belang. Hij voorziet dat de vrije huursector kleiner wordt. „Huurwoningen zullen worden afgestoten en in het koopsegment belanden.”

BEKIJK OOK:
’Huurpandje kopen? Doe maar beter niet’
Fiscaal adviseur Paul van der Kwast vindt verkopen wel een prima keuze. „Dit is een goed moment. In Amsterdam is de bovenkant van de markt al aan het dalen. Wat je anders ook zou kunnen doen, is zodanig in de woning investeren dat je meer huur kunt vragen.”

Prins Bernhard

Grote woningbeleggers zoals prins Bernhard hebben hun bezittingen veelal ondergebracht in een bv, dus zij hebben geen last van de box 3-problemen. Het zijn de kleine particuliere beleggers die het hardst worden getroffen. „Veruit de meeste particuliere verhuurders, zo'n 80%, verhuren maar één woning, bijvoorbeeld als aanvulling op hun pensioen. Die groep gaat geraakt worden”, zegt Van de Noort.

Is er geen fiscale ontsnapping mogelijk? Luisman en zijn collega Boris Meinders opperen om panden onder te brengen in een bv of een Fonds voor Gemene Rekening. „Dan word je belast naar het werkelijke rendement. Het nadeel is dat je ook betaalt over de verkoopwinst van een pand. Maar de kosten zijn wel allemaal aftrekbaar. Dus bij vastgoed is het altijd even puzzelen of het beter is dan in box 3”, zegt Meinders. Zowel hij als Brink van EY denken dat box 3 in de meeste gevallen de beste optie blijft. „Het rendement wordt door de hogere belasting wel minder aantrekkelijk. Maar het blijft aantrekkelijker dan andere opties”, aldus Brink.
Bron Telegraaf.nl


Doe er je voordeel mee, of niet :tooth: :lol:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 22 sep 2019, 18:47

Booooh schreef: 22 sep 2019, 18:38 Oke, klinkt goed, ben altijd alleen een beetje huiverig als het allemaal zo makkelijk lijkt, 8% rendement gegarandeerd voor zeg 10 jaar daar kun je bijna geen buil aan vallen mits het park waar je huisjes staan niet in die periode al in verval raakt. Zal best een valkuiltje zijn nog hier en daar verwacht ik, ik zal er eens induiken ...
@ Romo, dat is voor pandjesbazen ivm huisjesmelkers, is heel wat anders dan een vakantiepark.

@Booooh, daarom zeg ik alleen nieuwe (of net gerenoveerde mag ook) bungalows kopen, die verhuren het beste en je moet ze weer verkopen voordat de volgende opknapbeurt is, dat is meestal tussen de 15 en 20 jaar.
En volgens mij is de constuctie zo dat landall en centerparcs verhuren en niet jijzelf, je krijgt een vast rendement, maar misschien is dat inmiddels anders.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JP » 22 sep 2019, 20:45

Als je niet te gehecht bent aan je spullen kun je zoiets kopen op een park en dan verkopen. As we speak, zit ik in zo'n hok, dit is niet al te oud, maar toch al wat uitgeleefd. Godsamme, ik zou mijn haren uit mijn hoofd trekken als ik elk half jaar die hut opnieuw moest verven en inrichten.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 22 sep 2019, 21:15

Tom schreef: 22 sep 2019, 18:21
tomgtr schreef: 22 sep 2019, 16:42 Kweet het niet, een huis in buitenland is eerste paar jaar leuk, daarna ben je het beetje zat en je kids zeker, dan is alleen nog maar voor de verhuur. Kan je net zo goed in eigen land verhuren.
En ligt er een beetje aan waar je wat koopt, maar waar het toerisme heen trekt wisselt nogal en kan in 10 jaar tijd snel veranderen. Ik heb al vaak gehad dat als ik later weer eens op dezelfde plek terug kwam iets toch wel als 'vergane glorie' beschouw (oude slecht onderhouden meuk, veel leegstand, treurig aanzicht).
In mijn geval spreken we over centrum Barcelona. Lijkt me sterk dat het daar over x jaar vervallen gaat zijn, integendeel.

Appartement kopen voor 150k, zelf wat centen in de renovatie. Ik doe het niet voor de huurinkomsten maar meer om over 20 jaar her en der vastgoed te hebben. Zolang het zichzelf maar afbetaalt.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Richardt. » 22 sep 2019, 21:23

Je moet dat idd doe voor de, mogelijke, prijsstijging in de loop der jaren om zo bij verkoop je winst te pakken.
De jaarlijkse kosten zijn doorgaans lastig volledig te dekken met huur opbrengsten, verhuur in de drukke periodes lukt vaak wel maar dan kun je er dus zelf niet in.

Plus dat je het beheer (ontvangst gasten, schoonmaak etc) daar ter plekke ook uit moet besteden wat ook geld kost.

Dat is wat ik gezien en gehoord heb van appartementen/huisjes in verschillende wintersport gebieden. Een appaetement in een stad als Barcelona kun je wellicht wat regelmatiger verhuren, maar ik zou mezelf niet te snel rijk rekenen (op korte termijn althans)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Downforce Hans » 22 sep 2019, 22:38

Booooh schreef: 22 sep 2019, 18:32
Luco schreef: 22 sep 2019, 18:23 Kan je beter bij Landall of centerparks investeren, minimaal 8% rendement, wel nieuwe bungalows kopen.
Voor welke periode wordt dat gegarandeerd dan? Lijkt me behoorlijk veel namelijk, als ze dat voor 20 jaar doen dan lijkt me dat erg aantrekkelijk.
Vraag het eens aan Jan O...... die kan je er meer over vertellen.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], MarcF, Semrush [Bot] en 173 gasten