Proefrit BMW R1200RT

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Proefrit BMW R1200RT

Bericht door Knot » 18 aug 2007, 16:31

Vanmiddag even een stukje gereden op een demo R1200RT boxer met dikste optiepakket (Exclusive). Mn pa had m om proef te rijden gezien de oude Buffel aangereden is (R1100RT).

De 1100 vond ik zwaar sturen, wat log, trage reactie, 5bak die bij 210 in het rood liep, choke die aan of uit kon voor mn gevoel, kortom, niet helemaal.

De R1200RT is totaal anders, zag er mooi uit, Biarritzblau metallic, dondergrijze onderkuip, 10k op de teller, mooi dashbord, boardcomputer met alle check controles, ook oliepijlmeter.

De oude 1100 deed nog geen 100pk, echte de R1200 haalt het tot 110pk bij 7500tpm, koppel is ook gestegen, nu 115nm bij 6000tpm, zeker niet verkeerd voor een boxer! Inmiddels een electrische choke, dubbele ontsteking en nog meer verfijnde snufjes. Nou pakkie an, helmpie op en sturen maar. Bij koude motor een wat tractor achtig geluid, warm is dat verdwenen. De motor voelt veel lichter aan wat erg prettig sturen is. Had het idee dat een slalom sturen vele malen soepeler gaat dan bijvoorbeeld met mijn eigen CBR900RR fireblade, de motor reageert direct, valt goed plat de bocht in tot je zelf stop zegt door de gashendel open te draaien en de motor zich rechtop trekt.

Meteen duidelijk, ik heb zicht in mijn spiegels! Waar elke sportmotor kleine spiegeltjes heeft die alleen maar een deel van je eigen schouders laten zien heeft BMW de spiegels lager gemonteerd zodat je onder je schouder door kunt kijken en je dus wel zicht hebt op het verkeer achter je, geweldig!

Deze motor was uitgerust met de optie ESA, electric suspension adjustment. Voordat je vertrekt kan je de motor in 3 standen instellen, alleen (1 helmpje op display), met bagage (1 helmpje en koffertje), of duo (2 helmpjes op display). Grappige is dat als je van duo naar solo gaat je de motor voelt verlagen onder je :) Tijdens het rijden kan je de demping nog verstellen van comfort, normal, tot sport. Dit allemaal duidelijk merkbaar door de woonwijk en zelfs de stabiliteit op de snelweg. Bochtige weggetjes worden gewoon gaaf op de solo/sportstand.

Op de snelweg heb ik de cruisecontrol nog getest, overbodig zou je denken maar als je veel kilometers maakt is het reuze handig, nog niet eerder gezien op een motorfiets maar ik vond het wel gaaf. Even inschakelen (schuifje naar rechts), en instellen, SET gaan branden op het dashbord en hij buffelt rustig zijn weg, inhalen door gas te geven en daarna terug laten zakken. Wat wel mooi is is het opheffen, niet met de rem (schrikken de mensen achter je), niet met de koppeling (niet lekker voor het blok), maar gewoon door de gaskraan geforceerd iets dichter te draaien dan schiet ie eraf en kan je handmatig weer verder doseren.

Verwarmbare handvaten en buddy is in de winter/koudere dagen wel lekker maar nu heb ik het na een korte test maar lekker uit laten staan. De radio/cd optie van dik 1400 euro is grappig maar buiten de flitsmeldingen van 538 die op het display van de boordcomputer komen zou ik m zelf niet vaak gebruiken. Volume past zich aan aan je snelheid dus er is wel over nagedacht.

Dan natuurlijk het vermogen, ik kom zelf van een 150pk sterke blade supersport dus de 110pk op meer kilo's zouden wat mager zijn. Tsja, na een tijdje ben je gewend aan de motor maar ik was de eerste paar keer dat ik de gashendel opendraaide vanaf lage toerentallen toch wel onder de indruk van het koppelverloop, veel kracht onderin en de motor liep soepel door naar de 8000 toeren, daar hapt de begrenzer wel meteen vlak voor het rode gebied in, jammer want hij bouwde niet echt af na de 7500 had ik het idee. Van mij had ie tot de 8500tpm door mogen lopen zodat je wat marge had, dit uiteraard gekozen om het blok te sparen en de levensduur te vergroten, een BMW motorfiets moet namelijk gewoon op zn sloffen een dikke 100.000km kunnen draaien zonder gek onderhoud. Door de versnellingen heen zit je zomaar op hoge snelheden, echt niet verkeerd, gewoon ruim voldoende kracht om lekker te sturen. Niet dat ik er direct een circuitdag mee zou doen maar mede door het lage zwaartepunt van de boxermotor is het gewoon serieus sportief rijden op deze R1200. Handig is de versnellingsindicator op het display, met de blade schakel ik nog wel eens van 6 naar 6, ziet er niet echt stoer uit 8)

Dan eigenlijk het enige opvallende puntje, je moet wel bijna 20.000 euro neertellen voor een nieuw exemplaar, maar dan heb je wel wat!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 aug 2007, 18:01

Mooi verslag, klinkt goed, is goed.

Zou zelf wel eens met de K1200s willen rijden, met 168 paarden ook geen stumper.................................

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 18 aug 2007, 18:19

De K heeft meer vermogen, maar de boxermotor van de R serie blijft apart rijden hoor, ik vind het bij BMW horen een beetje.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 aug 2007, 21:27

Knot schreef:De K heeft meer vermogen, maar de boxermotor van de R serie blijft apart rijden hoor, ik vind het bij BMW horen een beetje.
Dat is waar, alleen ben ik zelf nooit zo`n boxerfan geweest, wel weer een fan van de oude K75 3 cilinder en K100 4 cilinder. De K1200s is hier weer een vervolg van, vandaar mijn interesse.........................

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Bericht door Ruud » 18 aug 2007, 23:50

Daar rijdt mijn instructeur ook op rond. Voor een toerbuffel kan het uiterlijk me erg bekoren! Lekker scherp gelijnd :)

Gebruikersavatar
Manfred
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:02

Bericht door Manfred » 19 aug 2007, 09:19

Ik heb enkele maanden geleden in Italie op een R1200GS gereden en mij viel ook al op hoe licht zo'n fiets stuurt. Had ik nooit verwacht van een model als dit. Ik moest alleen erg wennen aan de cardan, de reacties die daarvan komen vond ik niet fijn. Maar ik had dan ook nog geen ervaring met een cardanaandrijving.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 aug 2007, 12:31

Denk dat het bij de GS nog wel wat anders reageert dan bij de RT. Vond dat er op de demofiets al een klein beetje speling zat maar misschien is die niet helemaal netjes behandeld. De cilinderkoppen hadden ook de grond al geraakt dat zegt genoeg over het inrijden en wie er gestuurd hebben.

Ketting blijft lekkerder rijden, maar onderhoudsvrij van een cardan is toch ook wel lekker, past wel bij zo'n fiets.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 aug 2007, 15:04

Heb nooit met een cardanfiets gereden, meer dat eewige gesmeer en rotzooi van een ketting fiets gaat je ook tegenstaan. Op mijn Kawa met rode wielen was het een eeuwige strijd om het achterwiel schoon te houden................

BMW heeft toch zo`n paralever systeem om cardan reacties tegentegaan?

Gebruikersavatar
Manfred
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:02

Bericht door Manfred » 19 aug 2007, 17:15

romo schreef:Heb nooit met een cardanfiets gereden, meer dat eewige gesmeer en rotzooi van een ketting fiets gaat je ook tegenstaan. Op mijn Kawa met rode wielen was het een eeuwige strijd om het achterwiel schoon te houden................
Welk kettingvet gebruik(-te) je, ik heb altijd S100 (wit kettingvet). Als ik terugkom van rijden en de ketting nog lekker warm is dan even met lap ketting wat schoonmaken en nieuw vet erop spuiten. Dan hecht dat beter (heeft langer de tijd om te hechten) dan dat je dat zou doen vlak voor je gaat rijden. En blijft echt super goed zitten.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 aug 2007, 17:22

Het is alweer lang geleden, maar ik gebruikte toen een spuitbus van Valvoline.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 20 aug 2007, 00:15

Bak schijnt ook veel fijner te zijn zegt men, dat niet gemerkt? M'n pa ging van een 1100GS naar een 1200GS, en dat scheen qua schakelen nogal een hoop te schelen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 aug 2007, 07:53

Bak schakelde wel beter inderdaad, alleen kwam ik wat lastig onder het schakelpookje voor opschakelen vond ik.

Over inspuiten, altijd met warme ketting doen dan staat die open, lap erover om vuilrestanten eraf te trekken (en oud vet), inspuiten of inkwasten, daarna paar rondjes draaien met de ketting en weer met een lap het buitenste vet eraf halen, dat trekt alleen maar weer vuil aan en het gaat tenslotte om het vet wat tussen de schakels zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten