Vegetariër worden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Vegetariër worden

Bericht door Luco » 02 sep 2019, 18:20

///Joost schreef: 02 sep 2019, 11:48
Robin schreef: 02 sep 2019, 11:32 Luco had die mooie foto van die roofvogel die een muis naar binnen werkt, zo is 't een beetje de mens -ook al lijkt 't niet zo- is een zoogdier en een mens is natuur en omnivoor, daar hoort letterlijk natuurlijk ook 'n portie vlees bij af en toe.
Dat is natuurlijk geen vergelijk. Die roofvogel eet een muis om te overleven, dat is evolutie. Een mens is heden ten dage een alleseter, en je kunt makkelijk oud worden zonder vlees te eten. Er is zeer veel mis in de (bio)industrie, en het fokken om een zo hoog mogelijk rendement te behalen, heeft niets te maken met een roofvogel die een muis naar binnen werkt, maar alles met het kapitalisme van tegenwoordig. Er zal over het algemeen niemand (uitzonderingen van links daargelaten) een probleem hebben als er op een normale, diervriendelijke manier gefokt wordt om de mens van een stukje vlees te voorzien. Helaas zijn we echter al zo ver, dat men niet meer 'terug wil naar af' want dan zou vlees niet meer te betalen zijn. De industrie verandert niet, omdat wij geen tientallen procenten meer willen betalen voor de "echte" prijs van vlees.

Mijn vrouw zou graag vleesloos eten, ondanks dat ze een echte carnivoor is. Ikzelf wil het echter niet, dus kiezen we voor een gulden middenweg van zo'n 4 keer per week vlees. Ze kookt heerlijke vegetarische diners, dus daar kan ik wel mee leven. :hungry:
Wij moeten ophouden met zelf fokken, of voor 't zingen de kerk uit/voorbehoedsmiddelen, de paus 'n draai om de oren geven etc.
Absoluut. Daar begint het.
Wel vreemd Joost, we doen hetzelfde met groente en fruit, genetische manipulatie, kweken op glaswol met synthetische voeding, daar hoor ik die veganisten niet over, en dat doet men ook voor het rendement, zal vast gezond zijn niet??????

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Vegetariër worden

Bericht door WJ » 02 sep 2019, 18:48

...

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin Hartog » 02 sep 2019, 19:08

WJ schreef: 02 sep 2019, 18:48...
Pas maar op met de bijdehante opmerkingen WJ, straks krijg je weer te horen "DAT ER EEN 1100GRAM TOMAHAWK STEAK IS BESTELD WANT FUCK DIE VEGA HIPPIES". :coffee:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Vegetariër worden

Bericht door Luco » 02 sep 2019, 19:36

Robin Hartog schreef: 02 sep 2019, 19:08
WJ schreef: 02 sep 2019, 18:48...
Pas maar op met de bijdehante opmerkingen WJ, straks krijg je weer te horen "DAT ER EEN 1100GRAM TOMAHAWK STEAK IS BESTELD WANT FUCK DIE VEGA HIPPIES". :coffee:
Fantastische inhoudelijke reactie hoor :tooth:
ik vraag gewoon wat het verschil is, groente en fruit wordt genetisch gemanipuleerd, gekweekt op niet natuurlijke voeding en ondergronden, leg mij dan eens uit wat het verschil is met vlees?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Vegetariër worden

Bericht door Mari Oh Oh! » 02 sep 2019, 19:42

Groente en fruit worden niet 'gezond' gehouden met antibiotica. ;) Al schijnt dat de laatste jaren wel beter te gaan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Vegetariër worden

Bericht door Luco » 02 sep 2019, 19:47

Weet jij wat er in die chemische voeding zit om de plant en / of vrucht resistent te maken en te houden?

Kijk dat je vegetariër wil worden, prima, maar om dan aan te halen dat vlees slecht is voor het milieu? En groente en fruit niet, dat zijn de kassen, de steenwol ondergrond en de productie ervan niet?

Dat is net zo je kop in het zand steken en jezelf op de borst kloppen omdat je ev rijdt, kulargumenten imho.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vegetariër worden

Bericht door Robin » 02 sep 2019, 20:03

Exact Luco...

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Vegetariër worden

Bericht door Mike R32 » 02 sep 2019, 20:05

Google maar eens op dierenleed in de vleesindustrie.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vegetariër worden

Bericht door ///Joost » 02 sep 2019, 20:05

Ik weet te weinig om iets te zeggen van groente/fruit telen, maar als ik zie dat er pitloze druiven in de schappen liggen, of hier in de lokale vershal een dakterras is met een kweektuin waar sla op stenen wordt gekweekt, dan heb ik daar inderdaad mijn bedenkingen bij ja. Dan gaat het niet zo zeer over milieu, maar meer over of dat nog gezond kan zijn.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 02 sep 2019, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Vegetariër worden

Bericht door Mike R32 » 02 sep 2019, 20:06


Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Vegetariër worden

Bericht door Luco » 02 sep 2019, 20:07

///Joost schreef: 02 sep 2019, 20:05 Ik weet te weinig om iets te zeggen van groente/fruit telen, maar als ik zie dat er pitloze druiven in de schappen liggen, of hier in de lokale vershal een dakterras is met een kweektuin waar sla op stenen wordt gekweekt, dan heb ik daar inderdaad mijn bedenkingen bij ja. Dan gaat het niet zo zeer over milieu, maar meer over of dat nog gezond kan zijn.
Dat bedoel ik dus.

@Mike 32, heb je helemaal gelijk in, wij kopen dan ook geen kiloknallers en proberen het net als Joost bij de lokale slager zodat we hopenlijk weten waar het vandaan komt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vegetariër worden

Bericht door ///Joost » 02 sep 2019, 20:09

Er is inderdaad veel dierenleed. Ik voel me er wel beter bij om ‘moreel goed’ vlees te kopen. Dat heeft niets te maken met op de borst kloppen. Ik verkondig mijn geloof ook niet aan anderen om mijn voorbeeld te volgen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 02 sep 2019, 20:23

Als je google nodig hebt om te kijken wat ongezond is, dan stop maar met eten en dan ben je binnen 2 weken dood.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Vegetariër worden

Bericht door Mike R32 » 02 sep 2019, 20:28

JP ivm mijn sport krachttraining weet ik heel veel van voeding daar heb ik geen Google voor nodig. Voor veel vegetariërs is dierenleed een belangrijke reden om geen vlees te eten, milieu kwam later. Soms zeggen plaatjes meer dan woorden vandaar de link naar Google.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 02 sep 2019, 20:39

Ik bedoel, als je gaat googlen "zijn groentes slecht" of "is vlees slecht", dan schrik je en eet je nooit meer iets.
Vanuit mijn vorige werk, bij een totaalgroothandel waar alles vers gekookt wordt, met de grootste ziekenhuizen, verpleeghuizen, sportclubs etc...etc... als klant. Hoe dat van binnenkomst, tot bereiding, en ook als eindproduct allemaal zo zorgvuldig gereguleerd en gecontroleerd wordt. Je hebt gewoon laboranten in dienst die alle waardes zo controleren. Dat zal voor al onze voedingen zo zijn. We kunnen wel overal zout op leggen (wat letterlijk ook niet goed is)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Vegetariër worden

Bericht door Mike R32 » 02 sep 2019, 20:41

JP schreef: 02 sep 2019, 20:39 Ik bedoel, als je gaat googlen "zijn groentes slecht" of "is vlees slecht", dan schrik je en eet je nooit meer iets.
Op die manier, ben ik met je eens.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Vegetariër worden

Bericht door Roy RS » 02 sep 2019, 21:42

Is de topicstarter ook nog een keer voorbij gekomen eigenlijk?

Ik houd ook niet zo van dierenleed, van mij mag men gerust eea duurzamer en beter voor de beestjes maken, als ze uiteindelijk maar geslacht en opgegeten worden.

Ze moeten de kiloknallers etc gewoon niet meer aanbieden, kan ik t ook niet kopen, wordt het wat duurder, ook prima. Ik betaal sowieso liever wat meer voor een fijn stukje vlees dan taaie ah troep met veel ingespoten vocht erin.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Vegetariër worden

Bericht door De fiscalist » 02 sep 2019, 21:50

Dat werkt dus precies andersom. Als wij het niet meer kopen, verdwijnt het uit de schappen...

Mij geeft het meer voldoening om het vlees budget te besteden voor kwalitatief beter vlees, noodzakelijkerwijs in kleinere hoeveelheid of minder vaak.

Werkt ook met snoep en taart, alleen de beste/lekkerste dingen toelaten. Dat scheelt al een heel stuk aan koolhydraten inname.

En met auto’s ook. Minder rijden, in een dikkere bak ;)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Vegetariër worden

Bericht door smiley » 02 sep 2019, 21:55

Wat Roy zegt.

Bommetje leggen, emmertje vegetarische popcorn erbij en genieten maar.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Vegetariër worden

Bericht door Fernando » 02 sep 2019, 21:59

Daarom koop ik sinds een jaartje m'n vlees via koop een koe.
Dan weet ik tenminste waar het vandaan komt, dat het 100% natuurlijk is en die koe een goed leven heeft gehad.
Het is duurder en daardoor eet ik minder vlees maar kwalitatief wel beter dan die kiloknaller-ellende. :zwijntje:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Vegetariër worden

Bericht door jos_br » 02 sep 2019, 22:29

Het meest vervelende aan deze foto's is dat een groot deel uit het buitenland komen, men dus doet alsof ze hier gemaakt zijn, indoctrinatie heet dat. Ik heb zelf een periode (5jr)met (levende) varkens gereden, toen nog naar Italië. Heb e.e.a. dus van dichtbij mee gemaakt en ben met name in Italië wel dingen tegengekomen in slachthuizen die inderdaad niet klopte. In Nederland en Duitsland gewoon niet, toen al! Wanneer wij er nu voor zorgen dat de veeteelt hier verdwijnt krijgen we het vlees uit het buitenland waar de controle's toch even anders zijn dan hier.

Jos.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Vegetariër worden

Bericht door indobesar » 02 sep 2019, 23:17

Fernando schreef: 02 sep 2019, 21:59 Daarom koop ik sinds een jaartje m'n vlees via koop een koe.
Dan weet ik tenminste waar het vandaan komt, dat het 100% natuurlijk is en die koe een goed leven heeft gehad.
Het is duurder en daardoor eet ik minder vlees maar kwalitatief wel beter dan die kiloknaller-ellende. :zwijntje:
Hoe bevalt het?
Er zijn hier kippen onderweg, voor de saté ayam 😉

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Vegetariër worden

Bericht door RS-Ron » 02 sep 2019, 23:39

jottemj schreef: 02 sep 2019, 18:12 En met het argument dat er altijd wel iets is dat je net zo goed niks kan doen wordt de wereld nooit wat beter. Verandering begint bij je zelf. Jij maakt keuzes die kunnen leiden tot uitputting van de aarde. Kortom, hulde dat er mensen zijn die wel wat willen veranderen.

Zie ook het boek van Jelmer Mommers: https://decorrespondent.nl/klimaatboek#free-chapter
Hier is natuurlijk helemaal niets tegenin te brengen. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat 80% van de burgers in Nederland hier helemaal niets op tegen hebben. Ik ken veel mensen die veel bewuster nadenken, met het milieu/klimaat in hun achterhoofd, alvorens ze een keuze maken. Ik probeer dat zelf ook te doen. Naar mijn mening slaat de topicstarter echter door in zijn typeringen van vleeseters en nog wat andere algemene onderwerpen. Dan is ie mij meteen kwijt. Ik ben een beetje klaar met die klimaat dominees die dit onderwerp tot een religie hebben verklaart en zich als een milieu/klimaat-salafist opstellen. Ik neem ze eenvoudigweg niet meer serieus.

Wat ik wel mis in de discussie over het milieu/klimaat wat we voor het nageslacht gaan doen op het gebied van innovatie, preventie en verdediging van en in Nederland als het niet goed af gaat lopen. Want slecht aflopen gaat het op zeker. Azië, Afrika en andere grote gebieden en landen waar ze nog maar aan het begin van de industriële ontwikkeling staan en waar de welvaart net begint te groeien gaan een bijdrage aan de vervuiling leveren in de toekomst die ongekend zal zijn. China bouwt dacht ik bijna 400 kolencentrales, heel India wil aan de airco en denk dat iedereen in Afrika ook zo’n beetje alles wil wat wij nu hebben. Dat is begrijpelijk maar dat gaat wel gevolgen hebben. Dus............ hoe gaan we het proberen te organiseren dat:

We in Nederland wel kunnen blijven ademen;
Stoppen met het financieel bijdragen aan de toename buiten Nederland van de vervuiling;
We niet overstromen over een x-aantal jaar door het stijgen van de zeespiegel;
Enz enz.

Daar zullen lastige keuzes in gemaakt moeten worden. Want dat gaat geld kosten. De vraag is of je dan nu miljarden in windmolens en andere projecten moet stoppen om 0,009 procent te verbeteren of dat je het grootste gedeelte in bovenstaande punten moet investeren of daar een slimmere verdeling in moet maken.En als je die keuzes maakt en zorgt dat het hier leefbaar blijft hoe deal je dan met die 3 miljard klimaat-vluchtelingen die hier ook willen wonen als ze hun eigen habitat om zeep hebben geholpen. Want die gaan komen en die gaan niet alsjeblieft vragen en weer omkeren als we zeggen nu ff niet. Het opvallende voor mij is dat ik hier niet heel veel over terug kan vinden in de mainstream media. Die discussie zou ik veel meer willen horen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vegetariër worden

Bericht door JP » 02 sep 2019, 23:53

...en dan wil jij een dikke V8 pickup gaan rijden ? Schaam je, verbeter de wereld en begin bij jezelf....1.0 is genoeg !

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Vegetariër worden

Bericht door Fernando » 03 sep 2019, 00:09

indobesar schreef: 02 sep 2019, 23:17
Fernando schreef: 02 sep 2019, 21:59 Daarom koop ik sinds een jaartje m'n vlees via koop een koe.
Dan weet ik tenminste waar het vandaan komt, dat het 100% natuurlijk is en die koe een goed leven heeft gehad.
Het is duurder en daardoor eet ik minder vlees maar kwalitatief wel beter dan die kiloknaller-ellende. :zwijntje:
Hoe bevalt het?
Er zijn hier kippen onderweg, voor de saté ayam 😉
Bevalt prima, zeer goed vlees, lekker mals. Prachtig en goed verpakt met bak en braadadvies. Ze houden je sowieso goed op de hoogte met verkoop, wanneer de koe naar de slacht gaat, wanneer het vlees wordt verwerkt en meerdere berichten wanneer het vlees naar je onderweg is.

Twijfel alleen nog om de website "koopeengeit" op te zetten voor de saté kambing! ;-)

*krijgt spontaan trek*

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] en 399 gasten