Inrijden 718 boxster 2.0

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Inrijden 718 boxster 2.0

Bericht door JWtje » 25 aug 2019, 22:29

Heb de afgelopen 20 jaar meer dan 100 motorblokken gereviseerd varierend van boodschappenauto tot tractorpullmotor en als je het mij vraagt hoeft er niets meer ingereden te worden.
Oude motoren met flat tappet lifters op de nokkenas moet je nog steeds wel indraaien een half uurtje maar eigenlijk ben je dan ook een droeftoeter die niet even 1K extra uitgeeft aan een dikke rollercam.

Meeste motoren die ik opbouwde starte ik op op de testbank en deed dan na een half uur onbelast draaien een lektest op alle cilinders.
Na een half uurtje stationair pruttelen hebben de meeste blokken 96-98% score op hun lektest en beter gaat het niet worden. Wel is het zo dat ik de blokken met minerale olie in liet lopen. Als je er een volsyntheet in knikkerde dan had je altijd meer lekverlies en daarbij meer variatie aan verlies per cilinder.
Als je tegenwoordig als fabrikant een blok bouwt dan gaat ie natuurlijk altijd eerst even op de bank lijkt mij. Je bent echt een stomme lul als je dat klein beetje tijd niet in je eindproduct stopt. In iedere motor zitten deeltjes zat die op een maandag morgen geproduceerd kunnen zijn waardoor een nieuwe auto van huilie huilie veel eurootjes kei kapot sneuvelt.

Mensen die een product afkraken hebben vaak meer tijd dan mensen die een product aanprijzen dus ga er maar van uit dat je blokje prima ingelopen is op de bank. Daarna heeft ie een verversingkje gehad en toen is ie pas ingebouwd.

Doe voor je gevoel een tankje rustig aan en daarna vriendjes worden met je toerenbegrenzer.

Veel plezier.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Inrijden 718 boxster 2.0

Bericht door sdlauto » 25 aug 2019, 22:40

Dit is dan weer een heel andere kijk erop.
Ik vraag me wel af waarom de dealers dan altijd nog praten over die inrijperiode, als jij beweert dat het niet nodig is.
Zou het voor het blokje niet uitmaken als ik hem, wel warm na 500 kilometer gewoon meermaals redline?
Kan je dat ook onderbouwen waarom het wel of niet slecht is?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Inrijden 718 boxster 2.0

Bericht door Knot » 25 aug 2019, 23:24

Je moet toch ook remschijven, remblokken, koppeling, versnellingsbak, differentieel etc inrijden dus waarom de motor ook die "rust" niet gunnen?

Ik doe idd langere ritten, geen boodschappen, niet stationair pruttelen, gewoon tussen de 2000 en 4000 toeren rijden, eerste 100km echt rustig aan daarna wat vlotter en na 500km ook wel afentoe met driekwart gas wat verder doorhalen. Enige wat echt slecht is is op de snelweg richting topsnelheid gaan, dan loopt de olietemperatuur snel op en belast je het blok daar worden de cilinderwanden niet fraaier op.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Inrijden 718 boxster 2.0

Bericht door Niels » 26 aug 2019, 00:07

JWtje schreef: 25 aug 2019, 22:29 Heb de afgelopen 20 jaar meer dan 100 motorblokken gereviseerd varierend van boodschappenauto tot tractorpullmotor en als je het mij vraagt hoeft er niets meer ingereden te worden.
Oude motoren met flat tappet lifters op de nokkenas moet je nog steeds wel indraaien een half uurtje maar eigenlijk ben je dan ook een droeftoeter die niet even 1K extra uitgeeft aan een dikke rollercam.

Meeste motoren die ik opbouwde starte ik op op de testbank en deed dan na een half uur onbelast draaien een lektest op alle cilinders.
Na een half uurtje stationair pruttelen hebben de meeste blokken 96-98% score op hun lektest en beter gaat het niet worden. Wel is het zo dat ik de blokken met minerale olie in liet lopen. Als je er een volsyntheet in knikkerde dan had je altijd meer lekverlies en daarbij meer variatie aan verlies per cilinder.
Als je tegenwoordig als fabrikant een blok bouwt dan gaat ie natuurlijk altijd eerst even op de bank lijkt mij. Je bent echt een stomme lul als je dat klein beetje tijd niet in je eindproduct stopt. In iedere motor zitten deeltjes zat die op een maandag morgen geproduceerd kunnen zijn waardoor een nieuwe auto van huilie huilie veel eurootjes kei kapot sneuvelt.

Mensen die een product afkraken hebben vaak meer tijd dan mensen die een product aanprijzen dus ga er maar van uit dat je blokje prima ingelopen is op de bank. Daarna heeft ie een verversingkje gehad en toen is ie pas ingebouwd.

Doe voor je gevoel een tankje rustig aan en daarna vriendjes worden met je toerenbegrenzer.

Veel plezier.
Prima uitleg maar imho zitten er teveel aannames in, in de tijd van efficiëntie en kosten geneuzel. Uitgebreid duurtesten doet tegenwoordig de eerste auto eigenaar en al lang niet meer de fabrikant. Je kunt gelijk hebben hoor maar ik ging liever ff 2dkm inrijden. Ben ook al een ouwe l#l natuurlijk :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten