Het grote 'elektrische fietsen' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Kadett
Berichten: 4639
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 07:35

Elektrische fiets die ik wil bestaat niet. Of tenminste mag in NL niet. Als ik er al 1 zou willen moet het er 1 zijn die gewoon continue een bijvoorbeeld 50/100/150 watt trapondersteuning geeft. Ongeacht mijn snelheid.

Ik fiets sowieso altijd wel door. Gemiddelde 25kmh... Speed pedelecs trap ik ook door-de-motor-heen zeg maar en vindt dat bloed irritant. De lichtste stand van een Ebike is vaak alleen al het noodzakelijke extra vermogen van gewicht en rolweerstand tov een normale trekking fiets. Daarboven begint pas iets interessanter te worden.

Maar ja dan moet ik direct weer een helm op. Ben al 2x staande gehouden door een motor agent die dacht dat ik op een Speed Pedelec reed toen ik doortrapte... zag kennelijk verschil niet tussen een dynamo naaf en front motor :(

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door alt » 28 jul 2019, 08:55

Helm op de fiets, daar ben ik groot voorstander van.
Ik ben 19 jaren geleden met mijn Jamathi caferacer in een hele krappe 180 graden bocht gevallen met een snelheid van 10 kmh per uur.
De motor knalde vast.
Sleutelbeen breuk, helm kapot, ik was gelukkig nog heel.
Dit was bij een demorace, dus verplicht met helm rijden, maar wat was ik blij dat ik een helm op had.
Ook op mijn elektrische snorschooter heb ik met 38 graden een helm op.

Online
Kadett
Berichten: 4639
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 09:05

Fiets gemiddeld 3000km per jaar. Afgezien van een schuiver in de sneeuw nog nooit onderuit gegaan. Voor stukje woon werk en er lag/viel veel sneeuw monteerde ik winterbanden voor de fiets... ideaal :)

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door PeterB » 28 jul 2019, 10:28

Kadett schreef: 28 jul 2019, 07:35
Maar ja dan moet ik direct weer een helm op. Ben al 2x staande gehouden door een motor agent die dacht dat ik op een Speed Pedelec reed toen ik doortrapte... zag kennelijk verschil niet tussen een dynamo naaf en front motor :(
Één van m'n neefjes kwam ook laatst met een soortgelijk verhaal thuis. Vertelde dat hij op" z'n gemak "achter een brommer aan reed en aan de kant werd gezet want " je rijdt zonder helm op een SpeedPedelec".
Wij hadden zoiets van "ja hoor" :)

Online
Kadett
Berichten: 4639
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 10:43

Ja dat dus... nu heb ik op dit moment een iets voller postuur maar wel flinke fietsconditie. Windstil of mee is 30+ normaal..beetje hardere wind tik ik de 40 ook wel eens aan. Dus dat oom agent het opvallend vindt snap ik deels wel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door JP » 28 jul 2019, 10:50

Een elektrische fiets is dat nu fwd of rwd ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Arthur » 28 jul 2019, 11:00

Kan beide, alsook MWD :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door allen » 28 jul 2019, 11:46

Zou prettig zijn als we een maximum snelheid hebben voor fietsers en dat er eens streng op gehandhaafd wordt. 25 km/u is hard zat. Heeft niemand meer een elektrische fiets nodig. Beter voor het milieu.
Hoogstwaarschijnlijk ook minder racefietsers. Ik zeg top! :thumbup:

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door HarryC » 28 jul 2019, 11:56

Was ook nooit echt voorstander van elektrische fietsen. Blijkt ook dat er veel meer ongelukken gebeuren dan met regulieren fietsen. Heb zelf ook bijna wel eens zo'n fiets onder de auto gehad, je kijkt , ziet in de verte een fiets, wilt optrekken en hij knalt voor je auto langs....

Aan de ander kant heb ik voor m'n zoon een elektrische fiets gekocht omdat hij dagelijks 18km enkele reis naar zijn werk moet, heeft geen rijbewijs en heeft Asperger, is naar speciaal onderwijs geweest met busje en is werkelijk niets gewend. Door de elektrische fiets is hij al 7 maanden aan t werk, door weer en wind. Iets wat zonder elektrische fiets echt ondenkbaar was geweest, dus ook heel blij met deze vorm van fietsen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 11:57

ik vind het onverantwoord dat ze met zulke snelheden zonder helm rijden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door allen » 28 jul 2019, 13:53

Over watvoor snelheden heb je het dan?
Zo’n 45 km ding is geregistreerd als een bromfiets. Als je 25 km/u zonder helm niet verantwoord vindt...
Geef dan iedere fietser maar vast een helm mee.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door JP » 28 jul 2019, 14:06

Welke meerwaarde heeft deze X5 vergeleken met die 550i destijds ? Wat moet je met zo’n ding als je gynaecoloog bent?

Online
k33z
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door k33z » 28 jul 2019, 15:57

Fietsen zonder helm is gewoon echt gevaarlijk, zeker als je vaak wat sneller rijdt.

Dat moet ieder voor zich weten, maar veel in het verkeer en ook nog wat hogere snelheden.... altijd helm op.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 16:24

allen schreef: 28 jul 2019, 13:53 Over watvoor snelheden heb je het dan?
Zo’n 45 km ding is geregistreerd als een bromfiets. Als je 25 km/u zonder helm niet verantwoord vindt...
Geef dan iedere fietser maar vast een helm mee.
Als ik hoor dat ze gewoon 40 halen op een gewone elektrische fiets zonder helmplicht is het imho onverantwoord.

Online
Kadett
Berichten: 4639
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 16:56

Sorry hoor maar vind dat grote onzin. Het is niet alsof je 40kmh door hartje Amsterdam rijdt op het fietspad. Toen ik nog een racefiets had had ik zeker helm op. Maar een simpel rondje ringvaart had ik een gemiddelde van 35kmh ofzo.. reed altijd alleen. Dus tja daar boeit het niet zo. Ga je van Scheveningen naar Zandvoort door duinen heen. Dat is een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 17:21

Kadett schreef: 28 jul 2019, 16:56 Sorry hoor maar vind dat grote onzin. Het is niet alsof je 40kmh door hartje Amsterdam rijdt op het fietspad. Toen ik nog een racefiets had had ik zeker helm op. Maar een simpel rondje ringvaart had ik een gemiddelde van 35kmh ofzo.. reed altijd alleen. Dus tja daar boeit het niet zo. Ga je van Scheveningen naar Zandvoort door duinen heen. Dat is een heel ander verhaal.
Ja als je valt is een stoeprand of boom natuurlijk een stuk zachter als je op de fiets zit, boven de 20km is de kans op hoofdletsel gewoon erg groot. mij maakt het verder niet uit hoor.
Dus op een racefiets met 35 wel helm maar op een elektrische fiets niet, wat is het verschil?

Online
Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Zed240 » 28 jul 2019, 17:25

Zo'n 40km/h ding heeft gewoon helmplicht. Tot 25km/h (met 2km/h marge) is geen verzekering en helmplicht. Daarboven (of fiets die ook zonder meetrappen ondersteuning geeft, bijvoorbeeld met een knop/hendel) heeft verzekerings- én helmplicht.

De begrenzer verwijderen is echter heel makkelijk, en er wordt weinig op gecontroleerd. Zou dat wel gebeuren ben je gewoon de sjaak voor onverzekerd rijden gok ik.

Overigens is voor veel oudjes 20 al te hard.

Online
Kadett
Berichten: 4639
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 17:28

Zoals ik zei.. ik rij niet echt in hele drukke plekken. Tijden dat ik s ochtends rij slaapt half Nederland nog. En s middags rond 1300 a 1500 valt dat ook mee ;)

Je moet ook niet op een 1.5 meter breed fietspad andere fietsers inhalen met 35+ kmh deed ik op de racefiets ook al niet. Uit eigen ervaring weet ik dat de bel gebruiken mensen eerder laat schrikken dan dat ze een kennisgeving krijgen ervan dat er iemand aankomt.

Woonden we nu in de Eifel of Zwarte Woud waar je dagelijks flinke hellingen moet beklimmen en afdalen vind ik een ander verhaal. Alp dhuez ook een x met een max van 70kmh afgedaald. Dan helpt het simpele Giro helmpje ook niet meer hoor.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door RS-Ron » 18 mar 2023, 09:50

Even een topic omhoog schoppen. Ben me een beetje aan het oriënteren voor een E-bike. Er is een redelijke kans dat ik van werkplek ga veranderen en dan wordt het dagelijks woon/werk van 30km voor een retourtje. In het centrum van Rotterdam dus parkeren drama. OV niet echt optimaal,, nog een heel eind lopen vanaf metro station. En ik ben niet zo’n fan van het opgehokt in de metro staan in de spits. Dus in vlaag van complete verstandsverbijstering bedacht ik dat ik maar eens op de fiets moet gaan. Deel door de stad, deel lange rechte fietspaden naar het dorp. Moet wel een beetje opschieten en wat elektronische “mogelijkheden” hebben om op de lange rechte stukken wat “meer” op te schieten. Wat zijn de ervaringen hier ? Heb eens naar een Urban E-bike gekeken, bijv. een Cowboy C3/C4, lijkt me een beetje kleine fiets met mijn 1.87 maar wel lekker wendbaar in de stad. Kan hem op het werk afgesloten stallen en moet makkelijk thuis kunnen komen. Beetje actieve houding mag ook wel, hoef alleen niet badend in het zweet aan te komen op het werk. Er is een fiets-plan, maar geen idee of je dan weer bij een fietsenzaak moet zijn. O ja ik zet ook een helm op.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Stefan R » 18 mar 2023, 10:56

Kijk vooral naar fietsen waarbij de service (meer dan) goed is, Cowboy van Moof allemaal leuk maar de service is ruk.

De beste tip is echt, koop bij je lokale dealer!

Ik heb er zelf afgelopen december 1 gekocht, ik was zeker dat het een Gazelle zou worden met Bosch middenmotor belt-drive en Shimano 8 speed.
Uiteindelijk is het wat anders geworden (Levit Nevel 3) wel de Bosch middenmotor en belt-drive, maar een traploze Enviolo naaf i.p.v. de Shimano 8 speed. https://www.12gobiking.nl/levit-nefel-bosch-active-3

Kijk eens of er een Gazelle testcenter in de buurt zit, dan kan je al het e.e.a. ervaren.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door JP » 18 mar 2023, 10:58

Je ziet toch steeds meer ouderen op de fiets….het idee vind ik maar niets. Maar Ron je hebt toch al een elektrische fiets, eentje met dak? Of vergis ik Mii nou?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door RS-Ron » 18 mar 2023, 12:28

Twee zelfs, maar verkeer door de Maastunnel is echt een drama hier in Rtd, als het beetje tegenzit doe ik al een half uur over de eerste 300 meter om in die tunnel te komen…….. met de EVroemer. Heb ik nog minder zin in dan fietsen….

Zal eens bij de plaatselijke fietswinkel langslopen, eens kijken wat die adviseren.

Gr R

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door JP » 18 mar 2023, 12:55

Dat heb ik met fietsen, 300meter in een half uur, net snel genoeg om niet om te vallen. Fietsplannen zijn tegenwoordig uitgebreider, niet meer de €750 max. heb ik begrepen.

Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Gijzert » 18 mar 2023, 13:52

Mooie speedpedelec van Stromer.
Of als het rustiger moet:

https://www.specialized.com/nl/nl/turbo-vado

Online
SlowCo
Berichten: 3528
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door SlowCo » 18 mar 2023, 14:01


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankie, Google [Bot], Kadett, Kasteel, krentenbol, MarcF, Miesjel, RJK, Tristan en 65 gasten