BMW doet niet na aankoop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

BMW doet niet na aankoop

Bericht door Luc B » 27 jul 2019, 12:32

Een maatje van mij heeft een 318i e46 gekocht op 29-06-2019 bij een autohandelaar. Echter, gisteren nadat hij van het werken terug kwam, stopte deze ermee. Sloeg ineens af. We hebben de auto naar huis gesleept en kwam er een storing op de krukassensor en de uitlaatnokkenassensor. Maar lijkt op kettingfalen?

De auto is zonder garantie gekocht, maar in hoe verre heeft hij recht op herstel ivm 'non-conformiteit'. Hij heeft uitgebreid onderzoek van tevoren gepleegd en meermalen zwart op wit dat er niets mis was met het voertuig, en zelfs video's van het lopen van de motor. Ook uitgebreid een proefrit gemaakt waarin niets was te merken.

Op een simpel telefoontje met de mededeling dat de auto niet meer liep, en hoe we dit samen gingen oplossen kregen we direct de deksel op onze neus. Nog net niet "zoek het maar uit, sucks to be you' .

Hoe dit het beste op te lossen?

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Sander-E46 » 27 jul 2019, 12:34

Als de auto het goed deed en nu niet meer kan het ook nu pas stuk gegaan zijn. Als je hem dan zonder garantie koopt wordt het lastig.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Tim N » 27 jul 2019, 12:48

Dat laatste, garantie tot het hek. En hopen op coulance is er niet bij zo te lezen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7165
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Erik K. » 27 jul 2019, 13:02

Zolang er een aanzienlijk bedrag voor de auto betaald is, heb je gewoon recht op garantie na zo'n korte tijd de bezit hebben.
Ook al teken je ervoor geen garantie te hoeven.

Heb je bv €1,- betaald heb je geen recht van spreken. Maar bv €4000,- dan weldegelijk.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Ferdi » 27 jul 2019, 13:19

Naast de rechten hangt het ook nog van de garage zelf af.
Ga eens goed met ze in gesprek en kijk dan wat er mogelijk is.

Bij de Focus was een halfjaar na aanschaf de airco stuk, ook zonder garantie gekocht en toch heeft men alles keurig hersteld.
Nissan ook wat dingen na aanschaf aangekaart en ook daar een geldbedrag voor terug gekregen zonder dat ik garantie had.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Elise » 27 jul 2019, 13:19

Bijna een maand in bezit en in die tijd liep hij goed?
Dan heb je gewoon pech.

Hoe oud is dat ding eigenlijk?

Justusvdg
Berichten: 150
Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Justusvdg » 27 jul 2019, 13:23

Da's een lastige.
Leeftijd, kmstand, prijs, relatieve prijs, afspraken die op papier staan, type bedrijf: alles speelt mee..
Formeel heb je een redelijke termijn recht op een goed functionerende auto.
mrgoed wat is redelijk en tegen welke prijs? Als jij 2k aftikt waar andere auto's gemiddeld 3k kosten dan sta je niet sterk. Die kettingen van die N42 motoren kunnen oprekken maargoed dat merk je met koude start. Die plastic! geleiders breken ook vaak af: daar kan niemand wat aan doen.
Het valt of staat een beetje met hoe het bedrijf er in staat: is zijn naam hem iets waard, is het een pure dozen schuiver? Je bent wel een maand verder, als een dag was geweest had de wereld er ook anders uitgezien.
Voor mezelf sprekend: ik wil de klant altijd wel helpen door bv reparatie tegen kostprijs uit te voeren of door een klant onderdelen tegen inkoop te leveren als klant bewust heeft afgezien van garantie (en dus ook minder betaalt). Dan kost t mij als bedrijf niets en help je de klant toch alsnog..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Niels » 27 jul 2019, 14:08

Helemaal geen lastige. De nieuwste E46 is onderhand 15 jaar oud, garantie tot aan de deur is dat tenzij anders afgesproken. Bij levering zowat een maand terug was het probleem nog niet aanwezig, m.a.w. de auto was op dat moment goed. Het is dus niet dat je iets met verborgen gebreken hebt gekocht. Je hebt simpelweg de pech dat een slijtage deel het nu net begeeft.

Ik zou de timing controleren, wie weet ben je gered met twee nieuwe sensoren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Arthur » 27 jul 2019, 14:11

Ben niet juridisch onderlegd, maar dit lijkt me een gevalletje pech hebben... De garage wil al niet meewerken, dan weet je iig wat voor vlees je in de kuip hebt. Dus voor wat voor bedrag ben je bereid dit aan te vechten? Of slikken en weer doorgaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door JP » 27 jul 2019, 15:31

Ferdi Gielen schreef: 27 jul 2019, 13:19 (...)
Nissan ook wat dingen na aanschaf aangekaart en ook daar een geldbedrag voor terug gekregen zonder dat ik garantie had.
Coulance....Nissan :hmmm: ik dacht dat VAG erg was maar Nissan kan er ook wat van...:bag:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2019, 15:46

Niels schreef: 27 jul 2019, 14:08 Helemaal geen lastige. De nieuwste E46 is onderhand 15 jaar oud, garantie tot aan de deur is dat tenzij anders afgesproken. Bij levering zowat een maand terug was het probleem nog niet aanwezig, m.a.w. de auto was op dat moment goed. Het is dus niet dat je iets met verborgen gebreken hebt gekocht. Je hebt simpelweg de pech dat een slijtage deel het nu net begeeft.

Ik zou de timing controleren, wie weet ben je gered met twee nieuwe sensoren.
Dit dus, koop je een auto van 5jr oud heb je wellicht nog mazzel.
Minimaal 15jaar oud is ongeveer einde economische levensduur en dan expliciet zonder garantie kopen is echt zodra je het hek uit rijdt pech hebben.

En je bent een maand verder

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Ferdi » 27 jul 2019, 16:08

JP schreef: 27 jul 2019, 15:31
Ferdi Gielen schreef: 27 jul 2019, 13:19 (...)
Nissan ook wat dingen na aanschaf aangekaart en ook daar een geldbedrag voor terug gekregen zonder dat ik garantie had.
Coulance....Nissan :hmmm: ik dacht dat VAG erg was maar Nissan kan er ook wat van...:bag:
Toen ik hem kocht was ie ook ruim 14 jaar oud, coulance vanuit Nissan zelf reken ik dan niet eens meer op.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door allen » 27 jul 2019, 16:32

Persoonlijk zou ik zeggen zelf (laten) oplossen en betalen. Garantie laten vallen om de auto goedkoper mee te nemen en daarna na een maand alsnog een en ander claimen... Not done imho.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Joël D. » 27 jul 2019, 16:46

Tsja, risico van het kopen van een oude auto. Gevalletje pech IMO.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door RJK » 27 jul 2019, 17:07

Iets soortgelijks gehad jaren terug, ook met een E46 318i met N42 motor. Ik kwam er niet eens mee thuis, ding stopte er halverwege mee. Was de krukassensor. Nieuwe kostte geen drol en daarna nooit problemen mee gehad. Monteren van de sensor was nog wel een klusje trouwens, zit onder het inlaatspruitstuk en achter de startmotor verstopt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2019, 17:19

allen schreef: 27 jul 2019, 16:32 Persoonlijk zou ik zeggen zelf (laten) oplossen en betalen. Garantie laten vallen om de auto goedkoper mee te nemen en daarna na een maand alsnog een en ander claimen... Not done imho.
Ook dat idd, ik koop ook altijd zonder garantie, onder handels conditie zo meenemen.
Scheelt hoop euro’s maar als er dan iets stuk zou zijn niet gaan miepen maar maken betalen en door

Gegokt en verloren noemen we dat. Staat tegenover alle andere keren dat het wel goed gaat en je flink euro’s per transactie bespaard.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Luc B » 27 jul 2019, 17:37

allen schreef: 27 jul 2019, 16:32 Persoonlijk zou ik zeggen zelf (laten) oplossen en betalen. Garantie laten vallen om de auto goedkoper mee te nemen en daarna na een maand alsnog een en ander claimen... Not done imho.
Garantie was niet mogelijk oid. Anders was dat wel gedaan. Hij is bewust voor een met een lagere km.stand gegaan, en daar de bijbehorende prijs voor betaald. (Meen 4700,-). Het is niet de eerste de beste die hij kocht.

Maargoed, morgen gaan we op onderzoek uit, en hoogstwaarschijnlijk de sensoren even vervangen. Dat is het gehannes met het betreffende bedrijf niet waard.

Toch bedankt voor ieders tips/mening!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door allen » 27 jul 2019, 17:42

Verandert niet zoveel aan m’n kijk erop aangezien hij dat wist voor de koop.
Hopelijk is de fout simpel te verhelpen. Succes morgen!

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Joël D. » 27 jul 2019, 18:24

RJK schreef: 27 jul 2019, 17:07 Iets soortgelijks gehad jaren terug, ook met een E46 318i met N42 motor. Ik kwam er niet eens mee thuis, ding stopte er halverwege mee. Was de krukassensor. Nieuwe kostte geen drol en daarna nooit problemen mee gehad. Monteren van de sensor was nog wel een klusje trouwens, zit onder het inlaatspruitstuk en achter de startmotor verstopt.
Ik heb het een keertje gehad met een Alfa 147. Daar bleek de carterpan lek van te zijn. Tsja, pech gehad. Bij particulier gekocht. Ik heb niet eens meer contact opgenomen. Ik was er zelf bij toen ik hem kocht.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Elise » 27 jul 2019, 19:50

Bekijk het eens van de andere kant. Stel dat een verkoper (handelaar) wel aansprakelijk gehouden zou kunnen worden, dan is het snel gebeurt met het oude spul hier in Nederland. Kun je gewoon niks meer lokaal kopen want gaat alles voor de export.

Hopelijk is het met het vervangen van sensoren opgelost. Succes!

Paul S
Berichten: 463
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Paul S » 28 jul 2019, 08:43

Daarbij, koop je tegenwoordig een auto nieuw en draait het blok in de soep na bv 50.000km dan zijn er nog zat merken waar je geen coulance krijgt en gewoon moet bukken.
En een handelaar zou bij een klein defect wel overal coulance op moeten geven, dan is het inderdaad snel gebeurd met de tweedehands auto's.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door jos_br » 28 jul 2019, 10:53

Luc B schreef: 27 jul 2019, 17:37
allen schreef: 27 jul 2019, 16:32 Persoonlijk zou ik zeggen zelf (laten) oplossen en betalen. Garantie laten vallen om de auto goedkoper mee te nemen en daarna na een maand alsnog een en ander claimen... Not done imho.
Garantie was niet mogelijk oid. Anders was dat wel gedaan. Hij is bewust voor een met een lagere km.stand gegaan, en daar de bijbehorende prijs voor betaald. (Meen 4700,-). Het is niet de eerste de beste die hij kocht.

Maargoed, morgen gaan we op onderzoek uit, en hoogstwaarschijnlijk de sensoren even vervangen. Dat is het gehannes met het betreffende bedrijf niet waard.

Toch bedankt voor ieders tips/mening!
Of de koop mét of zonder garantie mogelijk is, dan heb je zelf toch de keuze de auto überhaupt te kopen? Deze 15 jr oude auto is duidelijk zonder garantie verkocht en pas na een maand mankeert er iets aan!! Ik snap dus "het gehannes met het betreffende bedrijf" in deze niet helemaal......behalve dat het dan wel een afknapper is dat er toch iets aan mankeert.

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 10:58

Het autobedrijf had natuurlijk moeten ruiken dat die na een maand zonder garantie kapot zou gaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door JP » 28 jul 2019, 11:02

Zo’n bedrijf kan toch wel wat coulance tonen ? Het is toch niet zo dat ze alleen maar winst willen maken ?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW doet niet na aankoop

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 11:05

coulance op een auto van 15 jaar oud, met waarschijnlijk 500 euro ertussen, mag die man ook nog eten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Ralph Wolf en 136 gasten