EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 27 jul 2019, 10:27

Is dit nog actueel? Er zijn natuurlijk nog genoeg fossiele brandstoffen in Moeder Aarde, het delven etcetera is een puntje van aandacht:

Dit is uit 2016:
Nico van Bohemen wil wel eens weten wat de gevolgen zijn als we op grote schaal elektrisch gaan rijden. Hoe zit het bijvoorbeeld met het verbruik per kilometer? En waar haalt het elektrische autopark zijn energie vandaan?




Eerst iets over de beperkingen van de verbrandingsmotor. Zijn rendement is namelijk bedroevend laag: zo’n 20 procent voor een benzinemotor en 25 procent voor een diesel. Dat komt doordat het omzetten van warmte in bewegingsenergie een moeizaam proces is. Het rendement daarvan is begrensd door de wetten van de thermodynamica, dus erg veel is daar niet aan te doen.

Elektrische auto’s zijn in dit opzicht stukken beter. Het omzetten van elektriciteit in bewegingsenergie heeft zo’n beperking namelijk niet. In de praktijk is een rendement van 90 procent of hoger best haalbaar. Bovendien kan de remenergie gemakkelijk worden teruggewonnen via ‘regeneratief remmen’. Een minpuntje is dat de verwarming in de winter stroom kost, terwijl die in een ‘gewone’ auto uit de afvalwarmte van de motor komt.

Aardgas en steenkool

Het lijkt dus allemaal prachtig. Maar: die elektriciteit moet wel worden opgewekt, en dat gebeurt in Nederland nog voor zo’n 80 procent uit aardgas en steenkool. Dergelijke ‘thermische’ centrales hebben ook een beperkt rendement. Ze doen het wel beter dan de benzinemotor, maar van de energie die er ingaat, komt toch maar zo’n 35 procent thuis uit het stopcontact. Daarmee wordt het totale rendement 90 procent × 35 procent, ofwel circa 32 procent; nauwelijks beter dan een dieselauto.

Waarom zouden we dan toch elektrisch rijden? Punt één: het is voordelig. Op de autoweg heeft een elektrische personenauto een motorvermogen van ruwweg 15 kilowatt nodig. Een uur rijden kost dan 15 kilowattuur, ofwel ongeveer 3 euro. Daar kan benzine of diesel niet tegenop ‒ al zijn die vooral duur door de hoge belastingen. Punt twee: vroeg of laat raken de fossiele brandstoffen op en zullen we de benzine- en dieselauto toch vaarwel moeten zeggen. Het is dus niet zo gek om alvast ervaring op te doen met elektrisch rijden.

Duurzame energie

Natuurlijk moet die elektriciteit dan nog wel worden geproduceerd, bijvoorbeeld door zonnepanelen en windmolens. Stel dat we dit met zonnepanelen gaan doen, en dat elk huishouden zo’n 50 kilometer per dag rijdt. Dan blijkt daar zo’n 15 vierkante meter aan zonnepanelen voor nodig te zijn. Maar we hebben dan nog wel een stapel accu’s nodig om de donkere wintermaanden te overbruggen.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl! Deze vraag verscheen in KIJK 5/2016, die je nog online kunt bestellen!

Tekst: Jo Hermans

Beeld: 123rf
https://www.kijkmagazine.nl/tech/zijn-elektrische-auto/

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 27 jul 2019, 10:29

Klopt is ook een gaaf stuk techniek. Dit stukje kwam vorig jaar uit.

https://www.greencarcongress.com/2018/0 ... hates.html

2.7 liter met 270 pk die 1:16 kan halen in een F150. Enige problem is de relatieve massa toename en formaat van het geheel.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 27 jul 2019, 10:47

Maar da's ook een probleem bij EV's. Relatieve massa toename en formaat batteries.


Die Napier Deltic is mooi.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 27 jul 2019, 12:21

NRC vandaag;

Gemeten CO2-uitstoot nieuwe auto’s dit jaar gestegen
De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is afgelopen jaar in Nederland gestegen. Dat komt door een nieuwe Europese emissietest en veranderde overheidsmaatregelen.
Mark Middel
27 juli 2019 om 12:00
Leestijd 1 minuut

Over elektrische auto's met een waarde boven de 50.000 euro moeten een hogere bijtelling betaald worden.
Over elektrische auto's met een waarde boven de 50.000 euro moeten een hogere bijtelling betaald worden.
Foto Amanda Voisard/Reuters
De gemeten CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Nederland is in de eerste zes maanden van dit jaar gestegen. Over dezelfde periode vorig jaar stootte een nieuwe auto per gereden kilometer gemiddeld 112 milligram CO2 uit. Dat steeg dit jaar naar 117 milligram CO2, blijkt uit cijfers van autobranchevereniging RAI waarover het AD eerder berichtte.

Volgens de branchevereniging is de stijging te wijten aan twee oorzaken. Allereerst wordt gebruik gemaakt van een nieuwe strengere Europese CO2-emissietest, wat tot gevolg heeft dat de CO2-waarde van elke auto hoger uitvalt. Alleen auto’s die volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden, stoten geen CO2 uit. Doordat de CO2-uitstoot van auto’s gekoppeld is aan de aanschafbelasting (BPM), zijn auto’s door de hogere CO2-uitstoot duurder geworden. Daardoor zijn dit jaar veel minder kleinere auto’s verkocht en relatief meer grotere.



Daarnaast is de bijtelling veranderd – het percentage van de autowaarde dat bij het inkomen moet worden opgeteld als een zakelijke auto privé wordt gebruikt. Voor auto’s met nul uitstoot (volledig elektrisch of op waterstof rijdende auto’s) geldt een laag bijtellingstarief van vier procent. Alle andere auto’s hebben een tarief van 22 procent. Alleen voor elektrische auto’s geldt de vier procent bijtelling slechts tot 50.000 euro, voor de rest van de cataloguswaarde geldt het hogere bijtellingstarief. Voor een Tesla van een ton scheelt dat per jaar zo’n 6.500 euro.

Door de veranderingen in de bijtelling worden minder zuinige auto’s in de zakelijke markt verkocht en meer zwaardere, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging. De meeste bezitters van een Tesla rijden een lease-auto via de zakelijke markt. Vorig jaar zijn in Nederland ruim 8.500 Tesla’s verkocht van 100.000 euro of duurder. Dit jaar zijn dat er tot dusver 177, meldt het AD.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 27 jul 2019, 12:22

Het is zo gebeurd met dat gesubsidieerde EV rijden.

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 27 jul 2019, 12:31

Ik zie enkel de Model 3 met de Aero velgen een poging doen economisch te rijden. Al het andere Tesla grut zie ik allemaal minimaal vmax +20 rijden.

Milieu standpunt boeit me niet alleen had dan de EV subsidie gecombineerd met een snelheids limiter zoals in busjes. Max 120kmh met een overboost van 10kmh die je 1x per 5 min mag gebruiken ofzo.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door smiley » 27 jul 2019, 12:33

Elke keer als je de overboost gebruikt wordt er een boom gepland op jouw kosten.
Lijkt me wel wat.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 27 jul 2019, 13:33

romo schreef: 27 jul 2019, 12:22 Het is zo gebeurd met dat gesubsidieerde EV rijden.

Neenee Romo, ze hebben allemaal een Tesla omdat ze zo begaan zijn met het milieu :please:
Vallen ze ff door de mand zeg.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 27 jul 2019, 20:11

‘Een op de drie Tesla-rijders heeft elk jaar een schade’
Volgens Focwa rijdt een auto gemiddeld eens in de 8,5 jaar schade. Bij batterij-elektrische auto’s blijkt dat eens in de vier jaar. Dat leidt de organisatie af uit reparatiedata van aangesloten schadeherstelbedrijven. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat een op de drie Tesla-rijders zich elk jaar bij een schadehersteller meldt.
https://www.amweb.nl/schade/nieuws/2019 ... -101118252

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 27 jul 2019, 22:57

Schade rijdende Tesla chauffeurs, teveel kloten met dat grote scherm. Maar dat zeg ik jaren. Mooie knoppen uit de jaren 60, probleem opgelost.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Spijkerhard » 27 jul 2019, 23:08

Kadett schreef: 27 jul 2019, 12:31 Ik zie enkel de Model 3 met de Aero velgen een poging doen economisch te rijden. Al het andere Tesla grut zie ik allemaal minimaal vmax +20 rijden.

Milieu standpunt boeit me niet alleen had dan de EV subsidie gecombineerd met een snelheids limiter zoals in busjes. Max 120kmh met een overboost van 10kmh die je 1x per 5 min mag gebruiken ofzo.
Met mn M3P Rijdt ik altijd Max +3. Je kunt alleen maar een absolute + waarde, geen procentuele + instellen. Achterhaalde auto... :mrgreen:
En ik hoor iedereen maar roepen dat al die EV's achter een busje of vrachtwagen hangen. :wink:

Overigens rijdt de Tesla met 160 milieu vriendelijker dan een ICE met 130. Dus waarom zou de EV een snelheidsbeperking moeten hebben? In Oostenrijk, waar met smog een snelheidsbeperking ingesteld wordt, heeft een EV rijder al met succes zijn boete aangevochten. (So far het bestrijden van lokale uitstoot...)

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door PeterB » 28 jul 2019, 00:21

En de hoeveelheid fijnstof bij 160 of 130 ??

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 08:26

Een Tesla gaat weer harder door zijn banden heen :tooth: Dat rubber wordt ook stof :)

Nee zondergekkigheid. Mij boeit het milieu aspect niet. Zolang er cruisschepen en containerschepen de havens inkomens met een uitstoot van een veelvoud van ons land. De vliegtuigen die op kerosinen vliegen waarbij enkel schiphol al meer uitstoot dan al onze auto s hier.

Het is een farce.. een wassen neus. Geld word op de verkeerde manier gespendeerd door mensen die er geen verstand van hebben.

Als het de politiek om uitstoot te doen was.

Maximaal 100kmh op de snelwegen ipv 130 stoot je al 30% minder uit. Boven 10kmh te hard direct rijbewijs invorderen. Moet je eens kijken hoe zuinig iedereen kan rijden dan en minder uitstoot er is.
Verbied alles boven de 200pk motorvermogen voor personen autos
Verbied rijdende containers zoals de Land Rover. X5 X7 etc. Niet alleen nieuw maar ook import.

Maar zoals ik zeg.. voor mij persoonlijk boeit het niet. Maar als je als overheid dan toch al subsidies geeft... doe het dan wel met restricties. Dus ook niet een Performance model. Zelfde als de Outlander PHEV die net lege accu nog geen 1:10 reed.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door smiley » 28 jul 2019, 08:34

Kadett schreef: 28 jul 2019, 08:26 Verbied alles boven de 200pk motorvermogen voor personen autos
Jij bevind je op heel dun ijs hier vriend.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 28 jul 2019, 08:42

Kadett schreef: 28 jul 2019, 08:26 Een Tesla gaat weer harder door zijn banden heen :tooth: Dat rubber wordt ook stof :)

Nee zondergekkigheid. Mij boeit het milieu aspect niet. Zolang er cruisschepen en containerschepen de havens inkomens met een uitstoot van een veelvoud van ons land. De vliegtuigen die op kerosinen vliegen waarbij enkel schiphol al meer uitstoot dan al onze auto s hier.

Het is een farce.. een wassen neus. Geld word op de verkeerde manier gespendeerd door mensen die er geen verstand van hebben.

Als het de politiek om uitstoot te doen was.

Maximaal 100kmh op de snelwegen ipv 130 stoot je al 30% minder uit. Boven 10kmh te hard direct rijbewijs invorderen. Moet je eens kijken hoe zuinig iedereen kan rijden dan en minder uitstoot er is.
Verbied alles boven de 200pk motorvermogen voor personen autos
Verbied rijdende containers zoals de Land Rover. X5 X7 etc. Niet alleen nieuw maar ook import.

Maar zoals ik zeg.. voor mij persoonlijk boeit het niet. Maar als je als overheid dan toch al subsidies geeft... doe het dan wel met restricties. Dus ook niet een Performance model. Zelfde als de Outlander PHEV die net lege accu nog geen 1:10 reed.
100% mee eens, IK zou geen voorstander zijn maar als je idd écht snel stappen wil maken begin je met een vmax van 100kmh op alle snelwegen en maak je van een overtreding een milieu delict / rijbewijs invordering dan doe je in 1 klap heel veel voor het milieu zonder enige nodige investering....

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 28 jul 2019, 08:49

Het milieu is een uitvinding van de jaren 60.
Dus nog zo jong, dat het nog weinig invloed op de aarde kan hebben

.Laten wij het nu eens hebben over het perfecte rijden met een ev.
Vanuit stilstand met constant koppel wegrijden, welke ice heeft zo'n vlak koppel.
Ik ken hem niet, ja toch een stoommachine.
Gewoon een comfortabele motor heeft een ev, instand koppel bij "gas geven", gedoceerd remmen bij het proportioneel los laten van het "gaspedaal".
Dit is wat een luxe ici, maar ook in je racewagen graag zou willen hebben, maar menig ev heeft dit reeds.
Samen met een paar begenadigde genieten wij van de aan het "gaspedaal' hangende ev, amen.
Ik hoop dat nog jaren te doen & dezelfde betrouwbaarheid te ondervinden als met de Peugeots uit de jaren 60, 70.

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 28 jul 2019, 08:52

Martijn_bmw schreef: 28 jul 2019, 08:42
Kadett schreef: 28 jul 2019, 08:26 Een Tesla gaat weer harder door zijn banden heen :tooth: Dat rubber wordt ook stof :)

Nee zondergekkigheid. Mij boeit het milieu aspect niet. Zolang er cruisschepen en containerschepen de havens inkomens met een uitstoot van een veelvoud van ons land. De vliegtuigen die op kerosinen vliegen waarbij enkel schiphol al meer uitstoot dan al onze auto s hier.

Het is een farce.. een wassen neus. Geld word op de verkeerde manier gespendeerd door mensen die er geen verstand van hebben.

Als het de politiek om uitstoot te doen was.

Maximaal 100kmh op de snelwegen ipv 130 stoot je al 30% minder uit. Boven 10kmh te hard direct rijbewijs invorderen. Moet je eens kijken hoe zuinig iedereen kan rijden dan en minder uitstoot er is.
Verbied alles boven de 200pk motorvermogen voor personen autos
Verbied rijdende containers zoals de Land Rover. X5 X7 etc. Niet alleen nieuw maar ook import.

Maar zoals ik zeg.. voor mij persoonlijk boeit het niet. Maar als je als overheid dan toch al subsidies geeft... doe het dan wel met restricties. Dus ook niet een Performance model. Zelfde als de Outlander PHEV die net lege accu nog geen 1:10 reed.
100% mee eens, IK zou geen voorstander zijn maar als je idd écht snel stappen wil maken begin je met een vmax van 100kmh op alle snelwegen en maak je van een overtreding een milieu delict / rijbewijs invordering dan doe je in 1 klap heel veel voor het milieu zonder enige nodige investering....
Ik wou de term milieudelict niet noemen net omdat het kantje boord is on wel of niet. Maar kennelijk zitten we op 1... gelukkig... denkbeeldige lijn. :)

@ alt: Als jij een B segment EV kan noemen die 450km op 1 lading in alle weersomstandigheden kan rijden koop ik hem direct.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EvdP » 28 jul 2019, 09:45


Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 28 jul 2019, 09:57

Wat een onzin "Sommige Teslarijders bekennen op fora dat ze zo ‘sportief’ rijden dat de banden al na 25.000 kilometer aan vervanging toe zijn"

Tesla eigenaren komen nooit boven de 90 uit en voegen in als slakken. Het zijn vooral de benzine en diesel racers dus de oplossing is wb verhoging voor die groep : )

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 10:03

tuurlijk, elk nadeel van een ev is onzin.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 28 jul 2019, 10:05

Niet zo zuur, heb je de wegenbelasting al overgemaakt deze maand? Anders kan ik niet hypermilen om mijn 165km range te halen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 28 jul 2019, 10:11

Die 130 euro per maand maak ik graag over om in het stuk nederland waar ik niet woon flink veel fijnstof en co2 uit te stoten zodat een ander lekker de moord stikt, en dan betaald de belastingdienst daar ook nog aan mee. :mrgreen:
En dan natuurlijk bij het tanken zoveel mogelijk snacks in plastic verpakkingen kopen en die onderweg opeten en de verpakkingen lekker uit het raam gooien waar ik niet woon.

Fuck het milieu

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 28 jul 2019, 10:19

Wie was dat op het df forum die schreef dat de zware vrachtwagens ook geen invloed hebben op het slijten van het wegdek? Iemand die in de wegenbouw werkt.

Mag in na jaren gebukt te hebben gestaan, er nog steeds pijn in o.a. mijn rug van heb, nu eens genieten om niet door de overheid genomen te worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 28 jul 2019, 10:42

Als de banden 'maar' 25kkm meegaan dan rijden de EV bezitters ook niet echt 'zo sportief' met die dingen.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EvdP » 28 jul 2019, 10:43

alt schreef: 28 jul 2019, 10:19 Wie was dat op het df forum die schreef dat de zware vrachtwagens ook geen invloed hebben op het slijten van het wegdek? Iemand die in de wegenbouw werkt.
Bij vrachtwagens wordt het gewicht anders verdeelt (meer assen, andere bandenmaat). Ook is de acceleratie iets anders, kan zijn dat dit ook van invloed is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Arstey en 129 gasten