Alleen preventief onderhoud, wat bij 240k geen kwaad kon.
Ik word er moe van....
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
- RJL86
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
- Auto: Mazda 3
- Contacteer:
Re: Ik word er moe van....
Wil je geen problemen? Koop Japans.(Behalve Nissan, want dat is Franse meuk tegenwoordig)
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Ik word er moe van....
Dat is inderdaad pittig Niels.Niels schreef: ↑26 jul 2019, 12:57 Die van mij had voor 10k aan rekeningen tussen de 150dkm en 165dkm Overigens had dat wel wat goedkoper gekund hoor, zeker met de kennis van nu van die dingen. Maar ik ben ervan overtuigd dat een E36 kwalitatief beter is dan de E46 net als dat de E39 destijds ook genoeg kritieken te verduren kreeg qua kwaliteit. Echter na hedendaagse maatstaven wordt het spul (evenals de Golf 4) als kwalitatief goed/uitstekend bestempeld. Maar t.o.v. hun voorganger hadden ze genoeg kinderziektes. Rondom 1996 werden toch een hoop issues qua kwaliteit geïntroduceerd maar ik moet zeggen dat er qua comfort en luxe ook wel enorme stappen werden gemaakt (Passat, E34-E39, E-Klasse etc.)
Ik heb aan de motor buiten het standaard olie verversen ieder jaar en om de zoveel jaar de bougies vervangen en luchtfilter reinigen alleen maar drijfstanglagerschalen(preventief) vervangen en kort geleden kleppen gesteld. Maar dat zijn ook onderhoud zaken en niet defecten of mankementen. De bak heb ik een keer of 3 ververst en de koppeling plus drukgroep vorig jaar vervangen.
Verder geen klap mis, ding levert nog steeds meer vermogen en koppel dan wat de fabriek opgeeft bij een verwaarloosbaar olieverbruik.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Ik word er moe van....
Ik vind dat toch heel veel onderhoud, Erik K.
De Peugeot's die ik in de jaren 60 tot 90, die ik veelal van mijn vader overnam & dan afreed tot 200.000 tot 400.000 kms, was slechts olie verversen, doorsmeren(dat had je vroeger nog), bougies, contactpuntjes, snaren & lampjes vervangen.
Voor de rest kwam geen sleutel aan de motor.
Ik moest de Peugeots weg doen omdat er doorheen zakte vaan de roest, vooral in de jaren 60 & 70.
De latere Peugeots gingen allemaal naar Afrika, waar zij hoogst waarschijnlijk nog rondt rijden.
De Peugeot's die ik in de jaren 60 tot 90, die ik veelal van mijn vader overnam & dan afreed tot 200.000 tot 400.000 kms, was slechts olie verversen, doorsmeren(dat had je vroeger nog), bougies, contactpuntjes, snaren & lampjes vervangen.
Voor de rest kwam geen sleutel aan de motor.
Ik moest de Peugeots weg doen omdat er doorheen zakte vaan de roest, vooral in de jaren 60 & 70.
De latere Peugeots gingen allemaal naar Afrika, waar zij hoogst waarschijnlijk nog rondt rijden.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Ik word er moe van....
Een M3 motor kan je ook niet vergelijken met de meest basic motor uit een Peugeot uit die tijd.
50pk vs 300pk scheelt nogal een slok op een borrel
Elke auto moet steeds sneller, zuiniger en minder uitstoot. Nogal logisch dat die combi een giftig recept is voor meer slijtage en dus kapotte delen
50pk vs 300pk scheelt nogal een slok op een borrel
Elke auto moet steeds sneller, zuiniger en minder uitstoot. Nogal logisch dat die combi een giftig recept is voor meer slijtage en dus kapotte delen
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Ik word er moe van....
Qua onderhoud heb je een punt maar dat is ook meer omdat ik misschien wat overdreven zuinig ben. Om het jaar olie verversen is wellicht voldoende. Maar goed daarentegen zijn motor en bak zeer betrouwbaar gebleken.alt schreef: ↑27 jul 2019, 10:03 Ik vind dat toch heel veel onderhoud, Erik K.
De Peugeot's die ik in de jaren 60 tot 90, die ik veelal van mijn vader overnam & dan afreed tot 200.000 tot 400.000 kms, was slechts olie verversen, doorsmeren(dat had je vroeger nog), bougies, contactpuntjes, snaren & lampjes vervangen.
Voor de rest kwam geen sleutel aan de motor.
Ik moest de Peugeots weg doen omdat er doorheen zakte vaan de roest, vooral in de jaren 60 & 70.
De latere Peugeots gingen allemaal naar Afrika, waar zij hoogst waarschijnlijk nog rondt rijden.
En ja het blijft een M3 motor, dus die mag wat meer liefde verwachten dan een doorsnee motor.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ik word er moe van....
Ik lees alleen als extra de drijfstanglagers en dat valt natuurlijk gewoon 100% mee. Een keer per jaar nieuwe olie vind ik niet heel overdreven, een keertje bak olie e.d. loopt ook niet bepaald in de papieren en kleppen stellen moet gewoon bij zo'n blok. Motoren van vroeger waren over het algemeen wel heel taai maar toen had je ook olie intervallen van 7500km
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Ik word er moe van....
4.000, Niels, Alfa zelfs 6.000 kms met ongedoopte olie. Zachte gietijzeren onderblokken, later met liners, zachte klepzitting (loodhoudende benzine). Toch 4 ton zonder een sleutel aan het blok. Gewoon te stom om stuk te gaan. Ook met je poten van de goedlopende motor afblijven. Onderhoud = verdienmodel.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ik word er moe van....
Oh dat zeker Alt, er is ook al heel wat kapot gerepareerd!
-
Onlinejos_br
- Berichten: 2253
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Ik word er moe van....
Ach, we hebben hier de '97er A3 1,9tdi vanaf 2001 die zonder motorproblemen 658000km gelopen heeft. Das toch de Golf IV generatie die qua duurzaamheid denk ik toch de toenmalige maatstaf mag heten. Na 2004 is het bij de vag groep gewoon iet goed gegaan, na 2009 is dit behoorlijk verbeterd. De Cr diesels doen het achteraf ook goed, al is er bij ieder merk wel een hoop mis.
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Ik word er moe van....
Doe ik dat toch! B3 Alpina E93. Van 100kkm naar 260kkm gereden. Geen problemen gehad die de moeite waard zijn. N54 motor, niks aan het handje. Spijt dat ik m weg heb gedaan.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Ik word er moe van....
ik had het over die van Erik.
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ik word er moe van....
Die is alleen zonder problemen van Zwaag naar Putten gekomen
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16