Verbruik zware motor vs. wagen
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Contacteer:
Verbruik zware motor vs. wagen
Wat is nou het echte verschil qua verbruik.
Vaak wordt verteld dat motoren zuinig zijn.
Echter vertelde mijn oom laatst dat hij bij redelijk door rijden ook 1:10 rijdt met zijn FJR1300. Ok, een wagen met dezelfde prestaties neemt wel 1:4 oid, maar ik had verwacht dat zo'n motor +/- 1:15 zou rijden, zeker gezien gewicht en dit in verhouding tot een auto.
M.a.w. wat is het verbruik van je motor?
Vaak wordt verteld dat motoren zuinig zijn.
Echter vertelde mijn oom laatst dat hij bij redelijk door rijden ook 1:10 rijdt met zijn FJR1300. Ok, een wagen met dezelfde prestaties neemt wel 1:4 oid, maar ik had verwacht dat zo'n motor +/- 1:15 zou rijden, zeker gezien gewicht en dit in verhouding tot een auto.
M.a.w. wat is het verbruik van je motor?
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Mijn ervaringen:
Yamaha FJ1200, zware moter uit jaren 80-90, brandstofverbruik was toen geen issue zeg maar. -> 1:12 ofzo.
Honda FJBS600 moterscooter. Scooter specifiek voor woon-werk verkeer, injectie, etc. Modern ding dus. 1:18 gemiddeld. Als je je best doet 1:20
Honda Dylan 150. 150cc moterscootertje. Max 110 en is niet leuk als je op de snelweg een vrachtauto wilt inhalen. Erg leuk ding voor binnendoor maar kan je eigenlijk geen motorfiets/scooter noemen. Meer een snelle bromfiets. 1:25 gemiddeld.
Kortom als je met niet top of the line (FJR1300 etc.) aankomt en een redelijke rijstijl er op na houdt zit je ergens rond de 1:15 - 1:20 max.
Mark.
Yamaha FJ1200, zware moter uit jaren 80-90, brandstofverbruik was toen geen issue zeg maar. -> 1:12 ofzo.
Honda FJBS600 moterscooter. Scooter specifiek voor woon-werk verkeer, injectie, etc. Modern ding dus. 1:18 gemiddeld. Als je je best doet 1:20
Honda Dylan 150. 150cc moterscootertje. Max 110 en is niet leuk als je op de snelweg een vrachtauto wilt inhalen. Erg leuk ding voor binnendoor maar kan je eigenlijk geen motorfiets/scooter noemen. Meer een snelle bromfiets. 1:25 gemiddeld.
Kortom als je met niet top of the line (FJR1300 etc.) aankomt en een redelijke rijstijl er op na houdt zit je ergens rond de 1:15 - 1:20 max.
Mark.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Contacteer:
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt.Jelmer850i schreef:Wat zijn auto's dan in verhouding zuinig niet?
Valt me nog ietswat tegen! Ik had persoonlijk verwacht dat zo'n fiets wel verder kam op een liter.
In 80% van de gevallen** is een motor minstens 50% zuiniger dan een auto. En misschien nog wel meer.
** Eén persoon per auto en geen noodzaak iets mee te nemen wat je niet ook op een motor kunt meenemen.
Praktijkgeval: Woon werk verkeer met mijn auto kost me ca. 80 euro / week (1x tanken). Als ik dat met de motor doe moet ik 2x tanken, maar wel voor minder dan 20 euro per keer. Stel dat ik het hele jaar alleen maar woon-werk verkeer doe, scheelt het me dus 1800 euro per jaar.
Edit: Bedacht me net dat ik met de motor meestal ook 10-15 min sneller ben (hangt van de file's af). Scheelt per jaar ook meer dan 100 uur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten