Porsche 718 Boxster / Cayman
- Booooh
- Berichten: 3430
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ik krijg de indruk dat jij het wel een leuk karretje vindt Romo , weet niet zeker hoor maar m'n gevoel zegt van wel ...
-
- Berichten: 11234
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ja die Romo gaat er vol in:)
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
^Hahaha, zo is dat, d`r op en d`r over heen
Ja ik wil deze kar !
Maar niet de absurde BPM, daar ga ik wat op bedenken.
Niet helemaal mijn soort groen, ik zou graag Mamba Green willen zien.
Gouden velgen laat ook maar.
Ja ik wil deze kar !
Maar niet de absurde BPM, daar ga ik wat op bedenken.
Niet helemaal mijn soort groen, ik zou graag Mamba Green willen zien.
Gouden velgen laat ook maar.
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Hebbehebbehebbe.....
-
- Berichten: 11234
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Gouden wielen is weer hot.
Wit met gouden wielen niet verkeerd!
Wit met gouden wielen niet verkeerd!
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Dit klopt. An sich is PCCB beter op het circuit. Maar niet significant veel beter als de (Porsche) stalen remmen. En beide gaan kapot op een circuit. Dan is het vervangen van een set staal (zowel schijven als blokken) een heel stuk vriendelijker voor de portemonnee. Ik zou zelf voor straatgebruik blind PCCB selecteren. Voor (zeer) regelmatig circuit denk ik toch staal. Ik haal het verschil in remprestatie er toch niet uit.romo schreef: ↑16 jul 2019, 15:28
Geen PCCB voor de straat, alleen voor circuit gangers volgens het commentaar. Als ik alle wereldwijde fora die ik volg er bij pak komt men daar tot het tegenovergestelde; Circiuit gangers gaan allemaal op staal vanwege het risico op disc schade, wat dan weer ontzettend in de papieren gaat lopen bij vervanging. Op straat blijkt dat risico veel minder. FWIW
Persoonlijk kruis ik het vakje PCCB gelijk aan.
Die 1e 6 versnellingen zijn niet relatief kort hoor. Eerder relatief lang
-
- Berichten: 21753
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Zoek even op Rennlist, staat een erg groot topic (24 pagina's) alleen over de bakverhoudingen van de vorige GT4. Veel ruis maar ook erg interessant (zit veel technische kennis).
Conclusie waar vrijwel iedereen zich in kon vinden: Porsche engineers hebben de beste verhoudingen gekozen mits je op circuit rijd (behalve dat je voor specifieke circuits betere bakverhoudingen kunt vinden ivm uitkomen van bepaalde bochten; maar dat staat natuurlijk buiten discussie). Er was één klein kritiekpuntje meen ik en dat had juist met de overgang van de eerste naar tweede versnelling te maken waar het toerental net iets buiten de powerband komt. Aantal kenners vroegen wat men dan anders zouden doen en konden alles weerleggen waarom dat je dan op een ander vlak iets inlevert en waarom Porsche daar niet voor gekozen heeft.
Kritiek gaat met name over het gebruik/toepasbaarheid op de openbare weg. Dat zou je kunnen aanpassen naar je persoonlijke voorkeur (zijn bij de 981 ook aftermarket aanpassingen voor) zodat het voor jou een verbetering is, maar objectief gezien maak je de auto eigenlijk minder goed.
Om die reden zou ik je enthousiasme rondom PDK wat temperen (de motor en vermogensafgifte blijft hetzelfde), tenzij je 130 te lang vind en 120 niet te lang, ik gok dat het verschil niet groter dan dat is, en dat is al optimistisch.
- Tristan
- Berichten: 13335
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Wat ik van Preuninger begreep is dat de bakverhoudingen ook zijn gekozen voor de emissies.
-
- Berichten: 21753
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Dit topic: https://rennlist.com/forums/gt4/964823-gear-ratios.html
Posts van Mark Kibort zijn erg goed/inhoudelijk.
Staat los van (persoonlijke) voorkeuren mbt bakverhoudingen, kan natuurlijk afwijken tov wat "optimaal" is.
Posts van Mark Kibort zijn erg goed/inhoudelijk.
Staat los van (persoonlijke) voorkeuren mbt bakverhoudingen, kan natuurlijk afwijken tov wat "optimaal" is.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
PDK is hoe dan ook korter in de verzetten, ook al zou het marginaal kunnen zijn, das voor mij dan altijd de betere keuze.
Gezien mijn eigen PDK ervaring met de de 981 GTS kies ik daar blind voor, eerste 6 verzetten prachtig, de 7e erg lang, maar wat een bak wat een snelheid, hoe intuïtief en aanvoelend wat de rijder wil, met 340 PK en die bak had ik nooit het idee iets te kort te komen. Waanzinnige combo.
Gezien mijn eigen PDK ervaring met de de 981 GTS kies ik daar blind voor, eerste 6 verzetten prachtig, de 7e erg lang, maar wat een bak wat een snelheid, hoe intuïtief en aanvoelend wat de rijder wil, met 340 PK en die bak had ik nooit het idee iets te kort te komen. Waanzinnige combo.
-
- Berichten: 51436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Gewoon doen wat je zélf wil Robert. En dat is dus wachten op PDK, want ervaring mee in je vorige Cayman en ervaring met te lange handbakverzetten in je ex E92 M3. Duidelijker wordt 't niet. Een kortere bakverhouding in vorige en nieuwe GT4 laat 'm ook weer te dicht bij GT3/RS prestaties komen. En dat wil Porsche weer niet.... Ik wil wel 'n handbak in any GT4, Mk1 of deze, maar dan wél met die short gear kit aub. En anders PDK. Super.
-
- Berichten: 21753
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
^in elk geval geen 135 in 2
De PDK zal het beter doen dan de HB, hoeveel beter valt te bezien, maar meer smaken zijn er niet; PDK voor mij.
Buiten de betere bak verhoudingen van de PDK moet ik nogmaals de genialiteit van deze bak noemen, dat is voor mij de volgende reden.
De PDK zal het beter doen dan de HB, hoeveel beter valt te bezien, maar meer smaken zijn er niet; PDK voor mij.
Buiten de betere bak verhoudingen van de PDK moet ik nogmaals de genialiteit van deze bak noemen, dat is voor mij de volgende reden.
-
- Berichten: 51436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Heeft Macboy/Ilja jou niet een gesproken whatsapp berichtje gestuurd omtrent dit fenomeen Tom?
Beluister het dan nogmaals en misschien nogmaals.
Want kortere verzetten maken eenzelfde auto pittiger in 't algemeen. Ik snap niet dat we 't er nóg over hebben....
Hier staat ook wat:
https://www.carthrottle.com/post/nrjbm7d/
-
- Berichten: 21753
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Goed artikel. En ook met Macboy ben ik het eens, op de openbare weg kunnen die bakverhoudingen irritant zijn. Maar het hangt wel met elkaar samen, zoiets aanpassen gaat altijd ten kostte aan wat anders (exact wat het artikel beschrijft). Lagere top <> echte top, zuinig <> niet zuinig, te kleine <> grote terugval in toeren, wil je wel <> geen lineaire snelheidsopbouw in je versnellingen etc. Kennelijk zijn die verhoudingen zo afgesteld zonder ergens een compromis op te maken, en heel rechtlijnig (net als de vermogensopbouw van de motor zelf). Maar dan kom je wel uit op gearing die optimaal is op circuits en minder op de openbare weg. Dat kan je voorkeur niet zijn en daar kun je kritiek op hebben, maar dat betekend niet dat Porsche-engineers hun werk niet hebben gedaan of met opzet die auto minder goed hebben gemaakt. Definieer dan minder goed? De eerste drie versnellingen dichter bij elkaar zodat Macboy/Romo een rondje Enschede over rotondes kunnen doen terwijl Heinrich op de Ring los gaat en z'n 5e versnelling al als een gare overdrive ziet, of moet die dan helemaal niet de echte top halen?Robin schreef: ↑18 jul 2019, 16:38
Heeft Macboy/Ilja jou niet een gesproken whatsapp berichtje gestuurd omtrent dit fenomeen Tom?
Beluister het dan nogmaals en misschien nogmaals.
Want kortere verzetten maken eenzelfde auto pittiger in 't algemeen. Ik snap niet dat we 't er nóg over hebben....
Hier staat ook wat:
https://www.carthrottle.com/post/nrjbm7d/
Wat mij opvalt:
- Alle GT auto's moeten de echte top kunnen halen, geen kortere eindoverbrenging
- Elke versnelling (zeker 2 t/m 5) is vrijwel lineair en ongeveer 30mph 'groot' (e.e.a. afhankelijk van vermogen/top)
- Wat ik begreep: bij schakelen aan het eind van de powerband valt het aantal toeren precies terug tot aan het begin van de powerband; ergo je kunt altijd optimaal gebruik van het vermogen maken als je er vol voor gaat
-
- Berichten: 51436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Tja Porsche heeft die langere overbrengingen gedaan vanwege :
-emissie
- niet in 't vaarwater te zitten qua (tussen)accelleratie van GT3/RS
En daardoor hebben 'de engineers van Porsche' een beetje driving fun moeten inleveren.
Er bestaat geen perfecte auto. Ook 'n kortere overbrenging had 'm leuker gemaakt 100%. En het gaat bij dat soort GTx Porsches toch om de leuk? Of?
Kortere overbrening naar 280/290. Dat haalt een GT4 amper op Döttinger Höhe. Had hij misschien nog 3s sneller geweest full lap. Wie zal 't zeggen.
Maar de engineers van Porsche hebben geluisterd naar de boekhoudafdeling en de marketingafdeling en hebben deze 'fout' begaan.
-emissie
- niet in 't vaarwater te zitten qua (tussen)accelleratie van GT3/RS
En daardoor hebben 'de engineers van Porsche' een beetje driving fun moeten inleveren.
Er bestaat geen perfecte auto. Ook 'n kortere overbrenging had 'm leuker gemaakt 100%. En het gaat bij dat soort GTx Porsches toch om de leuk? Of?
Kortere overbrening naar 280/290. Dat haalt een GT4 amper op Döttinger Höhe. Had hij misschien nog 3s sneller geweest full lap. Wie zal 't zeggen.
Maar de engineers van Porsche hebben geluisterd naar de boekhoudafdeling en de marketingafdeling en hebben deze 'fout' begaan.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Kijk, het is allemaal niet zo moeilijk;
Ongeveer heel internet ontplofte toen de 718 GT4 door Porsche gelanceerd werd. Buiten de specs die al eerder bekend waren, bleven er 2 prangende vragen;
1 Komt er een PDK?
2 Heeft Porsche verhoudingen van de 6 bak aangepast ?
Betreffende 2;
Ongeveer de gehele Porsche goegemeente klaagt sinds de 981 GT4 over de te lange bak/verzetten, niemand uitgezonderd, de gebruikers, de pers, ook een Chris Harris, echt iedereen met naam en faam en iedereen zonder naam en faam heeft die verhouding gewraakt.
Dat het bij de opvolger niet is gewijzigd is uiteraard vanwege emissie eisen en Porsche hiërarchie, de rest is geneuzel.
Tom met alle respect, maar als er zoveel geklaagd wordt dan is het verhaal duidelijk voor mij. Komt mijn eigen ervaring met een E92 M3 HB bij (dooie pier ervaring), de 981 GTS PDK als briljante motor/bak combinatie (maar zeer storend stuurgedrag) bij.
Dan weet ik genoeg; PDK het moet worden voor mij.
135 in 2 is kut
117 in 2 is minder kut
en alles daaronder in 2 is beter
Ongeveer heel internet ontplofte toen de 718 GT4 door Porsche gelanceerd werd. Buiten de specs die al eerder bekend waren, bleven er 2 prangende vragen;
1 Komt er een PDK?
2 Heeft Porsche verhoudingen van de 6 bak aangepast ?
Betreffende 2;
Ongeveer de gehele Porsche goegemeente klaagt sinds de 981 GT4 over de te lange bak/verzetten, niemand uitgezonderd, de gebruikers, de pers, ook een Chris Harris, echt iedereen met naam en faam en iedereen zonder naam en faam heeft die verhouding gewraakt.
Dat het bij de opvolger niet is gewijzigd is uiteraard vanwege emissie eisen en Porsche hiërarchie, de rest is geneuzel.
Tom met alle respect, maar als er zoveel geklaagd wordt dan is het verhaal duidelijk voor mij. Komt mijn eigen ervaring met een E92 M3 HB bij (dooie pier ervaring), de 981 GTS PDK als briljante motor/bak combinatie (maar zeer storend stuurgedrag) bij.
Dan weet ik genoeg; PDK het moet worden voor mij.
135 in 2 is kut
117 in 2 is minder kut
en alles daaronder in 2 is beter
-
- Berichten: 51436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ik ben eruit.
Als je 130 in z'n 2 haalt slijt de rest van de versnellingen niet op de snelweg(In D geldt ook het blauwe 130 bord adviessnelheid) en heb je toch mooi 7800/8000 toeren te pakken. Voor de beleving!
Top engineers bij Porsche:-)
Als je 130 in z'n 2 haalt slijt de rest van de versnellingen niet op de snelweg(In D geldt ook het blauwe 130 bord adviessnelheid) en heb je toch mooi 7800/8000 toeren te pakken. Voor de beleving!
Top engineers bij Porsche:-)
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Even nagezocht;
981 PDK in 2 115 per uur
Das dan de beste waarde t.ov. een de 6HB GT4 en de E92 M3 6HB
981 PDK in 2 115 per uur
Das dan de beste waarde t.ov. een de 6HB GT4 en de E92 M3 6HB
-
- Berichten: 4659
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Dus eigenlijk een 10-15% grotere ring/pinion monteren en klaar ben je. Enkel snelweg rijden wordt dan minder.
-
- Berichten: 51436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- e30touring1990
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
tja dat op de snelweg zou ik mooi voor lief nemen met iets hoger toerental. rechtuitbrander is het toch niet, kun je beter een andere auto voor kopen.
mijn z3 (s54) 2 jaar geleden aangepast met een 15% korter sperdiff tov originele (veel te lange) diff. ding geeft zoveel meer fun en beleving nu (enkel straatgebruik). met originele diff deed het ding ook richting 125-130 in 2e bij 8000rpm. nu richting de 105-110 oid in 2e versnelling.
vooral straatgebruik is beleving alles. voor puur circuit gebruik snap ik porsches beredenering en zullen ze beste de optimale gearing hebben gekozen.
mijn z3 (s54) 2 jaar geleden aangepast met een 15% korter sperdiff tov originele (veel te lange) diff. ding geeft zoveel meer fun en beleving nu (enkel straatgebruik). met originele diff deed het ding ook richting 125-130 in 2e bij 8000rpm. nu richting de 105-110 oid in 2e versnelling.
vooral straatgebruik is beleving alles. voor puur circuit gebruik snap ik porsches beredenering en zullen ze beste de optimale gearing hebben gekozen.
-
- Berichten: 4659
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Op welk circuit zou je de topsnelheid van 290kmh kunnen aantikken dan? Alleen rechte stuk van de Ring misschien? Voor de rest geeft deze lange verhouding juist een langzamere rondetijd dan een snellere.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Bestel 'm nou gewoon, Romo.
- Niels
- Berichten: 22265
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Dat is niet gezegd, een langere verhouding kan een keer moeten schakelen schelen tussen de bochten. Niettemin is een 6 of zelfs 7 bak waarbij een auto ver over de 100 haalt in 2 imho te lang gegeared.