Je eerste rondje Nordschleife
-
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Waarschijnlijk zijn eigen ...
- Peter Tunissen
- Berichten: 8225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Mijn eerste rondje heb ik 7 jaar geleden al eens iets over gepost, maar mijn eerste rondje als instructeur zal ik echt nooit meer vergeten.
Het was 2008 en DF organiseerde een Ring-weekend inclusief overnachtingen tijdens een Touristenfahrten weekend (gaan we weer vaker doen, is leuk!). Via via schreven ook een paar Schotten in (ik zal geen namen noemen…) en die sloten op zaterdagavond na het avondeten aan. Eten deden ze niet, drinken des te meer. Toen we met een groepje op zaterdag om 4 uur 's nachts na het stappen terug kwamen en langs hun kamer liepen stond de deur half open en lagen de heren nog in hun gewone kloffie echt in comateuze toestand half op een bed, half op de grond temidden van een stuk of 30 lege bierblikjes en 6 Whiskeyflessen (ook leeg uiteraard).
Om 8 uur 's ochtends zaten wij in ieder geval echt met kleine oogjes aan het ontbijt, maar de Schotten hadden het prima naar hun zin en eentje vroeg om een instructierondje. Nou goed, 's avonds een man, dan 's ochtends ook, dus dat gaan we doen. Op de Parkplatz stapte ik zonder helm bij hem in in een EVO 6 met 450pk en volledige rolkooi. Dus ik zeg tegen hem 'moet ik even mijn helm halen, die ligt in mijn auto'. Nee, dat hoefde niet, want hij ging rustig aan doen. Vervolgens zie ik een rondje Ring in 7.42BTG voorbij komen, inclusief wegwerkzaamheden, twee gele vlag situaties en een hele bende aan ander verkeer. De momenten dat de auto niet uitbrak waren zeldzamer dan dat het wel wel deed met als hoogtepunt een drift buitenom de Ringtaxi (E39 M5's waren dat toen nog als ik het me goed herinner) met 230km/u+ op Kesselchen (als je Engels kenteken hebt, mag je tijdens de TF rechts inhalen schijnbaar).
Nou goed, na dat rondje komen we dus terug op de parkeerplaats en vraagt hij meteen: heb je nog tips voor me? Nou, euh nee, volgens mij liet je niet echt veel tijd meer liggen. 'Oh mooi', zegt hij, 'want dit is ook pas mijn 16e rondje ooit'. Even later gaf hij maar aan dat hij wel wat rally-ervaring had, inclusief het winnen van het Schots Rally Kampioenschap in een Mini van zijn moeder (die overigens van niks wist; iedere vrijdag gingen zijn ouders naar hun vakantiehuis in Frankrijk, dan werd razendsnel de auto opgebouwd, zaterdag en zondag rallyrijden en voordat zijn ouders weer thuis kwamen gingen de kooi, kuipjes en alles er weer uit). Tweede dat jaar werd ene Colin McRae. Het jaar erna eerste trouwens, omdat de Mini van zijn moeder in een ravijn gereden was, dat was thuis even niet meer uit te leggen en betekende ook meteen het einde van zijn rally carrière.
Lang verhaal kort: voor de mensen met heel veel talent is het ook gewoon een circuit als ieder ander, 'no big deal'…
Het was 2008 en DF organiseerde een Ring-weekend inclusief overnachtingen tijdens een Touristenfahrten weekend (gaan we weer vaker doen, is leuk!). Via via schreven ook een paar Schotten in (ik zal geen namen noemen…) en die sloten op zaterdagavond na het avondeten aan. Eten deden ze niet, drinken des te meer. Toen we met een groepje op zaterdag om 4 uur 's nachts na het stappen terug kwamen en langs hun kamer liepen stond de deur half open en lagen de heren nog in hun gewone kloffie echt in comateuze toestand half op een bed, half op de grond temidden van een stuk of 30 lege bierblikjes en 6 Whiskeyflessen (ook leeg uiteraard).
Om 8 uur 's ochtends zaten wij in ieder geval echt met kleine oogjes aan het ontbijt, maar de Schotten hadden het prima naar hun zin en eentje vroeg om een instructierondje. Nou goed, 's avonds een man, dan 's ochtends ook, dus dat gaan we doen. Op de Parkplatz stapte ik zonder helm bij hem in in een EVO 6 met 450pk en volledige rolkooi. Dus ik zeg tegen hem 'moet ik even mijn helm halen, die ligt in mijn auto'. Nee, dat hoefde niet, want hij ging rustig aan doen. Vervolgens zie ik een rondje Ring in 7.42BTG voorbij komen, inclusief wegwerkzaamheden, twee gele vlag situaties en een hele bende aan ander verkeer. De momenten dat de auto niet uitbrak waren zeldzamer dan dat het wel wel deed met als hoogtepunt een drift buitenom de Ringtaxi (E39 M5's waren dat toen nog als ik het me goed herinner) met 230km/u+ op Kesselchen (als je Engels kenteken hebt, mag je tijdens de TF rechts inhalen schijnbaar).
Nou goed, na dat rondje komen we dus terug op de parkeerplaats en vraagt hij meteen: heb je nog tips voor me? Nou, euh nee, volgens mij liet je niet echt veel tijd meer liggen. 'Oh mooi', zegt hij, 'want dit is ook pas mijn 16e rondje ooit'. Even later gaf hij maar aan dat hij wel wat rally-ervaring had, inclusief het winnen van het Schots Rally Kampioenschap in een Mini van zijn moeder (die overigens van niks wist; iedere vrijdag gingen zijn ouders naar hun vakantiehuis in Frankrijk, dan werd razendsnel de auto opgebouwd, zaterdag en zondag rallyrijden en voordat zijn ouders weer thuis kwamen gingen de kooi, kuipjes en alles er weer uit). Tweede dat jaar werd ene Colin McRae. Het jaar erna eerste trouwens, omdat de Mini van zijn moeder in een ravijn gereden was, dat was thuis even niet meer uit te leggen en betekende ook meteen het einde van zijn rally carrière.
Lang verhaal kort: voor de mensen met heel veel talent is het ook gewoon een circuit als ieder ander, 'no big deal'…
-
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Mooi verhaal
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Je eerste rondje Nordschleife
whaha, gaaf verhaal
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Weet ikvester86 schreef:Waarschijnlijk zijn eigen ...
Hier rijden Thys en achter elkaar.
Was een mooi rondje. Alleen jammer van de gele vlag 2x
Laatst gewijzigd door bartb op 15 aug 2017, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- matthyssie
- Berichten: 6017
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Inmiddels al een klein halfjaar niet meer hoor
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24 jul 2016, 12:33
Re: Je eerste rondje Nordschleife
De mijne was ergens in 2002, in m'n nieuw opgebouwde 309 GTI-16. Gelukkig wat rondes mee kunnen rijden met ervaren ring-gangers, maar intimiderend was het wel. Zeker omdat de 309 nou niet de meest stabiele auto was op de Ring. De M3 GT voornamelijk gekocht omdat de E36's het toch een stuk beter deden daar. Tot 2010 een ronde of 300 gedaan, met als record 50 rondes in 1 weekend in de lease 118D. Gelukkig was hij in onderhoud bij een sympathieke dealer, die het op een of andere manier voor mekaar kreeg om de leasemaatschappij voor 4 nieuwe banden en remmen rondom te laten betalen, terwijl de auto net de 20k km aantikte. Sindsdien is het aantal rondes drastisch verminderd naar gemiddeld 1 trip per jaar.
Meest memorabele rondje was in de E39 M5 van een bevriende Zweed, met Ralf Kelleners achter het stuur. 4 man in de auto, en elke bocht tot aan de apex maximaal in de ABS. Hij deed dingen met die auto die de natuurwetten overtraden. Krijg er nog steeds kippenvel van als ik eraan terugdenk.
Meest memorabele rondje was in de E39 M5 van een bevriende Zweed, met Ralf Kelleners achter het stuur. 4 man in de auto, en elke bocht tot aan de apex maximaal in de ABS. Hij deed dingen met die auto die de natuurwetten overtraden. Krijg er nog steeds kippenvel van als ik eraan terugdenk.
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Mijn 1e rondje was in juni 2014, was er al regelmatig wezen kijken maar het was er nooit van gekomen. Met een Twingo dci van de zaak op verlagingsveertjes de 1e ronde gedaan, had geregent en het was een uur of 11.30 en erg rustig op de baan. Geweldig die hoogteverschillen en ook mijn vrouw vond het helemaal geweldig. Na dit rondje langs de baan wezen kijken en toen begon het 's middags weer te kriebelen en toen een rondje droog gedaan, ging super en de bandjes gilden het uit. Tot op heden is het nog niet gelukt om weer eens te rijden, heeft misschien ook te maken met de auto(e36 316). Hieronder wat foto's.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Philipoo
- Berichten: 4155
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Haha, wat een briljant verhaal!Peter Tunissen schreef: ↑24 dec 2016, 15:37 Even later gaf hij maar aan dat hij wel wat rally-ervaring had, inclusief het winnen van het Schots Rally Kampioenschap in een Mini van zijn moeder (die overigens van niks wist; iedere vrijdag gingen zijn ouders naar hun vakantiehuis in Frankrijk, dan werd razendsnel de auto opgebouwd, zaterdag en zondag rallyrijden en voordat zijn ouders weer thuis kwamen gingen de kooi, kuipjes en alles er weer uit). Tweede dat jaar werd ene Colin McRae. Het jaar erna eerste trouwens, omdat de Mini van zijn moeder in een ravijn gereden was, dat was thuis even niet meer uit te leggen en betekende ook meteen het einde van zijn rally carrière.
Voor mij deze zomer in 't weekend van 21-22 Juli mijn eerste rondjes ring als het goed is!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Prachtig verhaal inderdaad Peter! Mijn eerste rondje was in 2010. Met een Mitsubishi Colt 1.3 op de terugweg vanaf Zuid-Frankrijk. Met 3 man + voor 3 man kampeermeuk erin. Aardig volle auto dus. Sommige stukken moest ik zelfs terug naar de 1ste versnelling om omhoog te komen, mede door gebrek aan baankennis. Bandenspanning zal ook wel niet helemaal goed hebben gestaan, aangezien de bandjes behoorlijk warm waren. Rubber bleef als een sliert aan een stokje hangen als je daarmee in de band prikte.
- JP
- Berichten: 31392
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Enrico
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Nie tmijn eerste ronde, wel de eerste op film. Gefilmd door een Amerikaan die ik als passagier mee nam. Jaar was, ergens in 2010. Het was toen al druk, maar veel minder druk dan tegenwoordig. Je mocht niet filmen, vandaar dat als wij achter de Ferarri rijden, de camera omlaag moet ivm paseren van een Marshall GoPro had ik niet qualitiet zeker niet erg goed.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:45
- Auto: E46 M3 cabrio, F31 335iX daily
- Locatie: Midden van het land
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Denk dat mijn eerste rondje ergens in 1994/95 geweest moest zijn met een 205 GTI. Elk jaar gaat de peugeot gti club een weekend naar de eifel en worden er aantal ronden op de baan gedaan. De allereerste keer was er nog geen internet en videogames dus was het op stencils de baan leren kennen en in het diepe gegooid worden. Rondje was 15 duitse mark of zo. Was blij dat ik weer de baan af was, wat een snelhidsverschil en man er kwam geen einde aan het rondje. Wat wel leuk was was jaar later toen de voormalige secretaris van de club zijn 205 CTI Fst sneller had gemaakt met politie strepen en het weekend verregend was en daardoor de nordsleife aan de gp strecke was gekoppeld. Van smal naar megabreed en hij dacht te gaan remmen waar f1 ook remt bij d eerste bocht. Dit was toen nog de castrol s bocht en jah hoor hij stond in het grind, ik dacht hem wel ff eruit te trekken met kabel en ik stond net op de kurb dus kreeg m niet los maar kreeg ook de kabel niet meer los dus moest ze ons allebei lostrekken....
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 03 aug 2018, 13:26
- Auto: Audi TT 2007 2.0 tfsi
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Gister maar eens richting de ring gereden en heerlijk over de Autobahn geknald.
Wel erg druk met de Nederlanders met caravans waardoor het niet zo opschoot als ik graag had gewild, maar wel een mooi stukje gereden. Eerst nog een stukje om de ring heen, vervolgens me er toch eens aan gewaagd.
Kaartjes gekocht, en richting het hek rijden. Iedereen netjes voor laten gaan omdat ik geen pure racer heb en geen ervaring op de baan. Daardoor had ik aan het begin van het Dottinger Hohe tot Tiergarten niemand achter me, en in de spiegel was niemand te zien. Mooi aangeremd voor de chicane die daar ligt, en nog steeds niets te zien. Netjes aanremmen voor T13, waar ik vol gefocust was om de Apex mooi te pakken. Net toen ik instuurde kwam er op volle vaart een klein Golf-achtig autootje in mijn spiegel die zo ontzettend snel groter werd. Door de schrik stuurde ik gelijk vol naar rechts, maar toch nog met enige controle, waarna de auto er snel vandoor ging.
Ik probeerde me weer op te laden na dit schrikmoment door het grote snelheidsverschil en probeerde zo goed mogelijk Hatzenbach in te gaan. Echter na zo een moment kijk ik alleen nog maar in de spiegels waardoor het weinig werd van een rondje, en schaamde me diep hoe ik ongeveer alle lijnen pakte die je niet zou moeten nemen.
Ik ben vrij rustig doorgereden en probeerde zo goed mogelijk om te spiegelen, en iedereen er op rechte stukken voorbij te laten gaan of zelf de bocht zo wijd mogelijk nemen zodat ik niemand in de weg zat. Twee bochten mochten ze me echter niet afnemen, en het diepe gat in richting Fuchsröhre zorgde ik dat ik daar de ideale lijn eindelijk even kon nemen. De teller klom snel op, al heb ik geen moment gekeken hoe snel ik ging, aangezien het spiegelen en het sturen alle concentratie van de wereld vereiste. Fuchsrörhe is een leuke bocht op de Playstation maar als je de G-krachten in de auto voelt, staat je hart stil. Wat een geweldig gevoel! Ik begon eindelijk weer een beetje plezier te krijgen in het rijden op deze prachtige baan!
De rest van de ronde bleef ik rustig rijden en probeerde ik te genieten. Netjes de rempunten zoeken en proberen de apex te raken tot zover dat mogelijk was. Bij de Karussel weer hetzelfde gedaan als bij het vossenhol en iedereen netjes voor te laten gaan zodat ik over het beton kon. Eindelijk weer een rustigere bocht en daarna weer vol gas door, met alle marges inbegrepen.
Ook in de mini-karussel ben ik maar wijd gegaan om alle BMW's, Porsches en andere snellere auto's voorbij te laten gaan.
Wat een baan, en wat was het het waard ondanks dat de schrik er goed in zit bij T13.
Als afsluiter van dit lange verhaal heb ik toch nog een mooie plaat kunnen vinden van mijn ritje!
Wel erg druk met de Nederlanders met caravans waardoor het niet zo opschoot als ik graag had gewild, maar wel een mooi stukje gereden. Eerst nog een stukje om de ring heen, vervolgens me er toch eens aan gewaagd.
Kaartjes gekocht, en richting het hek rijden. Iedereen netjes voor laten gaan omdat ik geen pure racer heb en geen ervaring op de baan. Daardoor had ik aan het begin van het Dottinger Hohe tot Tiergarten niemand achter me, en in de spiegel was niemand te zien. Mooi aangeremd voor de chicane die daar ligt, en nog steeds niets te zien. Netjes aanremmen voor T13, waar ik vol gefocust was om de Apex mooi te pakken. Net toen ik instuurde kwam er op volle vaart een klein Golf-achtig autootje in mijn spiegel die zo ontzettend snel groter werd. Door de schrik stuurde ik gelijk vol naar rechts, maar toch nog met enige controle, waarna de auto er snel vandoor ging.
Ik probeerde me weer op te laden na dit schrikmoment door het grote snelheidsverschil en probeerde zo goed mogelijk Hatzenbach in te gaan. Echter na zo een moment kijk ik alleen nog maar in de spiegels waardoor het weinig werd van een rondje, en schaamde me diep hoe ik ongeveer alle lijnen pakte die je niet zou moeten nemen.
Ik ben vrij rustig doorgereden en probeerde zo goed mogelijk om te spiegelen, en iedereen er op rechte stukken voorbij te laten gaan of zelf de bocht zo wijd mogelijk nemen zodat ik niemand in de weg zat. Twee bochten mochten ze me echter niet afnemen, en het diepe gat in richting Fuchsröhre zorgde ik dat ik daar de ideale lijn eindelijk even kon nemen. De teller klom snel op, al heb ik geen moment gekeken hoe snel ik ging, aangezien het spiegelen en het sturen alle concentratie van de wereld vereiste. Fuchsrörhe is een leuke bocht op de Playstation maar als je de G-krachten in de auto voelt, staat je hart stil. Wat een geweldig gevoel! Ik begon eindelijk weer een beetje plezier te krijgen in het rijden op deze prachtige baan!
De rest van de ronde bleef ik rustig rijden en probeerde ik te genieten. Netjes de rempunten zoeken en proberen de apex te raken tot zover dat mogelijk was. Bij de Karussel weer hetzelfde gedaan als bij het vossenhol en iedereen netjes voor te laten gaan zodat ik over het beton kon. Eindelijk weer een rustigere bocht en daarna weer vol gas door, met alle marges inbegrepen.
Ook in de mini-karussel ben ik maar wijd gegaan om alle BMW's, Porsches en andere snellere auto's voorbij te laten gaan.
Wat een baan, en wat was het het waard ondanks dat de schrik er goed in zit bij T13.
Als afsluiter van dit lange verhaal heb ik toch nog een mooie plaat kunnen vinden van mijn ritje!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Goed gespiegeld en idd rustig je in laten halen. Vaart komt er vanzelf in.
- Martijn 327i
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Bij mij is het al een jaar of 15-18 geleden denk ik.
Wat een ongelofelijke ervaring was dat.
Niet veel later had ik dan ook mijn uit Duitsland opgebouwde E30 met toen toch heel leuke 2,7 motor erin met ca 215 pk. Ding was helemaal voor de ring opgebouwd en liep ook echt goed.
Iedere versnelling leek hij net zo rap door de toeren heen te lopen en dus ook in de 5 liep hij echt hard richting de 220 (op de klok dan )
Geluid was ook fenomenaal. Spaghetti, kelleners racekats en verder door naar achteren met RVS. Snelle nokkenas zorgde ook voor een supergave stationair loop
Hoe vaak ik niet te horen kreeg hoe het kan dat ik niet van het circuit werd gestuurd door teveel geluid, vooral op Zolder. Hij maakte echt veel geluid maar blijkbaar heeft die diepe sound niet zoveel de decibellen
De vorige eigenaar had de M-Tech2 voor €17.000 aan onderdelen behangen en dat was te merken. Wegligging extreem, flinke remmen erop, rolkooitje, race stoeltjes met 3punts riemen, ander vers opgebouwd blokje, klein beetje gewicht eruit maar ook weer niet teveel, wel nog el ramen en dak wat voor een straatwaardige hobby/ circuit auto wel prettig is, heerlijk !!
Beste koop ooit, 4 jaar circuit gereden en winst bij verkoop . Uiteraard wel bandjes, remmen de maar geen rare fratsen.
Helaas heeft de nieuwe eigenaar hem snel daarna “plat” gereden op Schwedenkreuz.
Hij is wel weer opnieuw opgebouwd daarna door iemand anders en loopt nog steeds af en toe op Zandvoort CPZ zag ik.
Zou best eens contact willen met de huidige eigenaar.
Geweldige tijd gehad op de ring en ook vaak op Zolder.
Zeer verslavend en ik kom er dan ook nog regelmatig met de M3 al is het dan om te toeren, kijken en genieten van al het moois samen met mijn 2 zoons. Rijden op de baan doe ik al lang niet meer. Huidige auto te duur, zoontjes zijn erbij en er gebeuren veel teveel heftige ongelukken naar mijn zin.
Maar het blijft me trekken de Ring
Wat een ongelofelijke ervaring was dat.
Niet veel later had ik dan ook mijn uit Duitsland opgebouwde E30 met toen toch heel leuke 2,7 motor erin met ca 215 pk. Ding was helemaal voor de ring opgebouwd en liep ook echt goed.
Iedere versnelling leek hij net zo rap door de toeren heen te lopen en dus ook in de 5 liep hij echt hard richting de 220 (op de klok dan )
Geluid was ook fenomenaal. Spaghetti, kelleners racekats en verder door naar achteren met RVS. Snelle nokkenas zorgde ook voor een supergave stationair loop
Hoe vaak ik niet te horen kreeg hoe het kan dat ik niet van het circuit werd gestuurd door teveel geluid, vooral op Zolder. Hij maakte echt veel geluid maar blijkbaar heeft die diepe sound niet zoveel de decibellen
De vorige eigenaar had de M-Tech2 voor €17.000 aan onderdelen behangen en dat was te merken. Wegligging extreem, flinke remmen erop, rolkooitje, race stoeltjes met 3punts riemen, ander vers opgebouwd blokje, klein beetje gewicht eruit maar ook weer niet teveel, wel nog el ramen en dak wat voor een straatwaardige hobby/ circuit auto wel prettig is, heerlijk !!
Beste koop ooit, 4 jaar circuit gereden en winst bij verkoop . Uiteraard wel bandjes, remmen de maar geen rare fratsen.
Helaas heeft de nieuwe eigenaar hem snel daarna “plat” gereden op Schwedenkreuz.
Hij is wel weer opnieuw opgebouwd daarna door iemand anders en loopt nog steeds af en toe op Zandvoort CPZ zag ik.
Zou best eens contact willen met de huidige eigenaar.
Geweldige tijd gehad op de ring en ook vaak op Zolder.
Zeer verslavend en ik kom er dan ook nog regelmatig met de M3 al is het dan om te toeren, kijken en genieten van al het moois samen met mijn 2 zoons. Rijden op de baan doe ik al lang niet meer. Huidige auto te duur, zoontjes zijn erbij en er gebeuren veel teveel heftige ongelukken naar mijn zin.
Maar het blijft me trekken de Ring
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Dikke E30!
- MParallel
- Berichten: 8037
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Het is bij mij op een week of twee na 10 jaar geleden dat ik me eerste rondje daar deed. Wat een belevenis was dat. Bizarre bochten, de lengte, alles.
Het is nog steeds een fantastische baan, maar dat magische van toen is er wel vanaf.
Ben er sinds toen elk jaar geweest en in de loop der jaren is het er merkbaar drukker geworden. Het is nu echt een hype ding en tegenwoordig moet ook elke autofabrikant zijn auto "Tested at the Nürburgring" certificaat halen.
En volgende maand weer twee weken...
Het is nog steeds een fantastische baan, maar dat magische van toen is er wel vanaf.
Ben er sinds toen elk jaar geweest en in de loop der jaren is het er merkbaar drukker geworden. Het is nu echt een hype ding en tegenwoordig moet ook elke autofabrikant zijn auto "Tested at the Nürburgring" certificaat halen.
En volgende maand weer twee weken...
-
- Berichten: 51496
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Je eerste rondje Nordschleife
2005 met de 330i E90 handbak. Half jaar oud....ik wilde daar graag eens naartoe, want André /Hielke en wat lui van Gummen zeiden dat dat 'moest'. Kende baan 20% van Gran Turismo en van 'n filmpje met 'n gele platte Kever:)
Echt 'n Walhalla daar, ik heb die zondag nog met 'n monteur van Ruf geproken terwijl hij de banden wisselde van de babyblauwe RT12 van Alois Ruf zelf. Die werd misbruikt door Stefan Roser de dag erna voor filmen met wat prijswinnaars van een autoblad ofzo. Is wel ergens 'n filmpje van:)
Bij 2:22 met die man sprak ik. Geppubliceerd 2007, maar was echt sept/oct 2005.
https://www.youtube.com/watch?v=-NFqK7pCC60
Vond vooral Fuchsröhre erg (te) snel gaan de eerste keer. Rollercoaster gewoon rollend met 170/180 max erdoor. Nu ga ik daar 'plank' doorheen. Vond Metzgesfeld tot Bergwerk ook zeer krap hoor... een 330i E90 is geen racewagen, maar ook niet traag.
Pflanzgarten 1 erg cool dat ging mooi te stuiteren.
Pf2 daar naar beneden deed ik erg rustig aan weet ik nog, dat was wel letterlijk in een gat vallen als je er nog nooit was geweest...vond ik meest 'enge' gedeelte weet ik nog.
Ergens op Kesselchen had ik 'n 911 Turbo met zwarte platen achter me. Die tufte wat sightsee-end achter me aan en ik reed al niet voluit natuurlijk... Ergens waar 't kon haalde hij me als 'n totale bezetene tóch in en later zat ik weer achter 'm bij ingang Parkplatz.
Ik in m'n enthousiasme naar hem toe toen ie uitstapte vroeg ik vriendelijk: Hi, how much horsepower does this car have?
Hij: Euh ???
Ik: Wieviel PS sind d'rin?
Hij: Ach so, 650.
Was een Liechtensteiner.
Ik stond nog meer perplex van de bijrijder: Een prachtig mooi 'fotomodel' beetje zo'n Oostblok prinsesje.
Nu 'dender' ik door stukken daar waar ik toen totaal bijna in de broek scheet. En 't gaat nog veel harder nu met de M2.
Echt 'n Walhalla daar, ik heb die zondag nog met 'n monteur van Ruf geproken terwijl hij de banden wisselde van de babyblauwe RT12 van Alois Ruf zelf. Die werd misbruikt door Stefan Roser de dag erna voor filmen met wat prijswinnaars van een autoblad ofzo. Is wel ergens 'n filmpje van:)
Bij 2:22 met die man sprak ik. Geppubliceerd 2007, maar was echt sept/oct 2005.
https://www.youtube.com/watch?v=-NFqK7pCC60
Vond vooral Fuchsröhre erg (te) snel gaan de eerste keer. Rollercoaster gewoon rollend met 170/180 max erdoor. Nu ga ik daar 'plank' doorheen. Vond Metzgesfeld tot Bergwerk ook zeer krap hoor... een 330i E90 is geen racewagen, maar ook niet traag.
Pflanzgarten 1 erg cool dat ging mooi te stuiteren.
Pf2 daar naar beneden deed ik erg rustig aan weet ik nog, dat was wel letterlijk in een gat vallen als je er nog nooit was geweest...vond ik meest 'enge' gedeelte weet ik nog.
Ergens op Kesselchen had ik 'n 911 Turbo met zwarte platen achter me. Die tufte wat sightsee-end achter me aan en ik reed al niet voluit natuurlijk... Ergens waar 't kon haalde hij me als 'n totale bezetene tóch in en later zat ik weer achter 'm bij ingang Parkplatz.
Ik in m'n enthousiasme naar hem toe toen ie uitstapte vroeg ik vriendelijk: Hi, how much horsepower does this car have?
Hij: Euh ???
Ik: Wieviel PS sind d'rin?
Hij: Ach so, 650.
Was een Liechtensteiner.
Ik stond nog meer perplex van de bijrijder: Een prachtig mooi 'fotomodel' beetje zo'n Oostblok prinsesje.
Nu 'dender' ik door stukken daar waar ik toen totaal bijna in de broek scheet. En 't gaat nog veel harder nu met de M2.
-
OnlineBram
- Berichten: 15893
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Gisteren m'n eerste vier rondjes gedaan. Gevoel na het eerste rondje was er één van ontzag, angst en adrenaline Daarna snel rondje twee en drie gedaan, erg gaaf.
Vierde rondje ging eigenlijk best goed voor zo'n eerste keer, naast me mijn buurman die af en toe wat advies gaf
Snelheidsverschil met overig verkeer is vaak enorm, Porkers en AMG's die echt kneiterhard voorbij komen, of een Clio met een verdwaalde toerist erin die ik wist in te halen (net als de Streckensicherung, godzijdank )
Vierde rondje ging eigenlijk best goed voor zo'n eerste keer, naast me mijn buurman die af en toe wat advies gaf
Snelheidsverschil met overig verkeer is vaak enorm, Porkers en AMG's die echt kneiterhard voorbij komen, of een Clio met een verdwaalde toerist erin die ik wist in te halen (net als de Streckensicherung, godzijdank )
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Vorig jaar eerste ronde gereden met de 4C. Heb alleen circuitervaring op Assen en Zandvoort verder. Wat me het meeste bijbleef van vorig jaar: de hoogteverschillen en verkantingen van de baan. Echt, alsof je in de achtbaan zit. Ken geen circuit met zoveel airtime. De hele sfeer rond het circuit vind ik geweldig. Petrol heaven. Zalig om op slechts 2,5 uur rijden ervan af te wonen. Komende jaren ongetwijfeld nog veel meer bezoeken.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: Je eerste rondje Nordschleife
Zat het verhaal van Peter uit 2016 nog eens terug te lezen over de Schotten met kater die de Rintaxi buitenom driftend inhaalden en hij er als 'instructeur' naast zat: beter dan dat worden de verhalen niet denk ik
Mijn eerste rondje was 2007 toen er nog een 2,7ltr met 220pk in zat (4-cilinder boxer, opgeboorde busmotor). Helaas brak eind dat seizoen een drijfstang en begon voor mij het 'turbo-tijdperk', maar die eerste rondes zal ik ook nooit vergeten, vooral ook door het toch missen van AF en daar de stoeprand toch net raken.
Onderstaande foto was iets later, maar toen nog idd met de 18" goudkleurige Porsche bbs'sen. Helaas erg zware velgen, maar optisch was er niets fraaiers
Mijn eerste rondje was 2007 toen er nog een 2,7ltr met 220pk in zat (4-cilinder boxer, opgeboorde busmotor). Helaas brak eind dat seizoen een drijfstang en begon voor mij het 'turbo-tijdperk', maar die eerste rondes zal ik ook nooit vergeten, vooral ook door het toch missen van AF en daar de stoeprand toch net raken.
Onderstaande foto was iets later, maar toen nog idd met de 18" goudkleurige Porsche bbs'sen. Helaas erg zware velgen, maar optisch was er niets fraaiers
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Gus, Majestic-12 [Bot] en 4 gasten