Inmiddels terug van mijn "motor"-Vakantie in de UK, een vakantie waar zoveel stress aan vooraf ging, dat ik eigenlijk nog een vakantie nodig heb om van de vorige vakantie te ontstressen
Het plan was om Donderdag 5 September met de boot vanuit Hoek van Holland richting de haven van Harwich te gaan.
In de UK had ik 2 circuitdagen geplanned, namelijk Cadwell Park op 9 september en Oulton Park op 11 september. 12 September ging de boot weer terug naar NL.
Donderdag 29 augustus (een week voor mijn vakantie), begin ik met een onderhoudsbeurt van de 701. Gewoon de standaard dingen die ik gechecked en vers wil hebben voor een circuitdag.
- 2 Nieuwe banden op mijn circuitvelgen
- Nieuwe remblokken voor en achter
- Nieuw 16T tandwiel voor
- Nieuwe Olie (10w60)
- Nieuwe Oliefilters
- Nieuwe rem-olie voor
- Nieuwe rem-olie achter
- Nieuwe rem-olie in de koppeling
Ging allemaal super vlot, tot ik als laatste de koppelingsvloeistof wou vervangen.
Bij het loshalen van het koppelingsreservoir zie ik dat de rubberen pakking al helemaal krom getrokken is. Die moet dus vervangen worden. Vervolgens zie ik dat er allemaal zwarte vlokken in de koppelingsvloeistof drijven, maar dan ook echt dikke zwarte vlokken.
Met een grote spuit heb ik het meeste van de vloeistof uit het reservoir gehaald en aangevuld met nieuwe remolie waarmee ik het systeem wil flushen. Systeem weer dicht gemaakt, 2x pompen en toen bleef mijn koppelingshendel vastzitten.
Vervolgens besloten om mijn koppelingshendel te demonteren en zo te kijken of ik de plunjer los kan krijgen, zodat ik weer opnieuw kan flushen. Met behulp van de compressor, die ik op de andere kant van de leiding zet, blaas ik voorzichtig de plunjer los, waarna gelijk de olie uit beide kanten van mijn koppelingshendel komt lopen.
Vervolgens ligt de plunjer ook eruit en valt er een rubbertje van de plunjer:
De plunjer:
Het rubbertje:
's nachts heb ik alle nummers opgezocht van de onderdelen die ik moet hebben en donderdag ochtend gelijk de dealer gebeld met het verzoek die onderdelen met spoed te bestellen.
Zaterdag ochtend krijg ik een belletje dat er onderdelen met mijn naam binnen zijn. Even navragen welke onderdelen, waren alle onderdelen die ik ook besteld had (kleine delen) binnen, behalve de plunjer en het rubber. Maar ze verwachtte dat die maandag/Dinsdag dan binnen waren.
Maandag zit de dealer dicht, dus Dinsdag bel ik de dealer rond het middag uur met de vraag of het onderdeel al binnen is:
Antwoord: "KTM (Husqvarna is van KTM) heeft de factuur gestuurd waar het onderdeel op vermeld staat, maar er staat 'In Backorder bij'"
Toen begon ik hem te knijpen, want het onderdeel moet woensdag binnen zijn, anders kan mijn reis niet doorgaan.
Woensdagochtend, ik naar de dealer want de rest van de onderdelen moest ik sowieso hebben.
- Eerste ritje van 80km van huis naar de dealer.
Bij de dealer hebben ze nog geen idee wanneer de koppelings-plunjer binnen moet komen, maar de DHL zou om 11 uur er zijn en daar zou hij vermoedelijk tussen zitten. Dus ik zit netjes bij de dealer te wachten tot de DHL komt rond 12 uur, maar mijn onderdelen zaten er niet bij.
Ik had al op sloperijen gezocht naar koppelingshendels van KTM's (de Duke 690 heeft het zelfde systeem), maar er is er maar 1 te vinden. En die ligt onderin Limburg, wat een goede 240km vanaf de dealer is.
Het 2e DHL busje dat onderdelen komt brengen, heeft ook mijn onderdelen niet bij zich. Dus om half 2 besluit ik naar Roermond te rijden om de koppelingshendel op te halen.
Vanaf de dealer 240km naar Roermond gereden, daar voor 125,- euro een gebruikt koppelingssysteem opgehaald en toen weer terug naar huis (300km). Rond 5 uur, terwijl ik bijna thuis ben, belt de dealer alsnog: "HIJ IS BINNEN!". Dus in de straat waar mijn huis woont, de auto gekeerd en weer 80km naar de dealer gereden. Onderdelen allemaal afgerekend (200 euro) om vervolgens weer huiswaarts (80km) te keren.
Woensdagavond rond 19.15 ben ik thuis en kan ik eindelijk alles monteren. Onderdelen floepen op hun plek en rond 23.30 heb ik een werkende motor. Tijd voor een testrit, gaat allemaal soepel. Tot ik de motor weer in de garage zet en er een olievlek van zo'n 10x10cm ontstaat.
Ik dacht dat ik gek werd! Gelukkig bleek ik de koppelingscilinder niet goed te hebben aangedraaid, waardoor er olie tussen de cilinder en het blok kan doorlopen. Die aangedraaid en toen was alles perfect. Vervolgens nog een paar KM gereden en de motor ingeladen voor vakantie.
Resumerend, dat akelige koppelingsrubbertje van 17 eurocent, heeft mij 125,17 euro, 1,5 tank diesel en bijna 13 uur gekost.
En toen kon de vakantie beginnen!
-----
Omdat mijn motor natuurlijk totaal ongeschikt is om langer dan 5 minuten op te zitten en ik circuitdagen ga doen en een crash altijd tussen de mogelijkheden behoort, heb ik de camper van mijn ouders meegenomen in combinatie met de aanhanger die ik wel vaker gebruik.
De eerste dag in de UK ben ik richting het Peak District gereden, om vanuit daar 2 dagen met de motor over krappe weggetjes te sturen.
Eerste dag was er een klein beetje mot-regen, waardoor mijn motor er binnen 20 minuten zo bij stond:
En ik had hem zo mooi gepoetst!
De wegen rond Peak District zijn echt perfect voor de 701. Alles is krap, ruw en heel erg uitnodigend om een beetje te springen, slippen en wheeliën. Echt heel erg gaaf! Paar sfeerbeelden:
De 'Cats and Fiddle'-route gereden (let ook op dat loslopend schaap
):
Foto voor de Cats and Fiddle:
Vanuit Peak District met de camper en het hele spul richting de omgeving van Cadwell Park gereden, waar ik wederom 2 dagen met de motor op straat heb gereden.
Privé camping op 1.5 km van Cadwell Park:
Uiteraard even Fish-and-chips eten, want Engeland!
Uitstapje gemaakt richting Donnington Park:
Cadwell Park vast verkend voor de circuitdag een dag later:
Velgen gewisseld, motor gewassen en Circuit-klaar gemaakt.
-----
Circuitdag op Cadwell Park begon met regen. Heel veel regen!
De eerste sessie bestond uit 3 opwarm/verken ronden, maar die werd vroegtijdig afgebroken omdat iemand onderuit was gegaan. Na 2 sessies heb ik besloten even een paar sessies te wachten tot het droog was, gezien de grote hoeveelheid rode vlaggen.
Tot 13:00 uur hebben we 8 rode vlaggen gehad, om even aan te geven hoe glad en gevaarlijk dat baantje was in de natte omstandigheden. Maar gelukkig werd het na 12:00 uur droog en konden we na de Lunch op een droge baan rijden.
En wat voor een baan! Mijn god wat is dat gaaf!
Cadwell Park is de perfecte mix voor mijn 701. Op het rechte stuk kan ik worden ingehaald door de race-motoren, om ze vervolgens in de bochtige gedeeltes alle hoeken van de baan te laten zien. Heel erg gaaf om in Copice en Charlies buitenom in te halen, om vervolgens op Parkstraight weer in te moeten leveren en vervolgens tussen Park en Gooseneck wederom in te halen.
Aanremmen Mansfield was ook een gave sector om hem lekker brutaal aan de binnenkant te parkeren! Om nog maar te zwijgen over The Mountain! Dat lijkt wel een muur als je daar aan komt waar je tegenaan rijdt. Foto's doen dat ding gewoon geen goed.
2 krappe bochten in de 2e versnelling, 3e versnelling omhoog, stuur recht houden, voorwiel in de lucht en gas doseren zodat je niet achterover klapt. Wat een ding <3
De laatste 3 sessies op Cadwell waren droog en ik hem mij echt helemaal kapot gereden. Na 3 sessies van 20 minuten was ik compleet gesloopt, had ik er bijna 2 tanks benzine doorheen gejaagd en had ik al 8 mensen aan mijn camper gehad die even kwamen vragen wat ik aan mijn motor had gedaan (ik was de enige Supermotard). Volgend jaar ga ik sowieso weer een keer naar Cadwell!
Kon wel heel erg merken dat ik zo'n 10000+ rondjes in verschillende spelletjes (motor en auto) had gereden op die baan. Maar dan nog is het hoogteverschil echt ongelovelijk anders. En na 20 minuten met pompende polsen afstappen, gebeurd mij ook niet zo vaak vanaf mijn Xbox
Maar wat misschien nog wel het leukste aan Motor-trackdays in de UK is, is dat Engelse mensen zijn sowieso heel erg aardig en dat de motorsport daar echt leeft. Ik ging namelijk van Cadwell Park naar Oulton Park (was ik Dinsdags) en daar waren nog een aantal mensen op de camping die daar kwamen voor de BSB (Britse Superbikes) die dat weekend op Oulton Park hadden gereden.
Zodra ze ook maar horen dat je een motor rijdt en die bij je hebt moet je de trailer los doen op de camping en gaan ze allemaal motor bekijken. Echt super gezellige mensen! 's Avonds nog een pizza-party met de Engelsen gedaan op de camping waarbij de meesten na 5 biertjes niet meer te verstaan zijn
Sowieso krijg je veel aanspraak als je alleen op vakantie bent!
Woensdag was de circuitdag op Oulton Park, die wederom begon met regen. Echter was deze regen een stuk beter te doen met semi-slick-straat banden. Maar om 11:00 uur was het droog en heb ik 5 droge sessies kunnen rijden.
Oulton Park is iets minder geschikt voor de 701, maar gezien het feit dat ik ook deze baan vele duizenden ronden heb gereden in spelletjes, moest ik daar ook naartoe en ook deze baan was heel erg leuk in het echt. Ook hier is het hoogte verschil en de blinde bochten echt heel anders dan op het TV-scherm.
Op de baan redelijk kunnen spelen met andere rijders. Snelheid zat er echt goed in en heb mij super vermaakt. Benzine vloog er doorheen en de banden zijn ook redelijk op nu. Dus binnenkort maar eens weer beginnen met onderhoud!
Heb alle Circuitfoto's gekocht, maar het duurt nog even voordat ik die bestanden allemaal binnen heb. Dus die komen binnenkort nog!
Volgend jaar zeker weer terug naar de UK voor een circuitdag op Cadwell Park met de 701.
Die mag tot die tijd sowieso blijven.