F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Frank_Sch » 03 jul 2019, 21:35

Overigens heeft RedBull geen idee te hebben waar de snelheid van Max vandaan kwam. Nou hopelijk vinden ze dat tijdig uit.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door WJ » 03 jul 2019, 23:04



:tooth: geweldig

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Knot » 04 jul 2019, 07:03

Haha, prachtig, lekker los allemaal! :ken ik jou:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 jul 2019, 08:44

Frank_Sch schreef: 03 jul 2019, 21:35 Overigens heeft RedBull geen idee te hebben waar de snelheid van Max vandaan kwam. Nou hopelijk vinden ze dat tijdig uit.
Misschien is het wel zo simpel dat zij niet sneller waren, maar de rest minder snel. Van Mercedes weten we dat ze flinke koelingsproblemen hadden en zelfs op de laagste motor stand reden. Van Ferrari hebben we niet veel gehoord.

Max had de motor op stand 11(leuke Spinal Tap referentie ) dus die hadden geen problemen met de koeling.

Wellicht is het zo simpel dat ook Ferrari net een standje onder hun normale racevermogen moest zitten om de boel ook niet te oververhitten.

Aan de andere kant, Ferrari reed ook (weer eens) met een domme strategie. Als je daarmee de harde band niet levend weet te houden tot het eind van de race(omdat ze er 10 ronden langer onder zaten) doe je het jezelf aan. En het had nog erger kunnen zijn, want Max wisselde zijn gele banden relatief vroeg vanwege een flat spot.

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door alt » 04 jul 2019, 09:26

Gelukkig winnen de vrouwen het met vrouwenvoetbal.
Kunnen die oranje fans weer ophoepelen naar het voetbal.
ik heb totaal niks met die oranje fans, die enkel omdat Verstappen rijdt F1-fan zijn.
Voor de Verstappen bv is het een grote inkomsten bron, dat begrijp ik ook wel.
ik veronderstel dat er per persoon voor ongeveer €. 70.- aan kleding gekocht is geworden, met een hoog winst percentage.
28.000 x €.50.- aan kleding per persoon in Oostenrijk, 10.000 personen in het Ziggo dome = €. 1.900.00 winst voor de Verstappen bv.
Bingo!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door ///Joost » 04 jul 2019, 09:45

Wat een afgunst , Alt. Wat boeit jou het dat die jongen er aan verdient? Leuk toch dat de sport weer een smaakmaker erbij heeft, en met wellicht verandering van de regels kan het alleen maar aantrekkelijker worden. Iets met hoge bomen...
Laatst gewijzigd door ///Joost op 04 jul 2019, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door ErikS » 04 jul 2019, 09:45

Mari Oh Oh! schreef: 04 jul 2019, 08:44
Frank_Sch schreef: 03 jul 2019, 21:35 Overigens heeft RedBull geen idee te hebben waar de snelheid van Max vandaan kwam. Nou hopelijk vinden ze dat tijdig uit.
Misschien is het wel zo simpel dat zij niet sneller waren, maar de rest minder snel. Van Mercedes weten we dat ze flinke koelingsproblemen hadden en zelfs op de laagste motor stand reden. Van Ferrari hebben we niet veel gehoord.

Max had de motor op stand 11(leuke Spinal Tap referentie ) dus die hadden geen problemen met de koeling.

Wellicht is het zo simpel dat ook Ferrari net een standje onder hun normale racevermogen moest zitten om de boel ook niet te oververhitten.

Aan de andere kant, Ferrari reed ook (weer eens) met een domme strategie. Als je daarmee de harde band niet levend weet te houden tot het eind van de race(omdat ze er 10 ronden langer onder zaten) doe je het jezelf aan. En het had nog erger kunnen zijn, want Max wisselde zijn gele banden relatief vroeg vanwege een flat spot.
Wat mij al vaker is opgevallen, is dat de RB pas opleeft op de witte band & dan vaak sneller is dan de concurrentie.
Was in Baku ook al zo, al werd dat verpest door zijn teammaat die uit viel....

Ik denk dat de witte band de enige is, die RB goed het 'temperatuurs window' krijgt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door ///Joost » 04 jul 2019, 09:50

Af en toe vind ik het wel een beetje verwarrend worden. De ene keer zeggen ze dat de band eigenlijk de beslissende factor is qua rondetijden, maar nu hoor je weer dat koelingsproblemen ook een rol spelen, de andere keer is het weer een downforce verschil tussen de wagens, en dan is het weer een pk issue. Ik begrijp dat voor bepaalde circuits, bepaalde criteria weer er bovenuit steken, maar ik heb af en toe het idee dat de 'kenners' in de media de krachtsverhoudingen aan het uitleggen zijn, terwijl ze eigenlijk maar wat roepen. :bag:

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Tom » 04 jul 2019, 09:57

ErikS schreef: 04 jul 2019, 09:45
Ik denk dat de witte band de enige is, die RB goed het 'temperatuurs window' krijgt.
Ik meen dat er niet "één witte band" is, maar dat het per circuit verschilt welke band (er zijn er meer dan drie) daar de witte/gele/rode band is.

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door ErikS » 04 jul 2019, 10:12

Tom schreef: 04 jul 2019, 09:57
ErikS schreef: 04 jul 2019, 09:45
Ik denk dat de witte band de enige is, die RB goed het 'temperatuurs window' krijgt.
Ik meen dat er niet "één witte band" is, maar dat het per circuit verschilt welke band (er zijn er meer dan drie) daar de witte/gele/rode band is.
Dat klopt, de compound onder de witte band wisselt.
Maar dat wordt wel per circuit afgestemd uiteraard.

Is mij al regelmatig opgevallen dat de RB in verhouding sneller is op de witte band.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 jul 2019, 10:32

ErikS schreef: 04 jul 2019, 09:45
Mari Oh Oh! schreef: 04 jul 2019, 08:44
Frank_Sch schreef: 03 jul 2019, 21:35 Overigens heeft RedBull geen idee te hebben waar de snelheid van Max vandaan kwam. Nou hopelijk vinden ze dat tijdig uit.
Misschien is het wel zo simpel dat zij niet sneller waren, maar de rest minder snel. Van Mercedes weten we dat ze flinke koelingsproblemen hadden en zelfs op de laagste motor stand reden. Van Ferrari hebben we niet veel gehoord.

Max had de motor op stand 11(leuke Spinal Tap referentie ) dus die hadden geen problemen met de koeling.

Wellicht is het zo simpel dat ook Ferrari net een standje onder hun normale racevermogen moest zitten om de boel ook niet te oververhitten.

Aan de andere kant, Ferrari reed ook (weer eens) met een domme strategie. Als je daarmee de harde band niet levend weet te houden tot het eind van de race(omdat ze er 10 ronden langer onder zaten) doe je het jezelf aan. En het had nog erger kunnen zijn, want Max wisselde zijn gele banden relatief vroeg vanwege een flat spot.
Wat mij al vaker is opgevallen, is dat de RB pas opleeft op de witte band & dan vaak sneller is dan de concurrentie.
Was in Baku ook al zo, al werd dat verpest door zijn teammaat die uit viel....

Ik denk dat de witte band de enige is, die RB goed het 'temperatuurs window' krijgt.
Banden zijn ook zeker een factor hoor. Alleen heeft Ferrari óók een probleem om de banden aan het werk te krijgen en houden(en Haas al helemaal). Die deden het nu ook beter(of Mercedes slechter). Maar inderdaad, qua racepace zit het op de hardste band meestal goed.

Heeft ook vast met de afstelling te maken. Ik zou de auto af stellen op de band die je het langste gebruikt. Daar lever je graag performance voor in op de band die je minder dan een derde van de race gebruikt. En daarmee lever je ook kwalificatiepace in. Maar dat is het meer dan waard. Je kan de afstelling nooit voor beide (of alle eigenlijk alle drie) ideaal maken aangezien je met hardere banden gewoon een andere balans krijgt. En gezien de parc-fermé regels kan je daar vanaf het begin van Q1 niks aan wijzigen behalve de voorvleugel. En die doet vooral zijn werk vooral op(hogere) snelheid.....

Dit alles maakt het ook zo vreemd dat Ferrari zo graag op de zachtste band wilde starten. Dat betekent namelijk dat je auto het ten eerste goed moet doen op de hardste én zachtste compound. Wat je dus een enorme compromis-afstelling geeft. En je bovendien relatief lang op de harde band moet rijden. Wat met een compromis-afstelling sowieso al niet ideaal is, maar je ook nog eens kwetsbaar maakt aan het eind van de race, puur en alleen omdat je banden een klap ouder zijn.

En natuurlijk spelen de 'natuurlijke' eigenschappen van het chassis ook mee, maar die probeer je met de afstelling zo goed mogelijk aan te passen aan jouw wensen op de specifieke baan. Het verschil in racepace tussen de Ferrari en Red Bull is puur uit de gekozen strategie en dus setup te verklaren.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Tristan » 04 jul 2019, 10:46

Denk je niet dat de 'bandenmanagement' van Max zelf een grote rol heeft gespeeld? Hij staat erom bekend om de banden goed aan te zetten (zoals ze dat noemen) en deze in een bepaalde sweetspot te houden zonder al te grote degradatie.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 jul 2019, 11:17

T.o.v. Gasly: zeker :) Maar dit jaar heeft ook Max problemen met de banden krijgen en houden waar ze moeten zijn. En dat is niet vreemd, bijna iedereen heeft er problemen mee. Van de topteams heeft alleen Mercedes dat goed voor elkaar. Tenzij het erg warm is, dan kan de rest ook meedoen.

Er is een reden dat heel veel teams(sowieso Red Bull en Ferrari) m.u.v. Mercedes(en o.a. McLaren geloof ik) de banden met de dikkere rubberlaag van vorig jaar terug wilden. Is niet gelukt. Aan de ene kant helaas, aan de andere kant, hadden ze maar beter hun best moeten doen bij de pre-season tests. Met de oude banden zou de top 3 er wel eens omgekeerd voor hebben kunnen staan(alleen Red Bull als geheel nog steeds niet bovenaan, want Gasly...).

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door alt » 04 jul 2019, 13:52

De 1.9 miljoen is een zwakke constatering. ik wil graag weten als je iets doet, wat iemand er aan over kan houden. Want daar doe het voor & deed ik het ook voor. Ik denk dat er meer wordt verdient door Verstappen bv met jasjes & petjes, dan met rijden bij Red Bull. Schumacher was volgens mij de eerste die dit concept gebruikte & er niet armer van werd.

Misschien heeft Mclaren volgend jaar met de 18 inch banden wel een voordeel met hun nieuwe teamleider van Porsche. Porsche reed de WEC toch ook met 18 inch banden.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door frankie » 04 jul 2019, 14:20

Lekker belangrijk hoe Verstappen zijn centjes binnen harkt.

Online
Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Forza » 04 jul 2019, 15:09

frankie schreef: 04 jul 2019, 14:20 Lekker belangrijk hoe Verstappen zijn centjes binnen harkt.
Hij verdiend ze dubbel en dwars momenteel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door JP » 04 jul 2019, 15:13

alt schreef: 04 jul 2019, 13:52 De 1.9 miljoen is een zwakke constatering. ik wil graag weten als je iets doet, wat iemand er aan over kan houden. Want daar doe het voor & deed ik het ook voor. Ik denk dat er meer wordt verdient door Verstappen bv met jasjes & petjes, dan met rijden bij Red Bull. Schumacher was volgens mij de eerste die dit concept gebruikte & er niet armer van werd.

(...)
Inhakend op dit laatste, vind ik het nog steeds enigszins schandalig dat 'we' nooit meer iets horen van Shumi. Vooropgesteld dat ik het zeer triest vind dat hij dat skiongeluk heeft gehad, maar ze hebben dankzij hun fans toch jarenlang hun tassen gevuld. En nu moeten de fans hun privacy respecteren en hun met rust laten. Dat laatste begrijp ik maar laat je eens zien hoe het met je/hem gaat.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Tom » 04 jul 2019, 15:14

Tja sport draait op dat soort inkomsten. Anders is het gewoon hobby.
Zie de rally hier in Nederland, bijv. ELE rally. Op een gegeven moment werd het steeds moeilijker voor die organisatie, toen moest je ook verplicht een informatiepakketje kopen, daardoor blijven er weer mensen van weg etc. Qua bezoekers werd het steeds minder.
Zonder sponsoring, shirtjes, marketing etc. en aandacht houd het bij de F1 ook snel op.

Ybo
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 okt 2008, 13:37
Auto: G21 / E46

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Ybo » 04 jul 2019, 15:19

De 1.9 miljoen is een zwakke constatering. ik wil graag weten als je iets doet, wat iemand er aan over kan houden. Want daar doe het voor & deed ik het ook voor. Ik denk dat er meer wordt verdient door Verstappen bv met jasjes & petjes, dan met rijden bij Red Bull. Schumacher was volgens mij de eerste die dit concept gebruikte & er niet armer van werd.
Aanzienlijk deel van de oranje shirtjes en petjes zullen minimaal 1 jaar oud zijn. In mijn ervaring zijn er weinig fans die elk jaar het nieuwste spul kopen. Zijn trouwens die Max Verstappen tribunes tegenwoordig ook niet 'eigendom' van de Verstappen BV?

Overigens had hij vanuit Red Bull ook wel een aardig weekend. € 45.000,- per punt toch (x26 dus) en € 150.000,- voor een overwinning? Alleen aan premie al € 1,3 mln als die verhalen tenminste kloppen.

Z'n geld wel waard voor Red Bull vermoed ik. :D

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Knot » 04 jul 2019, 15:32

Doen ze bij RBR toch heel anders dan die vaste bergen geld bij andere teams.. oke je pakt die 1,3 mln niet elke maand maar het tikt toch lekker aan als je een aantal keer wel goed presteert.. en die 4e plaatsen zijn ook niet misselijk toch, ik moet daar 10 jaar voor werken.

Ybo
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 okt 2008, 13:37
Auto: G21 / E46

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Ybo » 04 jul 2019, 15:34

Ik heb ook wel mindere weekenden inderdaad. :D

Volgens mij krijgt hij ook nog wel een aardig basissalaris. Meen me te herinneren dat ooit Raikonnen bij Lotus een volledig prestatiecontract had. En die ging vervolgens veel meer punten (en overwinningen) halen dat ze verwacht hadden. En alhoewel het team natuurlijk ook geld krijgt voor die punten, kwamen ze er bij Lotus toen niet meer uit.

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Frank_Sch » 04 jul 2019, 16:42

Lekkah belangrèk wie hoeveel verdient aan die shirts. Dan koop je ze toch niet, vrije keuze hoor. 45k€ per punt tikt idd lekker door en toch denk ik dat het Max geen bal uitmaakt. Hij wil winnen!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door WJ » 04 jul 2019, 17:08

Afbeelding

Verstappen has 90 races, 25 podiums, 6 wins, 5 fastest laps and 5 seasons... at this same age, Lewis Hamilton was still 6 months away from his first race in F1.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door daNpy » 05 jul 2019, 13:09

https://www.motorsport.com/f1/news/mcla ... o/4488828/

Vreemd, volgens abiteboel gingen ze de strijd aan met Mercedes en Ferrari, nu kunnen ze McLaren niet bijbenen?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door JP » 05 jul 2019, 13:18

Gun ze toch wat tijd, dat heeft Honda ook nodig :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 99 gasten